ابزاری قدرتمند به اسم دیجیتال مارکتینگ
در حال حاضر افراد زیادی به اینترنت دسترسی دارند و با این روند رو به رشد، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار میگیرد. بازاریابی همیشه در مکان و زمان مختلف برای برقراری ارتباط با مخاطبان موثر و مناسب بوده است.
افراد مورد هدف در بازاریابی کسانی هستند که بیشترین وقت خود را در اینترنت میگذرانند هستند. بنابراین بازاریابی آفلاین نسبت به گذشته موثر نیست و باید با روند جدیدی به سمت بازاریابی دیجیتال بروید.
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ به تمام فعالیت های بازاریابی گفته می شود که از طریق اینترنت انجام می شود. مشاغل برای برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی و فعلی خود از کانال های دیجیتال مثل ایمیل، موتورهای جستجو ،شبکه های اجتماعی و سایر وب سایت ها استفاده می کنند.
نیل پتل که جزو ده نفر برتر دیجیتال مارکتر دنیاست دیجیتال مارکتینگ را اینگونه تعریف میکند :
” دیجیتال مارکتینگ به گونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود.”
اولین بازاریابی که در دنیا صورت گرفته مربوط به صدسال پیش است که رادیو اختراع شد. ده سال طول کشید که رادیو به صورت عمومی به دست مردم برسد اما وقتی اکثر مردم تهیه کردند بلافاصله بعد از آن به فکر تبلیغات افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اپرا بود که اکثر بلیط های آن فروخته شد و اینجا شروع دیجیتال مارکتینگ شد.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آفلاین ( سنتی)
آفلاین به این صورت است که برای تبلیغات از آگهی ها ، بیلبوردهای تبلیغاتی ، تبلیغات در رادیو ، تلویزیون و ارتباط با مشتری تلفنی یا حضوری انجام می شود. در این روش هزینه ها بسیار بالا هستند و چون جامعه هدف مشخص نیست اکثر این هزینه ها هدر می رود. همچنین در این روش برند سازی چندان مناسب نیست زیرا جامعه هدف مشخص نیست .
اما بازاریابی دیجیتال دقیقا نقطه مقابل بازاریابی سنتی است و تمام تبلیغات به صورت آنلاین و الکترونیک انجام می شود . شرکت ها و برندها امکانات دسترسی بیشتری برای مشتریان خود دارند مثل ایمیل، ویدئو ، موتورهای جستجو ، شبکه های اجتماعی.
هزینه ها در این نوع بازاریابی بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر است و بخاطر مشخص بودن جامعه هدف برندسازی بسیار سریع تر و کارآمدتر است .از طرفی هم با کمک ابزارهای تحلیل اندازه گیری بازاریابی دیجیتال آسان تر است.
شاید الان با خودتان فکر کنید که کدام استراتژی برای کسب و کار شما مناسب تر است؟
اگر میخواهید در عین اینکه هزینه کمتری پرداخت کنید و دسترسی سریعتر به گروه خاصی را داشته باشید ، دیجیتال مارکتینگ بهترین گزینه برای شماست زیرا باعث می شود در زمان کمتری به اطلاعات ارزشمندی برسید و در کسب و کارتان موثرتر پیش روی داشته باشید.
با این حال در حال حاضر خیلی از کسب و کارها از بازاریابی سنتی هم نتیجه میگیرند زیرا جامعه مورد هدف افراد مسن تر و افراد محلی هستند که دسترسی به اینترنت یا ندارند یا برای آنها سخت است.
به طور کلی شما باید در ابتدا بازار هدف و مخاطبان مدنظر خود را مشخص کنید و سپس با توجه به مخاطبان خود بازایابی مدنظر را انتخاب کنید به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند.
همچنین بخوانید:
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ
دیدگاهتان را بنویسید