09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

هنر خوب شنیدن

13 خرداد 1403
ارسال شده توسط هادی بیسجردی
آموزش و اطلاعات
8.27k بازدید
خوب گوش دادن چه فایده هایی دارد

هنر خوب شنیدن

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
خوب گوش دادن چه فایده هایی دارد
درخواست تماس
چه زمانی از مهارت خوب شنیدن استفاده بهینه می کنیم؟
یادداشت بردارید
سوال بپرسید
تمرین شنیدن کنید
چهار مرحله گوش دادن
سخن نهایی

امروزه تحقیقات حوزه‌ی روانشناسی نشان می‌دهند که اکثر ما خیلی کم به صحبت یکدیگر توجه می‌کنیم. در واقع این طور می‌توان گفت که شاید ما حرف‌ها را گوش کنیم، اما نمی‌شنویم.

شاید هیچ ابزاری به اندازه‌ی خوب شنیدن برای برقراری ارتباط با دیگران ضروری نباشد؛ حال آنکه در بسیاری از مواقع، از این ابزار به خوبی استفاده نمی‌کنیم و موقعیت‌های اجتماعی بسیار مهمی را از دست می‌دهیم. اما نباید نگران باشیم، باید بدانیم که شنیدن، یک مهارت است. و مانند خیلی از مهارت‌های دیگر، نیاز به تمرین مستمر و مداوم دارد. در این مقاله به بررسی هنر خوب شنیدن پرداخته ایم و خواهیم دانست که خوب گوش دادن چه فایده هایی دارد.

خوب گوش دادن چه فایده هایی دارد

  • درک بهتر: گوش دادن فعال با تمرکز بر پیام گوینده، درک اطلاعات را افزایش می دهد.
  • افزایش حفظ حافظه: گوش دادن با دقت به رمزگذاری اطلاعات در حافظه بلند مدت کمک می کند.
  • تقویت تفکر انتقادی: گوش دادن فعال امکان ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات را فراهم می کند که منجر به تصمیم گیری بهتر می شود.
  • کاهش حواس پرتی: شنوندگان با توجه کامل، حواس پرتی را به حداقل می رسانند و تمرکز خود را بهبود می بخشند.

بین فردی

  • روابط قوی تر: خوب گوش دادن باعث تقویت اعتماد، احترام و ارتباط را در روابط می‌شود.
  • بهبود ارتباطات: شنوندگان موثر محیطی مثبت برای مکالمات باز و معنادار ایجاد می کنند.
  • افزایش همدلی: گوش دادن فعال به افراد کمک می کند دیدگاه های دیگران را درک کنند و همدلی ایجاد کنند.
  • کاهش تعارض: با گوش دادن به دقت، افراد می توانند تعارضات احتمالی را زود تشخیص دهند و آنها را به طور مؤثرتری حل کنند.
پیشنهاد :  20 تکنیک برای تقویت مهارت ارتباط موثر با دیگران

حرفه ای

  • بهبود عملکرد شغلی: مهارت های خوب گوش دادن برای ارتباط موثر، همکاری و حل مسئله در محل کار ضروری است.
  • افزایش اعتبار: شنوندگان فعال به عنوان افراد قابل اعتماد و قابل اعتماد اعتبار کسب می کنند.
  • بهبود رضایت مشتری: در نقش های مواجهه با مشتری، مهارت های خوب گوش دادن می تواند به درک بهتر نیازها و بهبود ارائه خدمات منجر شود.
  • مذاکرات موفقیت آمیز: گوش دادن موثر به مذاکره کنندگان کمک می کند تا اطلاعات را جمع آوری کنند، دیدگاه های مخالف را درک کنند و به توافقات قابل قبولی برسند.

در دوره اصول و فنون مذاکره بصورت تخصصی به اینگونه موارد میپردازیم.

با تقویت مهارت‌های شنیداری، در زندگی شخصی و حرفه‌ای بدرخشید!
با ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی ما، گام‌های اولیه را با اطمینان بردارید.

درخواست تماس

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

چه زمانی از مهارت خوب شنیدن استفاده بهینه می کنیم؟

در هر شرایطی باید آمادگی شنیدن صحبت های دیگران را داشته باشیم. در این مقاله‌ی کوتاه به ذکر سه قدم ساده می‌پردازیم که به ما در تقویت مهارت شنیدن، کمک می‌کند.

یادداشت بردارید

این نکته به خصوص در جلسات کاری بسیار راهگشاست. وقتی یادداشت برمی‌دارید به ذهن خود اجازه‌ی منحرف شدن نمی‌دهید. یادداشت برداشتن، به مرور زمان به مغز شما کمک می‌کند تا به نکات مهم حساس‌تر باشد و به آن‌ها توجه بیشتری نشان دهد.

سعی کنید همیشه یک کاغذ و خودکار همراه خود داشته باشید و نکات مهمی را که دیگران به شما می گویند، یادداشت کنید.

سوال بپرسید

باید مراقب باشید که بیش از حد به میان حرف طرف مقابلتان نپرید. خوب گوش دادن، نیاز به همدلی و ارتباطی دو نفره دارد. با رعایت این نکته سعی کنید هر از گاهی سوالاتی درباره‌ی جزئیات بحث بپرسید تا هم شما مطمئن شوید که موضوع صحبت را به خوبی متوجه شدید و هم طرف مقابلتان احساس کند که به حرف‌های او توجه نشان می‌دهید.

پیشنهاد :  مدرک هتلداری برای مهاجرت

تمرین شنیدن کنید

بخشی از مهارت شنیدن، در مکالمه‌های بین فردی شکل می‌گیرد. اما کسی که تنها به همین مکالمه‌ها تکیه می‌کند، باید بداند که مانند ورزشکاری‌ست که تنها در مسابقات ورزشی تمرین می‌کند. همانطور که داشتن بدنی ورزیده در زمین مسابقات، نیازمند تمرین‌های بسیار در باشگاه و زندگی شخصی‌ست، گوش دادن هم نیاز به تمریناتی خارج از گفتگو‌های فردی دارد.

به عنوان مثال می‌توانید به یک آهنگ گوش بدهید و در انتها هر آنچه از آن به خاطر می‌آورید را یادداشت کنید. تنها ایراد این روش این است که آهنگ‌ها از زندگی روزمره و اتفاقاتی که درکنار ما می‌افتد فاصله دارند و نمی‌توانند پیچیدگی صحبت‌های بین فردی را منتقل کنند. این در حالی‌ست که داستان‌ها و قصه‌ها به روزمرگی افراد و روایت‌های آن‌ها نزدیک‌ترند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کتاب‌های صوتی بسیاری در دسترس افراد قرار دارند که می‌توان آن‌ها را از سایت‌هایی مانند نوار دانلود کرد.

"</a

چهار مرحله گوش دادن

گوش دادن موثر شامل چهار مولفه اصلی است که به ترتیب توجه کردن، درگیر شدن، انعکاس دادن و پیگیری کردن می‌باشد. این مولفه‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور کامل و موثر به فرد یا موضوعی که گوش می‌دهید توجه کنید و ارتباط خود را بهبود بخشید.

  • توجه کردن: این مولفه به معنای تمرکز و توجه کامل شما به فرد یا موضوعی است که در حال گوش دادن به آن هستید. این شامل حذف مزاحمت‌ها و تمرکز بر روی فرد یا موضوع مورد نظر می‌شود.
  • درگیر شدن: در این مرحله، شما باید به طور فعال و با احساسات و احساسات خود درگیر شوید. این به معنای اظهار همدردی، تعبیر و تایید نظرات فرد مقابل شما است.
  • انعکاس دادن: این مولفه به معنای بازگو کردن و تکرار نظرات و احساسات فرد مقابل شما است. این کار به فرد نشان می‌دهد که شما واقعاً گوش داده‌اید و به فهم درستی از نظرات و احساسات او دست یافته‌اید.
  • پیگیری کردن: در نهایت، شما باید پس از گوش دادن به نظرات و احساسات فرد، پیگیر آن‌ها باشید. این شامل پرسش سوالات بیشتر، پاسخ به نقطه نظرهای فرد و اظهار نظر خود در مورد موضوع مورد بحث است.
پیشنهاد :  گرفتن مدرک DBA در کوتاهترین زمان

با رعایت این چهار مولفه، شما می‌توانید به طور کامل و موثر گوش دادن را تجربه کنید و ارتباطات خود را بهبود بخشید.

سخن نهایی

بر عکس چیزی که تصور می‌کنیم، شنیدن اصلا مهارت ساده‌ای نیست و نمی‌توان یک شبه به یک شنونده‌ی حرفه‌ای تبدیل شد. بخاطر داشته باشید که شنیدن حرف دیگران تنها به یک جفت گوش نیاز ندارد بلکه باید بتوانیم با تمام وجود به طرف مقابل توجه کنیم. گاهی یک حرکت ساده مانند تکان دادن سرمان به نشانه‌ی موافقت می‌تواند تاثیر بسیاری ایجاد کند. امیدواریم با رعایت همین چند نکته‌ی ساده و کمی تمرین و اراده بتوانید تغییر چشم‌گیری در خودتان ایجاد کنید.

صوت های بسیاری از طریق سایت‌هایی مانند: سایت CastBox ،سایت نوار ،سایت SoundCloud و…. برای دانلود در دسترس افراد قرار دارد.

گوش دادن به صداهای طبیعت باعث آرامش، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

مدیتیشن به افراد کمک می کند تا ذهن خود را آرام کنند، استرس را کاهش دهند و تمرکز را بهبود بخشند.

کتاب‌های صوتی با داستان‌های پیچیده‌، باعث می‌شوند ذهن چاره‌ای جز به خاطر سپردن از طریق گوش دادن نداشته باشد؛ در واقع شما ذهن خود را پرورش می‌دهید تا اتفاقات و رویداد‌های مختلف را به خاطر بسپارد و اینگونه گوش دادن تبدیل به شنیدن می‌شود. کتاب صوتی شاید بهترین ابزار برای تقویت مهارت شنیدن باشد و به شما بیاموزد که خوب گوش دادن چه فایده هایی دارد.

4.3/5 - (52 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • سلامت روان کارکنان در بحران
    سلامت روان کارکنان در بحران: ۵ راهکار کلیدی برای بهبود آن

    50 بازدید

  • مدیریت در شرایط بحرانی
    جنگ جهانی دوم و کسب‌وکارها؛ تاریخ چه چیزی به ما یاد می‌دهد؟

    77 بازدید

  • بهترین ابزار برنامه ریزی
    بهترین ابزار برنامه ریزی

    267 بازدید

  • چگونه مرکز اموزشی خود را برند کنیم؟
    چگونه مرکز اموزشی خود را برند کنیم؟

    266 بازدید

  • الفبای برند سازی
    الفبای برند سازی

    9.35k بازدید

  • بهترین زبان برنامه نویسی 2025
    بهترین زبان برنامه‌نویسی 2025 (با مزایا و بازار کار)

    440 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت اداری و سازمانی
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • پکیج آموزشی مدیریت بین الملل
    پکیج آموزشی مدیریت بین الملل
  • سیستم سازی در املاک و مستغلات
    سیستم سازی در املاک و مستغلات
  • قوانین حقوقی در املاک و مستغلات
    قوانین حقوقی در املاک و مستغلات
  • بسته آموزشی بازاریابی
    بسته آموزشی مدیریت بازاریابی
  • بسته سوالات MBA بازاریابی
    بسته سوالات MBA بازاریابی
آخرین مقالات
  • سلامت روان کارکنان در بحران: ۵ راهکار کلیدی برای بهبود آن
  • جنگ جهانی دوم و کسب‌وکارها؛ تاریخ چه چیزی به ما یاد می‌دهد؟
  • چرا مدیران ورزشی به MBA نیاز دارند؟
  • MBA سلامت چیست؟ و برای چه کسانی مناسب است؟
  • 7 نرم افزار اتوماسیون اداری برتر در ایران

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت