
استراتژی کسب و کار یعنی چه؟
استراتژی به معنی یک طرح عملیاتی برای رسیدن به هدفهای مشخصی در کسب و کار است. این استراتژی شامل تعیین هدفها، تحلیل بازار، تعیین نقاط قوت و ضعف، تعیین رقبا، تعیین مزیت رقابتی، استفاده از روشهای مختلف بازاریابی و تبلیغات، تعیین استراتژی قیمتگذاری و غیره میشود. هدف از استراتژی کسب و کار بهبود عملکرد کسب و کار و رشد آن در بازار بین رقبا است.
اهمیت مدیریت استراتژیک:
درخت استراتژی دارای گونه های مختلفی است و بسته به خاکی که در آن رشد می کند میوه های مختلفی تولید کرده است.
اقتصاددانان، سربازان، بازرگانان و مدیران-مهندسها، هرکدام بسته به پیشینه ذهنی و نگرش خود، استراتژی را به شیوهای متفاوت تعریف و بیان کردهاند.
به عنوان مثال، گروهی از استراتژیستها که سابقه نظامی داشتند، شرکتها و سازمانها را ارتشی جنگی میدانستند و مفاهیم دانش استراتژی را از بحثهای مربوط به تاکتیک و استراتژی در علوم جنگی اقتباس میکردند.
از سوی دیگر، گروه دیگری که از دریچه علم اقتصاد به مدیریت می نگرند، هر سازمان یا شرکتی را مجموعه ای اقتصادی و جزئی از اقتصاد ملی/جهانی دانسته اند. این گروه کسب و کار را به عنوان بخشی از یک صنعت/بازار بزرگتر می بینند و بر این اساس استراتژی را تعریف و اجرا می کنند.
اگر به صحبت های این افراد گوش دهید و کتاب ها و مقالات آنها را مطالعه کنید، می بینید که آنها ترجیح می دهند به جای سه اصطلاح تجارت، شرکت و سازمان از عبارت بنگاه اقتصادی استفاده کنند.
مشکل به اینجا ختم نمی شود. برخی دیگر اشاره کرده اند که استراتژی فقط رقابت با دیگران و جنگیدن با آنها نیست. استراتژیست باید بتواند به درون سازمان خود نگاه کند و دارایی ها و منابع خود را به درستی تشخیص دهد.
بسیاری از افراد/کسب و کارهایی که آنطور که باید موفق نبوده اند در تشخیص آنچه داشتند ضعیف بوده اند و در نگاه به درون شکست خورده اند.
مخاطبین دوره استراتژی کسب و کار
- مدیران استراتژی و فرآیندهای کسب و کار
- مدیران و کارشناسان معمار فرآیند، پایشگر فرآیند و تحول
- تحلیلگران و متخصصان بهبود فرآیندهای سازمانی
- مدیران بخشهای تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، بخش IT در شرکتهای تولیدی و خدماتی
- اساتید، دانشجویان و تمامی علاقه مندانی که میخواهند دانش و مهارت خود را درحوزه مدیریت و سازمان توسعه دهند.
تاریخچه ی مدیریت استراتژیک:
مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه مهم در علوم مدیریت، در دههی ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. در ابتدا، این حوزه به عنوان یک رویکرد جدید در مدیریت شناخته شد که برای بهبود عملکرد کسب و کارها و سازمانها استفاده میشود. اولین کتاب در این حوزه در سال ۱۹۶۲ توسط پروفسور آلفرد چندلر با نام “استراتژی و ساختار سازمانی” منتشر شد.
در دههی ۱۹۷۰، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه جدید در آموزش دانشگاهی مطرح شد و دورههای آموزشی در این حوزه در دانشگاههای معتبر جهان شروع شد. همچنین، در این دهه، شرکتهای بزرگ مانند مایکروسافت، IBM و گنجینههای دادهای بزرگ مانند AC Nielsen و Dun & Bradstreet از مدیریت استراتژیک برای بهبود عملکرد خود استفاده کردند.
در دههی ۱۹۸۰، این حوزه به سرعت رشد کرد و تعداد زیادی از کتابها، مقالات و دورههای آموزشی در این حوزه منتشر شد. در این دهه، مفاهیمی مانند تحلیل SWOT، ماتریس BCG و ماتریس GE-McKinsey برای تحلیل استراتژیها به کار گرفته شدند.
در دههی ۱۹۹۰، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه پایدار و پرکاربرد در علوم مدیریت شناخته شد. در این دهه، تحقیقات بسیاری در این حوزه صورت گرفت و روشهای جدیدی برای تحلیل استراتژیها و بهبود عملکرد سازمانها توسعه یافت.
از آن زمان تاکنون، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه پایدار و پرکاربرد در علوم مدیریت شناخته شده است و به عنوان یک ابزار برای بهبود عملکرد کسب و کارها و سازمانها استفاده میشود.
یادگیری مدیریت استراتژی به من کمک می کند تا:
- عملکرد کسب و کارم را بهبود دهم: با داشتن یک استراتژی کسب و کار موثر، قادر خواهم بود تا عملکرد کلی سازمانم را بهبود بخشم.
- کسب و کارم را رشد دهم: با استفاده از یک استراتژی کسب و کار موثر، میتوانم رشد کسب و کار خود را بهبود بخشم
- بهبود تصمیم گیری: با یادگیری استراتژی کسب و کار، خواهم توانست تصمیمات بهتری در مورد کسب و کار خود بگیرم.
- رقابت با شرکت های رقیب: با داشتن یک استراتژی کسب و کار موثر، شما میتوانید با شرکت های رقیب خود رقابت کنید.
- مشتریان جدید جذب کنم: با استفاده از یک استراتژی کسب و کار موثر، خواهم توانست مشتریان جدید را به راحتی جذب کنم.
مخاطبین دوره استراتژی کسب و کار
- مدیران استراتژی و فرآیندهای کسب و کار
- مدیران و کارشناسان معمار فرآیند، پایشگر فرآیند و تحول
- تحلیلگران و متخصصان بهبود فرآیندهای سازمانی
- مدیران بخشهای تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، بخش IT در شرکتهای تولیدی و خدماتی
- اساتید، دانشجویان و تمامی علاقه مندانی که میخواهند دانش و مهارت خود را درحوزه مدیریت و سازمان توسعه دهند.
دوره استراتژیک کسب و کار یا همان مدیریت راهبرد ها، به عنوان یکی از مباحث دوره ی mba، توسط استاد یاسر احسان بصورت حضوری و غیرحضوری تدریس شده و در قالب بسته های آموزش آنلاین توسط مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی ارائه میگردد.
این دوره شما را با انواع استراتژی های کسب و کار آشنا میکند.
مدیریت استراتژیک به ما در مسیر انتخاب راهکارها و تصمیم هایی که قرار است به ما و سازمان ما کمک کند تا در مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف حرکت کنیم.
قطعا هر دوره ای که طراحی و برگزار میگردد شامل اهدافی میشود، اهدافی که باعث پیشرفت و افزایش اطلاعات شرکت کننده شود.
به طور کلی اهداف دوره ی استراتژی در کسب و کار به شرح زیر است:
- بالا بردن مهارت های تصمیم گیری استراتژیک رهبران آینده و حال
- بالا بردن توانایی آن ها در راهنمایی توسعه ی طولانی مدت
- پرورش بینش و درک از موقعیت
- توانایی انتزاعی کردن پیچیدگی موقعیت
- اجرای هرچه بهتر پروژه
سرفصل های دوره استراتژی کسب و کار
فصل اول:
تعریف استراتژی
فصل دوم:
هدف استراتژیک
فصل سوم:
تاریخچه استراتژی
فصل پنجم:
تحلیل داخلی سازمان (SWOT و Value Chain)
فصل ششم:
تعیین استراتژیهای رقابتی
فصل هفتم:
پیادهسازی استراتژیها (تعیین اهداف، برنامهریزی، اجرا و کنترل)
فصل هشتم:
استراتژیهای رشد و توسعه
فصل نهم:
استراتژیهای گلوگاه و حفظ بازار
فصل دهم:
استراتژیهای جهانی و چابک
فصل یازدهم:
ارزیابی عملکرد استراتژیک
فصل دوازدهم:
اخلاق در مدیریت استراتژیک
فصل سیزدهم:
مطالعات موردی در مدیریت استراتژیک
اساتید دوره

استاد یاسر احسان
نحوه برگزاری دوره
غیرحضوری (آفلاین)
دسترسی به محتوای دوره استراتژی کسب و کار
- جهت اطلاع دانشپذیران عزیز دوره ی استراتژی کسب و کار فعلاً درحال برگزاری است و در تاریخ 1402/01/31 به پایان خواهد رسید. هر هفته پس از برگزاری کلاس، ویدیوهای جدید در همین قسمت قابل مشاهده اند.
بخش مشاهده و دانلود دوره

تعریف استراتژی در کسب و کار - هدف استراتژیک 12 قسمت - 1/4GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو
قسمت 12 ویدئو

انواع هدف - ماتریکس - اهداف استراتژیک - برنامه ریزی استراتژیک 11 قسمت - 1/6GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو

پیاده سازی استراتژی - مزیت رقابتی - اهداف -تحلیل رقابتی 10 قسمت - 1/6GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو

مهارت مدیریت - محیط های درونی و بیرونی - IFE/EFE 11 قسمت - 1/8GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو
درخواست مشاوره
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.
درخواست مشاورهدوره های مرتبط
دوره MBA املاک و مستغلات
تخفیف ویژه+ ثبت نام تا آخر خرداد ماه با مبلغ 17 میلیون 900 2میلیون 900 پیش ثبت نام در دوره …
دروه جامع فنگشویی
فنگ شویی دانشی است متعلق به چین باستان و تاریخچه آن به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد. در ابتدا این دانش در چین، کره، ژاپن، تایلند و … گسترش یافت و مورد استفاده قرار گرفت که این دانش قدیمی امروزه در اکثر نقاط جهان رایج است و مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم این کلمه را از نظر لغوی بررسی و ارزیابی کنیم، این کلمه از دو قسمت فنگ (فنگ) به معنای باد و شوی (شوی) به معنای آب تشکیل شده است. دلیل این نام ایجاد هماهنگی بین نیروهای هستی است.
فنگ شویی چیست؟
فنگ شویی علم ایجاد هماهنگی بین عناصر و ایجاد انرژی مثبت است. فنگ شویی به افراد کمک می کند تا محیط زندگی خود را مانند محیط خانه یا محل کار خود به بهترین نحو طراحی کنند و افراد در محیط زندگی خود احساس طراوت و نشاط کنند. در واقع فنگ شویی به کمک چیدمان صحیح عناصر در محیط اطراف افراد سعی می کند افراد را با محیط خود هماهنگ و هماهنگ کند و در نتیجه به زندگی سرشار از آرامش و شادی دست یابند.
آموزش فنگ شویی:
با شرکت در دوره آموزشی فنگ شویی می توانید با اصول و تکنیک های سنتی و مدرن این دانش کاربردی آشنا شوید.
دوره جامع املاک و مستغلات
شاید مشاور املاک باشید که تصمیم گرفتید تکنیک های بروز و علمی حوزه کاری خود را آموزش ببینید و یا…
مدل های کسب و کار
مخاطبین دوره ی جامع مدل های کسب و کار مدیران مشاورین فروش فعالان صنفی صاحبان کسب و کارهای کوچک سرفصل…
نظرات
قوانین ثبت دیدگاه
3,000,000 تومان 890,000 تومان
مصطفی خانی
اگه بخوام نظرمو درباره ی کلیه ی کلاسها بدم میگم که بیشتر از همه کلاسهای استاد یاسر احسان رو بخاطر جو خوب و دوستانه ای که داشت. دوستداشتم. بقیه ی اساتید هم در جای خودشون حرف نداشتن و درکل فوق العاده است مباحث👏👏👏
مبینا صفدری( دانشجوی دوره )
مرسی از حضور گرم شما
فاطمه عطاپور
استاد یاسر احسان مرد دوستداشتنی و کارکشته. مرسی از اطلاعات ارزنده و تدریس حرفه ای که داشتید.
مبینا صفدری( دانشجوی دوره )
مرسی از حضور شما خانم عطاپور عزیز