چالش های مدیران تازه کار
چالش های مدیران تازه کار و راههای گذر از آن
مدیریت هم مانند هر کار دیگری، مزایا و چالش های خاص خود را دارد به نحوی که همان طور که مدیران از توان بیشتری برای ایجاد تغییر در محیط پیرامون و کسب درآمد برای سازمانهای متبوع شان برخوردارند به همان میزان، مسوولیتها و گرفتاریهای بیشتری نیز گریبانگیر آنهاست.
این چالش های برای مدیران تازه کار که وارد عرصه مدیریت شدهاند ابعاد گستردهتر و جدیتری پیدا میکند و خواب آرام را از آنها میرباید.
در اینجا به پنج مورد از جدی ترین چالشهای پیش روی مدیران تازه کار و راههای غلبه بر آنها اشاره خواهد شد. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
رویارویی با مشکلی به نام عملکرد کارکنان
در واقع، بسیاری از ضعفهای عملکردی را میتوان از طریق انتخاب اقدامات درست و همچنین شفافسازی در مورد انتظاراتی که از کارکنان میرود برطرف کرد.
اینکه مدیران یک مشکل را به درستی و به موقع تشخیص دهند باعث میشود تا بتوانند واکنشها و بازخوردهای سازندهای در ارتباط با آن مشکل نشان دهند. و به تبع آن بتوانند تغییر رفتار و عملکرد کارکنان را تسهیل و تسریع کنند.
اما اگر این بازخوردها به بهبود شرایط منجر نشد. میتوان از اقدامات انضباطی شفاف، منصفانه و زمان بندی شده بهره برد. چرا که تاخیر و تعلل در مورد اجرایی کردن این اقدامات انضباطی میتواند به بدتر شدن اوضاع منتهی شود.
معلق کردن یا اخراج کارکنان
دیگر چالش مدیران تازه کار ، برکنار کردن کارمندان برای مدت طولانی یا اخراج آنها از کار است .
برای مقابله با این مشکل باید مطمئن شد که آیا سیاستهای شفاف و آموزشهای کافی برای حل مشکلات کاری کارکنان اتخاذ شده یا خیر. و پس از آن باید مطمئن شد که آیا اخراج یا تعلیق فرد مورد نظر اقدامی منصفانه هست یا خیر.
در مرحله آخر نیز باید کوشید تا با کمک از مشاوران حرفهای در این زمینه اخراج یا تعلیق افراد بهصورتی کاملا محترمانه و با تحمیل کمترین آسیب بر آنها و خانواده هایشان صورت پذیرد.
اتخاذ تصمیمات درست در زمینه استخدام نیروها
انتخاب بین کاندیداهای نهایی مد نظر شما، انتخابی بسیار حساس است. چرا که اگر شما در این مرحله دچار اشتباه شوید معضلی را برای خود خواهید ساخت که احتمال بروز مشکلات منابع انسانی را افزایش خواهد داد.
برای اجتناب از این مشکل لازم است که مدیران حتما در دورههای آموزش هنر مصاحبههای شغلی شرکت کرده و در این زمینهها آبدیده شوند.و با در نظر گرفتن فاکتورهای مشخص در زمینه تامین نیروی انسانی اقدام کنند تا در برابر این چالش خطرناک به بهترین نحو ممکن عمل کنند.
انجام کارهای نادرست و غیر اخلاقی
هنگامی که مدیران در حال اتخاذ یک تصمیم مهم هستند باید حتما از خود بپرسند که اگر روز بعد خبر مربوط به آن تصمیمشان را در روزنامهها بخوانند چه احساسی پیدا خواهند کرد. و آیا آن شب میتوانند راحت و آسوده بخوابند.
مدیران نباید در مورد مسائل اخلاقی و انسانی مرتبط با تصمیم شان دست به پنهان کاری و فرافکنی بزنند. آنها همچنین نباید در مورد تصمیمات اشتباه شان از نظر فنی و کاری پنهان کاری کنند. یا بکوشند تا آنها را توجیه کنند بلکه بهتر آن است که از اشتباهات درس گرفت و به خاطر اقدامات و تصمیمات غیراخلاقی از همه عذرخواهی کرد.
مدیران باید در برابر تصمیم گیری ها و رفتار های کارکنان نیز بسیار حساس باشند. و با برایی کامل نسبت اعمال و تصمیمات آنها بازتاب نشان دهند و به سرعت جلوی پیش رویی و تکرار آنها را بگیرند.
نحوه برخورد با رؤسا و مافوق ها
این طبیعی است که مافوقهای یک مدیر از او توقعات بحق یا نابجایی داشته باشند و در عین حال تحمل شنیدن هیچ گونه انتقاد و صدای متفاوتی را نداشته باشند.
در چنین شرایطی است که مدیران باید برای اجتناب از رویارویی با روسا و در عین حال پاسخگویی متقاعدکننده نسبت به آنها گامهای محکمی بردارند.
یکی از ترفندهایی که میتوان به کار بست این است که مدیران خودشان را جای روسای خود بگذارند. و از زاویه دید آنها به قضایا بنگرند و بکوشند تا راه حلهای جایگزینی را پیشنهاد دهند که به تحقق خواستهها و انتظارات روسای شان کمک کند.
دادن اطلاعات کامل و درست به مافوق ها و شفاف سازی نسبت به واقعیت ها از جمله اقداماتی است که مدیران می توانند برای پرهیز از رویارویی مخرب با مافوق هایشان و همچنین نزدیک تر کردن نظرات خود و آنها صورت دهند .
دیدگاهتان را بنویسید