گیمیفیکیشن در کسب و کار و کاربردهای آن
گیمیفیکشن چیست؟
گیمیفیکیشن به معنای استفاده از ابزارهایی است که باعث میشود تعامل ، وفاداری و انگیزه کاربر بیشتر شود. در واقع شما با طراحی و بازی سازی، اصول و تئوری های کلی را انتخاب و در کسب و کار خود استفاده میکنید. از یک مثال برای توضیح بیشتر استفاده میکنیم.
به عنوان مثال دو مغازه را در نظر بگیرید. مغازه اول یک مغازه ساده است که هرچیزی که نیاز دارید را در آنجا تهیه میکنید. اما در مغازه دوم یک گردونه شانس برای مشتریان گذاشته شده که با چرخاندن آن میتوانید یک خدمات، تخفیف و هدیه دریافت کنید. خب شما کدام مغازه را انتخاب میکنید؟ قطعا مغازه دوم را انتخاب میکنید.
در واقع از گیمیفیکیشن برای پیشبرد اهداف در فضایی است که ربطی به بازی ندارد.زیرا با اضافه کردن بازی و سرگرمی کارهایی که انجام دادن آن سخت است را با میل و رغبت بیشتری انجام دهید.
انواع گیمیفیکیشن
شما میتوانید برنامه های خود را از نظر محتوا و ساختار برای بهبود نتایج نهایی بازسازی کنید. اولین بار کارل کاپ استاد فناوری آمورشی دانشگاه بلومزبورگ ، گیمیفیکیشن را برای بهره وری و سودآوری بالا برای تمامی کسب و کارها به دو دسته تقسیم کرد که هرکدام بخاطر ویژگی و ساختاری که دارند از یکدیگر مجزا هستند.
-
گیمیفیکیشن محتوا
این نوع گیمیفیکیشن برای زمانی است که اپلیکیشن شما کاملا بازی محور باشد و محتوا و استفاده آن با هدف بازی یکی باشد. این نوع بازی سازی به عنوان ” بازی واقعی ” شناخته شده است و این نوع بازی سازی هم تخصصی تر است هم سرمایه بیشتری نیاز دارد تا استراتژی های دقیق و علمی برای آن طراحی شود. به همین خاطر هم هزینه بر است هم انعطاف کمتری دارد.
-
گیمیفیکیشن ساختاری
این نوع از گیمیفیکیشن برای زمانی است که محتوای شما هیچ ربطی به بازی و سرگرمی ندارد ولی در آن از المان های بازی استفاده میکنید. به عنوان مثال لینکدین هیچ ربطی به بازی و سرگرمی ندارد اما با قراردادن درصد تکمیل اطلاعات در پروفایل هر شخص باعث میشود ذهن کاربر کنجکاو شود و مرحله به مرحله برای تکمیل اطلاعات پیش برود تا آن را به صددرصد برساند. استفاده از این نوع بازی سازی باعث کاهش هزینه و کارایی بالاتر برای چذب کاربر میشود.
کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار
کسب وکارها برای افزایش نرخ الهام بخشیدن به کارمندان ،تبدیل و وفادار کردن مشتری به برندشان ، از انواع روش های گیمیفیکیشن استفاده میکنند تا در نهایت سود خود را افزایش بدهند. با یک مثال ساده از گیمیفیکیشن در کسب و کار شروع میکنیم :
سیستم های سفارش آنلاین از نمونه های گیمیفیکیشن در بازاریابی هستند. امکاناتی مثل کد تخفیف. در واقع با بازی کردن به جذب مخاطب میپپردازند و به برنده بازی تخفیف ویژه میدهند.شاید یک ایده بسیار ساده به نظر بیاید اما راهکار بسیار کارآمدی است. با این روش انگیزه امتحان کردن شانس و رقابت ،باعث میشود که فرد با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات شخصی در سایت ،تبدیل به یک کاربر در سایت شود که با بیشتر شدن کابران سوددهی در کسب و کار زیاد میشود.
- کاربردهای تجاری: کاربردهای فراوانی مثل مدیریت مالی، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات با مشتریان در این حوزه وجود دارد.
- مدیریت منابع انسانی :فرآیند استخدام و جذب منابع انسانی و انگیزش پرسنل به کمک وظایف و فرآیند بازی سازی شده امکان پذیرتر خواهد بود.
به طور کلی هر کسب و کاری میتواند از گیمیفیکیشن برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند. در بخش بازاریابی برای ایجاد آگاهی از خدمات و تکرار خرید ،گرفتن بازخورد از محصول و مشتری میتوان از بازی سازی استفاده کرد. در بخش مربوط به منابع انسانی برای استخدام و آموزش و ارزیابی عملکرد فعالیت های اجتماعی از گیمیفیکیشن استفاده کرد.
مزایای گیمیفیکیشن
بازی سازی تاثیرات مثبت زیادی بر پیشرفت همه کسب و کارها دارد. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
-
افزایش آکاهی و وفاداری به برند
مشتریانی که تجربه خوبی از بازی سرگرم کننده داشته باشند تا مدت طولانی شما در ذهنشان میمانید که این مشتریان دارایی ارزشمند هر کسب و کار هستند. دلیلی که باعث میشود به مشتری وفادار تبدیل شوند این است که آنها از نظر عاطفی به برند شما وابسته میشوند که این وابستگی باعث میشود مشتری ثابت شما شوند.
-
افزایش تعامل کاربران
از آنجایی که کاربران تمایل دارند و تشویق میشوند تا اقدامات خاص را با بازی سازی انجام دهند ، اغلب نرخ های تعامل بالاتر و بهتر میشود. تعامل اولین گام بین مشتری و برند است که باعث ارتباط بلندمدت میشود.
-
کمک به جمع آوری داده های مفید مشتری
داده ها یکی از ارزشمندترین دارایی هر کسب و کار است .گیمیفیکیشن سهم بزرگی در جمع آوری آنها دارد.برای اینکه بتوانید اطلاعات موردنیاز کاربران را داشته باشید میتوانید شرایطی ایجاد کنید که کاربران در اثر انجام فعالیت خاصی پاداش دریافت کنند یا بتوانند سرگرمی داشته باشند.این کار باعث میشود بعدها برای شناخت بیشتر و بهتر مخاطبان هدف از این اطلاعات استفاده کنید.
-
کمک به افزایش تعامل با مشتری
هدف نهایی بازاریابان از تبلیغات محصول و خدمات خود در وب سایت و برنامه ها جذب مشترری بیشتر است. به همین دلیل باید اولین قدم جلب توجه و تشویق کاربران به تعامل است. از آنجایی که تبلیغات بنری باعث قطع استفاده کاربران میشود باید پیام از طریق یک بازی سرگرم کننده و راحت به کاربر ارسال شود.
تکنیک های گیمیفیکیشن
-
به کاربران اجازه تکمیل کار دهید.
مردم تمایل دارند کار را تمام کنند و کارهای ناتمام در آنها احساس نارضایتی ایجاد میکند. میتوان برای تشویق رفتارهای خاص برای تکمیل کار در آنها اشتیاق ایجاد کرد. مثل لینکدین که به عنوان مثال پیام ” پروفایل شما 75 درصد کامل است…” میدهد. این موضوع باعث میشود کاربر انگیزه و اشتیاق تکمیل اطلاعات را داشته باشد و اقدام کند.
-
ایجاد جریان
اگر کاری خیلی ساده باشد کاربر را خسته و اگر خیلی سخت باشد او را ناامید میکند.هنگام ایجاد یک بازی باید تعادل را حفظ کنید که جریان ادامه دادن و وفادار سازی ادامه پیدا کند.
-
کاربر را کنجکاو کنید.
کنجکاوی بهترین راه برای درگیر نگه داشتن افراد است. بعنوان مثال میتوانید در انتهای هر بخش، قسمت کوچکی از بخش بعد را نشان دهید تا ذهن کاربر را درگیر کند و برای اطلاع از اتفاقی قرار است بیافتد، ارتباط خود را حفظ کند.
-
شناسایی دستاوردها
کاربران را بخاطر دستاوردهایشان تحسین کنید تا حس خوبی در آنها ایجاد کنید که تمایل بیشتری برای ادامه بازی داشته باشند. این تمایل زمانی که انتظار تشویق و جایزه را ندارند بیشتر خواهد شد.
-
اجازه همکاری به کاربران بدهید.
اجازه دهید بازیکنان باهم کار کنند. این کار هم روحیه کار تیمی را بالا میبرد و هم جذابیت بسیاری برای کاربر دارد. به طور کلی برقراری ارتباط باعث افزایش تمایل کاربر به برقراری ارتباط میشود.
جمع بندی
به طور کل اگر قصد بازی سازی دارید باید ابتدا هدف خود را تعیین کنید و با گیمیفیکیشن مناسب باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید. به این معنی که بازی که طراحی میکنید هم سخت هم آسان را شامل و برد در آن برای کاربر ایجاد شود زیرا اگر برد در آن زیاد باشد توجه کاربر به سمت شما جلب خواهد شد. از مشارکت های استراتژیک استفاده کنید تا هزینه زیادی برای شما نداشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید