7 راهکار برای نهایی سازی فروش
تا به حال احساس کردهاید که همه چیز برای انجام یک فروش مهیاست اما، در لحظه آخر مشتری تصمیم به خرید نمیگیرد یا به تعویق می اندازد؟
شما تنها نیستید. بسیاری از فروشندگان با این چالش روبرو هستند. با استفاده 7 راهکار برای نهایی سازی فروش که در این مقاله جامع و کاربردی به شما آموزش میدهیم، میتوانید فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید و به یک فروشنده حرفهای تبدیل شوید. از ایجاد ارتباط قوی با مشتری تا شناخت دقیق نیازهای او و ارائه پیشنهادات جذاب.
منظور از نهایی کردن فروش چیست؟
نهایی کردن فروش به زبان ساده یعنی گرفتن پاسخ مثبت و قطعی از مشتری برای خرید محصول یا خدماتی که به او پیشنهاد دادهای. این یعنی تبدیل یک مشتری بالقوه به یک مشتری واقعی که در آن موفق میشوید مشتری را متقاعد کنید تا تصمیم به خرید بگیرد.
چرا نهایی کردن فروش مهم است؟ چون اول از همه به خودتان برای فروش های بعدی اعتماد به نفس بیشتر و انگیزه می دهد.نهایی شدن فروش نشان میدهد که تمام تلاشهایی که برای جذب مشتری و ایجاد علاقه در او انجام دادهای، نتیجهبخش بوده است. و هر مشتری راضی، یک تبلیغ کننده برای برند شما است.در ادامه 7 راهکار برای نهایی سازی فروش به شما پیشنهاد میدهیم:
1. با مشتری دوست شوید
ایجاد یک ارتباط قوی و صمیمانه با مشتری، اولین و مهمترین قدم از روش های نهایی سازی فروش است. زمانی که مشتری احساس کند که شما به او اهمیت میدهید و به دنبال بهترین راه حل برای او هستید، احتمال اینکه به شما اعتماد کند و با شما معامله کند بسیار بیشتر خواهد بود.
فعالانه گوش بدهید: به جای اینکه فقط صحبت کنید، به حرفهای مشتری به دقت گوش بدهید. سعی کنید از زاویه دید او به موضوع نگاه کنید و نیازهای واقعی او را شناسایی کنید.
سوالات باز بپرسید: سوالاتی بپرسید که مشتری را به صحبت کردن و توضیح بیشتر تشویق کند و کلمات ممنوعه در فروش را به کار نبرید.
ارتباط صمیمانه با مشتری برقرار کنید: از نام مشتری استفاده کنید، به علایق و تجربیات او اشاره کنید و نشان دهید که شما به او به عنوان یک فرد خاص اهمیت میدهید.
اعتماد ایجاد کنید: به مشتری اطمینان دهید که شما بهترین راه حل را برای او دارید. از تجربیات خوب مشتریان قبلی برای جلب اعتمادشان استفاده کنید.
2. نیاز های دقیق مشتری را بشناسید
برای اینکه بتوانید یک پیشنهاد جذاب با نیازهای مشتری ارائه دهید، باید به طور کامل نیازها و خواستههای او را بشناسید.قبل از ملاقات با مشتری، در مورد کسبوکار و صنعت او تحقیق کنید. این به شما کمک میکند تا سوالات بهتری بپرسید و ارتباط بهتری برقرار کنید.سوالاتی بپرسید که به شما کمک کند، تا به نیازهای مشتری پی ببرید.از نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری برای تعاملات و پیگیری استفاده کنید.
3. پیشنهاد جذاب و متناسب ارائه بدهید
پیشنهاد شما به مشتری باید به اندازهای جذاب باشد که او را به خرید ترغیب کند و در عین حال متناسب با نیازها و بودجه مشتری باشد.
به مزایای محصول خود اشاره کنید و بگویید چه مشکلاتی را حل می کند.
از اصطلاحات فنی و پیچیده استفاده نکنید و به زبانی ساده برای مشتری توضیح بدهید.
گارانتی و ضمانت به مشتری ارائه دهید.
4. ابهامات و نگرانیهای مشتری را رفع کنید
یکی از مهمترین دلایلی که مشتریان از ادامه خرید منصرف میشوند، وجود ابهامات و نگرانیهایی است که به طور کامل برطرف نشده. به همین دلیل، رفع این ابهامات و نگرانیها به صورت شفاف و کامل، نقش بسیار مهمی در نهایی کردن فروش دارد. بنابراین:
به آنها پاسخ صریح و شفاف بدهید و از عبارات کلیشه ای استفاده نکنید.
به مشتری اطمینان بدید که در کنار او هستید تا تصمیم بگیرد.
برای هر نگرانی، یک یا چند راه حل پیشنهاد بدهید.
5. حس فوریت را در مشتری ایجاد کنید
فرض کنید به شما بگویند که یک تخفیف ویژه فقط تا پایان امروز معتبر است. چه احساسی پیدا میکنید؟ احتمالا احساس میکنید که باید سریعتر تصمیم بگیرید و از دست دادن این فرصت را نمیخواهید. این دقیقاً همان چیزی است که ما به آن “ایجاد حس فوریت” میگوییم.اینجوری مشتری فرصت کمتری برای تردید و مقایسه با گزینههای دیگر پیدا میکند. و سریع تصمیم می گیرد.میتوانید بگویید: تعداد محصولات یا خدمات محدود هست و بزودی تموم می شود. یا در آینده قیمت ها افزایش پیدا میکند. البته از ایجاد این حس به صورت کاذب خودداری کنید.
6. از تکنیکهای نهایی سازی فروش استفاده کنید
تمام مزایای محصول یا خدمت را به طور خلاصه برای مشتری تکرار کنید.
به زبان بدن مشتری توجه کنید.
صبر و حوصله داشته باشید، برخی از مشتریان به زمان بیشتری برای تصمیمگیری نیاز دارند.
به مشتری فشار نیاورید، فشار آوردن به مشتری ممکن است او را از خرید منصرف کند.
به مشتری، چندین گزینه با ویژگیها و قیمتهای مختلف ارائه دهید.
تفاوتهای بین هر گزینه را توضیح دهید تا مشتری بتواند بهترین انتخاب را انجام دهد.
انعطافپذیر باشید، آماده باشید تا پیشنهاد خود را بر اساس نیازهای مشتری تغییر دهید.
7. پیگیری پس از فروش داشته باشید
پیگیری پس از فروش، یکی از مهمترین مراحل در فرآیند فروش است که اغلب به آن توجه نمی کنند.قدردانی کردن از مشتری، باعث میشود او احساس ارزشمندی کند و تمایل بیشتری به همکاریهای بعدی داشته باشد. با ارسال یک ایمیل، تماس کوتاه یا هدیه کوچک میتوانید از مشتری قدردانی کنید.
همچنین با پرسیدن نظر مشتری مانند نظرسنجی در مورد تجربه خرید، میتوانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و آن را بهبود دهید.
کلام آخر
فروش، فقط یک معامله ساده نیست؛ یک رابطه ست. برای اینکه بتوانید در این رابطه موفق باشید، باید مشتری را خوب بشناسید، نیازهایش را بفهمید و بتوانید به بهترین شکل ممکن به آنها کمک کنید.در این مقاله 7 راهکار برای نهایی سازی فروش را آموختید اینکه با مشتری دوست شوید، به سوالات او جواب دهید و اطمینان خاطر بدهید، محصولتان را خوب معرفی کنید، با تکنیک های فروش به درستی مذاکره کنید و در نهایت فروش خود را نهایی کنید. به یاد داشته باشید که هر فروش، یک فرصت برای ایجاد یک رابطه ارزشمند است. همانطور که براین تریسی گفته است: “فروشندگان موفق، مشکلات را به فرصت تبدیل میکنند.”
میخواهید فروشهای بزرگ را ببندید ؟ شرکت در دوره های مدیریت بین المللی، کلید نهایی فروشهای بزرگ شماست.
دیدگاهتان را بنویسید