09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

راهکارهای مدیریت بحران در سازمان

18 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط علی بیسجردی
رهبری کسب و کار
8.13k بازدید
راهکارهای مدیریت بحران در سازمان

راهکار مدیریت بحران در سازمان

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
راهکار مدیریت بحران در سازمان
استراتژی‌ تکنیک های مدیریت بحران
مثبت‌اندیش باشید
انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید
به رفتارهای خود دقت کنید
همیشه راستگو باشید
با کارمندان همدلی کنید
اهداف خود را به خوبی شناسایی کنید
نسبت به موضوع دید کلی داشته باشید
برای مدیریت بحران آرامش خود را حفظ کنید
برای همه کارهای خود برنامه‌ریزی کنید
راهکارهای حمایت از کارکنان هنگام روبه‌رو شدن با بحران
با کارمندان بیشتر در ارتباط باشید
شنونده خوبی باشید و از افراد پشتیبانی کنید
قوی باشید
از کارمندان نظرسنجی کنید
منابع بهداشت روحی و روانی را در اختیار کارمندان قرار دهید

زمانی که سازمان با بحران روبه‌رو می‌شود باید افراد ارتباط نزدیک تری داشته باشند و برای جبران خسارت‌ها بیشتر فعالیت کنند تا وضعیت به حالت سابق برگردد. همه رهبران و مدیران در این شرایط می‌خواهند از خود و سازمان محافظت کنند. در صورتی که این رویکرد ممکن است باعث ضرر و زیان شود. در ادامه مقاله برای تکنیک‌های مدیریت بحران راهکارهایی ارائه می‌کنیم. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.

استراتژی‌ تکنیک های مدیریت بحران

استراتژی‌ تکنیک های مدیریت بحران

همه سازمان‌ها برای موفقیت به رهبران شجاع نیاز دارند. رهبرانی که بتوانند با استفاده از برنامه‌ریزی‌های موثر خود سازمان را در شرایط بحرانی هدایت کنند. روبه‌رو شدن با بحران‌ها تصمیم‌گیری را برای مدیران سخت‌تر می‌کند. این مدیران باید تکنیک‌های مدیریت بحران را بلد باشند.

برخی از استراتژی‌ تکنیک‌های مدیریت بحران هنگام روبه‌رو شدن با بحران عبارت‌اند از:

مثبت‌اندیش باشید

مثبت‌اندیش باشید

از تکنیک‌های مدیریت بحران، خوشبین بودن شما در شرایط بحرانی و بسیار سخت می باشد. روش تفکر شما در زمان بحران نیز تاثیر زیادی بر موفقیت سازمان برای عبور از این شرایط دارد. در حقیقت افکار و اقدامات مثبت به معنای تمرکز بر مسائلی مانند نقاط قوت، موفقیت‌ها، فرصت‌ها و همکاری بین افراد است. اگر رهبران بتوانند فضایی را  پر از اعتماد، امید و خوش‌بینی ایجاد کنند می توانند با انرژی مثبت برای رسیدن به اهداف تلاش کنند.

برای مثبت‌اندیشی سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که به شما احساس قدرت و موفقیت می‌دهند. بهتر است به جای استفاده از واژه‌هایی که به شما احساس بی‌کفایتی می‌دهند بر واژه‌های مثبت تمرکز کنید و آن‌ها را تکرارکنید. هیچ‌گاه اجازه ندهید افکار و احساسات منفی شما را آزار دهند.

انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید

زمانی که بحرانی رخ می‌دهد شما نمی‌توانید همه نیازهای سازمان و کارکنان را رفع کنید. اما باید همه شرایط را بررسی و با اطمینان صحبت کنید. همه افراد سازمان توقع دارند تا شما به موقع اقدام کنید. پس باید در تراز کردن انتظارات و واقعیت‌ها مهارت داشته باشید. یکی از تکنیک‌های مدیریت بحران این است که توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید برای همه سوالات پاسخ خوب و مناسبی داشته باشید. اما باید تلاش کنید تا موانع ارتباطات را حذف کنید و در کوتاه‌ترین زمان، به صورت پیوسته با دیگران ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد :  اصول سیستم سازی کسب و کار

به رفتارهای خود دقت کنید

همه کارکنان سازمان به رفتار رهبران و مدیران خود دقت می‌کنند. این مسئله هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها جدی‌تر می‌شود. به بیان ساده‌تر زمانی که سازمان با بحران روبه‌رو می‌شود افراد به تمام کلمات، عملکرد و زبان بدن مدیران و رهبران توجه می‌کنند و از آن ها الگو می‌گیرند. رهبران موفق نیز علاوه بر خودشناسی، ارزش‌ها، استعدادها و تجربه‌هایی را که برای دیگران مهم هستند نیز به خوبی می‌شناسند و آن‌ها را اجرا می‌کنند. به بیان ساده‌تر رهبران و مدیران باید بتوانند دیدگاه افراد دیگر را نسبت به خود درک کنند. زیرا خودآگاهی مهم‌ترین ویژگی مورد نیاز برای رهبران و مدیران سازمان ها است.

همیشه راستگو باشید

ارتباطات و پخش شدن شایعات مختلف ممکن است شما را دچار مشکلات زیادی کند؛ زیرا بحران‌ها همیشه باعث گسترش اطلاعات غلط و سردرگمی افراد می‌شوند. اگر هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها صادق باشید و همه مشکلات را به صورت واضح برای کارمندان توضیح دهید، حمایت افراد را به دست می‌آورید و بر گام‌های مثبتی که برای غلبه بر بحران‌ها می‌توانید بردارید تمرکز می‌کنید. توجه داشته باشید که کلمات مبهم و گیج‌کننده ممکن است باعث شکست شما شود.

با کارمندان همدلی کنید

برای اینکه بتوانید کارمندان خود را درک کنید، باید به حرف‌های آن‌ها به خوبی گوش دهید. سعی کنید رفتارها را بشناسید و به احساسات افراد پاسخ مثبت دهید. توجه داشته باشید که همدلی فقط برای چیزی که شما می‌خواهید نیست؛ بلکه باید بتوانید نیازهای فرد مقابل را نیز برطرف کنید. به بیان ساده‌تر اقدامات شما باید به نفع کارمندان باشد.

اهداف خود را به خوبی شناسایی کنید

به عنوان رهبر سازمان باید اهداف و ارزش‌های خود را با دقت مشخص کنید. شما وظیفه دارید که به دیگران امید و انگیزه برای کار کردن دهید. همچنین بحران‌ها نیز فرصت‌های مناسبی هستند که با هدایت صحیح آن می‌توانید ارزش برند خود را ایجاد کنید.

نسبت به موضوع دید کلی داشته باشید

رهبران سازمان‌ها با توجه به دانش و تجربه‌های خود می‌توانند موضوعات را به صورت کلی بررسی و تاثیرات مشکلات مختلف را زودتر از دیگران پیش‌بینی کنند. اگر آن‌ها دید کلی به موضوعات مختلف داشته باشند می‌توانند تلاش کنند تا ابعاد مختلف یک موضوع را درک کنند. علاوه بر این موارد رهبران سازمان باید آرامش خود را هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات حفظ کنند. بنابراین یکی از سخت‌ترین کارها هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها، فاصله گرفتن از مشکلات و تمرکز بر دید کلی موضوعات است.

برای مدیریت بحران آرامش خود را حفظ کنید

برای مدیریت بحران آرامش خود را حفظ کنید

رهبران و مدیران باید آرامش خود را هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها حفظ کنند. با این کار کارمندان نیز احساس امنیت و اطمینان خواهند داشت. خونسردی مدیران و رهبران باید همراه با چابکی و صبر باشد تا تاثیر عدم اطمینان به حداقل برسد. سعی کنید از نظر ذهنی و جسمی مراقب خود باشید تا همیشه برای روبه‌رو شدن با مشکلات آمادگی داشته باشید. اگر خونسردی خود را حفظ کنید بهتر می‌توانید سازمان را رهبری کنید.

پیشنهاد :  تفاوت MBA و DBA و BBA (فرق MBA و DBA چیست؟)

برای همه کارهای خود برنامه‌ریزی کنید

اگر برای کارهایی که انجام می‌دهید برنامه‌ریزی دقیق نداشته باشید هیچ‌گاه نمی‌توانید به اهداف خود برسید. تمرکز و نظم اهمیت زیادی برای رسیدن به موفقیت دارند. بنابراین سعی کنید برنامه‌ریزی منعطفی داشته باشید تا بتوانید به نیازهای سازمان هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها پاسخ دهید.

رهبران موفق با استفاده از توانایی‌های درونی خود، شجاعت، یکپارچگی و هوش هیجانی کار می‌کنند تا از بحران‌های اطراف خود عبور کنند. آن‌ها به دیگران اهمیت می‌دهند و با آن‌ها ارتباط موثر برقرار می‌کنند.

سعی کنید برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیری داشته باشید تا بتوانید به نیازهای سازمان هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها پاسخ دهید!

راهکارهای حمایت از کارکنان هنگام روبه‌رو شدن با بحران

یکی از مهم‌ترین کارهایی که رهبران و مدیران هنگام روبه‌رو شدن با بحران‌ها می‌توانند انجام دهند این است که مشکلات و مسائل را در زمان مناسب به صورت شفاف، سریع و منظم به کارمندان منتقل کنند و از آن‌ها حمایت کنند.

برخی راهکارها برای حمایت از کارکنان هنگام بحران‌ها عبارت‌اند از:

با کارمندان بیشتر در ارتباط باشید

بسیاری از کارمندان از عدم توجه مدیران به شرایط روحی و روانی آن‌ها در زمان بحران شکایت دارند. همچنین اگر مدیران از حال افراد سازمان باخبر نباشند نمی‌توانند به آن‌ها کمک کنند؛ به همین علت مشکلات به مرور زمان پیچیده‌تر می‌شوند. بهتر است هر چند وقت یک بار حال روحی آن‌ها را بپرسید و به آن‌ها بگویید تا جایی که می‌توانید به آن‌ها کمک خواهید کرد. با این کار می‌توانید مکالمه خود را با افراد آغاز کنید و اعتماد آن‌ها را به دست آورید.

بهتر است گزارش‌های مربوط به سلامت روانی افراد به بخش منابع انسانی سازمان منتقل نشود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که زمانی که از کارمندان پرسیده می‌شود که علاقه دارند با چه کسی درباره مسائل خصوصی خود صحبت کنند، ابتدا مدیران و همکاران خود و در انتها افراد مرتبط با بخش منابع انسانی را نام می‌برند.

شنونده خوبی باشید و از افراد پشتیبانی کنید

زمانی که کارمندان تصمیم می‌گیرند درباره مسائل شخصی خود صحبت کنند، مدیران باید به حرف‌های آن‌ها گوش دهند و از آن‌ها پشتیبانی کنند. تصور نکنید که همه مسائل در یک روز حل می‌شوند، بنابراین صبر و حوصله داشته باشید و سعی کنید افراد احساس شنیده شدن داشته باشند. برای این کار سعی کنید احساسات و افکار خود را نیز به اشتراک بگذارید تا افراد نیز به شما اعتماد کنند و با شما در ارتباط بمانند.

پیشنهاد :  خرید مدرک DBA

اگر کارمندان متوجه بشوند که در شرایط بحرانی تنها نیستند بهتر می‌توانند یکدیگر را حمایت کنند. در حقیقت به عنوان مدیر سازمان باید یاد بگیرید که به صورت صحیح با افراد تعامل و ارتباط داشته باشید؛ از آن‌ها حمایت کنید و بدانید که هرکدام از آن‌ها در شرایط مختلفی‌ قرار دارند به همین علت مشکلات آن‌ها نیز متفاوت است.

قوی باشید

صحبت کردن درباره سلامت روان افراد فقط برای یک بار کافی نیست. یکی از راه‌هایی که به دیگران کمک می‌کند تا با شرایط بحرانی روبه‌رو شوند داشتن ثبات قدم به‌ویژه در نحوه برقراری ارتباط است. جالب است بدانید کارمندانی که ارتباط خوبی با مدیران ندارند بیشتر احتمال دارد که در معرض بیماری‌های سلامت روان قرار بگیرند. بنابراین ارتباط منظم مدیران باعث ایجاد اطمینان و احساس حمایت در کارمندان می‌شود.

از کارمندان نظرسنجی کنید

سازمان‌ها برای حمایت از کارکنان باید بررسی‌های منظمی در مقیاس‌های بزرگتر برای درک شرایط و احساس کارمندان انجام دهند تا درک کنند که افراد هر تیم در چه شرایطی قرار دارند. اگر در زمان مناسب از احساسات افراد آگاه شوید می‌توانید به سرعت اقدام و به آن‌ها کمک کنید. افرادی که با یکدیگر ارتباط ندارند بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری‌های روحی و روانی شوند. بنابراین اگر از کارمندان نظرسنجی کنید و رفتار آن‌ها را درک کنید سریع‌تر می‌توانید مشکلات را تشخیص دهید و به آن ها کمک کنید .

منابع بهداشت روحی و روانی را در اختیار کارمندان قرار دهید

اطمینان داشته باشید که همه افراد شرکت به منابع بهداشت روانی دسترسی دارند و این مسئله شفاف‌سازی شده است. طبق برخی تحقیقات حدود نیمی از کارمندان اعلام کردند که شرکت آن‌ها منابعی را برای بهداشت روحی و روانی افراد در نظر نگرفته است. ممکن است برخی افراد  بخواهند از این منابع استفاده کنند برخی نیز فقط می‌خواهند بدانند که این منابع در سازمان موجود است. همان‌طور که اشاره شد افراد حس خوبی به عدم اطمینان ندارند؛ به همین علت دانستن منابع موجود استرس و نگرانی افراد را کمتر می‌کند. جالب است بدانید افرادی که معتقدند شرکت آن‌ها در زمینه دسترسی به منابع بهداشت و روان از آن‌ها حمایت می‌کند، حدود ۶۰ درصد بیشتر سایر افراد از مدیران سازمان رضایت دارند.

ما دراین مقاله سعی نمودیم برای شما تکنیک‌های مدیریت بحران را بیان و راه حل های آن را نیز گفتیم، تا بتوانید در سلامت کامل ، سازمان را مدیریت و در شرایط بحرانی اداره نمایید. اگر شما تکنیک دیگری را سراغ دارید خوشحال می شویم برای ما در قسمت دیدگاه و نظرات به اشتراک بزارید .

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • رهبری در فروش چیست
    رهبری در فروش چیست؟

    4.73k بازدید

  • دوران بحران
    رهبران موفق در دوران بحران

    7.48k بازدید

  • خرید مدرک DBA
    خرید مدرک DBA

    737 بازدید

  • مدیریت بحران
    مدیریت بحران به زبان ساده

    7.44k بازدید

  • اعتبار مدرک DBA در ایران
    اعتبار مدرک DBA در ایران

    7.46k بازدید

  • چرا باید دوره DBA را بگذرانیم؟
    چرا باید دوره DBA را بگذرانیم؟

    1.52k بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • دوره مدیریت بورس فارکس | مدرک MBA بورس فارکس
    دوره مدیریت بورس فارکس | مدرک MBA بورس فارکس
  • آداب و معاشرت و تشریفات برای هتل
    آداب و معاشرت و تشریفات در هتلداری
  • کتاب ایجاد انگیزه در کارکنان
  • چگونه یک سایت را تحلیل کنیم
    آموزش تحلیل ترافیک سایت با گوگل آنالیتیکس برای مدیران
  • دوره DBA مدیریت امور اداری و سازمانی | مدرک DBA مدیریت امور اداری و سازمانی
    دوره DBA مدیریت امور اداری و سازمانی | مدرک DBA مدیریت امور اداری و سازمانی
آخرین مقالات
  • ترجمه ناجیت چیست؟ تاثیر آن در روند مهاجرت
  • چگونه در بازار هنر جای خود را پیدا کنیم؟ رازهای دیده شدن هنرمندان
  • چگونه مرکز اموزشی خود را برند کنیم؟
  • هوش مصنوعی و آینده کسب و کارها
  • چگونه زمان‌بندی پروژه را مدیریت کنیم؟ (راهنمای کامل + ابزارها)

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت