چالش های مدیران بازاریابی در سال 2022
مدیر فروش و بازاریابی در شرکتها و کارخانهها مانند موتور شرکتها و کارخانهها هستند و باید توان فروش را بالا ببرد. مدیران فروش شغلی بسیار پیچیده و دشوار دارند و باید آموزشهای حرفهای را در این زمینه دیده باشند. یک مدیر فروش باید مدیریت تیم حرفهای را به عهده بگیرد. در حقیقت ادارهی فروش محصولات یک شرکت یا کارخانه وظیفهی یک مدیر فروش است. در طی انجام فرآیند فروش چالشهای بسیار زیادی وجود دارد که فروش را ممکن است به تعویق بیندازد. این چالشها کدام اند؟ در این مطلب به بررسی چالش های یک مدیر بازاریابی و فروش پرداخته ایم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
چالش های مدیران بازاریابی
کیفیت و بودجه تبلیغات
بودجه خود را در چه رابطهای مورداستفاده قرار میدهید؟ آیا آن را برای شبکههای تلویزیونی استفاده میکنید؟ یا شبکههای رادیویی؟ یا آنلاین یا اصلاً برای یک رسانه دیگر؟ اختصاص بودجه یکی از چالش های شغلی برای مدیران بازاریابی از روز اول کار و فعالیت بهحساب میآید .امروزه رسانههای مختلفی وجود دارد که در هر یک شدت و کیفیت تبلیغات پخششده کاملاً متفاوت است. که باعث شده است موضوع تبلیغات و مدیریت آن به یک چالش بسیار مهم و اساسی برای مدیران بازاریابی شده است. اگر پیام و تبلیغات درستی انتخاب کنید ولی رسانه مناسبی برای پوشش آن را انتخاب نکنید،احتمال دیده نشدن تبلیغات شما بسیار زیاد است .
ایجاد تمایز در بین رقبا
چالش دوم ایجاد تمایز است. یک مشتری اغلب در فاصله زمانی چند دقیقه ای ، 10 الی 15 مورد تبلیغ ، مختلف را مشاهده میکند. اگر طول مدتزمان این تبلیغات بیشتر باشد، بازهم میبایست در این فاصله زمانی 2 یا 3 تبلیغ را مشاهده کند. بنابراین شما بهعنوان یک مدیر بازاریابی چگونه باعث ایجاد تمایز خودتان از دیگر برندهای تبلیغاتی میشوید؟ پیامی که یک چنین تبلیغی در چنین شرایطی باید به مخاطب انتقال دهد، باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ و البته توجه باشید که این تبلیغ باید آنقدر مؤثر باشد که از هیاهوی تبلیغاتی به راحتی عبور کند و وارد ذهن شلوغ مشتری شود. بنابراین، ایجاد تمایز یکی دیگر از چالشهای بسیار مهم برای مدیران بازاریابی بهحساب میآید.
یادآوری برند
فرض کنید شما پیام و تبلیغات مناسب را انتخاب کردهاید. از طریق کانالهای مناسب این پیام را تبلیغ کردهاید. اما حالا در رابطه با یادآوری و به خاطر سپاری برند توسط مشتری چهکاری انجام میدهید؟ برای یادآوری برند در ذهن مشتری چه میزان بودجه اختصاص میدهید؟
یک تاکتیک خوب و موفق در این زمینه استفاده از تاکتیک مورداستفاده توسط برند Vodafone است که همیشه یک تبلیغ 15 تا 20 ثانیهای دارد که برای افزایش اثرگذاری و به یادآوری برند میتواند در هرزمانی از آن استفاده کند. همچنین در این رابطه برند اینتل هم از یک نوای بهیادماندنی در تبلیغات خود استفاده میکند که موجب یادآوری این برند تنها در طی چند ثانیه میشود.
جایگاه سازی
یکی دیگر از چالش های یک مدیر بازاریابی به دست آوردن جایگاه مناسب برای برند است، البته، جایگاه سازی امروزه تبدیل به یک فعالیت مهم و جامع شده است. شرکت همانند هواوی و یا اپل همواره باید توجه داشته و مطمئن شود که تمام بخشهای و دپارتمانهای آن (شامل فروش، خدمات و …) از آمادگی لازم برای به دست آوردن جایگاه مناسب در ذهن مشتری برخوردار است.
برند همواره باید برند شماره یک در ذهن مشتریان باشد یا حداقل اینکه جایگاه دوم یا سوم را کسب نماید. اگر رتبهای پایینتر از این موضوع را به دست آورد، بهطور مستقیم بر میزان فروش محصول موردنظر تأثیرگذاری خواهد بود. بنابراین به این نتیجه میرسیم که جایگاهیابی بههیچوجه نباید چالشی کوچک یا سادهای در نظر گرفته شود.
ماندن در صحنه رقابت بازار
امروزه با افزایش تعداد و تولید محصولهای مشابه در بازار، رقابت نسبت به گذشته سخت تر شده است. ممکن است محصول شما در بازهای از زمان فروش خوبی در بازار داشته باشد. اما با معرفی محصولی جدید از شرکتهای رقیب، خریداران محصول شما، کاهش یابند. با توجه به آنکه عصر امروز، عصر دیجیتال است و بسیاری از افراد نیاز خود را در سایتها و شبکههای اجتماعی جستجو میکنند. باید در این فضا فعالیت خود را شروع کنید حتی اگر هیچ اطلاعاتی دربارهی سایت و… ندارید میتوانید وارد سایتهایی شوید که این فضا را برای شما فراهم آوردهاند و به معرفی محصول خود بپردازید و فروش آنلاین خود را فعال کنید.
انجام سریع و دقیق پیشفاکتور و فاکتور
یکی از کارهایی که مدیر فروش باید انجام دهد ، صدور پیشفاکتور و فاکتور برای مشتریها برای محصولات مختلف است. گاهی ممکن است تعداد زیادی از مشتریهای این درخواست را در یک روز کاری داشته باشند. صدور پیشفاکتور و فاکتور بهویژه در شرکتها و کارخانههای بزرگ امری وقتگیر است. یک مدیر فروش مجبور است زمان زیادی از روز را برای این کار بگذارد و وقت خود را صرف پرکردن گزارشها، وارد کردن اطلاعات و بهروزرسانی برگههای اداری کند. در نتیجه زمان بسیار کمی را برای فروش واقعی خواهند داشت. حتی در این میان به دلیل حجم بالای کار ممکن است کارهای تکراری نیز انجام شود. معمولاً مدیران فروش برای کاهش حجم کاری و نظم بخشیدن به آن کارمندی بهعنوان پشتیبان فروش استخدام میکنند تا این وظایف را به عهده گرفته و انجام دهد.
جذب سریع مشتری
زمانی که مشتری با مدیر فروش تماس میگیرد و درخواست پیشفاکتور میکند باید مدیر فروش بهسرعت پاسخگو باشد وگرنه مشتری به کارخانه یا شرکت دیگری مراجعه میکنند. پس سرعت در کار نقش مهمی در فروش دارد.به یاد داشته باشید بهروز بودن و استفاده از تکنولوژیهای بهروز همواره کمککننده هستند.
چالشهایی که در بالا بهعنوان وظایف خطیر یک مدیر بازاریابی به آنها اشاره شد، بهگونهای هستند که هر یک خودشان شامل 100 تصمیم و رد یا قبول کردن 100 گزینه مختلف میشوند و البته در این موقعیت است که بازهم در پس ذهن فرد همیشه شک و شبههای باقی میماند که مثلاً اگر آن گزینه را انتخاب کرده بودم چه نتیجهای کسب میکردم؟ اگر پیام بازاریابی دیگری را انتقال میدادم، چه اتفاقی میافتاد؟ این خود دلیل اصلی از بین رفتن و از هم پاشیدن بسیاری از آژانسهای تبلیغاتی و برنامهریزی در دوره فعلی است. چراکه هر یک از شرکتها تا جای ممکن نیاز به ذهنهای باز و روشن برای کار و فعالیت بر روی موضوعات مختلف رادارند و این تعداد افراد خود بستگی به بودجه و توان شرکتها و برندها دارد.
در این مقاله به بررسی چالش های مدیران بازاریابی و فروش پرداختیم . اگر شما نیز چالش دیگری را میشناسید در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید