اصول پنجگانه افزایش فروش
برای فروش بیشتر و بهتر چه کار باید کرد ؟ اصول چندگانه فروش بهتر کدام اند ؟ دانستن قانون های فروش تا چه قدر می تواند به فروش بیشتر کمک کند؟ در ادامه این مقاله به بررسی اصول پنجگانه افزایش فروش پرداخته ایم. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
تشخیص مشتریان واقعی
تشخیص مشتریان واقعی : چگونه می توانیم مشتریان واقعی شرکت خود را تشخیص دهیم؟ اولین قانون موفقیت در فروش «تخصیص زمان بیشتر به مشتریان احتمالی بهتر» است. ممکن است مشتریان احتمالی زیادی برای خدمات و محصولات شما وجود داشته باشند، اما همه آنها مشتریان احتمالی مناسب شما نیستند.
خریداران اصلی شما چه کسانی هستند؟ در بسیاری از کسبوکارها، ۲۰ درصد از مشتریان ،۸۰ درصد از محصولات و خدمات شما را میخرند. کار مهم شما پیدا کردن آن ۲۰ درصد از مشتریان است. اگر در کار خرید و فروش سهام هستید، باید مشتریانی پیدا کنید که بیش از همه معامله میکنند.
اولین کار شما تشخیص مشتریان واقعی از افراد مردد است. وقت کافی اختصاص داده و سوالات متنوعی بپرسید. انرژی و منابع فروش شما بسیار محدود هستند. نمیتوانید آنها را برای افرادی هدر دهید که مشتری واقعی شما نیستند .
مشتری احتمالی مناسب ویژگیهایی دارد که میتوان آنها را اینگونه طبقهبندی کرد:
- زمانبندی: مشتری احتمالی نیاز واقعی دارد که توسط محصولات و خدمات شما برآورده میشود.
- مشکل: مشتری احتمالی مشکلی واضح و مشخص دارد که محصول و خدمات شما آن مشکل را حل می کند.
- ارزش: مشتریان احتمالی هدف مشخصی دارند که با کمک محصولات و خدمات شما با هزینهای بسیار کمتر از ارزش خود هدف، میتوانند به آن دست یابند.
- درد: مشتری ناراضی است که برطرف کردن و راضی کردن مشتری از عهده محصولات و خدمات شما بر می آید .
- نتیجه: مشتری احتمالی نیازی دارد و یا میخواهد یه نتیجه مشخصی دست یابد و محصولات و خدمات شما باعث میشود که سریعتر و آسان تر به نتیجه دلخواه خود دست یابد و بدون استفاده از این محصولات و خدمات چنین امکانی برایش میسر نمیشد.
شفافیت مهمترین عامل در هر شرایطی است. هم شما و هم مشتری احتمالی باید به وضوح بدانید که چه نیاز، مشکل، هدف، نتیجه یا دردی وجود دارد و چرا محصول یا خدمات شما روشی مناسب برای مواجهه با آنهاست.
تشخیص دقیق نیازها
بسیاری از مشتریان وقتی با شما صحبت میکنند نمیدانند نیاز و درخواستی دارند که برآوردن آن از عهده محصول یا خدمت شما ساخته است. آنها افرادی مردد هستند و صرفا به جمعآوری اطلاعات میپردازند.
وقتی با مشتری صحبت میکنید، ممکن است درخواستی داشته باشد که مشخص، نامشخص و یا غیرواقعی باشد. اگر نیاز مشخص باشد، ممکن است مشتری روش دقیق برآورده کردن آن را بداند و یا نداند. ممکن است نیاز واقعی او با آنچه فکر میکند نیاز دارد، متفاوت باشد.
اگر درخواست نامشخص و مبهم باشد، شما و مشتری تنها از طریق معاینه و تشخیص میتوانید درخواست و نیاز موجود را به دقت بشناسید و روش برآورده کردن آنها بهوسیله محصولات و خدمات خود را مشخص کنید.
در بسیاری از موارد، مشتری ممکن است فکر کند نیازی دارد، درحالیکه شرایط او واقعا رضایتبخش است. او به محصول یا خدمت شما احتیاجی ندارد و کار شما بهعنوان فروشنده حرفهای آن است که این موضوع را به او گوشزد کنید.
پرسیدن سوالات مختلف و گوشسپردن به پاسخ آنها، روش دقیق تعیین نیازها است. پردرآمدترین فروشندهها، سوالات خود را از قبل به دقت آماده میکنند.
ارائه متقاعد کننده
ارائه همان چیزی است که منجر به فروش واقعی میشود. در فرایند فروش میتوانید اشتباهات زیادی مرتکب شوید، اما کیفیت ارائه، تعیینکننده خرید یا عدم خرید فرد مشتری است.
بهترین روش فروش، نشان دادن، توضیح دادن و پرسیدن یک سوال است. برای مثال میگویید: «این یک نرمافزار حسابداری برای مشاغل کوچک است که با آن میتوانید همه کسبوکار خود را مدیریت کنید. آیا علاقه ای به این موضوع دارید ؟»
در ارائه فروش از «فروش آزمایشی» استفاده کنید. این سوالی است که میتواند بدون توقف در فرایند فروش، جوابی «منفی» داشته باشد، زیرا فرصت دیگری برای ارائه پاسخ در اختیار فروشنده قرار میدهد. برای مثال:
فروشنده: آیا مایلید این نرمافزار را روی کامپیوتر منزل خود نصب کنید؟
مشتری: نه ترجیح میدهم در دفتر خود از آن استفاده کنم.
فروشنده: مشکلی نیست. این نرمافزار هم روی سیستمهای سروری کار میکند و هم روی سیستمهای خانگی.
بهعلاوه، در ارائه فروش قوی و حرفهای، مرتبا به تجارب مشتریانی که با موفقیت از این محصول یا خدمت استفاده کردهاند اشاره میشود. داستان مشتریانی را تعریف کنید که شرایطی نزدیک یا مشابه با مشتریان احتمالی داشته، محصول یا خدمت شما را خریدهاند و از نتایج آن راضی هستند.
پاسخگویی مؤثر به اعتراضات
هیچ فروشی بدون اعتراض انجام نمیشود. اعتراضها نشانگر علاقه هستند. هرچه مشتری احتمالی سوالات بیشتری درباره محصولات و خدمات شما بپرسد، احتمال اینکه علاقه کافی برای خرید آن پیدا کند، بیشتر است.
این قانون میگوید تعداد اعتراضات به یک محصول یا خدمت بیشتر از شش مورد نیست. گاهی فقط یک یا دو مورد وجود دارد اما بیشتر از شش نخواهد شد. یک ورق کاغذ بردارید و پاسخ این سوال را بنویسید:
«مشتری احتمالی متناسب ممکن است چه دلایلی برای عدم خرید خدمات و محصولات من ارائه دهد؟»
حتی اگر ظرف مدت یک هفته یا یک ماه اعتراضات زیادی دریافت میکنید، میتوان همه آنها را در شش گروه یا کمتر طبقهبندی کرد. اعتراضات احتمالی مهم را مشخص کنید و پاسخهایی منطقی و مستحکم برای هر کدام از آنها در نظر بگیرید .
قطعیکردن فروش
بازیکنان گلف میگویند: «اولین ضربه را برای نمایش میزنیم، اما در ضربات بعد، جایزه را نشانه گیری می کنیم .»
تاکنون همه مراحل فروش که درباره آنها صحبت کردهایم را انجام دادهاید، اما توانایی شما برای قطعی کردن فروش و وادار کردن خریدار به اتخاذ تصمیم خرید همان زمانی است که «پول را نشانه میروید.»
قدرتمندترین واژه در فرایند فروش «درخواست» است. افراد زیادی از عدم پذیرش و یا شنیدن واژه «نه» در مکالمه فروش می ترسند و هراس دارند و به همین دلیل، هیچگاه درخواست نمیکنند. آنها منفعلانه مینشینند و امیدوارند مشتری پیش قدم شده و محصولات و خدمات آنها را بخرد. اما چنین چیزی به ندرت اتفاق می افتد. حتی اگر مشتری محصولی را بخواهد، به آن نیاز داشته باشد، بتواند از آن استفاده کند و استطاعت مالی خرید آن را داشته باشد، مسئولیت فروشنده این است که به این موضوع پرداخته و از مشتری درخواست خرید کند.
دعوت به خرید. شاید ساده ترین تکنیک قطعیکردن فروش دعوت به خرید است.
وقتی محصول را ارائه کردید، بپرسید: «آیا نگرانی یا سوالی دارید که در موردش صحبت نکرده باشیم؟»
وقتی مشتری میگوید: « نه، فکر میکنم در مورد تمام موارد صحبت شد. » با گفتن جمله «خوب، پس چرا آنرا امتحان نمیکنید؟» مشتری را دعوت به خرید میکنید.
همچنین، میتوانید درباره نحوه تحویل محصول یا خدمت صحبت کنید.
بسیاری از مشتریان تنها بهاندازه یک درخواست با خرید فاصله دارند. تنها چیزی که احتیاج دارند کمی ترغیب است. وقتی از آنها میپرسید «اگر علاقهمند هستید، چرا آنرا امتحان نمیکنید؟» از شنیدن پاسخ «حتما، چرا که نه؟» شگفتزده خواهید شد.
خبر خوب این که اگر اعتماد و صمیمیت کافی ایجاد کنید، نیازها را بهدقت شناسایی کنید ، یک ارائه منفعتمحور و شفاف تدارک ببینید و به تمامی اعتراضات مشتری احتمالی پاسخ دهید، فروش خودبهخود بهسوی قطعیشدن پیش میرود. این کار ساده، آسان و تقریبا از پیش تعیینشده است. هیچگاه از درخواست کردن نترسید.
دیدگاهتان را بنویسید