سلسله مراتب نیاز ها

بالا رفتن از سلسه مراتب نیاز ها :
آبراهام مَزلو ، پرفسور روان شناسی دانشگاه های برندایس و بروکلین و کلمبیا ، نظریه ی سلسله انگیزش را در سال ۱۹۴۳ پایه گذاری کرد . نظریه سلسله مراتب نیازها که در شکل زیر نمایان است ،اساساً همان چیزی است که از اسمش پیداست.
فرض بر این است که شما بر اساس نیاز های اساسی و رده پایینی دارای انگیزش می شوید که در طول ده ها هزار سال تکامل یافته است ، مثل غذا و خواب .
وقتی این نیازها تامین میشود، دیگر به شما انگیزه نمی دهد و شما به مرحله بالات هِرم می روید و این روند تا زمانی که شما به راس حرم هرم برسید ، ادامه می یابد.
پس سلسله مراتب نیازها چگونه عمل می کند ؟ زمانی که شما نیازهای اساسی خود را تامین می کنید ، به مرحله ی بالاتری می روید و این روند به همین ترتیب ادامه می یابد .
در اینجا نمای کلی هر یک از مراحل نشان می دهیم :
نیاز های فیزیولوژیکی :
مبنای اصلی نیازهای شما را تشکیل می دهد ، مثل غذا و سر پناه .
نیاز به امنیت :
ممکن است شامل اموری همچون امنیت شغلی ، حقوق بازنشستگی و حقوق ایام بیماری باشد یا با مسائل مربوط به امنیت فیزیکی ، مثل لباس های محافظ در ارتباط باشد .
نیازهای اجتماعی :
نشان می دهد اکثر افراد نیاز دارند به گروهی احساس تعلق کنند . می توان این نیاز را از طریق پیشنهاد کردن فرصت هایی همچون کار تیمی یا روابط کاری مثبت تامین کرد.
نیاز به احترام :
منعکس کننده ی این نیاز افراد است که عملکرد شغلی خوب آن ها دیده شود . برای مثال : این نیازها می تواند از طریق کسب احترام در نتیجه ی ترفیع درجه باشد .
خودشکوفایی :
به تصوری که شما از خودتان دربارهی موفقیت های کاری دارید ، برمی گردد . برای مثال ، ممکن است به شدت تمایل داشته باشید مدیر اجرایی سازمان شوید یا با استفاده از شغلتان سرمایه ی کافی برای برنده شدن مدال طلای المپیک را به دست آورید .
در مقام مدیر ، آگاهی از جایگاه افراد در این سلسله مراقب، برای ایجاد انگیزش در آن ها مهم است . فردی را در نظر بگیرید که دستمزدی متوسط دریافت می کند و برای گذران امور روزمره خود با مشکل مواجه است، بعید به نظر میرسد که بتوان به چنین کسی از طریق احتمال برنده شدن به عنوان کارمند نمونه ی ماه انگیزه داد .
اما افزایش دستمزد ساعتی برای او محرک خوبی است ؛ هرچند تاثیر چنین محرکی موقتی است . درباره ی نقش پول به عنوان محرک انگیزه در مبحث《با پول نمی توانی من را بخری …. 》 مطالب بیشتری بخوانید.
زمانی که کارکنان به مرحله ی خودشکوفایی می رسند ، این نیاز همچنان به عنوان محرک در آن ها عمل میکند. در واقع ، هرچه این مرحله را بیشتر تجربه کنند ، بیشتر تمایل خواهند داشت که احساس کامروایی و رشد فردی را تجربه کنند .مدیران می توانند از اصول مزلو برای انگیزش کارکنان خود استفاده کنند و تفاوتی هم نمی کند که این افراد در چه مرحله ای قرار داشته باشند .
در اینجا به چند ایده که میتواند موجب انگیزش کارکنان در مراحل مختلف شود ، اشاره کنیم :
نیاز های فیزیولوژیکی :
در نظر گرفتن ناهار و وقت استراحت کافی و پرداخت حقوقی که جواب گوی نیاز های اساسی زندگی باشد .
نیاز به امنیت:
ایجاد مشاغل دائمی و اداری امنیت، یعنی فراهم کردن محیط کاری امن .
نیاز به احساس تعلق :
ترتیب دادن رویداد های اجتماعی ، یعنی ترغیب کارکنان به کار گروهی.
نیاز به احترام :
شناسایی و توجه به موفقیت ها به طور علنی .
خود شکوفایی :
ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت کاری ، یعنی ایجاد محیطی که کارکنان را به چالش بکشد .
مشکل این نظریه آن است که افراد، همیشه قابل پیش بینی نیستند . انگیزه ی کارکنان ممکن است به جای نیاز های آن ها ، تحت تاثیر چیزی قرار گیرد که به شدت به آن اعتقاد دارند . برای مثال ، اگر کارکنان احساس کنند مدیر مربوط در محیط کار با کارکنان خود رفتار نا عادلانه ای دارد ، ممکن است با علم به اینکه شاید نتوانند اقساط وام خانه را پرداخت کنند و در نتیجه مجبور شدند آن راه به بانک برگردانند ، دست از کار بکشند یا اینکه با رئیس خود مخالفت کنند .
یکی از سازمان هایی که ما می شناسیم ، دستمزد متوسطی به کارکنان خود می پرداخت ؛ ولی محیط کاری آن ( مونتاژ تلفن همراه ) تمیز و امن بود . یک کار خانهی فرآوری گوشت در مجاورت این سازمان راه اندازی شد که دستمزد بیشتری به کارکنانش می داد و تعدادی از کارکنان سازمان اول را تحریک کرد که برای آن ها کار کنند. چند ماه بعد، کارکنان سابق شرکت مونتاژ تلفن همراه ، برای باز پس گرفتن شغل خود به این سازمان مراجعه کردند . با وجود پرداخت دستمزد بیشتر ، محیط سرد و نا مطلوب و بالقوه خطرناک تر کارگاه فرآوری گوشت ، الویت نیازهای این کارکنان را تغییر داد .
سلسله مراتب نیاز ها یکی از مشهورترین نظریه های انگیزش است و چون این نظریه در اغلب کلاس های آموزش مدیریت دیره می شود ، مدیران به طرز نسبتاً گسترده ای از آن استفاده می کنند . اما به دلیل اینکه همه ی افراد دقیقاً همان گام هایی را که مزلو پیشنهاد کرده است دنبال می کنند ، شما نیز بهتر است در اعمال این نظریه انعطاف پذیر باشید .
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
جملات کلیدی مشاور املاک در مقابل مشتری + متن زیبا برای تبلیغ مشاور املاک
340 بازدید
-
هوش مصنوعی در کسب و کار و کاربرد های آن
391 بازدید
-
23 فنون مشاور املاک (فوت فن مشاور املاک + مهارت ها )
321 بازدید
-
معرفی رشته مدیریت هتلداری (بازار کار و درآمد + 6 راز مهم مدیر هتل موفق)
1.69k بازدید
-
مدیریت پروژه چیست؟ چگونه یک مدیر پروژه شویم؟
353 بازدید
-
مراکز آموزش مهمانداری هواپیما در تهران و مشهد + شرایط و هزینه ها
2.6k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید