بهبود ارتباط موثر در کسب و کار
ارتباط موثر در فروش به شما می آموزد که چگونه با افراد پیرامون کسب و کار خود ارتباط برقرار نماییم. بدون ایجاد یک ارتباط موثر نمی توان فروش خوبی را تجربه کرد. در این مقاله روش ها و ترفند ها برای بهبود ارتباط موثر در کسب و کار بررسی خواهیم کرد . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
ارتباط موثر در فروش چیست؟
هرگاه یک فروشنده بخواهد محصول خود را به فروش برساند راهی به جز ایجاد ارتباط موثر در فروش ندارد. با بررسی یک فروش موفق متوجه می شویم که برای داشتن فروش مناسب باید بتوان ارتباط خوبی با خریداران برقرار کرد.
ارتباط موثر چه نوع ارتباطی است؟
ارتباط موثر در فروش باید دارای ویژگی های خاصی باشد. تکنیک های ارتباط موثر شما را در مسیر فروش محصول خود بسیار کمک خواهد کرد.
ارتباط موثر، ارتباطی است که:
- اطلاعات مورد نظر شما را به طور دقیق و کامل انتقال دهد.
- توجه مخاطب را جلب کند و با دقت باشد .
- دارای اثر گذاری باشد به نحوی که خریدار را به سمت هدف شما سوق دهد.
مشتریانی را در نظر بگیرید که بدون هیچ گونه پیش زمینه فکری با کسب و کار شما آشنا می شوند ، یا ممکن است جهت خرید کالایی از پیش تعریف شده به سراغ شما بیایند. اینکه شما چگونه با آنها رفتار نموده، چه اطلاعاتی را به آنها بدهید و چه شکلی از کسب و کارتان را به آنها به نمایش بگذارید ارتباط موثر در فروش نامیده می شود.
تکنیک های ارتباط موثر در فروش
در آموزش ارتباط با موضوع تکنیک های ارتباط موثر مواجه می شویم. چه تکنیک هایی باید رعایت کنید تا بتوانید ارتباطی مفید و موثر را برقرار کنید. تکنیک های اصلی ارتباط موثر عبارتند از:
فرصت تصمیم گیری دادن به مشتری
برقراری ارتباط موثر و معرفی محصولات خود به مشتری، به معنی تحمیل خواسته شما به او نیست. بلکه باید علاوه بر شناسایی نیازهایش، فرصت تصمیم گیری به او بدهید. هر کسی حق دارد انتخاب خود را داشته باشد. بهترین کاری که شما در این زمینه می توانید انجام دهید این است که نیاز مشتری را شناسایی کنیم و به او بهترین گزینه را معرفی کنیم .
توقعات مشتری را شناسایی کنید
بدون شناسایی توقعات مشتری نمی توان محصول مناسب را به وی معرفی نمود. به عنوان مثال هنگام فروش یک لپ تاپ، لازم است بدانید که مشتری از لپ تاپ خود چه توقعات و انتظاراتی دارد. توقعات خریدار از محصول نشان دهنده ویژگی های مورد انتظار اوست.
گوش دادن بدون توقع به صحبت مشتری
بهترین راه شناسایی نیاز مشتری، شنیدن از زبان خود اوست. گوش دادن به صحبت مشتری علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا محصول مناسب را به فروش برسانید، باعث ایجاد حسی خوب در مشتری می گردد که حاکی از اهمیت دادن شما به وی می باشد. به طور کامل به صحبت های مشتری گوش فرا دهید و مدام به دنبال فروش محصول خود نباشید. جلب رضایت مشتری در نهایت باعث افزایش فروش شما خواهد گردید .
راهکار های ارتباط موثر در فروش
ارتباط موثر در فروش دارای راهکار ها و اصولی خاصی است. یک فروشنده موفق کسی است که می تواند این اصول را در خود تقویت کند. ممکن است برخی افراد این اصول را نیاموخته باشند اما به طور ناخودآگاه آن را اجرا نمایند.در ادامه به آموزش این راهکار ها برای ارتباط موثر در فروش می پردازیم.
خودشناسی در ارتباط موثر
در اولین قدم ارتباط موثر در فروش با شناخت از توانایی های خودتان آغاز می گردد. آگاهی از صفات رفتاری و اخلاقی، علایق باعث می شود که شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. اگر شما به کار فروش علاقه دارید لازم است بین ویژگی های خود و ارتباط با مشتری هماهنگی ایجاد نمایید. اگر بدانید در کدام صفات قوی یا ضعیف هستید، می توانید متناسب با هدف فروش، هریک را تقویت یا تضعیف نمایید.
واضح صحبت کردن در ارتباط موثر
مشتری جذب کسب و کاری می شود که بهتر بتواند آن را درک کند. سعی کنید که زبان خود را با زبان مخاطب هماهنگ نمایید. استفاده از کلمات سنگین و نامفهوم گزینه خوبی برای فروش نیست. کلام شما باید به گونه ای باشد که منظور شما را به طور واضح و روشن برساند.
صداقت داشتن در ارتباط موثر
هیچ مشتری نمی تواند فروشنده ای که صداقت ندارد را بپذیرد. عدم صداقت باعث از بین رفتن اعتماد می گردد. شاید این کار در کوتاه مدت باعث افزایش فروش یک کسب و کار شود اما قطعا در طولانی مدت زیان جدی به آن می زند.
جای دیگران فکر نکردن در ارتباط موثر
یک مشتری برای انتخاب محصول یا خدمات، معیارهای متفاوتی را در نظر می گیرد. این معیارها می توانند به دلیل تاثیرات شخصی، خانوادگی، شغلی، عقاید، افکار و… به وجود آمده باشند. یک فروشنده نمی تواند خود به جای مشتری تصمیم بگیرد. تجربیات شما می تواند راهنمای خوبی برای مشتریان باشد اما در نظر داشته باشید که
روش های بهتر شدن ارتباط موثر با مشتری
یک فروشنده که تصمیم دارد روابط خود را در فروش بهبود ببخشد، به دنبال روش هایی برای انجام این کار خواهد بود. اغلب فروشندگان شکست هایی را در کار خود تجربه کرده اند و اکنون به دنبال برطرف کردن اشکالات خود هستند. در ادامه بعضی از نکات برای روش های بهتر شدن ارتباط موثر با هم بررسی می کنیم.
دقت در اولین برخورد با مشتری
بسیاری از متخصصین خرید و فروش اعتقاد دارند که اولین برخورد، مهمترین برخورد شماست. تصور مشتری از کسب و کار در برخورد اول شکل می گیرد. در این برخورد سعی کنید تصویر صحیح و مناسب با انتظار مخاطب را به نمایش بگذارید.
استفاده از مشتریان برای پیشرفت
مشتریان می توانند بهترین توسعه دهندگان کسب و کار شما باشند. یک کسب و کار با توجه به نیاز مشتریان شکل می گیرد. پس شما بهتر است با بررسی دقیق بازار و برقرار ارتباط با مشتریان ، کار خود را به گونه ای انجام دهید که متناسب با نیاز و رفتار مشتریان باشد. این موضوع نشان دهنده اهمیت ارتباط موثر فروش می باشد. پس در این موضوع، مشتریان خود به عنوان راهنمای شما عمل می نمایند.
مشتری را در جریان مراحل محصول قرار بدهیم
مشتریان دوست دارند بدانند قبل از خرید خود، محصولات چه مراحلی را طی می نمایند. با در جریان قراردادن مشتری از مراحل پروژه می توانید به نحوی آنها را در کسب و کار خود شریک نمایید. با این حرکت، مشتری را از ابهام خارج کرده و رضایت وی را جلب می نمایید.
نتیجه گیری
مهم ترین رکن فروش ، برقراری یک ارتباط موثر با مشتریان می باشد. افزایش فروش، جذب مشتریان ثابت، گسترش کسب و کار نتایج فعالیت های ارتباطی می باشد که نشان دهنده اهمیت ارتباط موثر فروش می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید