چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم ؟
مدیریت بازرگانی یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی می باشد، این رشته ابتدا در کشور فرانسه و از دانشگاه ESCP Europe شروع شد. این رشته به دانشجویان مهارتهای اداره سازمان را آموزش میدهد. عناصر سازمانی را به تصویر میکشد تا مدیران بتوانند کسب و کار خود را بهبود و توسعه ببخشند.
همچنین به بحث در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود میپردازد. برای تک به تک این اتفاقات راهکار و آموزش ارائه میدهد.
مرکز بین المللی دوره مدیریتی و مهارتی با برگزاری دوره MBA و دوره DBA در گرایش بازرگانی و ارائه مدرکهای معتبر، باعث توسعه کسب و کار شما و تقویت رزومه خواهد شد. مهاجرت با مدرک MBA در گرایش بازرگانی امکان پذیر است و جزو رشتههای پردرآمد محسوب میشود.
چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم ؟
این گرایش از قدیمیترین گرایشهای مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایشهای مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینکه در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه میگردد.
اما با توجه به اینکه سابقه رشته مدیریت بازرگانی در ایران به دهه 30 برمیگردد. اما در کل می توان گفت که این رشته، یکی از رشتههای نوظهور در ایران محسوب بوده و میتوان گفت که حدودا ده سالی میشود که کاملا شناخته شده و خیلی هم طرفدار پیدا کرده است.
این حوزه رابط میان مجموعههای اقتصادی و کاری با مشتریان است. اما این جمله خیلی از وجوه کاری این رشته را به ما نشان نمیدهد و تعریف کاملی نیست.
مدیریت بازرگانی چیست ؟
این جمله شاید اولین جملهای باشد که در تعریف این رشته گفته میشود: ” مدیر بازرگانی، مسئول موفقیت یک مجموعهی کاری در زمینهی ارتباطات و فروش است. “. اگر بخواهم مقداری بیشتر این جمله را توضیح بدهیم باید بگوییم که:
” مدیریت بازرگانی، بعد از مدیر کل، یکی از مهم ترین مدیران یک شرکت محسوب میشود. در واقع یک مدیر بازرگانی تمام مسئولیتهای مربوط به خرید، فروش، ارزیابی تامین کنندگان، پیگیری قرار دادها و رسیدگی به امور مشتریان یک مجموعه رو انجام میدهد.
اما علاوه بر همهی این کارها، یک مدیر بازرگانی، برنامههای تبلیغاتی یک مجموعه را هم بر عهده دارد. چون که تنها کسی که میتواند یک تصویر خوب و یک شمای تجاری از مجموعه بسازد و به مشتریان ارائه بدهد مدیر بازرگانی هست.
در کنار برنامههای تبلیغاتی، برنامه ریزی استراتژیک، طرح تجاری شرکت، مسلط به الفبای برندسازی، ارتباط با مشتریان خاص، مدیریت ارتباطات بین المللی و انجام مذاکرات تجاری هم بر عهده این رشته در یک مجموعه است.
با این اوصاف میتوان گفت که مدیر بازرگانی، یک آچار فرانسه در یک مجموعه محسوب میشود. حضور مدیر بازرگانی میتواند سرنوشت یک برند را عوض کند و کاری کند که یک کسب و کار، یک شبه راه صد ساله را طی کند. این امر نیاز به یک تخصص بسیار بالا دارد و ایجاب میکند که مدیر بازرگانی به وظایف خودش آگاه باشد.
چرا مطالعه مدیریت بازرگانی است؟
برای کارآفرینان موفق و رهبران کاریزماتیک و توانمند، مدرک مدیریت بازرگانی به طور مداوم یک انتخاب محبوب است. این دانش و مهارتهای آکادمیک را برای دنبال کردن فرصتهای شغلی جهانی فراهم میکند. به شما کمک میکند درک گستردهای از مشاغل و حوزههای خاص، مانند امور مالی و منابع انسانی را توسعه دهید. اما اگر هنوز 100٪ مطمئن نیستید که مدرک مدیریت بازرگانی برای شما مناسب است، در اینجا پنج دلیل وجود دارد که شما را متقاعد می سازد.
مهارت های کلیدی مدیریت را توسعه دهید
یکی از مهمترین نکات مهم در تحصیل مدرک مدیریت بازرگانی، مهارتهای کلیدی مدیریت است. که به شما امکان می دهد یک دارایی ارزشمند برای هر سازمانی باشید. شما یک مجموعه مهارت را برای پاسخگویی به چالش ها و تحولات جاری در تجارت و جامعه ایجاد خواهید کرد و به شما توانایی تصمیم گیری مدیریتی آگاهانه را می دهد که پیامدهای اخلاقی ، اقتصادی و اجتماعی را در نظر می گیرد. برخی از این مهارتهای اساسی مدیریت تجارت عبارتند از:
- تفکر انتقادی و استراتژیک
- ارتباطات
- حل چالش های سازمانی
- سازمان
- ارائه
- گزارش نویسی
- رهبری
- مدیریت پروژه
قابل اشتغال بودن
دانشجویانی که تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه را با مهارتهای قابل انتقال بسیار مطلوب و دانش تجاری قوی تر انتخاب می کنند . دو موردی که توسط کارفرمایان بالقوه دنبال می شود. همانطور که با مدرک مدیریت کسب و کار پیشرفت می کنید ، می توانید جهت حرفه خود را شکل دهید ، یک منطقه تخصصی از تجارت را که به شما علاقه مند است مانند کارآفرینی یا مدیریت منابع انسانی ، شکل دهید. فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با انواع فرصت های شغلی در موارد زیر ارائه می شوند:
- مدیریت
- مشاوره
- بازاریابی و تبلیغات
- منابع انسانی
- خرده فروشی و فروش
- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
مقدمه ای بر دنیای تجارت
مدرک مدیریت بازرگانی به شما کمک می کند تا دانش و درک عمیقی از عناصر اصلی تجارت و مدیریت کسب کنید. اگر تجربه قبلی ندارید ، مقدمه ای عالی در دنیای تجارت است. این بینش های صنعتی ، مانند روند بازار و گزارش های صنعت را ارائه می دهد ، که می تواند بسیار ارزشمند باشد و شما را به استفاده از تئوری آکادمیک در موقعیت های تجاری واقعی که به شما کمک می کند تا پس از فارغ التحصیلی شروع به کار کنید ، تشویق می کن
رئیس خود باشید
نه تنها بعد از فارغ التحصیلی فرصت های شغلی خارق العاده ای خواهید داشت ، بلکه عناصر اصلی را نیز برای راه اندازی کسب و کار خود خواهید داشت – تمام آنچه شما نیاز دارید یک ایده تجاری برای شروع کار است. از طریق توسعه مهارت های کارآفرینی و توانایی آزمایش ایده های تجاری ممکن ، مدرک مدیریت بازرگانی شما را در مسیر رئیس بودن خود قرار می دهد – حتی ممکن است شریک تجاری آینده خود را در دانشگاه ملاقات کنید.
دانشگاه هایی مانند کینگستون، فعالیت های فوق برنامه تخصصی را برای کمک به کارآفرینان مشتاق که می خواهند کار خود را شروع کنند، ارائه می دهند. شما میتوانید از سخنرانان مهمان الهام بخش که مشاغل چند میلیون پوندی را اداره میکنند و حتی ایده های کسب و کار خود را از طریق مسابقه سالانه ایده های روشن دانشگاه برای داوران متخصص استفاده کنید – 1000 پوند برای برنده شدن وجود دارد.
در مورد چندین رشته اطلاعات کسب کنید
اگر 100٪ مطمئن نیستید که می خواهید آینده شغلی شما چیست ، یا فقط می خواهید دانش گسترده ای داشته باشید، مدرک مدیریت بازرگانی یک انتخاب عالی است. شما یک نمای کلی از کارکردهای اصلی کسب و کار را یاد میگیرید که به موفقیت یک کسب و کار کمک می کند و سپس اغلب می توانید در زمینه مورد نظر خود متخصص شوید.
اینها معمولاً شامل موارد زیر است:
- مدیریت منابع انسانی
- کارآفرینی
- دارایی، مالی، سرمایه گذاری
- عملیات خدمات
کلام پایانی
یک مدیر مسلط به امور بازاریابی، میتواند کمک بسیار بزرگی در جهت رشد و توسعه کسب و کار کند. هر چه مهارتهای یک مدیر بازرگانی بیشتر باشد، جایگاه شغلی او نیز دارای اهمیت بالاتری خواهد بود.
شرکت در دورههای مدیریتی با گرایشهای مختلف، هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری امکانپذیر است تا تمام مدیران حتی افراد پر مشغله بتوانند در این دورهها حضور یابند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید