اصول و راه های سخنرانی های قدرتمند و جذاب
سخنرانی:
درس-گفتار یا خطابه به عمل صحبت کردن یک فرد برای گروهی از مردم که مخاطب یا شنونده او هستند و با نیت خاصی مانند آگاهی بخشی، تحت تأثیر قرار دادن یا سرگرم نمودن، گفته میشود. سخنوری یا خطابه فنی است که به وسیله آن گوینده، شنونده را به سخن خود اقناع و بر منظور خویش ترغیب میکند.
برخی از سخنرانان، نویسندگان بزرگی هستند و برخی هم در نطق کردن عالی هستند. البته عده ای هم در هر دو خوب عمل می کنند.
مشکل این جا است که اگر جز آن دسته از سخنرانانی باشید که می توانند محتوایی را هم خوب بنویسند و هم خوب ارائه بدهند اما نمی توانند سخنرانی را خوب برگزار کنند، با مشکل روبرو می شوید زیرا از اثربخشی پیام تان کاسته خواهد شد. فن بیان شما نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید زیرا این همان چیزی است که درک مطالب را برای مخاطبان آسان می کند.
من بار ها و بار ها دیده ام که سخنرانان روی صحنه می آیند و خیلی خوب شروع می کنند … اما از یک جایی به بعد مخاطب خسته و دل زده می شود.
آیا تا به حال در این وضعیت بوده اید؟ احتمالا دلیل آن این است که سخنرانی تان به درستی طراحی نشده و ساختار یافته نیست. سخنرانی که طراحی خوبی داشته باشد به شما کمک می کند تا مخاطبین تان را از طریق پیام تان هدایت کنید و به همین دلیل فوق العاده حائز اهمیت است.
اگر این طور نباشد، سخنرانی منسجمی نخواهید داشت و حواس مخاطب هم پرت می شود.
برای سخنرانی یک آغاز، یک میانه و یک پایان داشته باشید. نیازی نیست که دست مخاطب را بگیرید و او را در هر مرحله پیش ببرید و نیازی نیست با ترتیب زمانی پیش بروید. اما ایجاد ساختار در ذهنتان، به سخنرانی شما سر و سامان داده و مخاطب را راهنمایی می کند تا بفهمد در مورد چه صحبت می کنید و قرار است بحث پیرامون چه چیزی ادامه پیدا کند.
فواید برخورداری از مهارت فن بیان:
-
افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
-
موفقیت در مصاحبه شغلی
-
انتقال کامل پیام صحبتها به مخاطب
-
موفقیت در روابط اجتماعی و ازدواج
-
افزایش درآمد و پیشرفت در کسب و کار
-
رسیدن به خواستهها و آرزوها
-
بیان صحیح خواستهها به دیگران
ویژگی های یک سخنران:
1)داشتن اعتماد به نفس:
اعتماد به نفس در داشتن بیان عالی و منحصربهفرد، نقش بسزایی دارد. لازم است به این نکته توجه کنید که اعتماد به نفس اکتسابی است و عوامل مختلفی مانند سلامت عمومی بدن، تغییر باورها، تجسم خلاقانه و مهمتر از همه نیاز به آگاهی، در آن نقش دارند.
بنابراین به راحتی میتوان با کمک راههای موثر اعتماد به نفس خود را افزایش داد.
راههای افزایش اعتماد به نفس عبارتند از:
اصلاح باورها، کسب عادات مفید، دوری از نگرانیهای واهی و داشتن روحیه شاد، رفع کمرویی و خجالتی بودن و در نهایت تسلط بر خویشتن.
2)فن بیان قوی:
با استفاده از فن بیان میتوانید مخاطب خود را احساساتی کرده و به خوبی به اهدافتان برسید. البته ابدا نباید با استفاده از این مهارت از دیگران سوءاستفاده کنید.
برای اینکه بتوانید به این مهارت مهم برسید، توصیه میکنم مخاطب خود را در صورت امکان با نام کوچک صدا بزنید (در صورت امکان به این معنی است که مخاطب از شما بزرگتر و یا جنس مخالفتان نباشد). این روش باعث میشود در کسری از ثانیه او را با خود همراه کنید. زیرا افراد بهترین کلمهای که دوست دارند از زبان دیگران بشنوند، اسمشان است.
3)یادگیری آداب صحبت کردن:
آداب صحبت کردن لازمه یادگیری چند نکته مهم است که عبارتند از: اول فکر بعد صحبت، زیبا سخن گفتن (مانند شروع صحبت با کلمات و جملات زیبا یا استفاده از شعر در طول صحبتهای خود)، بهکار بردن نام مخاطب در حین صحبت (بسته به شرایط)، با حوصله گوش دادن به صحبتهای مخاطب، تشویق کردن طرف مقابل، دیدن مسائل از دید مخاطب، برخورد محترمانه، واضح صحبت کردن و رعایت حریم دیگران.
با یادگیری این آداب و به کار بردن آنها در هم صحبتی با دیگران، به خوبی میتوانید به فردی محبوب در نظر آنان تبدیل شوید.
4)برخورد درست با مخاطب:
با شناخت سطح فرهنگ و علایق مخاطب و همچنین صداقت داشتن در سخنان و ایجاد یک گفتگوی آرامشبخش میتوانید با مخاطب ارتباط خوب و موثری برقرار کنید.
از مهمترین مهارتهای سخنران برای داشتن فن بیانی قدرتمند و جذاب ، شناخت مخاطب است. با داشتن این مهارت، میتوانید بیشترین تاثیر را بر شنونده بگذارید.
هرگاه بتوانید سطح فرهنگ و علایق مخاطب خود را بسنجید، به راحتی میتوانید موضوع مناسبی را برای گفتگو انتخاب کرده و به همصحبتی عالی تبدیل شوید.
5)داشتن صدای خوب:
صدای خوب، مهربان، با اعتماد به نفس، رسا و واضح، لازمه داشتن فن بیانی گیرا است. صدا باید احساسات و عواطف را منتقل کند. عوامل موثر بر صدا عبارتند از محیط زیست، خانواده، وضعیت بدنی، گوش، شخصیت و سواد. صدا باید بدون تنش و فشار باشد و به مخاطب حس بدی منتقل نکند.
6)محکم صحبت کنید:
اگر به صحبتهای خود ایمان داشته باشید که معتبر و صحیح هستند، محکم صحبت میکنید. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز از صحبتهای خود مطمئن شده و سپس اطلاعاتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.
اگر در جواب این سوال که «از صحبتهای خود چقدر مطمئن هستید؟» تردید کنید، مخاطب دیگر حاضر نخواهد بود با شما همصحبت شده و به صحبتهایتان گوش دهد. زیرا این اتفاق اعتماد او را نسبت به شما از بین خواهد برد.
اقدامات قبل از سخنرانی:
1)خلاصه ای از سخنرانی اماده کنید.
2)تمرین کنید.
3)مکان سخنرانی را بررسی کنید.
4)وسایل مورد نیاز را از قبل آزمایش کنید.
5)یک لیوان آب در دسترس خود قرار دهید.
روش های شروع یک سخنرانی:
1)با یک سوال که حس کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد شروع کنید.
یک راه بسیار ساده اما کارساز برای جلب توجه مخاطب سوال کردن از اوست. علاوه بر این اگر سخنرانی تان را با سوال کردن شروع کنید چارچوب های معمول را هم از بین می برید و مخاطب را غافلگیر می کنید. احتمالا بیننده در چنین شرایطی از خودش می پرسد: مگر نه اینکه سخنران باید به سوالات ما جواب بدهد؟!
اما یادتان باشد این سوال ها نباید با یک بله یا خیر ساده جواب داده شوند و ماجرا تمام شود؛ بلکه از این طریق باید ایده مورد نظرتان را به ذهن مخاطب بیاورید.
2)یک داستان یا حکایت تعریف کنید.
یکی از جالبترین روش ها برای شروع سخنرانی تعریف کردن یک داستان سرگرم کننده و جذاب است. البته قصه و داستان فقط برای سرگرم شدن نیست بلکه قصه گویی و داستان سرایی جزو مکانیسم هایی هستند که از هزاران سال پیش تا کنون با بشر بوده اند و بعدها هم خواهند بود. این مساله نشان می دهد ذات ما به شنیدن و گفتن داستان علاقه دارد پس چرا از آن در سخنرانی هایمان استفاده نکنیم؟
یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک شروع خوب این است که کارتان را با گفتن یک داستان مرتبط با موضوع سخنرانی شروع کنید.
3)با یک نقل قول مناسب شروع کنید.
یک نقل هوشمندانه و ظریف که به موضوع گفتار شما مربوط است، می تواند برای شروع سخنرانی شما بسیار مناسب باشد. برای یک سخنرانی الهام بخش یا سرگرم کننده در مورد یک مناسبت خاص، از نقل قول هایی استفاده کنید که به مناسبت یا منافع مخاطبان مرتبط هستند.
سعی کنید نقل قول ها را از منابع مشهور انتخاب کنید، زیرا افراد در صورتی که آن شخص را بشناسند واکنش بهتری نشان خواهند داد.
نقل قول های الهام بخش روشی متداول برای شروع سخنرانی جشن های فارغ التحصیلی هستند. معمولاً گوینده نقل قولی را انتخاب می کند که درمورد رویاها، آموزش، نگاه به آینده یا ساخت شخصیت صحبت می کند.
نقل قول ها اغلب برای شروع سخنرانی های نمایشی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
4)از یک روش بصری قابل توجه استفاده کنید.
اگر هدف شما از سخنرانی معرفی راه های تولید یک محصول یا نتیجه باشد، نشان دادن “کار تمام شده” و محصول نهایی در ابتدای سخنرانی می تواند مخاطبان را ترغیب به ادامه سخنرانی و آشنایی با روش شما کند.
برای سخنرانی در مورد چگونگی کاهش وزن، می توانید با نشان دادن تصاویر قبل و بعد افرادی که از روش توصیفی شما استفاده کرده اند، شروع کنید.
5)به رویداد های اخیر اشاره کنید.
اشاره به اخبار جدید یک استراتژی خوب است زیرا به مخاطب تأکید می کند که سخنرانی شما مفید است. با مراجعه به مواردی که اخیراً در اخبار اتفاق افتاده است، بین موضوع سخنرانی خود و یک رویداد که اخیرا اتفاق افتاده ارتباط برقرار کنید.
به عنوان مثال، اگر سخنرانی شما درباره تعداد ناکافی زنان فعال در زمینه فناوری باشد، می توانید به نمونه های واقعی در مورد منصرف کردن دختران از ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان که اخیرا اتفاق افتاده است اشاره کنید.
در یک سخنرانی قدرتمند چه کار هایی ممنوع است؟
1)جملات طولانی و پیچیده به کار نبرید.
2)نمودار های پیچیده را کنار بگذارید.
3)تلفنتان زنگ نخورد.
4)زمان سخنرانی تان خیلی طولانی نشود.
5)زیاد از خودتان یا سابقه شرکتتان حرف نزنید.
6)آمار غلط ندهید.
7)عذر و بهانه های شخصی نیاورید.
8)از روی اسلاید ها رو خوانی نکنید.
9)سوالات دشوار طرح نکنید.
فن بیان خوب نه تنها باعث میشود که حس بهتری نسبت به ارائه خود داشته باشید بلکه شنونده هایتان هم سر ذوق میآیند. مخاطبان میخواهند شما جالب، سرگرم کننده و آموزنده سخن بگویید تا از وقتی که در اختیارتان قرار داده اند رضایت داشته باشند.
این مسئله به شما اطمینان می دهد که طرف دیگر ماجرا نیز دوست شما هستند و هدفتان با هم یکی است. افراد تأثیر گذار کسانی هستند که می توانند فن بیان خوبی داشته باشند و اطلاعات خود را بهتر به دیگران انتقال دهند. از اینرو بهترین کاری که می توانید برای رشد و موفقیت خود انجام دهید، بهبود فن بیان است.
دیدگاهتان را بنویسید