15 مسئلهای که کارمندان شما را آزرده خاطر میکند!
مدیریت یک کسب و کار موفق قبل از هر چیز به درک نیازها و خواسته های کارکنان مربوط می شود. علاوه بر این، توجه به مراقبت و ایجاد روابط با آنها بسیار مهم است.
شاید بدانید که بسیاری از کارفرمایان به حقوق، مرخصی و رشد کارمندان احترام نمی گذارند، اما آیا می دانستید که حتی بیشتر از حقوق ناعادلانه و احساس بی ارزشی، کارمندان از اینکه کارفرمایشان نام آنها را نمی داند، ناراحت هستند.
در ادامه 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.
-
کمبود منابع و ابزارهای لازم برای انجام کار
یکی از 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند، این است که کارمندان با کمبود منابع و ابزارهای لازم برای انجام کار خود مواجه می شوند، زیرا این کمبودها باعث کاهش کارایی، افزایش فشار کاری و کاهش انگیزه آنها می شود. هنگامی که کارمندان از ابزارها و منابعی که برای انجام کارشان نیاز دارند، بی نصیب می شوند، آنها ممکن است نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، به دنبال کمبود انگیزه و خستگی باشند و احساس ناامنی در محیط کار کنند. همچنین، بسته به نوع شغل، کارمندان ممکن است به مواد و تجهیزات خاصی نیاز داشته باشند که برای دسترسی به آنها باید به منابع خارجی وابسته باشند. به طور کلی، کارمندان به منابع و ابزارهای لازم برای انجام کار خود نیاز دارند تا بتوانند به صورت کامل و موثر از توانایی هایشان استفاده کنند.
-
بار مجموعه کاری بیش از حد و فشار کاری نامناسب
فشار کاری مداوم و زیاد به عنوان یکی از عوامل اصلی خستگی و استرس کارمندان در محیط کار شناخته شود. برخی از دلایل آن شامل موارد زیر میشود:
- زمان کافی برای استراحت و بهبودی نداشتن: کارمندانی که مجبور به انجام وظایف زیادی در یک مدت زمان کوتاه هستند، اغلب نمیتوانند به میزان کافی استراحت کنند. این باعث میشود که آنها در طول روز خسته شوند و از عملکرد خود ضعیف شوند.
- محدودیت در تصمیم گیری: کارمندانی که با فشار کاری زیاد مواجه هستند، اغلب مجبور به تصمیم گیری سریع و در شرایط استرس آور هستند. این میتواند باعث افزایش خطاها و افزایش استرس شود.
- تنوع کم در وظایف: کارمندانی که همیشه با یک نوع وظیفه سرو کار دارند، احتمال اینکه خسته شوند بیشتر است. این موضوع باعث میشود که کارمندان در طول زمان علاقه خود به کار را از دست دهند و احساس کنند که در یک جایگاه برای همیشه ماندگار هستند.
-
نبود ارتباط و هماهنگی درون سازمانی
اگر فضایی در سازمانتان بوجود آورید که ارتباط و هماهنگی بین کارکنان وجود نداشته باشد، به شدت از لحاظ زمانی ضرر خواهید کرد. به عنوان مثال، کارهای سنگین را بجای اینکه روی دوش یک نفر بیاندازید، از کارکنان بخواهید که بین خودشان آن کار را تقسیم کنند.
-
عدم پشتیبانی مدیران در حل مسائل و ارائه راه حلهای موثر
یکی دیگر از 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند: عدم پشتیبانی مدیران میتواند برای کارمندان منجر به بروز احساسات منفی شود و آنها را آزرده کند. در صورتی که مدیران نتوانند به درستی و به موقع به نیازها و مشکلات کارمندان پاسخ دهند، کارمندان ممکن است به احساس عدم اعتماد و تحریک شده و حتی در برخی موارد، این مسئله میتواند باعث افزایش نرخ ترک شغلی و کاهش عملکرد کاری شود.
همچنین، عدم پشتیبانی مدیران ممکن است باعث بروز ناهنجاریها در اجرای وظایف و فرآیندهای کاری شود و منجر به خطاهای جدی و افزایش هزینههای ناشی از خطاها شود. بنابراین، پشتیبانی مدیران از کارمندان میتواند برای حفظ روابط کاری سالم و بهبود عملکرد سازمانی بسیار مهم باشد.
-
کمبود پاداش و حقوق عادلانه
طبق گزارشی در سال 2021، حدود 44 درصد از مدیران و روسا بر این باورند که حقوق کارکنان آنها نسبتاً منصفانه است. اما کارکنان چیز دیگری می گویند! در واقع، تنها 20 درصد از کارمندان گفتهاند که دستمزدشان منصفانه است.
کمبود حقوق و پاداش مناسب، میتواند باعث ایجاد ناامیدی در کارمندان شود و آنها را از کارهای شرکت خسته و ناامید کند. این موضوع باعث کاهش تعهد و عملکرد کارمندان میشود که در نهایت برای شرکت خسارت زیادی خواهد داشت.
-
کارمند کار می کند، مدیر درو می کند
از دیگر مثال 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند این است که معمولاً کارمندان ساعت ها سخت کار می کنند و در مقابل اعتبار و اعتبار کارفرما افزایش می یابد. این برای کارکنان بسیار ناراحت کننده است. طبق یک نظرسنجی، بیشتر کارکنان گفتند که کارفرمای آنها اعتبار زیادی برای ایده های آنها دریافت می کند، اما این هیچ سودی برای صاحبان این ایده ها ندارد.
-
برخورد نامناسب و ناعادلانه با کارکنان
برخوردی که باعث سرافکندگی، شکسته شدن عزت نفس و شخصیت آن کارمند جلوی دیگر کارکنان باشد، باعث کاهش شدید کیفیت کار و عملکرد آن کارمند خواهد شد و از مهم ترین موارد از 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند، است.
-
رشد و پیشرفتی در کار نباشد
یکی دیگر از 15 مسئلهای که کارمندان را در محیط کار آزرده میکند، فقدان یک سیستم پشتیبانی جامع است که به رشد آنها در محل کار کمک کند. بر اساس یک نظرسنجی، تنها 41 درصد از کارمندان با اطمینان گفتند که کارفرمای آنها، به آنها در پیشرفت شغلی کمک می کند و اشتباهاتشان را گوشزد میکند.
-
عدم ارزشگذاری و تشویق به ایدهها و نظرات کارکنان
-
. دستورات و وظایف کارکنان نامشخص است
اگر کارمندان دقیقاً ندانند که باید چه کاری انجام دهند، چگونه می توانند وظایف خود را انجام دهند؟ بر اساس یک نظرسنجی، 57 درصد از کارمندان شکایت داشتند که کارفرمای آنها دستورالعمل روشنی به آنها نداده است.شیوع فرهنگی منفی در سازمان
-
نبود موقعیتهای تعاملی و تفریحی مناسب برای کارکنان
-
کمبود حمایت و پشتیبانی در مسائل شخصی کارکنان
-
کارمندان هیچ بازخوردی از مدیر دریافت نمی کنند
معمولاً بازخورد دادن برای یک مدیر کمی سخت است، اما واقعاً ضروری است. زیرا هم به کارفرما و هم به کارمند در راستای رشد و توسعه سازمان کمک می کند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که همانطور که مدیران از دادن بازخورد منفی اجتناب می کنند، از دادن بازخورد مثبتی که بهره وری کارکنان را افزایش می دهد نیز اجتناب می کنند.
طبق یک مطالعه، عموماً 21 درصد از مدیران از دادن بازخورد منفی و 37 درصد از دادن بازخورد مثبت و منفی خودداری می کنند. اظهارات کارکنان نیز تقریبا صحت این آمار را تایید می کند. در مطالعه دیگری، 65 درصد از کارمندان گفتند که واقعاً به بازخورد بیشتری از کارفرمای خود نیاز دارند.
-
تبعیض باعث کاهش بهره وری کارکنان می شود
معمولا اکثر کارفرمایان یک یا چند عزیز در محل کار دارند! یک مطالعه نشان داد که 56% از کارفرمایان حتی قبل از شروع فرآیند ارزیابی عملکرد یکی از افراد مورد علاقه خود را برای ارتقاء در ذهن دارند و در 96% موارد پس از فرآیند ارزیابی عملکرد (که به نظر رسمی میرسد) این موقعیت به همان فرد می رسد! از دیدگاه کارکنان، 75 درصد از کارکنان گفته اند که در محل کار خود شاهد چنین تبعیض هایی بوده اند.
-
عدم توجه به زحمات و تلاشهای کارمند:
کارمندانی که برای شرکتها کار میکنند، تلاش بسیاری میکنند تا بهترین عملکرد را در کارهایشان داشته باشند. بنابراین، وجود حقوق و پاداشی عادلانه و متناسب با زحماتشان، برای آنها بسیار مهم است. اگر حقوق و پاداش کافی و عادلانه به کارمندان داده نشود، آنها احساس میکنند که تلاشهایشان شناخته شده نیست و شرکت به اندازه کافی از آنها قدردانی نمیکند.
در این حین آموزش مربیگری و رشد کارمندان را نیز بخوانید
در ادامه، تعدادی از راهکارهایی که به شما کمک میکند کارمندان را در محیط کار شاد نگه داشته باشید، ذکر شده است:
- ارائه حقوق و پاداش عادلانه و قابل قبول به کارمندان
- ارائه فرصتهای رشد و پیشرفت حرفهای به کارمندان
- رعایت حقوق کارکنان و اهمیت دادن به نظرات آنها در تصمیمگیریهای سازمانی
- ارائه فرصتهای توسعه شخصی به کارمندان، مانند دورههای آموزشی، کارگاههای آموزشی و ..
- تشویق به تعامل و همکاری بین کارمندان و تشکیل گروههای کاری پویا
- فراهم کردن محیط کاری مناسب، شفاف، ایمن و راحت برای کارمندان
- رعایت حقوق و مزایای اجتماعی کارمندان، مانند تعطیلیهای رسمی و مرخصیها
- تشویق به برقراری تعاملات اجتماعی و فرهنگی در محیط کار
- تشویق به نظرات و ایدههای کارمندان و ارائه پاداش برای آنها
- فراهم کردن فضای تفریحی مناسب و تشویق به ورزش و فعالیتهای سبک
- تشویق به کارکرد مشترک و برخورد مناسب با کارمندان و مشتریان
- پشتیبانی از کارمندان در مسائل شخصی و خانوادگی
محیط کاری شاد و پویا برای کارکنان بسیار مهم است. این به عنوان یک عامل موثر در ایجاد انگیزه و ترغیب به همکاری و هماهنگی بین کارکنان عمل می کند. بنابراین، یک محیط کاری شاد می تواند بهبود کیفیت کار و همچنین بهبود روابط کاری منجر شود.
همچنین، محیط کاری شاد و پویا می تواند به سلامت و رفاه کارکنان کمک کند. افرادی که در محیط کاری خوشحال هستند، معمولاً کمتر از استرس رنج می برند و به راحتی می توانند با فشار کاری روبرو شوند.
همچنین، یک محیط کاری شاد می تواند باعث جذب استعدادهای جدید و با استعدادترین کارکنان در بازار کار شود. این ممکن است به دلیل این باشد که شرکت شما به عنوان یک محیط کاری دوستانه و پر از انگیزه شناخته می شود، که می تواند باعث جذب کارکنان با استعداد شود.
در کل، رعایت محیط کاری شاد می تواند باعث بهبود کیفیت کار، رشد کسب و کار، جذب استعدادهای جدید و رفاه کارکنان شما شود.
سخن پایانی:
مشکلات هایی از این دست باعث می شود کارمندان در محل کار احساس ناراحتی کنند و اگر شرایط تغییر نکند، دیر یا زود کار خود را رها می کنند.
برخی از کارمندان برای شرکت بسیار موثر هستند و از دست دادن آنها هزینه گزافی برای کسب و کار خواهد داشت. بهتر است یک رهبر کاریزماتیک باشید و برای موفقیت بیشتر در کسب و کار خود و افزایش بهره وری کارکنان به این موارد توجه کافی داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید