سطوح متفاوت مدیریت
مدیریت در اکثر سازمان هایی که به اندازه کافی کارمند دارند به سه سطح تقسیم می شود که هر سطح مسئولیت و وظایف خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب سطوح متفاوت مدیریت بررسی میشود. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
سطوح مدیریت در سازمان
مدیریت عالی
رئیس هیئت مدیره رئیس مدیرعامل مدیر ارشد عملیات مدیر ارشد فناوری اطلاعات مدیر ارشد مالی معمولا از سایر مدیران اجرایی تشکیل دهنده عالیترین مقامات گروه مدیریتی هستند مدیریت عالی معمولاً آرمان سازمان و اهداف کلیدی آن را تعیین کرده و آن را به سایر مدیران و کارکنان انتقال میدهد بر روی روند پیشرفت سازمان به منظور دستیابی به آنها نظارت میکند.
وظایف مدیران عالی
در سطوح مدیریت و سازمان رسمی و سازمان غیر رسمی، مسئولیت بررسی و ایجاد هماهنگی با محیط های خارجی و دیگر سازمان ها بر عهده این گروه از مدیران قرار می گیرد. و آنها باید از فرصتهای محیط بیرون نیز استفاده کنند. این مدیران باید با مسائل با دیدی ژرف و عمیق برخورد کنند.و همچنین فعال نمودن فرآیند تصمیم گیری استراتژی موسسه نیز بر عهده این مدیران است. به این منظور که نسبت به تغییرات بیشمار محیطی عکس العمل مناسب نشان داده شود. این مدیران در جامعه و در معاملات تجاری مهم نماینده سازمان خود هستند.
مدیریت میانی
مدیران واحدها معاونان مدیران پروژه مدیران برند معاونان و مدیران کارخانه و بسیاری از مدیران دیگری که مدیریت عالی گزارش میدهند جزو مدیران سطح میانی هستند مدیران میانی باید برای تصویب اهداف اصلی آرمان شرکت برنامه بریزد و سازماندهی اشکالات مدیران میانی عموماً به مدیران عالی گزارش می دهند.
وظیفه اصلی مدیران میانی در سطوح مختلف سازمانی، این است که خط مشی سازمان و راهبردهای لازم را از مدیران عملیاتی دریافت کرده. و آنان را به هدف های کوتاه مدت و برنامه های عملیاتی تبدیل می کنند. سپس برنامه های عملیاتی را در اختیار مدیران عملیاتی قرار می دهند. مدیران میانی در تمامی جلسات سازمان حضور دارند.و تمامی فعالیت های سازمان از جمله مدیران میانی را زیر نظر می گیرند. دستورالعمل لازم برای پیشبرد بهتر اهداف میان مدت یا کوتاه مدت را در اختیار مدیران عملیاتی قرار می دهند.
وظایف مدیران میانی
کار مدیران میانی را میتوان به شکلی مدیریت سرپرستان و مدیران در سطوح ساختار عملیاتی دانست. بیشتر وقت این مدیران صرف حضور در جلسات و تهیه گزارش ها میشود. معمولاً برنامه ریزی های میان مدت بر عهده این مدیران قرار داده می شود. و آنها برای اظهار نظر مدیران عالی برنامه هایی جامع تر و بلند مدت تر اماده میکنند. مدیران میانی با تحلیل و بررسی عملکرد مدیران عملیاتی توانایی و لیاقت آنها را برای ارتقا مشخص میکنند. همچنین مدیران میانی به مدیران عملیاتی درباره تولید، پرسنل و سایر مسائل خدمات مشاوره ای ارائه میدهند.
مدیران میانی در سطوح مختلف سازمانی مختلف، معمولاً نسبت به مدیران عملیاتی کار عملی کمتر و فعالیت های فکری بیشتری دارند. به همین دلیل مدیری که در رده عملیاتی موفق باشد به طور ختم نمی توان گفت که در رده میانی نیز موفق عمل خواهد کرد.
مدیریت عملیاتی (سرپرستان)
شامل انواع سمتهای مختلف میشود آنها نزدیکترین کارمندان به کارگران خط تولید و در نتیجه نزدیکترین کارمندان به مشتری سازمان و متقاضیان هستند سرپرستان مجری برنامه های مدیران میانی هستند و هر روز بر عملکرد کارگران نظارت میکند سرپرستان معمولا به مدیران میانی گزارش میدهند.
وظایف مدیران عملیاتی
در سطوح مختلف سازمانی، این مدیران مسئول کارهای دیگران به شمار میروند به آنها مدیران نخستین سطح سازمان نیز گفته می شود. این مدیران وظیفه سرپرستی کارکنانی را بر عهده دارند که هیچ نوع فعالیت مدیریتی انجام نمی دهند. مدیر عملیاتی به کسی گفته میشود که دیگران را هدایت و مدیریت میکند. برخلاف دیگر رده های مدیریتی مدیران عملیاتی افراد غیر مدیر را اداره میکنند. این افراد وظیفه گزارش دادن به مدیران میانی را بر عهده دارند. مدیران عملیاتی به طور مستقیم و بدون واسطه با متصدیان مشاغل گوناگون یک واحد خاص از سازمان کار میکنند.
برای مثال با کارمندان در اداره، با کارگران در کارگاه و با مدرسان و استادان در یک دانشگاه کار می کنند. موفقیت و یا عدم موفقیت مدیران عملیاتی با کارایی و بهره وری کلی ان سازمان دارای رابطه مستقیمی است.این مدیران همکاری در فروش محصولات دیجیتال دارند و آن را به یکی از راه های درآمد اینترنتی تبدیل کرده اند.
همچنین مطالعه مقاله 10 ویژگی مدیر خوب، عادات و ویژگی های مهارتی رهبری را در جهت موفقیت پیش روی شما میگذارد.
مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی با ارائه بسته های آموزشی، مقالات و فیلم های آموزشی به شما کمک می کند تا سطح مدیریتی خود را بالا ببرید و در شغل و محل کار خود برترین باشید.
دیدگاهتان را بنویسید