چگونه یک تبلیغ موثر داشته باشیم ؟
ممکن است شما صاحب یک کسب و کار آنلاین و یا سنتی باشید، اما از تعداد مشتریان و فروش خود راضی نیستید. مدام این سوالات ذهن شما را درگیر میکند که برای جذب مشتری چگونه تبلیغ کنیم یا روش های تبلیغات موثر برای جذب مشتری به چه صورت است ؟
در این مقاله با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید تا به صورت مفصل به این سوالات پاسخ دهیم و به شما بگوییم برای داشتن بهترین تبلیغات چه اصولی را باید رعایت کرد .
تبلیغات موثر برای جذب مشتری
تبلیغات یک نوع آگاهی بخشی به مخاطب بوده که از طریق انتقال پیام صورت میگیرد. در واقع شما با اطلاع رسانی در خصوص یک محصول یا خدمات، مخاطب را در مورد ویژگی های مختلف آن محصول آگاه کرده و آنها را ترغیب به خرید خواهید کرد. این اطلاع رسانی ها معمولا از طریق یک رسانه انجام می شود .
این رسانه میتواند رسانه های جمعی، مطبوعات و روزنامه ها یا تابلوهای تبلیغاتی و بیلبورد ها باشد.
اما انواع تبلیغات در کسب وکار متفاوت بوده و هر کدام از آنها باید روش خاص خود را انتخاب کنند. ضمن آنکه تبلیغات با مفهوم بازاریابی و مارکتینگ شباهت های زیادی دارد و البته تفاوت هایی نیز دارد که آنها را از هم جدا میکند.
با این اوصاف اینکه چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؛ تا حد زیادی به تعریف و دیدگاه ما از تبلیغات بستگی دارد. چرا که انواع مختلفی از تبلیغ وجود دارد که ممکن است هر کدام از آنها برای گروهی از کسب وکارها مناسب باشد.
به عنوان مثال، تبلیغات در کسب وکارهای سنتی و آفلاین کاملا متفاوت از کسب و کارهای آنلاین است. در گروه اول؛ بیشتر به دنبال روش هایی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی و مواردی از این قبیل هستند.
این در حالی است که روش های تبلیغات موثر در کسب و کارهای آنلاین بیشتر شامل تبلیغات ، بنری، کلیکی ، بازاریابی محتوایی، پیامکی و مواردی از این قبیل است.
در تبلیغات موثر برای جذب مشتری چه کارهایی باید کرد ؟
تبلیغات از گذشته پا به پای کسب و کار وجود داشته و بدون تبلیغات موثر هیچ کسب وکاری نمیتواند رشد کند و موفق شود. با این حال مساله بر سر این است که روش های تبلیغات موثر با گذر زمان دستخوش تغییرات میشود. و همچنین تبلیغات متناسب با هر کالا یا خدماتی متفاوت بوده و تغییر میکند.
به هر حال؛ اینکه چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؛ نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات بوده که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
مشتریان خود را بشناسید
برای تبلیغات ارزان و موثر نیاز است که حتما مشتریان خود و ویژگی های آنها را بشناسید. هر گروه از مشتریان یک سری ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارند. جهت انتخاب بهترین تبلیغات برای جذب مشتری حتما ابتدا نیاز است که مشتریان خود را بشناسید.
به عنوان مثال، مشتریان یک کالای گران قیمت و لوکس روش های تبلیغات خاص خود را نیاز دارند. آنها ممکن است چندان تحت تاثیر تبلیغات محیطی قرار نگرفته و بیشتر به تبلیغات اینترنتی توجه کنند. گاهی اوقات جمعیت مشتریان چندان زیاد نیست و شما میتوانید بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید. اما در بسیاری از مواقع تناسب جمعیتی مشتریان به گونه ای بوده که نمیتوان با همگی آنها ارتباط برقرار کرد .
سن و جنسیت دو عامل تاثیرگذار دیگر هستند که در به کارگیری ایده های خلاقانه برای تبلیغات موثر باید به آنها توجه کرد.
به عنوان مثال، کودکان نیازمند تبلیغات شاد و استفاده از ترکیب رنگ ها و اشکال مختلف در ساخت آگهی ها هستند. این در حالی است که برای بزرگسال باید روش های دیگری را استفاده کرد .
در خصوص فروشگاهی که مشتریان آن بانوان هستند، حتما به زیبایی و خلاقیت بیشتری در تبلیغات نیاز دارد.
ویژگی های تحصیلی، جغرافیایی و محل سکونت در کنار فاکتورهای مذهبی از جمله مسائل دیگر هستند که در تبلیغات موثر برای جذب مشتری باید به آنها توجه کرد.
برای تبلیغات موثر اندازه کسب وکارتان را در نظر بگیرید
سوپر مارکت محل با یک کارخانه بزرگ تولید محصولات لبنی هر دو یک کسب و کار محسوب میشوند. اما اندازه و سبک آنها بسیار متفاوت است.
یک سوپر مارکت باید خود را به افرادی که در آن محله زندگی میکنند، معرفی کند. در حالی که آوازه شهرت یک کارخانه محصولات لبنی معمولا باید به تمام کشور برسد.
بنابراین جهت پیاده سازی بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری ، باید ابتدا اندازه کسب وکار خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن اقدام کنید.
برای بسیاری از کسب و کارهای خرد مانند کتابفروشی ها، فروشگاه هاو… روش های فیزیکی و سنتی مانند پخش تراکت و بروشور کارساز است.
اما برای کسب وکارهای بزرگ و متوسط تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی میتواند بسیار راه گشا باشد.
عدم توجه به اندازه کسب و کار به هنگام تبلیغات، باعث میشود تا آگهی شما به دست افرادی که باید برسد، نرسد. ضمن آنکه اندازه کسب وکار نقش تعیین کنندهای در میزان هزینه تبلیغات خواهد داشت.
برای تبلیغات موثر برای جذب مشتری باید هزینه کنید
حتی اگر بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری را نیز به کار بگیرید؛ مادامی که دست به جیب نشوید، چندان نمیتوانید کاری را از پیش ببرید.
بسیاری از صاحبان کسب و کار همیشه به دنبال تبلیغات رایگان هستند. اگر موارد استثنا را کنار بگذاریم، باید گفت تبلیغات بدون هزینه ممکن نیست !
این قاعده کلی را همیشه در ذهن خود داشته باشید که برای به دست آوردن هر چیزی باید بهای آن را پرداخت.
با این حال، مساله بر سر این است که چگونه میتوان تبلیغات موثر و کم هزینه داشت؟
برای این کار بهتر است که تمام گزینه های مدنظر خود را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید. سپس میزان بودجه هر کدام را در نظر گرفته و با میزان اثرگذاری آن تطبیق دهید.
بسیاری از روش های خلاقانه برای تبلیغات از جمله استفاده از فضای مجازی، بسیار به صرفه تر از روش هایی همچون نصب بنر در حاشیه خیابان ها و جاده ها است.
یکی دیگر از روش ها برای تبلیغات ارزان و موثر استفاده از تخفیف ها و فرصت های تبلیغاتی است. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع درج آگهی در برخی روزنامه ها یا رسانه ها بنا به دلایل مختلف مشمول تخفیف های ویژه خواهد بود.
همچنین همکاری همیشگی و مستمر با آژانس های تبلیغاتی باعث میشود تا به شما تخفیف های بهتری تعلق بگیرد .
از فضای مجازی غافل نشوید
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری است. حتی کسب و کارهای قدیمی و سنتی نیز امروزه در این حوزه ورود پیدا کرده اند . تفاوتی ندارد که کسب و کار شما به صورت اینترنتی بوده یا در فضای واقعی فعالیت دارد فضای مجازی بسیار به شما کمک خواهد کرد .
شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و لینکدین سه شبکه اجتماعی پرطرفدار محسوب میشوند که فعالیت در هر یک از آنها برای هر کسب و کار تقریبا واجب است.
یکی از بهترین مزایای شبکه های اجتماعی برای تبلیغات موثر و ارزان و گاهی رایگان بودن آنها است.
هر چند که کم هزینه بودن استفاده از رسانه های اجتماعی فرصت بینظیری را برای معرفی کسب وکار فراهم کرده، اما همین ویژگی باعث شده تا تمام رقبا و کسب و کارهای مختلف در آن حضور داشته باشند. بنابراین برای بهتر دیده شدن، باید به صورت حرفه ای عمل کرد.
بهتر است در این خصوص ابتدا در زمینه اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی به خوبی جستجو و تحقیق کرد. فعالیت در فضای مجازی نیازمند تولید محتوای مفید و موثر است. این محتوا میتواند به صورت متن، ویدیو یا ترکیبی از روش های مختلف باشد.
یک مزیت خاص را برجسته کنید
احتمالا تبلیغات مواد غذایی را در تلویزیون را مشاهده کرده اید که بر روی یک مزیت رقابتی خاص تمرکز میکنند. برخی از آنها بر روی قیمت ارزان محصول مانور میدهند. برخی دیگر به دنبال آن هستند تا با استفاده از نکات مربوط به سلامت و بهداشت، نظر مصرف کنندگان را جلب کنند. پارهای دیگر نیز بیشتر به کیفیت محصول اشاره میکنند.
برای آنکه مزیت رقابتی باید ابتدا مشتریان خود را بشناسیم و متناسب با ذائقه آنها محصولات و خدمات خود را تولید و عرضه کنیم.
ممکن است برای گروهی از آنها بحث قیمت دارای اهمیت بیشتری داشته باشد. برای گروهی دیگر بیشتر بحث کیفیت یا نکات دیگر حائز اهمیت باشد.
اما آن چیزی که بیشتر از همه مهم بوده، درک این نکته است که مخاطب در نهایت باید متوجه شود که شما بر روی کدام مزیت رقابتی دست گذاشته اید. در بسیاری از مواقع آنها دچار سردرگمی میشوند که شما چه پیشنهادی را ارائه کرده اید.
تبلیغات موثر برای جذب مشتری؛ طوفان فکری راه بیندازید
همیشه قبل از آنکه تبلیغات را رسانه ای کنید، اجازه دهید که گروههای مختلف نظرات خود را در خصوص آن بیان کنند. گروه هایی که هر کدام از آنها از حوزه های فکری، اجتماعی و اقتصادی مختلف داشته باشند تا از زوایای گوناگون به آن نگاه کنند.
بهتر است در ساخت تبلیغات ابتدا گروهی از متخصصان را از حوزه های مختلف گرد هم آورید و از آنها نظرخواهی کنید. سپس بعد از آماده شدن، آن را به گروه های مختلف عرضه کنید تا بازخورد بگیرید و در نهایت میتوانید آن را منتشر کنید.
بعد از انتشار و رسانه ای کردن هر تبلیغ، بهتر است به بازخوردهای مربوط به آن کاملا دقت کنید. یکی از بهترین راه ها این است که از مشتریان خود نظرخواهی کنید. خصوصا مشتریانی که با آنها ارتباط صمیمی تر و بهتری دارید. این کار باعث میشود که هر بار تبلیغات شما به صورت هدفمندتر و موثرتر ظاهر شود.
از دغدغه های فکری مخاطبین خود اطلاع داشته باشید
یکی از مهم ترین مواردی که در تبلیغات مهم است این که بدانید مصرف کننده ها طی سال های اخیر چگونه فکر میکنند، به چه مسائلی اهمیت می دهند و علایق آنها حول محور چه مضوعاتی میچرخد. در اواخر زمستان خیلی ها تصمیم میگیرند که تا شروع سال جدید وزن اضافی خود را کم کنند تا در دید و بازدید ها خوش اندام دیده شوند. حتما شما هم تبلیغات مربوط به ورزش و تغذیه را در این مدت دیده اید و شاید گاهی شما هم تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و ورزش را شروع کردید. اینکه بدانید دغدغه های فکری مخاطبین شما در زمان هایی چیست باعث میشود به درک و شناخت نسبی از آنها برسید که به موفقیت تبلیغات شما کمک زیادی میکند.
تبلیغات فصلی را فراموش نکنید
شخصی که مغازه لوازم التحریر دارد می داند که باید تبلیغات کار خود را از اواخر شهریور شروع کند چون فصل باز شدن مدارس در ایران از مهر ماه است و در نزدیکی شب یلدا کسی به لوازم التحریر توجه نمی کند. در ابتدای زمستان تبلیغات ورزش ها و بازی ها زمستانه شدت میگیرد و از اواخر اسفند تبلیغات پوشاک اوج می گیرد. در نظر گرفتن رویداد های زمانی و مناسبت های خاص در تبلیغات همیشه مهم بوده و باعث می شود که شما هزینه ای برای تبلیغات بی فایده پرداخت نکنید .
رقبای خود را بشناسید
بازار و مخاطب تبلیغات شما با بازار و مخاطبین تبلیغات رقبای شما یکی است. بنابراین واضح است که شناخت توانایی ها و نقاط ضعف و قدرت رقبا و دانستن آنچه سرسخت ترین رقبا به آنها توجه میکنند، برای تمامی شرکت هایی که به دنبال تبلیغات هستند حائز اهمیت است. با شناخت نحوه کار و فعالیت رقبای موفق میتوانید از تجربیات آنها بهره ببرید و راه های شکست خورده را دوباره تکرار نکنید (آزموده را آزمودن خطاست)
تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد به شما کمک می کند که یک تبلیغات موثر برای کسب و کار خود داشته باشید . اگر شما نیز نکته ای در ذهن خود دارید خوشحال می شویم برای ما در قسمت دیدگاه و نظرات به اشتراک بگذارید .
دیدگاهتان را بنویسید