طرح کسب و کار ( 6 بخش اصلی طرح کسب و کار )
چگونه طرح کسب و کارمان را بنویسیم؟
طرح کسب و کار یک عامل موثر در پیشرفت است که تمام مدیران موفق برای برنامه ریزی به آن احتیاج دارند. برای وجود یک طرح کسب و کار به مدیر کمک خواهد کرد تا راهنمای اجرایی یک سرمایه گذاری را تا انتها در دست داشته. همچنین بتواند وضعیت نسبی را در هر برهه از زمان ترسیم کرده و کروکی مسیر تحقق طرح کسب و کارش را تحت کنترل داشته باشد. اغلب انتظار می رود یک طرح کسب و کار، حاوی اطلاعاتی در خصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیل های مالی باشد.
آنچه مهم است ارائه شفاف و صادقانه اطلاعات فوق است و ترتیب و شکل ارائه آن از اهمیت کمتری برخوردار است. به صورت مشخص نمی توان گفت که یک طرح کسب و کار شامل چه بخش هایی است چون با توجه به نوع کسب و کار و هدف تهیه طرح قسمت های آن نیز تغییر می کند. قسمت هایی هم هیت که در یک طرح می تواند باشد یا نباشد.
برای آن که بتوانید مدیریت یک مجموعه را برعهده بگیرید، بهتر است دوره های مدیریتی را بگذرانید. در این دورهها شما میتوانید، مهارت خود را پرورش داده و با خلاقیت خود اقدام به راه اندازی کسب و کار جدیدکنید. شرکت دردوره MBAودوره DBAاز شما یک مدیر توانا و لایق میسازد. در نهایت میتوانید بدون نگرانی، چالش های سازمانی را به کمک طرح کسب و کار برطرف کنید.
اجزای طرح کسب و کار
طرح کسب و کار یک به یک تجزیه و تحلیل میشود. شما با هر اطلاعات مفیدی که از هر بخش دریافت میکنید؛ میتوانید در کارهای بازاریابی و مدیریت، موفق شوید. البته لازمه این موفقیت به کار گیری تمام اجزای بیزینس پلن است. این اجزای کسب و کار به شما کمک میکند تا دیدگاهی نسبت به روند پیشرفت جایگاه شغلی خود داشته باشید. در ادامه این اجزا را به صورت کامل با هم بررسی خواهیم کرد.
1. خلاصه مدیریتی، اجزای طرح کسب و کار
خلاصه مدیریتی، بخشی است که سرمایه گذار یا بانک در نگاه اول با خواندن آن طرح شما را رد یا قبول می کند. در صورت قبول شدن، بقیه صفحات طرح خوانده می شود. اگر چه این بخش آخرین قسمتی است که نوشته می شود اما اولین بخشی است که بایستی مطالعه شود. همچنین توجه خواننده را کاملاً به خود معطوف سازد.
سوالاتی که در این بخش مطرح است عبارتند از:
- کسب و کار ما چیست؟
- هدف ما از انجام این کسب و کار چیست؟
- محصولاتی که قرار است ارائه دهیم چیست؟
- آیا این محصولات با هدف ما تناسب دارد؟
- این محصولات چه نفعی برای مشتریان دارد؟
- آینده این کسب و کار چیست؟
- آیا هدف بر مبنای واقعیت بنا شده است؟
- آیا ما صلاحیت ها و مهارت های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را داریم؟
- افراد کلیدی کسب وکار چه کسانی هستند؟
2. توصیف کسب و کار و استراتژی، تدوین طرح کسب و کار
در این بخش چرایی وجود شرکت و اهداف غیر خیالی شرکت و وجه تمایز شرکت با بقیه شرکت ها از دید مشتری ها گفته می شود.
موارد بسیار مهم در این بخش که حتماً بایستی آورده شوند:
• معرفی شرکت و نوع آن:
در این قسمت باید اطلاعاتی راجع به شرکت، سهامداران، مکان شرکت آورده میشود از جمله: نام شرکت و نوع آن، هیات مدیره، مدیر عامل و سهانداران و درصد سهام هر یک، تاریخ تأسیس شرکت، اطلاعات مهم در مئرد منابع مالی شرکت، صنعت و بازاری که کسب و کار در آن فعالیت می کند، محل شرکت، تسهیلات، امکانات و تجهیزات شرکت، آدرس و شماره تماس های شرکت، مشاورین مالی و حقوقی شرکت،اطلاعاتی راجع به سهم بازارو نقاط قوت و ضعف
• مأموریت طرح کسب و کار:
در این بخش از طرح مدیر وضعیت مطلوبی که برای آینده کسب و کارش، در نظر دارد را بیان می کند. این بیانیه آمال و آرزوهای کارآفرین را نشان میدهد.
• گذشته، حال و آینده شرکت:
در این بخش نویسنده طرح باید اطلاعاتی در خصوص پیشینه شرکت مثل: تاریخ تأسیس ،اجزایی تأسیس، مسیرهای ترقی و تغییر شرکت، شکست های شرکت ارائه دهد. همچنین در مورد وضعیت فعلی شرکت مانند تولیدات فعلی، تعداد کارمندان، وضعیت صنعت و بازارو وضعیت فروش شرکت به خواننده اطلاعاتی داده شود تا بدان وسیله خواننده بتواند وضعیت فعلی را درک کند و بتواند وضعیت چند ماه آینده را در ذهن خود ترسیم کند. در مورد آینده هم بایستی واقع بین بود و از اغراق پرهیز نمود.
• معرفی تیم مدیریت و اطلاعات تماس:
اولین سؤالی که به ذهن یک ارزیاب می رسد این است که “اینها که هستند؟” . تجربه، استعداد و اتحاد مؤسسان شرکت اولین نگرانی یک سرمایه گذار است. در این بخش بایستی اطلاعاتی را به خواننده بدهید که وی نسبت به توانمندی مدیران ومجریان طرح اطمینان پیدا کند.
• سهامداران:
تعداد سهامداران و میزان سهم آنان از سرمایه شرکت در ساختار سرمایه شرکت تأثیرگذار است که این خود بر تصمیمات سرمایه گذاران اثر خواهد گذاشت چرا که ساختار سرمایه بر ریسک مالی شرکا اثر می گذارد.
• رابطه با تأمین کنندگان:
ایجاد یک رابطه قوی با تأمین کنندگان مواد اولیه و خدمات مورد نیاز شرکت یکی از کلیدهای موفقیت و عامل پاسخ گویی به موقع به مشتریان شرکت است.
3. تیم مدیریت و سازماندهی، اجزای بیزینس پلن
تحقیقات نشان داده است که مهمترین عامل از نظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر طرح، گروه مدیران است. اگر مدیران مورد تایید قرار نگیرند، تامین مالی بسیار مشکل خواهد بود. استفاده از نمودار سازمانی در مدیریت پروژه، می تواند به خواننده در فهم نیروی انسانی بسیار کمک کند.
مسائل مربوط به نیروی انسانی از قبیل: تعداد کارکنان، نیاز به متخصصین و مهندسین، تکنسین ها یا هر نوع نیروی کار خاص دیگری که لازم است را در این بخش ذکر کنید. مشاوران یک کسب و کار ممکن است بصورت رسمی اعضای هیات مدیره باشند یا به صورت غیر رسمی گروهی خارج از سازمان باشند. نحوه ارتباط شما با مشاوران و اعتبار و کیفیت مشاوره از مسائلی است که سرمایه گذاران علاقه زیادی به آن دارند.
4. تحلیل بازار و رقبا، تدوین طرح کسب و کار
در تدوین طرح کسب و کار باید محیطی که شرکت در آن مشغول فعالیت است، تشریح کرد. در این تشریح باید مشتری، نیازها، محل و راه های رسیدن به مشتری به درستی تعریف شود.
مهمترین نکات که بایستی در این بخش آورده شود عبارتند از:
• شناسایی بازار مناسب:
برای اینکه بتوانید در بازار پر از رقابت امروزه دوام بیاورید و کسب و کار شما روز به روز رشد کند، باید نسبت به محیط حساس باشید. همگام با تغییرات مشتریان، تغییرات بازار، تغییرات فناوری و هر تغییر دیگر در محیط کسب و کار، شرکت شما نیز تغییر کند. شناسایی پروندههای بازار از قبیل: جمعیت، ساختار، بهداشت، سلیقه و خواست مصرف کنندگان، ساختار درآمد خانوار، الگوهای سکونت و اقامت، نیاز به نیروی کار و… .
علاوه بر اینها بایستی تلاش نمود تا اطلاعاتی در مورد حجم تقاضای فعلی بازار بدست آورد. علاوه بر آن سهم بازار خود از بازار هدف را مشخص نمود. وضعیت رقابت در بازار کسب و کار یکی از مسائل اساسی است که در این بخش به آن پرداخته می شود. بنابراین بهتر است که دقیقاً رقبای اصلی خود را در بازار شناخته و آنها را معرفی کنید. برنامه شما برای نحوه رقابت با آنها بسیار مهم است.
