رهبران موفق در دوران بحران
این مقاله دارای پادکست می باشد
توی شرایطی که کشور ایران در حال حاضر در آن قرار دارد،کسب و کار همه افراد دچار مشکل شده و زندگی رو برای همه سخت کرده است.
به عبارت دیگه ما درون یک بحران قرار گرفتیم اما ما تو این شرایط می توانیم مدیریت بحران داشته باشیم و مهارت خودمون رو به عنوان یک مدیر بحران توی شرایطی که تعریفی ندارد و هر روز وخیم تر می شود نشان دهیم و تفاوت خودمان به عنوان یک مدیر بحران خوب و حرفه ای را در مقایسه با یک مدیر بحران آماتور نشان دهیم.
توی یک شرایط سخت که اعتماد سازی نسبت به همه چیز برای مثال نسبت به دولت و نسبت به همدیگر هر روزه کم و کمتر میشه،یک سری مسائل که می توانستند خیلی تاثیرگذار واقع بشوند،این تاثیرگذاری خودشون را توی این شرایط از دست بدهند.
توی این شرایط که در آن قرار داریم هزینه کرد افراد دچار بحران شده و مردم نمی توانند دخل و خرج خود را مدیریت کنند و از پس مخارج خود به راحتی بر بیایند.
این دوران را اگر دوران بحران در نظر بگیریم، توی این مسئله لازم است که ما تعریف بحران های نوین را یاد بگیریم و معنای آن را بدانیم.
بحران های نوین بحران هایی هستند که مواردی مانند اینترنت،جام جهانی و… روی آن ها تاثیر مستقیم دارند برای مثال قطع و وصلی اینترنت روی رویه زندگی انسان ها تاثیر گذار است و قطعا می تواند روی بحران و مدیریت بحران هم تاثیر بگذارد.
سوالی که اینجا ممکن است برای ما پیش بیاید این است،ما چگونه می توانیم مدیریت حل بحران داشته باشیم؟
با شناخت کامل جوانب کسب و کار خودمون!
دیدگاه خودمان را باید نسبت به عملکرد مشتری های خود تغییر دهیم،استراتژی های خود را باید با توجه به نوسانات قیمت تغییر دهیم و آن ها را باهم سازگار کنیم،یعنی باید انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بحرانی که در آن قرار گرفته ایم داشته باشیم تا در شرایط سخت مقاومت کنیم و زیر بار مسئولیت ها و مشکلات نشکنیم.
مهم ترین عاملی که باعث می شود شرایط را برای خودمان ساده تر کنیم و کسب و کار خودمان را از دست ندیم انعطاف پذیری ما است.یعنی اینکه بحران را برای خودمان ساده کنیم به عبارت بهتر طوری فکر کنیم که “این بحران ساده است و من می توانم از پس این مشکل بر بیایم.”
این شرایط مثل یک مسابقه مچ اندازی می باشد که شما و تیمتان در این مسابقه می توانید قدرت و مهارت خودتان را به نمایش بگذارید،مثلا مدیریت منابع انسانی ما باید به گونه ای جذاب و عالی باشد که هیچ یک از نیرو های خود را از دست ندهیم و حتی نیرو اضافه کنیم چرا که در شرایط سخت است که ما نیاز به نیرو یا تیم قوی داریم مگرنه شرایط آسان برای همه آسان است و هرکس می تواند از پس آن بر بیاید.
یکی از اشتباه های بزرگی که شرکت ها و موسسات می کنند این است که در شرایط سخت تعدیل نیرو دارند!در صورتی که در شرایط سخت باید افزایش نیرو داشته باشیم،اگر این کار را با تفکر انجام دهیم راحت تر از آن مخمصه بیرون خواهیم آمد.
یکی دیگر از عواملی که می تواند کمک ما باشد تمرکز داشتن در زمان بحران است.
اصولا در شرایط سخت ما تمرکز خودمان را از دست می دهیم و این موضوع باعث می شود که نتوانیم تصمیم درستی برای کسب و کار خود بگیریم.
توی شرایط کنونی کشور که اینترنت دچار نوسانات بسیاری شده خیلی از کسب و کار ها معتقدند که تبلیغ نکنیم،این موضوع کاملا درست است اما باید به اندازه تبلیغات را داشته باشید تا کسب و کار را از دست ندهید.که این موضوع هم به تمرکز خیلی مربوط است چرا که با داشتن تمرکز می توانم مخاطب هدف درستی انتخاب کنم و با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی تبلیغات کنم و کمکی باشم برای کسب و کارم.
پردازش های اثرگذاری هم دیگر عامل مهم است که یعنی من دنیای اطراف را چگونه می بینم،برای مثال می توانیم در مورد این نوسانات اینگونه فکر کنیم که این اتفاق دیر یا زود در کشور ما می افتاد یا نه موضع بگیریم،که کمترین اتفاقی که میتواند برای ما رخ دهد کند تر شدن روند پیشرفت کسب و کار ما است،در کنارش حال روحی ما خراب می شود و مشکلات پشت هم می آیند.
در پادکست های بعدی که قرار است به صورت سریالی در وبسایت منتشر شود بیشتر به بحران و مدیریت آن می پردازیم.
دیدگاهتان را بنویسید