21 عادت روزانه مدیران موفق (چک لیست موفقیت در کسب و کار)
مدیران موفق در طول روز و بطور مداوم کارهایی را انجام می دهند که به تدریج به آن ها عادت کرده اند. اکثر مردم از سرعت تصمیم گیری و قدرت حل مشکلات مدیران موفق تعجب می کنند. اما اگر به گذشته آنها نگاهی بیندازید و همچنین رفتار ها و عادات مدیران موفق را بررسی کنید، خواهید دید که تصمیم گیری و موفقیت آن ها به چندین سال تجربه و همچنین رفتار و عادات آنها وابسته است.
در ادامه این مقاله 21 عادت و فعالیت روزانه مدیران موفق را بررسی خواهیم کرد، که باعث شده است آن ها به یک فرد موفق تبدیل شوند. شما هم میتوانید با استفاده از این چک لیست و رعایت این نکات جزو مدیران موفق شوید! با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
تصمیم گیری سریع و حرفه ای
مدیران موفق تصمیمگیرندگانی حرفهای هستند. آنها بسیار ساده و روان صحبت میکنند و مذاکره را به نتیجه میرسانند. مدیران مدام تصمیماتی میگیرند که باعث انجام شدن کارها میشود و مشکلات حل می شود .
آنها استاد خاتمه دادن صحبتها و موارد بیارزش هستند و کارهای مهم تر را اولویت قرار میدهند. به جای اینکه مدت زیادی برای یافتن بهترین گزینه ممکن فکر کنند با قاطعیت تصمیم میگیرند حتی اگر تصمیمشان بهترین گزینه ممکن نباشد. عدم قطعیت در تصمیمگیری یکی از مهم ترین عوامل شکست کسبوکارها است.
داشتن ایمان و اعتماد به خود و کارمندان
مدیر های موفق بدون ترس از آینده، به اهداف خود ایمان دارند. از ته دل مطمئن هستند که به همراهی کارمندان خود می توانند بر هر مسئله ای چیره شوند و همینطور هم است! آنها نهایتا به اهداف خود میرسند.
مطمئنا در طول راه با موانعی روبرو می شوند ولی اجاره نمیدهند هیچ مشکلی آن ها را از مسیر دور کند! از موانع و مشکلات به عنوان منابعی برای کسب تجربه استفاده میکنند و با استفاده از تجربیات و حفظ اعتماد به نفس، عملکرد کسب و کار خود را بهبود میبخشند.
کسب دانش و اطلاعات بروز
دنیای این روزها با سرعت زیادی در حال تغییر است و هیچکدام از کسب و کارهای امروزی مشابه کسب و کارهای ده سال گذشته نیست. مدیر های موفق سعی میکنند با کسب اطلاعات به روز در مسیر پیشرفت قرار بگیرند و از دنیا عقب نمانند. آنها با مطالعه و یادگیری مستمر و همچنین آموزش دادن به کارمندان باعث پیشرفت خود و دیگر اعضا میشوند.
برنامه ریزی روزانه
داشتن یک برنامه ریزی و روتین مشخص در ابتدای صبح برای همان روز بسیار مهم است. و این برنامه ریزی روزانه تاثیر بالایی در بهبود عملکرد در کل روز دارد. بیشتر افراد موفق دنیا علاوه بر این که صبح زود از خواب بیدار میشوند؛ برای ساعات ابتدایی روز خود برنامه مشخصی دارند. مثلا همیشه صبحانه میخورند؛ ورزش میکنند یا روزنامه میخوانند.
به همین ترتیب برای تمام روز خودشان برنامه ریزی میکنند و برای پایبند ماندن به برنامه و روتین روزانه تمام تلاششان را میکنند.
احساس مسئولیتپذیری
مدیران موفق نسبت به خودشان، مجموعه و کارمندان احساس مسئولیت میکنند. یک مدیر مسئول است که نیاز افراد مجموعه را شغل و زندگی برطرف کنند و همچنین آن سازمان یا مجموعه را در روند کسب و کار به بهره وری برساند. مسئول بودن نسبت به خواستههای همکاران و علاقه به موفقیت فردی همکاران بسیار زیاد اهمیت دارد.
صداقت و رک بودن
اگر از کارمندان و اعضای یک مجموعه بپرسید چه چیزی که از مدیرشان می خواهند؟! ، اکثریت آنها در خواسته هایشان از مدیران میخواهند که صادق و رک باشند.
مدیری صادق، منصف و رک مورد پسند هر کارمندی است. زمانی که شما اصل صداقت ، راستگویی و انصاف را با کارمندان خود رعایت کنید، آنها نیز نسبت به شما و کسب و کارتان بسیار بیشتر وفادار خواهند ماند.
بیان توقعات و انتظارات
مدیران موفق در صحبت کردن و انتقال پیام بسیار قوی هستند، به خصوص وقتی درباره توقعات خود از عملکرد دیگران صحبت میکنند. آنها همواره به همکاران ، چشمانداز و ارزشهای شرکت را یادآوری میکنند تا مطمئن شوند درست درک شده و همه آن ها اجرایی خواهد شد.
مدیران همیشه توقعات خودشان را واضح بیان میکنند. این کار باعث تمرکز کارکنان بر امور اصلی و بهبود عملکرد کارکنان میشود. همچنین معیارهایی برای ارزیابی کارها ارائه میدهند تا هم مدیر و هم کارکنان بتوانند کیفیت امور انجامشده را ارزیابی کنند.
به چالش کشیدن دیگران برای تفکر
مدیران موفق دیدگاهها و توانمندیهای کارکنان را میشناسند. آنها گروه را ترغیب به فکر کردن میکنند. اگر کسی در کارش به اندازه کافی فکر نکند، رشد چندانی نخواهد داشت.
مدیران موفق محیطی بسیار دوستانه ایجاد میکنند تا همه بتوانند فکر کنند و راهحل ارائه دهند. مدیران موفق همه را به تفکر وا میدارند.
ایجاد احساس امنیت و پذیرفتن نظرات
بسیاری از مدیرانی که هیچگونه موفقیتی در کسب و کارشان ندارند مقام و قدرتشان را به رخ کارمندان میکشند و این باعث ایجاد جوی خشک و همراه با ترس میشود.
مدیران موفق توجه را به خودشان جلب نمیکنند و نظرات دیگران همیشه برایشان محترم است. آنها در ایجاد حس امنیت حرفه ای هستند و کاری میکنند تا دیگران با اعتماد به نفس نظرات خودشان را بیان کنند.
نزدیک شدن به مدیران موفق و گفتن نظرات کاری بسیار ساده است و هیچگونه ترس و وحشتی ایجاد نمیکند. کارمندان به راحتی میتوانند با نظرات یک مدیر موفق مخالفت کنند.
حفظ آرامش در شرایط پر فشار
زمانی که شرایط سختی در سازمان حاکم است، مدیر موفق شخصی است که دیگران به دنبال الهام گرفتن و آرامش گرفتن از او هستند.
مدیران موفق در چنین شرایطی به دنبال ایجاد تنش بیشتر نیستند، در عوض سعی میکنند راه بازگشت به مسیر اصلی را هموار کنند. به کارمندان اطمینان بخشی میکنند و به آنها کمک میکنند تا بر احساسات بد و اضطراب خود غلبه کنند. آرامش سازمان شما از اعتماد به نفس و آرامش شما و جلوگیری از خشونت ساخته می شود. مدیران موفق در مدیریت بحران سازمان به خوبی عمل میکنند.
شناسایی و استفاده از استعدادها
مدیران موفق استعداد و توانایی های کارمندان را کشف کرده و از آن استفاده میکنند. آنها در افزایش توانمندیهای همکاران خود متخصص هستند و میدانند در هر شرایطی چگونه از تواناییهای منحصربهفرد هر کارمند به خوبی کمک بگیرند تا پروژهها با موفقیت پیش برود.
الگو بودن
الگو بودن در تمام کارها ظاهرا ساده به نظر میرسد ولی مدیران بسیار کمی همیشه به این صورت هستند. مدیران موفق به آنچه میگویند عمل میکنند و مراقب رفتارشان هستند. آنها میدانند که تحت نظر هستند و دیگران از آنها الگو میگیرند.
اگر مدیر توقع دارد کارمندان عملگرا باشند خودش اولین کسی است که بلافاصله دست به کار شده و کارها را انجام میدهد.
بازخورد به عملکرد کارکنان
کارکنان میخواهند مدیر به آنها توجه کند. مدیران موفق همیشه به کارکنان اطلاعات و بازخورد میدهند و از شنیدن نظرات کارکنان بسیار استقبال میکنند.
آنها روابط دوستانهای با همکاران دارند. آنها میدانند این موضوع برای پیشرفت کسبوکار حیاتی است. مدیران منبع اخبار جدید شرکت برای کارکنان هستند. مدیران خوب رازهای زیادی ندارند و به راحتی درباره موضوعات کلیدی کسبوکار پیش همکاران صحبت میکنند.
اهمیت به روابط با دیگران
مدیران موفق افرادی خودخواه نیستند، بلکه همیشه سعی میکنند برای دیگران مفید باشند و ارتباطات خوبی با دیگران دارند.
آنها افراد اثرگذار و قدرتمند را به دوستان خود اضافه میکنند و فکر نمیکنند با این کار ارزش آنها کم خواهد شد. البته هدف مدیران به کارگیری نفوذ دیگران برای منافع خودشان نیست بلکه در مرحله اول سعی میکنند برای دیگران مفید واقع شوند.
سوال پرسیدن و مشاوره گرفتن
مدیران موفق همواره در حال پرسیدن سوال و مشاوره گرفتن از دیگران هستند. شاید این مدیران بسیار دانا و آگاه باشند ولی از درون میدانند که باید همیشه به دنبال علم و دانش و یادگیری باشند.
این افراد به خودشان متعهد شدهاند تا همیشه پیشرفت کنند و توانمندیهای خودشان را افزایش دهند. مدیران موفق از کمک گرفتن ترسی ندارند و سعی میکنند از تمامی اطرافیان خود کمک بگیرند حتی اگر خودشان در آن زمینه بسیار تخصص داشته باشند.
آنها ارزش دانستههای دیگران را میدانند و خودشان را بهترین تصمیمگیرنده دنیا نمیدانند.
دوری از تعلل و حل مسائل
مدیران موفق میدانند وقتی با مشکلی روبهرو شدند باید اصل موضوع را کشف کنند و مشکل را از پایه و اساس حل کنند. اگر هر روز در محل کار مشاجره پیش میآید، سختگیری و دعوت به سکوت مشکل را حل نمیکند. یک مدیر موفق سعی میکنند علت ریشهای مشاجرات محل کار را دریابد و آن را رفع کند. حل اختلاف بین کارمندان از وظایف مهم یک مدیر موفق است.
آنها از مواجهه با موارد اضطرابآور هراس ندارند؛ زیرا میدانند تنها راهحل مشکلات رویارویی با مشکلات و موارد است. مدیران حاضرند کارهایی انجام دهند که از دید دیگران لذتبخش نیست و افراد دیگر حاضر به انجام آن کار نیستند.
ارزیابی و پاداشدهی
مدیران موفق همواره عملکرد مجموعه را ارزیابی میکنند. آنها نه تنها اعداد و ارقام را بررسی میکنند بلکه مدام کارهای خوب و افراد پرتلاش را تشویق میکنند و این موضوع در افزایش انگیزه کارکنان بسیار موثر است.
مدیران خوب هیچگاه نسبت به افراد با عملکرد بالا بیتوجه نیستند و پاداش دادن به آنها را فراموش نمیکنند. مدیری که بین کارمندان عالی و معمولی تمایزی قائل نشود با سرعت تمام کسبوکارش را به سمت سقوط پیش میبرد.
ایجاد انرژی و انگیزه
مدیران موفق هر جا فعالیت کنند روحیهای شاد و مثبت ایجاد میکنند. آنها با رفتار و گفتارشان به اطرافیان خود انگیزه و انرژی میدهند و آنها را ترغیب به اقدام و انجام کارها میکنند.
مدیر های موفق افرادی بسیار دوستداشتنی، محترم و با اراده هستند. به هیچ وجه اجازه نمیدهند شکستها سرعت پیشروی تیم را کم کند و نا امید بشوند .
لذت بردن از مسئولیت ها
مدیران موفق دوست دارند اثرگذار باشند ولی موضوع فقط قدرت اعمال کردن نیست . هدف آنها رسیدن به هدفهای بسیار بزرگ و ارزشمند است.
بالاترین درجه مدیریت آن است که به دیگران خدمت کنیم و از این کار لذت ببریم و البته در کنار آن از منافع مالی این کار نیز بهرهمند شویم. مدیران موفق از کارشان و مسئولیتهایی که دارند لذت میبرند؛ زیرا آن را بخشی از فعالیتهای لازم برای رسیدن به هدف بزرگ خود میدانند.
آموزش دادن مداوم و حرفه ای
بسیاری از کارکنان از این موضوع شکایت دارند که مدیران هیچگونه آموزشی نمیدهند و رشد کارکنان برایشان اهمیتی ندارد .
مدیران موفق همواره در حال به آموزش دیگران هستند؛ زیرا خودشان دائم در حال یادگیری مطالب جدید هستند. اگر با مدیری خوب همکاری کنید مدام در حال یادگیری جدیدترین مطالب تخصصی خواهید بود. مدیران اطلاعات با ارزش را برای خود نگه نمیدارند و به تیم خودشان آموزش می دهند .
مدیران خوب به همه کارکنان آموزش میدهند و با دقت افراد مستعد و علاقهمند را انتخاب میکنند تا آموزشهای پیشرفتهتری به آنان بدهند.
نگاه کردن به هدف نهایی
بخش عمده ای از کار هر مدیری مواجه شدن با بحران ها و مشکلات است که این خود یکی از کلیدهای موفقیت هر کسب و کاری است.
اما رهبران موفق همیشه به یاد دارند که باید به تصویر بزرگی که برای خود مجسم کرده اند نگاه کنند و اهداف خود و مجموعه را یادآوری کنند.
به این معنی که باید همیشه چشمانی تیز بین داشت و فرصت های جدید را کشف کرد و نباید به دنبال چالش های جدید غیر ضروری رفت. موفقیت بزرگ، هدف بزرگ می طلبد و رسیدن به موفقیت، مستلزم متمرکز بودن بر روی آن اهداف است.
هر مدیری که این 21 نکته را در سازمان یا کسب و کار خودش تبدیل به یک عادت روزانه کند قطعا موفق خواهد شد. چنین سازمانی نتایجی غیرقابل تصوری به دست می آورد !
مقالات پیشنهادی مرتبط:
- 30 ویژگی کارآفرینان موفق
- تفاوت مدیران و رهبران
- 24 ویژگی کارمندان نمونه
- اصول 5 گانه مدیریت (5 وظیفه اصلی مدیران)
اگر شما نیز موارد جدیدتری برای بهتر شدن میدانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید…
دیدگاهتان را بنویسید