افزایش سریع فروش با پیگیری مشتریان
افزایش سریع فروش یکی از اهداف اصلی هر سازمان تجاری است و یکی از راههای موثر برای دستیابی به این هدف، پیگیری مشتریان است. پیگیری مشتریان به معنای ارتباط مداوم با مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش است که میتواند منجر به افزایش رضایت مشتریان، افزایش تکرار خرید و افزایش فروش نهایی شود. در این مقاله، به بررسی روشها و استراتژیهای مختلف برای پیگیری مشتریان و افزایش سرعت فروش، شش تکنیک پیگیری مشتری موثر از طریق ایمیل و انواع مشتری در بازاریابی خواهیم پرداخت. همچنین، اهمیت انجام پژوهش بازار و تحلیل دادهها به منظور شناخت بهتر نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهتر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
استراتژیهای پیگیری مشتریان و افزایش سرعت فروش
استفاده از سیستمهای CRM (مدیریت رابطه با مشتری):
این سیستمها به شما کمک میکنند تا اطلاعات مشتریان را به صورت سازمانیافته و قابل دسترسی نگهداری کنید. این اطلاعات میتواند شامل تاریخچه خرید، تماسهای قبلی، نیازها و ترجیحات مشتریان باشد که به شما کمک میکند تا روابط خود را با آنها بهبود بخشید.
استفاده از ابزارهای اتوماسیون فروش:
استفاده از ابزارهای اتوماسیون فروش مانند نرمافزارهای CRM، نرمافزارهای ارسال خودکار ایمیل و پیامک، وبسایتهای فروشگاهی و … به شما کمک میکند تا پروسه فروش و پیگیری مشتریان را بهبود بخشید.
تحلیل دادهها و شاخصهای عملکرد:
با تحلیل دادههای مشتریان و شاخصهای عملکرد مانند نرخ تبدیل، متوسط سن خریداران، وقت صرف شده در هر مرحله از فروش و … میتوانید روندهای بهبود یافته را شناسایی کرده و بر اساس آنها تصمیمگیری کنید.
ارائه محتوای ارزشمند:
ارائه محتوای ارزشمند برای مشتریان مانند مقالات، ویدئوها، نشریات الکترونیکی و … باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی میشود.
برگزاری دورههای آموزشی و وبینار:
برگزاری دورههای آموزشی و وبینار در مورد محصولات یا خدمات شما، به شما کمک میکند تا با مشتریان در ارتباط بوده و آنها را به خرید تحریک کنید.
استفاده از شبکههای اجتماعی:
استفاده از شبکههای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان، انتشار محتوای جذاب و جلب توجه، برگزاری قرعه کشی و رقابتهای آنلاین، باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی میشود.
پاسخگویی سریع به پرسشها و شکایات:
پاسخگویی سریع به پرسشها و شکایات مشتریان به آنها اعتماد میدهد و باعث حفظ آنها به عنوان مشتری محتمل خواهد شد.
برگزاری نظرسنجیها:
برگزاری نظرسنجیها به شما کمک میکند تا نظرات مشتریان را درباره خدمات و محصولات خود بدست آورید و براساس آنها تصمیمات بهبود را اعمال کنید.
با استفاده از این روشها و استراتژیها، شما میتوانید پروسه پیگیری مشتریان خود را بهبود بخشید و سرعت فروش خود را افزایش دهید.
شش تکنیک پیگیری مشتری موثر از طریق ایمیل
- موضوع انتخابی برای ایمیلتان باید دارای جذابیت کافی داشته باشد تا توجه مشتری را جلب کند.
- تبلیغات خود را قانع کننده و شخصی سازی شده ارائه کنید.
- ایمیل های پیگیریتان را با زمانبندی مناسب ارسال کنید.
- سعی کنید به یک سرعت مناسب دست پیدا کنید.
- روی ارزشی که می توانید برای مشتری ایجاد کنید متمرکز شوید.
- شخصی سازی های مورد نیاز مشتری احتمالی را مد نظر داشته باشید
چگونه هنگام ارسال ایمیل پیگیری مشتری ایجاد مزاحمت نکنیم
پاسخ دادن را برای مشتری آسان کنید. اطمینان حاصل کنید که موضوع و فراخوان عملیات شما کاملا واضح و شفاف باشد. هرچه مشتری احتمالی شما به صورت روزانه ایمیل بیشتری دریافت کند، احتمال خواندن ایمیل ها پایین تر خواهد آمد. اگر برای مشتری حجم زیادی از متن بدون جهت گیری مشخص ارسال کنید، احتمال زیاد به آنها پاسخ نخواهند داد.
ایمیل خود را با علامتگذاری اولویت بالا ارسال نکنید. مهم نیست که چه چیزی می فروشید، پیام پیگیری شما احتمالاً موضوع زندگی و مرگ نیست. علامتگذاری ایمیل پیگیری با اولویت بالا نه تنها باعث خوانده شدن آن نمی شود بلکه ممکن است باعث شود مشتری آن را حذف کند. اگر واقعاً می خواهید در صندوق ورودی مشتری خود باقی بمانید، وقت خود را صرف نوشتن یک خط موضوع مرتبط ، موثر و سفارشی اختصاص دهید.
به زمان مشتری احترام بگذارید. قبل از ارسال پیام پیگیری، کمی به مشتری زمان بدهید. حتی اگر مجبور باشید ۵ بار پیگیری کنید (که معمولا هم همینطور است) می توانید با در نظر گرفتن زمان لازم میان ارسال ها، از اسپم کردن مشتری احتمالی خود جلوگیری کنید. ارسال سریع و پیش از موعد ایمیل پیگیری به گیرنده این پیام را می دهد که شما هیچ اهمیتی برای برنامه زمانی آنها قائل نیستید.
بهترین زمان برای ارسال ایمیل پیگیری فروش
اگر به دنبال راهکاری برای اتخاذ زمانبندی مناسب برای پیگیری نیستید، روند پیگیری شما اشتباه است. مشخص کردن زمان ارسال پیام (یا برنامه ریزی ارسال خودکار ایمیل) یکی از مهمترین جنبه های پیگیری مؤثر است.
خبر بد این که پاسخ یکسانی برای همه موارد وجود ندارد. بهترین زمان برای ارسال یک ایمیل پیگیری فروش وابسته به اینکه با چه کسی در ارتباط هستید شدیدا متغیر است.
خبر خوب این که، در بیشتر موارد، شما می توانید بدون اینکه مشتری احتمالی خود را ناراحت نمایید، هر سه تا چهار روز یکبار پیگیری مشتری را انجام دهید.
انواع مشتری در بازاریابی
در بازاریابی، مشتریان به طور کلی به چند دستهبندی اصلی تقسیم میشوند. این دستهبندیها بر اساس ویژگیهای مختلف از جمله نیازها، علاقهها، رفتارها و خصوصیات دموگرافیکی صورت میگیرد. برخی از انواع مشتریان در بازاریابی عبارتند از:
- جدید: افراد یا شرکتهایی که تازه به محصول یا خدمات شما آشنا شده و تاکنون خرید انجام ندادهاند.
- قدیمی: افراد یا شرکتهایی که قبلاً از محصول یا خدمات شما استفاده کرده و تکراراً خرید انجام دادهاند.
- وفادار: افراد یا شرکتهایی که به طور مستمر و بلندمدت از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند و با برند شما ارتباط نزدیک دارند.
- تصادفی: افراد یا شرکتهایی که به صورت تصادفی و بدون برنامه خاص خرید انجام میدهند.
- بزرگ: افراد یا شرکتهایی که حجم بالایی از محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند و برای شما درآمد بالایی تولید میکنند.
- کوچک: افراد یا شرکتهایی که حجم کمتری از محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند.
این تقسیمات تنها چند نمونه از انواع مشتریان در بازار هستند و هر کسب و کار ممکن است بر اساس نوع فعالیت، محصول یا خدمات خود، دستهبندیهای دقیقتر و سفارشیتر برای مشتریان خود اعمال کند.
دوره تیپ شناسی شخصیت در فروش را تماشا کنید.
کلام آخر
با استفاده از سیستمهای CRM، ابزارهای اتوماسیون فروش، تحلیل دادهها، ارائه محتوای ارزشمند، برگزاری دورههای آموزشی و وبینارها، استفاده از شبکههای اجتماعی، پاسخگویی سریع به پرسشها و شکایات مشتریان، و برگزاری نظرسنجیها، میتوانید بهبود قابل توجهی در فروش خود داشته باشید.
با توجه به روندهای بهبود یافته و اعمال تصمیمات بهبود، میتوانید روند فروش خود را بهبود بخشید و سرعت فروش خود را افزایش دهید. این استراتژیها و روشها کمک میکنند تا به عنوان یک کسب و کار پویا و موفق، با رقابت در بازار و جذب مشتریان جدید، رشد خود را تضمین کنید.
دیدگاهتان را بنویسید