09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

گیمیفیکیشن در کسب و کار و کاربردهای آن

15 ژانویه 2023
ارسال شده توسط علی بیسجردی
آموزش و اطلاعات
26 بازدید

گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکیشن به معنای استفاده از ابزارهایی است که باعث میشود تعامل ، وفاداری و انگیزه کاربر بیشتر شود. در واقع شما با طراحی و بازی سازی، اصول و تئوری های کلی را انتخاب و در کسب و کار خود استفاده میکنید. از یک مثال برای توضیح بیشتر استفاده میکنیم.

به عنوان مثال دو مغازه را در نظر بگیرید. مغازه اول یک مغازه ساده است که هرچیزی که نیاز دارید را در آنجا تهیه میکنید. اما در مغازه دوم یک گردونه شانس برای مشتریان گذاشته شده که با چرخاندن آن میتوانید یک خدمات، تخفیف و هدیه دریافت کنید. خب شما کدام مغازه را انتخاب میکنید؟ قطعا مغازه دوم را انتخاب میکنید.

در واقع از گیمیفیکیشن برای پیشبرد اهداف در فضایی است که ربطی به بازی ندارد.زیرا با اضافه کردن بازی و سرگرمی کارهایی که انجام دادن آن سخت است را با میل و رغبت بیشتری انجام دهید.

 

انواع گیمیفیکیشن

شما میتوانید برنامه های خود را از نظر محتوا و ساختار برای بهبود نتایج نهایی بازسازی کنید. اولین بار کارل کاپ استاد فناوری آمورشی دانشگاه بلومزبورگ ، گیمیفیکیشن را برای بهره وری و سودآوری بالا برای تمامی کسب و کارها به دو دسته تقسیم کرد که هرکدام بخاطر ویژگی و ساختاری که دارند از یکدیگر مجزا هستند.

  • گیمیفیکیشن محتوا

این نوع گیمیفیکیشن برای زمانی است که اپلیکیشن شما کاملا بازی محور باشد و محتوا و استفاده آن با هدف بازی یکی باشد. این نوع بازی سازی به عنوان ” بازی واقعی ” شناخته شده است و این نوع بازی سازی هم تخصصی تر است هم سرمایه بیشتری نیاز دارد تا استراتژی های دقیق و علمی برای آن طراحی شود. به همین خاطر هم هزینه بر است هم انعطاف کمتری دارد.

 

  • گیمیفیکیشن ساختاری

این نوع از گیمیفیکیشن برای زمانی است که محتوای شما هیچ ربطی به بازی و سرگرمی ندارد ولی در آن از المان های بازی استفاده میکنید. به عنوان مثال لینکدین هیچ ربطی به بازی و سرگرمی ندارد اما با قراردادن درصد تکمیل اطلاعات در پروفایل هر شخص باعث میشود ذهن کاربر کنجکاو شود و مرحله به مرحله برای تکمیل اطلاعات پیش برود تا آن را به صددرصد برساند. استفاده از این نوع بازی سازی باعث کاهش هزینه و کارایی بالاتر برای چذب کاربر میشود.

پیشنهاد :  راه های افزایش انگیزه درکارکنان ومدیران

کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار

کسب وکارها برای افزایش نرخ الهام بخشیدن به کارمندان ،تبدیل و وفادار کردن مشتری به برندشان ، از انواع روش های گیمیفیکیشن استفاده میکنند تا در نهایت سود خود را افزایش بدهند. با یک مثال ساده از گیمیفیکیشن در کسب و کار شروع میکنیم :

سیستم های سفارش آنلاین از نمونه های گیمیفیکیشن در بازاریابی هستند. امکاناتی مثل کد تخفیف. در واقع با بازی کردن به جذب مخاطب میپپردازند و به برنده بازی تخفیف ویژه میدهند.شاید یک ایده بسیار ساده به نظر بیاید اما راهکار بسیار کارآمدی است. با این روش انگیزه امتحان کردن شانس و رقابت ،باعث میشود  که فرد با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات شخصی در سایت ،تبدیل به یک کاربر در سایت شود که با بیشتر شدن کابران سوددهی در کسب و کار زیاد میشود.

  • کاربردهای تجاری: کاربردهای فراوانی مثل مدیریت مالی، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات با مشتریان در این حوزه وجود دارد.
  • مدیریت منابع انسانی :فرآیند استخدام و جذب منابع انسانی و انگیزش پرسنل به کمک وظایف و فرآیند بازی سازی شده امکان پذیرتر خواهد بود.

به طور کلی هر کسب و کاری میتواند از گیمیفیکیشن برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند. در بخش بازاریابی برای ایجاد آگاهی از خدمات و تکرار خرید ،گرفتن بازخورد از محصول و مشتری میتوان از بازی سازی استفاده کرد. در بخش مربوط به منابع انسانی برای استخدام و آموزش و ارزیابی عملکرد فعالیت های اجتماعی از گیمیفیکیشن استفاده کرد.

مزایای گیمیفیکیشن

بازی سازی تاثیرات مثبت زیادی بر پیشرفت همه کسب و کارها دارد. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش آکاهی و وفاداری به برند

مشتریانی که تجربه خوبی از بازی سرگرم کننده داشته باشند تا مدت طولانی شما در ذهنشان میمانید که این مشتریان دارایی ارزشمند هر کسب و کار هستند. دلیلی که باعث میشود به مشتری وفادار تبدیل شوند این است که آنها از نظر عاطفی به برند شما وابسته میشوند که این وابستگی باعث میشود مشتری ثابت شما شوند.

پیشنهاد :  تکنیک های بازاریابی برای سالن های زیبایی

 

  • افزایش تعامل کاربران

از آنجایی که کاربران تمایل دارند و تشویق میشوند تا اقدامات خاص را با بازی سازی انجام دهند ، اغلب نرخ های تعامل بالاتر و بهتر میشود. تعامل اولین گام بین مشتری و برند است که باعث ارتباط بلندمدت میشود.

 

  • کمک به جمع آوری داده های مفید مشتری

    داده ها یکی از ارزشمندترین دارایی هر کسب و کار است .گیمیفیکیشن سهم بزرگی در جمع آوری آنها دارد.برای اینکه بتوانید اطلاعات موردنیاز کاربران را داشته باشید میتوانید شرایطی ایجاد کنید که کاربران در اثر انجام فعالیت خاصی پاداش دریافت کنند یا بتوانند سرگرمی داشته باشند.این کار باعث میشود بعدها برای شناخت بیشتر و بهتر مخاطبان هدف از این اطلاعات استفاده کنید.

  • کمک به افزایش تعامل با مشتری

هدف نهایی بازاریابان از تبلیغات محصول و خدمات خود در وب سایت و برنامه ها جذب مشترری بیشتر است. به همین دلیل باید اولین قدم جلب توجه و تشویق کاربران به تعامل است. از آنجایی که تبلیغات بنری باعث قطع استفاده کاربران میشود باید پیام از طریق یک بازی سرگرم کننده و راحت به کاربر ارسال شود.

تکنیک های گیمیفیکیشن

  • به کاربران اجازه تکمیل کار دهید.

مردم تمایل دارند کار را تمام کنند و کارهای ناتمام در آنها احساس نارضایتی ایجاد میکند. میتوان برای تشویق رفتارهای خاص برای تکمیل کار در آنها اشتیاق ایجاد کرد. مثل لینکدین که به عنوان مثال پیام ” پروفایل شما 75 درصد کامل است…” میدهد. این موضوع باعث میشود کاربر انگیزه و اشتیاق تکمیل اطلاعات را داشته باشد و اقدام کند.

  • ایجاد جریان

اگر کاری خیلی ساده باشد کاربر را خسته و اگر خیلی سخت باشد او را ناامید میکند.هنگام ایجاد یک بازی باید تعادل را حفظ کنید که جریان ادامه دادن و وفادار سازی ادامه پیدا کند.

  • کاربر را کنجکاو کنید.

کنجکاوی بهترین راه برای درگیر نگه داشتن افراد است. بعنوان مثال می‌توانید در انتهای هر بخش، قسمت کوچکی از بخش بعد را نشان دهید تا ذهن کاربر را درگیر کند و برای اطلاع از اتفاقی قرار است بیافتد، ارتباط خود را حفظ کند.

  • شناسایی دستاوردها

کاربران را بخاطر دستاوردهایشان تحسین کنید تا حس خوبی در آنها ایجاد کنید که تمایل بیشتری برای ادامه بازی داشته باشند. این تمایل زمانی که انتظار تشویق و جایزه را ندارند بیشتر خواهد شد.

  • اجازه همکاری به کاربران بدهید.

اجازه دهید بازیکنان باهم کار کنند. این کار هم روحیه کار تیمی را بالا میبرد و هم جذابیت بسیاری برای کاربر دارد. به طور کلی برقراری ارتباط باعث افزایش تمایل کاربر به برقراری ارتباط میشود.

جمع بندی

به طور کل اگر قصد بازی سازی دارید باید ابتدا هدف خود را تعیین کنید و با گیمیفیکیشن مناسب باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید. به این معنی که بازی که طراحی میکنید هم سخت هم آسان را شامل و برد در آن برای کاربر ایجاد شود زیرا اگر برد در آن زیاد باشد توجه کاربر به سمت شما جلب خواهد شد. از مشارکت های استراتژیک استفاده کنید تا هزینه زیادی برای شما نداشته باشد.

نظر بدهید !
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • DBA
    چرا باید مدیران دوره ی DBA را بگذرانند؟

    13 بازدید

  • اسکایپ
    نحوه استفاده و دانلود اسکایپ برای سیستم عامل ها

    26 بازدید

  • صنعت املاک
    مقایسه صنعت املاک جهان با ایران

    25 بازدید

  • مدیریت سالن زیبایی
    صفر تا صد مدیریت سالن زیبایی

    16 بازدید

  • دوره مدیریت سالن های زیبایی
    تکنیک های بازاریابی برای سالن های زیبایی

    33 بازدید

  • اصول مهم مذاکره قبل از فروش

    26 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • مدیریت کسب و کار
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • دوره DBA مدیریت مالی و سرمایه گذاری | مدرک DBA مدیریت مالی و سرمایه گذاری
  • مدیریت روابط عمومی
    بسته آموزشی مدیریت روابط عمومی
  • مدیریت مهمانداری هواپیما
    بسته آموزشی مدیریت مهمانداری هواپیما
  • دوره DBA مدیریت ورزشی | مدرک DBA مدیریت ورزشی
  • دوره DBA مدیریت بیمه | مدرک DBA مدیریت بیمه
آخرین مقالات
  • چرا باید مدیران دوره ی DBA را بگذرانند؟
  • نحوه استفاده و دانلود اسکایپ برای سیستم عامل ها
  • مقایسه صنعت املاک جهان با ایران
  • صفر تا صد مدیریت سالن زیبایی
  • تکنیک های بازاریابی برای سالن های زیبایی

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • اخذ مدرک مهارتی
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • خانه
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
  • همکاری با ما
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود ×
ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
ادامه دادن
ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:60)
  • (+98) Iran

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف (00:60)

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت