09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

چگونه رزومه خوب بنویسیم؟! (نکات طلایی نوشتن رزومه)

20 اسفند 1403
ارسال شده توسط علی بیسجردی
آموزش و اطلاعات
8.56k بازدید
چگونه رزومه خوب بنویسیم؟

چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ رزومه کاری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ برای این که شما بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید، باید به خوبی با صاحبان مشاغل ارتباط برقرار کنید. در دنیای حرفه‌ای و کاری، این ارتباط از طریق نوشتن رزومه اتفاق می‌افتد. با این حال رزومه نویسی کار آسانی نیست. باید رزومه خود را به نحوی بنویسید که کارفرما آن را بپسندد و شانس انتخاب شدن شما را افزایش دهد.  در ادامه می‌خواهیم با نکته‌های بیشتری در نگارش رزومه آشنا شویم.

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
رزومه چیست و چه کاربردی دارد؟
انواع رزومه
1. رزومه کاری
2. رزومه تحصیلی
3. رزومه آنلاین
چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ (20 نکته برای نوشتن رزومه خوب)
1. رزومه خود را در یک صفحه بنویسید
2. برای نگارش رزومه خود از یک قالب استفاده کنید
3. مهم ترین مدارک و تجربیات خود را در اول بنویسید
4. دستاورد های مهم خود را بیشتر نمایش دهید
5. رزومه تا حد امکان ساده بنویسید
6. از یک فونت متناسب استفاده کنید
7. تمام اطلاعات تماس خود را بنویسید
8. سوابق اخیر و مرتبط خود را بنویسید
9. برای نداشتن هیچ تجربه کاری اصلا نگران نباشید !
10. رزومه اگر شامل اعداد باشد بهتر است !
11. به دنبال کلمات اصلی مربوط به شغلی که می‌خواهید باشید !
12. اول راجع به تجربیات خود بنویسید و بعد از آن مدارک
13. وضعیت تحصیلی فعلی خود را بنویسید
14. استقلال به شخصیت خود بدهید.
15. از نوشتن تمامی مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی اطمینان حاصل کنید.
16. تعدد تغییر شغل
17. تصحیح و ویرایش کنید
18. با فرمت PDF رزومه را با ذخیره کنید
19. نام فایل رزومه را به درستی انتخاب کنید
20. به صورت دوره‌ ای رزومه را آپدیت کنید
کلام پایانی

رزومه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به این سؤال که چگونه رزومه خوب بنویسیم، باید بدانید که رزومه شما یک سند مهم است که بازتاب‌کننده اطلاعات شخصی، کاری و مهارت‌های شماست. داشتن یک رزومه خوب می‌تواند سابقه شما را به طور درخشان به کارفرماها نشان دهد. رزومه یک آرشیو از مهارت‌ها و فعالیت‌های کاری شما است. شما می‌توانید برای تقاضای کار از آن استفاده کنید و برای شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف ارسال نمایید.

در این سند اطلاعات متفاوتی اعم از اطلاعات شخصی مانند نام و مشخصات هویت، محل سکونت، شماره تماس و راه‌های ارتباطی وجود دارد. همچنین اطلاعاتی شامل مهارت و سوابق کاری شما نیز در بخش اطلاعات حرفه‌ای رزومه جای دارد. هدف از نوشتن رزومه کاری و ارسال برای سازمان‌ها، آشنایی کارفرما با شماست. این که شما چه کسی هستید، چه توانایی هایی دارید و چه کمکی می توانید به سازمان بکنید.

توجه کنید که اگر در کنار نوشتن رزومه کاری، روی رشد برند شخصی هم کار کرده باشید، احتمال استخدام شما در سازمان مورد نظر افزایش خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا با تکنیک‌های بیشتری آشنا شوید.

انواع رزومه

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از خود می‌پرسند این است که چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ در این مقاله به بررسی انواع مختلف رزومه خواهیم پرداخت که پاسخ این سؤال را روشن می‌کنند. رزومه به طور معمول شامل یک الی دو صفحه اطلاعات مربوط به شغل، تحصیل و مهارت‌های شما است. رزومه‌هایی که در حال حاضر، متقاضیان زیادی دارد، رزومه‌های کاری، تحصیلی، مهاجرتی و آنلاین هستند. البته رزومه مهاجرتی با توجه به درخواست شغل یا تحصیل در دسته کاری یا تحصیلی قرار می‌گیرد.

پیشنهاد :  تفاوت مدرک MBA وزارت علوم با سازمان های خصوصی

1. رزومه کاری

مدل مرسوم رزومه هام نوع کاری است که در آن سوابق شغلی و مهارت‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارند. وقتی شما برای جایگاه شغلی خاصی رزومه ارسال می‌کنید، باید آن را متناسب با مهارت‌های مورد نیاز پر کنید. سوابق شغلی مرتبط با کار درخواستی را درج نمایید.

2. رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی برای مهاجرت یا ادامه تحصیل کاربرد دارد و باید به صورت اختصاصی و متناسب با نیازهای شغلی یا تحصیلی نوشته شود.

3. رزومه آنلاین

اگر به دنبال یک شغلی هستید که برای ثبت اطلاعات شما از وب سایت یا لینک مخصوصی استفاده می‌کند به آن رزومه آنلاین می‌گویند. در اطلاعات وب سایت مورد نظر شما باید فقط اطلاعاتی که کارفرما می‌خواهد را ارسال کنید. در نتیجه فقط اطلاعات مورد نظر از شما دریافت می‌شود.

چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ (20 نکته برای نوشتن رزومه خوب)

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه می‌پرسند چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ یا شاید نیاز دارید که در نوشتن رزومه خود تغییراتی ایجاد کنید؟ در ادامه نکات مهمی برای این کار به شما خواهیم گفت.

برای نوشتن چگونه رزومه خوب بنویسیم، باید هدفمند عمل کنید. هدف شما از نوشتن این رزومه چیست؟ شما با رزومه خود به دنبال چه جایگاه شغلی هستید؟ با رزومه خود به چه جایگاهی می‌خواهید برسید؟ مهمترین نکته در رزومه نویسی، هدفمند بودن آن است. این که رزومه شما از یک انسجام کلی برخوردار باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد. نکاتی وجود دارد که اگر در نوشتن و طراحی رزومه خود از آن‌ها استفاده کنید، قطعا شما از یک رزومه بسیار قوی برخوردار خواهید بود.

20 نکته نوشتن رزومه خوب

1. رزومه خود را در یک صفحه بنویسید

اینکه رزومه شما در مدت زمان بسیار کم قابل مطالعه و بررسی باشد اهمیت بالایی دارد. رزومه خود را کوتاه و مختصر بنویسید و از تمام اطلاعات مهم و کلیدی که مربوط با کار شما هستند در یک متن کوتاه استفاده کنید. رزومه شما باید در زمان بسیار کم توسط کارفرما خوانده شود و او را قانع کند تا شما را استخدام کند.

2. برای نگارش رزومه خود از یک قالب استفاده کنید

انتخاب قالب مناسب یکی از نکات مهم رزومه نویسی است. انواع متنوعی از قالب‌های رزومه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌­ها رزومه زمانی، مهارتی و ترکیبی هستند. با توجه به این که شما چه مهارت هایی دارید و سابقه کاری شما چه میزان است، باید بهترین نوع قالب نگارش را برای خود انتخاب و طبق آن قالب رزومه خود را بنویسید. یکی از بهترین نوع رزومه، مدل زمان دار است که به ترتیب از آخرین سوابق کاری شما تا اولین آن­ها در آن نوشته می‌شود.

3. مهم ترین مدارک و تجربیات خود را  در اول بنویسید

ممکن است شما دارای تجربه کاری و تحصیلی بسیار زیاد و متنوعی داشته باشید اما لازم است که رزومه خود را کوتاه بنویسید. مدیران استخدام بیشتر از چند ثانیه بر هر رزومه زمان صرف نمی‌کنند، پس اگر رزومه شما شامل اطلاعات بسیار قدیمی و غیر مرتبط با شغل که شما درخواست آن را دارید باشد، باعث می شود که اطلاعات اصلی دیده نشود و در روند انتخاب شما خدشه وارد کند.
در رزومه خود فقط تجارب کاری و تحصیلی که مربوط به شغل درخواستی شما بنویسید و از نوشتن رزومه غیر مربوط به شغل درخواستی شما اجتناب کنید.

پیشنهاد :  7 تفاوت کارآفرینان و مدیران + جدول مقایسه ای

4. دستاورد های مهم خود را بیشتر نمایش دهید

بجای نوشتن تمام شرح وظایفتان در بخش سوابق شغلی، مهمترین دستاوردها را در هر سمتی که داشته‌اید بنویسید و اگر نیاز بود با اعداد و ارقام میزان تاثیر و موفقیت‌تان را بیان کنید. حتی بهتر است که بخش جداگانه‌ای برای دستاورد ها در رزومه خود قرار دهید که بیشتر در معرض دید قرار بگیرد.

5. رزومه تا حد امکان ساده بنویسید

نمونه رزومه‌های خوب معمولاً ساده و بدون پیچیدگی هستند. ساده نویسی رزومه باعث می شود سریع تر خوانده شود و بیشتر مورد استقبال کارفرما قرار گیرد. ساده نویسی رزومه به این معنی است که به راحتی برای طرف مقابل قابل خواندن باشد و از یک فونت خوانا استفاده شده باشد.

6. از یک فونت متناسب استفاده کنید

به منظور خواناتر بودن رزومه، بهتر است از یک فونت پایه برای رزومه خود استفاده کنید. سایز فونت‌تان بهتر است بین 10-12 باشد. انتخاب یک فونت خوانا رزومه شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد.فاصله زیاد بین نوشته‌ها باعث می‌شود که توجه و تمرکز کسی که رزومه را مطالعه می‌کند کم شود.

7. تمام اطلاعات تماس خود را بنویسید

احتیاجی نیست آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق در رزومه بنویسید اما حتما شماره تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و آدرس لینکدین خود را در رزومه داشته باشید.

8. سوابق اخیر و مرتبط خود را بنویسید

به عنوان یک قانون باید بدانید که نوشتن سوابق شغلی­ تا 10-15 سال اخیر منطقی است و قبل تر از آن نیاز نیست! همچنین تنها سوابق مرتبط با شغل درخواستی را باید بنویسید و از نوشتن سوابق غیر مرتبط جلوگیری کنید !

9. برای نداشتن هیچ تجربه کاری اصلا نگران نباشید !

اگر  تازه فارغ التحصیل شده‌اید هیچ سابقه کاری ندارید ، یا در زمینه‌ای که قصد دارید در آن کار کنید سابقه مرتبط ندارید، می‌توانید بر بخش مهارت‌ها متمرکز شوید و توانایی‌های مرتبط با شغل درخواستی را در رزومه بنویسید.

10. رزومه اگر شامل اعداد باشد بهتر است !

در بخش سوابق کاری و تجربیات بهتر است از اعداد و ارقام استفاده کنید تا رساندن مفاهیم راحت تر باشد. کارفرماها با مقیاس‌های قابل اندازه‌گیری خیلی خوب پاسخ می‌دهند و این اعداد در فهم بهتر میزان ارزش و تسلط شما در کار مرتبط کمک می‌کند.

11. به دنبال کلمات اصلی مربوط به شغلی که می‌خواهید باشید !

زمانی که می‌خوا­هید در شرکت یا سازمان و کسب و کار خاصی استخدام شوید، قبل از هر چیز باید شرح شغلی که متقاضی استخدام در آن هستید را بخوبی مطالعه کنید و از کلمات اصلی و کلیدی آن شغل در رزومه خود استفاده کنید.

12. اول راجع به تجربیات خود بنویسید و بعد از آن مدارک

اینکه چه تجربیاتی در زمینه تحصیلات و کار خود داشته‌اید اهمیت بیشتری دارد تا اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید.

پیشنهاد :  کارهایی که یک رزرویشن باید در هتل انجام دهد

13. وضعیت تحصیلی فعلی خود را بنویسید

در صورتی که در حال تحصیل هستید بصورت آنلاین و یا حضوری باید در رزومه خود به آن اشاره کنید. تمام دوره‌هایی که به صورت آنلاین در آن شرکت کرده‌اید را در این بخش قرار دهید.

14. استقلال به شخصیت خود بدهید.

ترسی نداشته باشید از اینکه در مورد علایق خود برا بنویسید. تنها در مورد علایقی بنویسید که با شغلی که می‌خواهید در آن استخدام شوید، مرتبط باشد. اینکه علایق‌ خود را را با درخواست و نیاز شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای آن­ها رزومه ارسال می‌کنید همسو کنید، رزومه شما را از دیگر افرادی که رزومه ارسال کرده اند متمایز و بهتر می‌کند.

15. از نوشتن تمامی مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی اطمینان حاصل کنید.

از نوشتن مهارت‌هایی که از همه متقاضیان انتظار می‌رود بپرهیزید و تنها موارد حائر اهمیت را بنویسید تا حرفه‌ای تر جلوه کنید.

منابع انسانی

 

16. تعدد تغییر شغل

اگر چندین بار محل کار خود و یا شغل خود را تغییر داده‌اید، برای هر کدام دلیل قانع­ کننده ای بیاورید مثل تغییر محل سکونت یا تعطیل شدن مجموعه ای که در آن بودید. با این کار ابهاماتی که ممکن است در ذهن کارفرما از شما ایجاد شود جلوگیری می کند.

17. تصحیح و ویرایش کنید

حتماً قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند مرتبه با دقت رزومه را بررسی کنید و نقاط ضعف و نکات قوت را چک کنید. از این نظر که تمام موارد ضروری و مرتبط با شغل درخواستی را داشته باشد، کوتاه و مختصر و مفید باشد، از نظر نگارشی و جمله بندی روان باشد و غلط املایی نداشته باشد.

18. با فرمت PDF رزومه را با ذخیره کنید

قبل از ارسال رزومه و ایمیل کردن به هر شرکتی، حتما فرمت فایل را به pdf تبدیل کنید تا فایلتان به همان صورتی که تنظیم شده و بدون تغییر به دست کارفرما برسد.

19. نام فایل رزومه را به درستی انتخاب کنید

نام­گذاری فایل رزومه کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده است که گاهاً به آن بی توجهی می‌شود. حتما از نام خودتان در اسمی که برای رزومه می‌گذارید استفاده کنید. (“رزومه سعید عابدی” به جای “رزومه”)

20. به صورت دوره‌ ای رزومه را آپدیت کنید

هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارت‌های جدید که کسب کرده‌اید را به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه را تغییر و ارتقا دهید.

کلام پایانی

در دنیای رقابتی امروز، داشتن یک رزومه حرفه‌ای می‌تواند مسیر شغلی شما را متحول کند. حالا که با انواع رزومه و نکات طلایی نوشتن آن آشنا شدید، وقت آن است که مهارت‌ها و تجربیات خود را در قالبی جذاب و استاندارد ارائه دهید. اگر هنوز این سؤال را دارید که چگونه رزومه خوب بنویسیم، پاسخ ساده است: با شناخت  فرمت مناسب، برجسته‌سازی مهارت‌های کلیدی و پرهیز از اشتباهات رایج.  پس دست‌به‌کار شوید و رزومه‌ای بسازید که شما را از رقبا متمایز کند

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بهترین زبان برنامه نویسی 2025
    بهترین زبان برنامه‌نویسی 2025 (با مزایا و بازار کار)

    12 بازدید

  • استراتژی یک شرکت موفق
    استراتژی شرکت های موفق

    10.11k بازدید

  • تاثیر قوانین حقوقی بر کسب و کار
    تاثیر قوانین حقوقی بر کسب و کار

    185 بازدید

  • مدرک دانشگاهی در کانادا
    اعتبار مدارک دانشگاهی ایران در کانادا

    9.12k بازدید

  • درآمد رشته MBA در ایران
    درآمد رشته MBA در ایران

    6.98k بازدید

  • چگونه هدف گذاری کنیم؟
    چگونه هدف‌گذاری کنیم؟ [گام‌های ساده برای دستیابی به اهداف بزرگ]

    393 بازدید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • Milad marampor گفت:
    14 اسفند 1400 در 11:02 ق.ظ

    کسی هست برای من رزومه بنویسه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • مدیریت مراکز آموزشی
    بسته آموزشی مدیریت مراکز آموزشی
  • مدیریت حقوق
    بسته آموزشی مدیریت حقوق
  • دوره مدیریت برنامه نویسی | مدرک MBA مدیریت برنامه نویسی
    دوره مدیریت برنامه نویسی | مدرک MBA مدیریت برنامه نویسی
  • دوره MBA املاک
    دوره MBA املاک | مدرک MBA املاک
  • بسته سوالات MBA مالی و سرمایه
آخرین مقالات
  • مشاغل مورد نیاز کانادا
  • بهترین زبان برنامه‌نویسی 2025 (با مزایا و بازار کار)
  • چگونه درآمد دلاری داشته باشیم؟
  • ایده های خلاق در بازاریابی
  • مدیریت بیمه چیست؟ چرا برای کسب و کارها مهم است؟

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت