چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم ؟

مدیریت بازرگانی یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی می باشد، این رشته ابتدا در کشور فرانسه و از دانشگاه ESCP Europe شروع شد . این رشته به دانشجویان مهارتهای اداره سازمان را آموزش میدهد، همچنین به بحث در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود میپردازد و برای تک به تک این اتفاقات راهکار و آموزش ارائه می دهد. در ادامه این مقاله به پاسخ سوال چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم پرداخته ایم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
چرا مدیریت بازرگانی بخوانیم ؟
این گرایش از قدیمیترین گرایشهای مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایشهای مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینکه در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه میگردد.
اما با توجه به اینکه سابقه رشته مدیریت بازرگانی در ایران به دهه 30 برمی گردد. اما در کل می توان گفت که این رشته، یکی از رشتههای نوظهور در ایران محسوب میشود و می توان گفت که حدودا ده سالی می باشد که کاملا شناخته شده هست و خیلی هم طرفدار پیدا کرده است.
راستش را بخواهید اگر بخواهیم به زبان ساده به شما بگوییم، این حوزه رابط میان مجموعههای اقتصادی و کاری با مشتریان می باشد. اما این جمله خیلی از وجوه کاری این رشته را به ما نشان نمی دهد و تعریف کاملی نیست.
پس بهترین راهی که به ذهن من رسید این بود که یک مقاله آموزشی برایتان بنویسم و سعی کنم که تمامی جنبههای کاری و وظایف مدیر بازرگانی را برایتان بگویم و شما را از این رشته و پتانسیل هایش آگاه کنم. چیزی که در این مقاله برایم مهم هست این می باشد که:
” شما بدانید چه شغل هایی برای این رشته وجود دارد و بعد از آن وظایف مدیریت آن در یک مجموعه را بدونید و بعد با هم سر این بحث کنیم که اگر بخوایم این رشته رو در دانشگاه دنبال کنیم، باید چه کار کنیم و چطوری میتوانیم بفهمیم که این رشته، یک رشتهی پولساز و خوب برای ماست؟ “.
مدیریت بازرگانی چیست ؟
این جمله شاید اولین جملهای باشد که در تعریف این رشته گفته میشود: ” مدیر بازرگانی، مسئول موفقیت یک مجموعهی کاری در زمینهی ارتباطات و فروش است. “. اگر بخواهم مقداری بیشتر این جمله را توضیح بدهم باید بگوییم که:
” مدیریت بازرگانی، بعد از مدیر کل، یکی از مهم ترین مدیران یک شرکت محسوب میشود. در واقع یک مدیر بازرگانی تمام مسئولیتهای مربوط به خرید، فروش، ارزیابی تامین کنندگان، پیگیری قرار دادها و رسیدگی به امور مشتریان یک مجموعه رو انجام میدهد.
اما علاوه بر همهی این کارها، یک مدیر بازرگانی، برنامههای تبلیغاتی یک مجموعه را هم بر عهده دارد. چون که تنها کسی که میتواند یک تصویر خوب و یک شمای تجاری از مجموعه بسازد و به مشتریان ارائه بدهد مدیر بازرگانی هست.
و در کنار برنامههای تبلیغاتی، برنامه ریزی استراتژیک، طرح تجاری شرکت، ارتباط با مشتریان خاص، مدیریت ارتباطات بین المللی وانجام مذاکرات تجاری هم بر عهده این رشته در یک مجموعه می باشد. “
با این اوصاف میشود گفت که مدیر بازرگانی، یک آچار فرانسه در یک مجموعه محسوب میشود. که حضورش میتواند سرنوشت یک برند را عوض کند و کاری کند که یک کسب و کار، یک شبه راه صد ساله را طی کند و خب این نیاز به یک تخصص بسیار بالاست و ایجاب میکند که مدیر بازرگانی به وظایف خودش آگاه باشد.
چرا مطالعه مدیریت بازرگانی است؟
برای کارآفرینان و رهبران تجاری مشتاق ، مدرک مدیریت بازرگانی به طور مداوم یک انتخاب محبوب است. این دانش و مهارت های آکادمیک را برای دنبال کردن فرصت های شغلی جهانی فراهم می کند و به شما کمک می کند درک گسترده ای از مشاغل و حوزه های خاص مانند امور مالی و منابع انسانی را توسعه دهید. اما اگر هنوز 100٪ مطمئن نیستید که مدرک مدیریت بازرگانی برای شما مناسب است ، در اینجا پنج دلیل وجود دارد که شما را متقاعد می کند.
مهارت های کلیدی مدیریت را توسعه دهید
یکی از مهمترین نکات مهم در تحصیل مدرک مدیریت بازرگانی ، مهارتهای کلیدی مدیریت است. که به شما امکان می دهد یک دارایی ارزشمند برای هر سازمانی باشید. شما یک مجموعه مهارت را برای پاسخگویی به چالش ها و تحولات جاری در تجارت و جامعه ایجاد خواهید کرد و به شما توانایی تصمیم گیری مدیریتی آگاهانه را می دهد که پیامدهای اخلاقی ، اقتصادی و اجتماعی را در نظر می گیرد. برخی از این مهارتهای اساسی مدیریت تجارت عبارتند از:
- تفکر انتقادی و استراتژیک
- ارتباطات
- حل مسئله
- سازمان
- ارائه
- گزارش نویسی
- رهبری
- مدیریت پروژه
قابل اشتغال بودن
دانشجویانی که تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه را با مهارتهای قابل انتقال بسیار مطلوب و دانش تجاری قوی تر انتخاب می کنند . دو موردی که توسط کارفرمایان بالقوه دنبال می شود. همانطور که با مدرک مدیریت کسب و کار پیشرفت می کنید ، می توانید جهت حرفه خود را شکل دهید ، یک منطقه تخصصی از تجارت را که به شما علاقه مند است مانند کارآفرینی یا مدیریت منابع انسانی ، شکل دهید. فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با انواع فرصت های شغلی در موارد زیر ارائه می شوند:
- مدیریت
- مشاوره
- بازاریابی و تبلیغات
- منابع انسانی
- خرده فروشی و فروش
- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری.
مقدمه ای بر دنیای تجارت
مدرک مدیریت بازرگانی به شما کمک می کند تا دانش و درک عمیقی از عناصر اصلی تجارت و مدیریت کسب کنید. اگر تجربه قبلی ندارید ، مقدمه ای عالی در دنیای تجارت است. این بینش های صنعتی ، مانند روند بازار و گزارش های صنعت را ارائه می دهد ، که می تواند بسیار ارزشمند باشد و شما را به استفاده از تئوری آکادمیک در موقعیت های تجاری واقعی که به شما کمک می کند تا پس از فارغ التحصیلی شروع به کار کنید ، تشویق می کن
رئیس خود باشید
نه تنها بعد از فارغ التحصیلی فرصت های شغلی خارق العاده ای خواهید داشت ، بلکه عناصر اصلی را نیز برای راه اندازی کسب و کار خود خواهید داشت – تمام آنچه شما نیاز دارید یک ایده تجاری برای شروع کار است. از طریق توسعه مهارت های کارآفرینی و توانایی آزمایش ایده های تجاری ممکن ، مدرک مدیریت بازرگانی شما را در مسیر رئیس بودن خود قرار می دهد – حتی ممکن است شریک تجاری آینده خود را در دانشگاه ملاقات کنید.
دانشگاه هایی مانند کینگستون ، فعالیت های فوق برنامه تخصصی را برای کمک به کارآفرینان مشتاق که می خواهند کار خود را شروع کنند ، ارائه می دهند. شما می توانید از سخنرانان مهمان الهام بخش که مشاغل چند میلیون پوندی را اداره می کنند و حتی ایده های کسب و کار خود را از طریق مسابقه سالانه ایده های روشن دانشگاه برای داوران متخصص استفاده کنید – 1000 پوند برای برنده شدن وجود دارد.
در مورد چندین رشته اطلاعات کسب کنید
اگر 100٪ مطمئن نیستید که می خواهید آینده شغلی شما چیست ، یا فقط می خواهید دانش گسترده ای داشته
- باشید ، مدرک مدیریت بازرگانی یک انتخاب عالی است. شما یک نمای کلی از کارکردهای اصلی کسب و کار را یاد می
- گیرید که به موفقیت یک کسب و کار کمک می کند و سپس اغلب می توانید در زمینه مورد نظر خود متخصص شوید.
اینها معمولاً شامل موارد زیر است:
- مدیریت منابع انسانی
- کارآفرینی
- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
- عملیات خدمات.
زمینه های دیگری که ممکن است مطالعه کنید می تواند مشاوره ، مدیریت زنجیره تامین یا حتی تجارت جهانی باشد.
هنگامی که با مدرک مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل می شوید ، به عنوان یک دانشجوی کاملاً با دانش متنوع از دنیای تجارت فارغ التحصیل می شوید.
دیدگاهتان را بنویسید