• فهمیدن بازار:
تغییر دینامیک بازار یا تغییر رفتار مشتری ممکن است آسیب های شدیدی به کسب و کار شما وارد کند. بنابراین قبل از شروع تدوین طرح کسب و کار، باید در مورد رفتار مشتری و چگونگی تصمیم گیری او در فرآیند خرید محصولات یا خدمات شما کاملاً مطالعه و تحقیق کنید. بخش بندی بازار و موقعیت یابی در بازار و تحقیقات بازاریابی از جمله مهم ترین نکاتی هستند که در این بخش از طرح کسب و کار به آنها پرداخته میشود.
5. محصول یا خدمت، تدوین طرح کسب و کار موفق
این بخش شامل تشریح محصول یا خدمات، مزیتهای محصول، فناوری ساخت منابع، محصول یا خدمات آینده میباشد. نکته مهم در این بخش ذکر مزیتهای محصولات و هزینه هر مزیت است. همچنین لازم است طرح تدوینی شما، دیدگاه و فلسفه شما نسبت به کنترل کیفیت را بیان کند. به طور مثال اینکه چگونه از تولید محصول بی کیفیت یا ارائه خدمات بی کیفیت پیش گیری خواهید کرد؟ خدمات پس از فروش شما چگونه است؟ همچنین نیاز است که طرح شما هر قانونی که ممکن است به نوعی برکسب و کار شما تأثیر داشته باشد را توضیح دهد. اگر نیاز به مجوزی خاص هست آن را توضیح دهید. در آخر هم بایستی به شناسایی هزینهها پرداخت و آنها را بهطور خلاصه بیان نمود.
6. بازاریابی و فروش، گام اصلی در طراحی بیزینس پلن
بازاریابی شامل افزایش آگاهی مشتری است و انتقال اطلاعات در مورد جنبه های محصولات یا خدمات به مشتری است. طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را تعیین می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی و استراتژی های فروش مسلماً منتج به فروش مطلوب و گرفتن سهم مناسبی از یازار می شود. ابزارهای بازاریابی مختلفی وجود دارد، بدین سبب باید به گزینش ابزارهای مناسب بپردازیم.
برای این منظور می بایست آمیخته بازاریابی که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است تعیین شوند. از سوی دیگر، فروش شامل فعالیت های مختلفی برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه به خرید است. طرح کسب و کار شما باید به خوبی توضیح دهد که فرآیند فروش چگونه انجام خواهد شد.بایستی روش های فروش و تأمین نیاز فروشندگان در این بخش توضیح داده شود.
7. اطلاعات مالی طرح کسب و کار
در این مرحله شما باید بررسی کنید که اهدافتان از دسترسی به منابع مالی چیست؟ چه برنامهای برای این بودجه مالی دارید؟ آیا قصد سرمایه گذاری بر روی آن را دارید؟ شرکای سرمایه گذار خود را پیدا کردهاید؟ سرمایه گذاران بعد از شرکت در این طرح چه انتظارات مالی دارند؟
8. ضمائم، اسناد و مکتوبات تکمیلی و صورت حساب های مالی
آخرین مرحله از تدوین طرح کسب و کار، رسیدن به اسناد و صورتهای مالی است. در صورت مالی شما به عنوان یک مدیر لایق، باید سودها، زیانها، تمام خرجهای انجام شده، فیشهای بانکی، بودجه باقی مانده و… را درج نمایید. دارایی، بدهی و سرمایه شما باید در ترازنامه ثبت شود. در آخر بهتر است یک گردش وجوه نقدی بگیرید تا از میزان بودجه باقی مانده، مطمین شوید.
کلام پایانی
در این مطلب به دل طرح کسب و کار نفوذ کردیم و اجزای آن را بررسی نمودیم. کار به همینجا ختم نخواهد شد. حالا شما به عنوان یک مدیر موفق، باید این بیزینس پلن را به درستی به کار ببندید تا از نتایج آن، احساس رضایت کنید. اگر فکر میکنید هنوز هم باید از مهارتهای مدیرتی بیشتری برخوردار شوید و اطلاعات و قابلیتهای خود را به روز کنید، بهتر است در دورههای مدیریتی شرکت کنید. انواع گرایشهای مدیریت کسب و کار در مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی تحت نظر وزارت علوم برگزار میشود. شرکت در این دورهها برای کسب مهارت بیشتر و تقویت رزومه، مفید خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان مرکز در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید