09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

اصول مدیریت کسب و کار

20 مرداد 1403
ارسال شده توسط هادی بیسجردی
مدیریت کسب و کار
3.76k بازدید
14 اصل مدیریت کسب و کار

اصول مدیریت کسب و کار هنری فایول را برای دستیابی به رهبری تیم و مدیریت تجاری عالی باید دانست. هنری فایول (1841-1925 میلادی) بیشتر عمر خود را به عنوان مدیر یک شرکت معدنی فرانسوی گذراند.فایول مغز متفکری بود که کار خود را صرف مشاهده و آزمایش تکنیک‌های مدیریت کرد. و او یافته‌های خود را در کتابی با عنوان مدیریت عمومی و صنعتی در سال 1916 میلادی منتشر کرد. سپس به پایه ای تبدیل شد که مدیریت کسب و کار مدرن امروزی روی آن ایستاده است. بنابراین، بیایید در مورد این اصول مدیریت کسب و کار بیشتر بدانیم.

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
14 اصل مدیریت کسب و کار که باید بدانید:
1 – تقسیم کار
2 – اختیار و مسئولیت
3 – نظم و انضباط
4 – وحدت فرماندهی
5 – وحدت جهت‌گیری
6 – اولویت منافع سازمانی بر منافع فردی
7 – تعیین و پرداخت دستمزد مناسب
8 – میزان تمرکز
9 – زنجیره اسکالر
10 – نظم مادی و اجتماعی
11 – حقوق صاحبان سهام
12 – ثبات در دوره تصدی
13 – ابتکار عمل
14 – روح شرکت
در نهایت

برای خرید کتاب مدیریت اجرایی MBA کلیک کنید.

14 اصل مدیریت کسب و کار که باید بدانید:

  • تقسیم کار
  • اختیار و مسئولیت
  • نظم و انضباط
  • وحدت فرماندهی
  • وحدت جهت‌گیری
  • اولویت منافع سازمانی بر منافع فردی
  • تعیین و پرداخت دستمزد مناسب
  • میزان تمرکز
  • زنجیره اسکالر
  • نظم مادی و اجتماعی
  • حقوق صاحبان سهام
  • ثبات در دوره تصدی
  • ابتکار عمل
  • روح شرکت

1 – تقسیم کار

هر یک از اعضای تیم مشخصات و مجموعه‌ای از ترجیحات متفاوت دارند. حتی کارمندانی با مدرک دانشگاهی و تجربه کاری مشابه می‌توانند از نظر وظایف مورد علاقه خود و بهترین عملکردشان متفاوت باشند. یکی از وظایف اصلی مدیریت کسب و کار، واگذاری وظیفه مناسب به کارمند مناسب است.

به این معناست که وظیفه شما به عنوان یک رهبر یا مدیر این است که بهترین مهارت‌های اعضای تیم خود را شناسایی کنید و بدانید از چه چیزهایی لذت می‌برند، سپس وظایف مناسب را به آنها محول کنید. این امر احتمال درگیری یا تداخل یک عضو در کار دیگری را به 0 بار در هر عملیات کاهش می دهد. علاوه بر این، تقسیم کار مناسب باعث می‌شود که کارمند ماهر همان کار ماهر را بارها و بارها انجام دهد.

در نتیجه، کارمند (و کل نیروی کار) بر کار انجام شده تسلط پیدا می‌کند و در نتیجه، تیم بسیار حرفه‌ای کار را سریعتر تحویل می‌دهد و سرعت تولید و استقرار افزایش پیدا می‌کند.

14اصل مدیریت کسب و کار

مقاله کسب و کارت رو جهانی کن را مطالعه کنید.

2 – اختیار و مسئولیت

استن لی، نویسنده مشهور کتاب‌های مصور، به دلیل گفتن «قدرت بزرگ مسئولیت بزرگی به همراه دارد» شهرت دارد. به همین دلیل است که دومین اصل مدیریت کسب و کار، مستلزم به عهده گرفتن مسئولیت است. رهبر و مدیر بودن از آنجایی که شما در بالاترین سلسله مراتب هستید، معمولاً مسئول فراخوانی عکس‌ها و تعیین خط عمل هستید. در این مورد، شما نه تنها مسئول کیفیت فرآیند، بلکه کیفیت نتیجه نیز هستید!

به عبارت دیگر، چه این طرح کار کند یا نه، به جای سرزنش کردن یکی از اعضای تیم، باید مسئولیت را بر عهده بگیرید. حتی زمانی که کارمندی سهل انگاری می‌کند و فرآیند را کند یا حتی مختل می‌کند، باز هم این مسئولیت شماست که فرآیند مختل یا کند شود! این به این دلیل است که اولین اصل مدیریت کسب و کار به وضوح بیان می‌کند که شما وظایف را تعیین می‌کنید! بنابراین شما مسئولیت عملکرد تیم خود را به عهده می‌گیرید.

نکته ای که ما در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است: اعضای تیم مناسب را انتخاب کرده و وظایف را به راحتی تعیین کنیم. بنابراین مسئولیت نتیجه را بپذیرید! چه نتیجه خوب باشد چه بد. این باعث رشد شما در چشم کارمندان می‌شود. و آن‌ها به شما احترام بیشتری خواهند گذاشت و بنابراین تمام تلاش خود را می کنند تا دفعه بعد شما را ناامید نکنند! از سوی دیگر سرزنش و تنبیه کارکنان نتیجه‌ای جز ایجاد انرژی منفی و گیج‌کننده د در محیط کار نخواهد داشت. از انجام این کار خودداری کنید و فرصت‌های دوم را همراه با راهنمایی‌ها و راهنمایی‌های اضافی برای کاهش تکرار دوباره همان موضوع بدهید. این کاری است که یک مربی موفق انجام می‌دهد و مدیریت کسب‌وکار به این صورت است.

پیشنهاد :  تفاوت مدیریت در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه

3 – نظم و انضباط

هر شرکتی که فاقد سیستم انضباطی مشخص باشد، در نهایت سقوط خواهد کرد. این بدان معنا نیست که شما باید قوانین را هر روز صبح در تیم خود بخوانید، توصیه می‌شود که یک بیانیه واضح در دسترس باشد و می‌توان آن را در یک ایمیل خوشامدگویی به کارکنان پس از استخدام فرستاد. خطوط انضباطی باید شامل شرایط احترام به یکدیگر و انتظارات رهبر از تیم خود در مقابل آنچه اعضای تیم از رهبر خود انتظار دارند باشد. اما نباید در این نقطه متوقف شود! کارمندان شما باید نظم و انضباط شما را در هر اقدامی که از روز اول انجام می‌دهید ببینند.

اگر آنها ببینند که شما متعهد به کار هستید و با همه با احترام و قدردانی رفتار می‌کنید، به سادگی همین کار را می‌کنند! اصول مدیریت کسب و کار حفظ نظم است. و اصل سوم در مورد احترام و قدردانی است. به طور خلاصه، تیم شما بازتابی از شخصیت شماست. سپس شما تیمی از متخصصان منضبط را رهبری می‌کنید که کار خود را انجام می‌دهند و به یکدیگر احترام می‌گذارند. بهره وری و کار تیمی تنها پس از آن به اوج خود می‌رسد!

4 – وحدت فرماندهی

در بسیاری از مواقع استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک توسط بیش از یک نفر راه اندازی می‌شوند. حتی اپل را سه نفر راه اندازی کردند! اما درگیری منجر به انحلال مثلث موسس شد و استیو جابز به تنهایی مدیرعامل شد. و این دقیقاً همان چیزی است که اصل چهارم مدیریت قصد دارد آن را کنار بزند. یک تیم باید توسط یک مدیر، مدیریت و نظارت شود. هر مشکلی در تصمیم گیری باید قبل از اینکه فرمان نهایی برای تیم صحبت شود توسط هیئت اجرایی حل شود. این امر وضوح الزامات را تضمین می‌کند و باعث می‌شود که اصل بعدی مدیریت کسب و کار به آرامی پیش برود.

5 – وحدت جهت‌گیری

این یک باور اشتباه است که دو تیم با مسئولیت ها و اهداف متفاوت باید جداگانه کار کنند. اعتقاد بر این بود که به عنوان مثال، تیم سئو باید جدا از تیم نگارش کار کند و همین امر در مورد تیم فعال سازی فروش نیز صدق می‌کند. اما وحدت جهت‌گیری در مورد جدا کردن تیم ها نیست. این بسیار بیشتر در مورد متحد کردن تلاش های هر تیم فرعی است.

6 – اولویت منافع سازمانی بر منافع فردی

خودخواهی یک ویژگی انسان است. بسیار نادر است که دوستی را پیدا کنید که خیر دیگران را بر خیر خود ترجیح دهد. اما تیم شما باید درک کند که وظایف مربوط به خودشان نیست! این در مورد کل تیم و پیشرفت شرکت است.

از آنجایی که تیم خط فرمان مشخصی دارد، منافع فردی باید از معادله کنار گذاشته شود. هر گونه رفتار خودخواهانه یا فردگرایانه باید مستقیماً مورد توجه قرار گیرد و محترمانه مورد سرزنش قرار گیرد.

تیمی که منافع عمومی و اهداف شرکت را بر اهداف شخصی ترجیح می­دهد، به احتمال زیاد تلاش و پیشرفت می­کند. به عنوان یک مدیر، می­توانید با تمجید از عملکرد و دستاوردهای تیم­های خود و دادن اعتبار به آن­ها برای هر کاری که درست انجام می­دهند، این نیاز انسان را تامین کنید! حتی اگر این ایده و برنامه شما باشد، بازگرداندن اعتبار به تیم باعث می­شود در نظر آنها رشد کنید و میل به خودخواهی را کاهش دهید.

پیشنهاد :  تکنیک های طراحی مدل کسب و کار

7 – تعیین و پرداخت دستمزد مناسب

به عنوان بسط مجموعه اصول قبلی مدیریت کسب و کار، دستمزد با مشکل خودخواهی به پایان می رسد.

پاداش­های مادی باید در شرکت شما مثل یک مراسم باشد. این حس شناخت تیم شما را تشویق می­کند و شلوغی و رقابت را به روشی دوستانه افزایش می­دهد. شما می­توانید این کار را با تقویت دستاوردهای فردی و انعام دادن منصفانه به کارمندان برای عملکرد برترشان انجام دهید. اما این بدان معناست که برای مثال برای سه کارمند برتر یک شرکت باید هر ماه یک رفتار رسمی وجود داشته باشد.

8 – میزان تمرکز

تمرکز بیشتر یک اصل تئوری سیاسی است تا یک اصل مدیریت تجاری. به طور خلاصه، یک شرکت متمرکز شرکتی است که قدرت مدیریت در آن متمرکز است. یعنی مدیران و هیأت‌های اجرایی تمام مسئولیت تصمیم‌گیری را دارند و هر کس آن‌ها انجام می‌دهد. از سوی دیگر، یک شرکت غیرمتمرکز، آزادی کارمندان خود را برای عمل آزادانه و کنترل مدیریت پروژه آزاد می­کند.

از آنجایی که دومی بیشتر شبیه دموکراسی به نظر می­رسد، ممکن است رویکردی افلاطونی نباشد! رویکرد ایده آل، این است که به دنبال اعتدال باشیم. پیروی از اصول مدیریت تجاری فایول به شما (به عنوان یک مدیر) کمک می­کند تا آونگ را در نقطه­ای کاملا متعادل بین تمرکز­زدایی و تمرکز تنظیم کنید.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با جامع‌ترین دوره مدیریت کسب و کار روی عکس زیر کلیک کنید.

9 – زنجیره اسکالر

یکی از وظایف اصلی مدیریت، سازماندهی سلسله مراتب اختیارات یک شرکت است. یعنی هر یک از کارکنان اعم از مدیران و مدیران باید از موقعیت خود در شرکت آگاه بوده و به آن عمل کنند. مخصوصاً هنگام برقراری ارتباط و تعامل در جلسات رسمی.

خوشبختانه وسایل ارتباطی مدرن امکان برقراری ارتباط بین همه طبقات را بدون آسیب رساندن به اعتبار یک مدیر عامل و یا توهین به کارمند جدید فراهم کرده است. حتی مدیران عامل شرکت های تریلیون دلاری اکنون از طریق این فناوری ها با جهان صحبت می کنند! چه رسد به شرکت­های آنها.

شما و شرکتتان نیز باید از فناوری­های مدرن نهایت استفاده را ببرید! به عنوان مثال از Slack استفاده کنید تا ارتباط بین طرفین مختلف را آسان‌تر، سریع‌تر و مؤثرتر کنید. و به Gmail برای توزیع تکالیف و فایل‌های جدید، YouTube  برای ساختن آموزش‌ها و غیره تکیه کنید.

10 – نظم مادی و اجتماعی

ما در مورد اصول انسانی مدیریت صحبت کرده‌ایم، اما به ابزار تولید توجهی نشده است. اما باز هم ابزار تولید از خود نیروی انسانی شروع می­شود. نظم مادی و اجتماعی ایجاد تیم مناسب و قرار دادن تجهیزات مناسب در اختیار آنهاست.

اولین وظیفه یک مدیر ساختن تیم مناسب نیست! بیشتر در مورد ایجاد محیط کاری مناسب است. این شامل ابزار و امکانات تولید ضروری و مدرن است. نمی­توان انتظار داشت که اینشتین بدون تلسکوپ نجومی ستاره­ها را رصد کند. و بر این اساس، نمی توانید از کسی انتظار داشته باشید که وظایف خود را در غیاب الزامات اولیه انجام دهد.

11 – حقوق صاحبان سهام

در یک شرکت خوب، با کارمندان بدون توجه به نژاد، جنسیت یا مذهب باید به طور یکسان رفتار شود. این شامل غرامت پول و همچنین ارتباط است. اگر یکی از اعضای تیم احساس کند که نسبت به سایر اعضا یا یکی از اعضا با او کمتر رفتار می­شود، نه تنها فرد حسادت می­کند، بلکه ممکن است به جای تمرکز بر کار، موضوع را متمرکز و بزرگ کند. این ممکن است در نتیجه یک روزه آشکار نباشد، اما مطمئناً بر بلندمدت تأثیر می­گذارد.

14 اصل مدیریت کسب و کار

12 – ثبات در دوره تصدی

استخدام یک کارمند جدید و سپس اخراج او به دلیل عملکرد پایین و جایگزینی او منجر به زمان زیادی برای یافتن نیروی مناسب می­شود. چه رسد به تلاش و زمان بی بدیل که جز تماشای گذر، کاری از دستت برنمی­آید.

این یک استراتژی بد است که جایگزینی افراد استخدام شده را به جای ایمان به آنها اولویت دهید. اگر کاندیدای مناسبی را انتخاب کردید، قبل از اینکه انتظار تغییرات سریع را داشته باشید، به او زمان کافی بدهید تا با محیط کار و سیستم کاری جدید سازگار شود.

مقاله ویژگی‌های مدیر موفق را بخوانید.

13 – ابتکار عمل

دورانی که سرکوب به عنوان یک مدیریت خوب تصور میشد، گذشته است. اصول مدرن مدیریت کسب و کار سخاوتمندانه به فنجان دوستی و ارتباط سرازیر می­شود. تیم شما باید برای صحبت و پیشنهاد اصلاحات و ایده های طرح تشویق شود.حتی زمانی که یک پیشنهاد خیلی قابل اجرا نیست، تلاش باید مورد ستایش قرار گیرد و می­توانید توضیح دهید که چرا ایده به اندازه کافی خوب نبوده است. به این ترتیب، تیم­ها بیشتر در مورد فلسفه شرکت یاد خواهند گرفت و ایده­های بهتری را در آینده پیشنهاد خواهند کرد.

پیشنهاد :  آزمودن یک ایده ی کسب و کار جدید

فایول متوجه شد که وقتی روی ایده‌های پیشنهادی خود تیم کار می‌کنند، به احتمال زیاد بهتر عمل می‌کنندT کارمندان همچنین احساس می­‌کنند که در حال تأثیرگذاری هستند. به همین دلیل است که ما به شدت توصیه می­کنیم با تیم خود ارتباط برقرار کنید، اما با احتیاط، از شکستن مرزهایی که در اصل زنجیره اسکالر صحبت کردیم، جلوگیری کنید.

14 – روح شرکت

آخرین اصل مدیریت کسب و کار قطعا کم اهمیت ترین نیست. یک دلیل می­تواند کلمه “Esprit” باشد که به معنای “روح” در زبان فرانسوی است. یعنی ما در اینجا در مورد روح کل شرکت صحبت می کنیم!

فایول همه را دعوت می­کند تا به یک شرکت به عنوان یک بدن زنده فکر کنند. او آن را ارگانیسمی می­داند که روح و شخصیت دارد. و یکی از ماموریت­های اولیه یک مدیر این است که آن بدن را فعال و از نظر روحی شاد نگه دارد.

در حالی که هزاران راه برای انجام این کار وجود دارد، توصیه می­‌کنیم همیشه دلایل پشت هر ماموریتی را توضیح دهید. کارمندان را از ارزش و اهمیت وظایف خود آگاه کنید. احساس مسئولیت آن‌ها را حتی زمانی که ماموریت دلهره‌آور و خسته‌کننده می‌شود آن‌ها را سرحال نگه می‌دارد. شوخی و شوخ طبعی نیز باید یک سبک زندگی در شرکت شما باشد.

در نهایت

گذر از این 14 اصل سفر طولانی‌­ای بوده است. اما ما بر این باوریم که این سفری است که هر مدیری باید حداقل یک بار در زندگی آن را طی کند. این به شما کمک می­کند نه تنها تیم خود را مدیریت کنید. بلکه به برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل، هماهنگی و تصمیم گیری بهتر برای خود و تیمتان کمک می­کند. و به یاد داشته باشید، مدیریت یک ایده نیست، یک مهارت است! بنابراین، هر چیزی که فکر می‌کنید امروز انتخاب کرده‌اید، فردا باید آن را عملی کنید.

 

منبع:vardot

در پایان، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین شما را دعوت می‌کنیم تا با مطالعه سایر مقالات، دانش خود را گسترش دهید.

4.3/5 - (7 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • 10 ویژگی یک مدیر خوب
    10 ویژگی یک مدیر خوب (ویژگی های یک مدیر موفق از دیدگاه مک موری)

    8.85k بازدید

  • mbaبرای مهاجرت
    رشته های پر طرفدار mba در اروپا

    8.28k بازدید

  • 13 گام برای بهبود عملکرد کارکنان

    8.65k بازدید

  • درآمد رشته MBA در ایران
    درآمد رشته MBA در ایران

    7.16k بازدید

  • ارتباط موثر در سازمان
    بهبود ارتباط موثر در سازمان

    7.79k بازدید

  • 0 تا 100 بوم مدل کسب و کار
    0 تا 100 بوم مدل کسب و کار

    8.92k بازدید

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت اداری و سازمانی
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • آموزش اتمام فروش املاک
    آموزش اتمام فروش در املاک
  • بسته آموزش مشاوره املاک
    بسته آموزشی مدیریت املاک
  • مدیریت روابط عمومی
    بسته آموزشی مدیریت روابط عمومی
  • تبلیغ نویسی در املاک و مستغلات
  • دوره MBA مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه | مدرک MBA مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
    دوره MBA مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه | مدرک MBA مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
آخرین مقالات
  • اهمیت نظارت و کنترل در سازمان
  • برند سازی تجاری چیست و چرا مهم است؟
  • چالش های مدیریت معدن
  • ترجمه ناجیت چیست؟ تاثیر آن در روند مهاجرت
  • چگونه در بازار هنر جای خود را پیدا کنیم؟ رازهای دیده شدن هنرمندان

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت