کلیه تکنیک های مدیریت بازاریابی
کلیه تکنیک های مدیریت بازاریابی
دانستن تکنیک های بازاریابی در هر کسب و کاری لازم است . افرادی که به تکنیک های بازاریابی تسلط کافی دارند می توانند از فرایند بازاریابی خود لذت برده و درآمد رضایت بخشی داشته باشند. اگر شما در کسب و کار خود نیاز به تربیت و آموزش نیروی متخصص بازاریابی و فروش دارید، با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید و این مقاله را با دقت مطالعه کنید.
نکات ضروری که در بازاریابی باید بدانیم !
ضرورت یادگیری تکنیک های بازاریابی جدید و امروزی زمانی بیشتر از هر زمان دیگر احساس می شود با توجه با این نیاز به نکات زیر دقت داشته باشید
- با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و مقالات علمی و تخصصی متعدد در تمامی رشته ها و زمینه ها، امروزه خریداران می توانند به راحتی از طریق جستجوهای اینترنتی به بررسی ادعای بازاریابان بپردازند. پس نمی توان به راحتی بدون پایه و اساس از کالا یا خدماتی خود تعریف کرد و فرایند بازاریابی را به سر انجام رساند.
- علاوه براین مشتری ها با آگاهی خرید می کنند اگر مشتری حس کند که هیچ گونه نیاز به کالا یا خدمات شما ندارد از خرید کردن امتناع می کند پس باید احساس نیاز را در مشتری ایجاد کرد .
- لازم است با نوع نیاز بازار و طرز فکر مشتری در مورد خرید کالا و محصولات توجه بسیار زیادی داشت و این امر از طریق یادگیری تکنیک های بازاریابی امکانپذیر است.
بنابراین ایجاد و گسترش مهارت های فروش برای دستیابی به فروش عالی حتما مورد نیاز است . به همین منظور در این مقاله به آموزش تکنیک های بازاریابی و مهارت های لازم برای بازاریابی در تمامی سطوح بازاریابی پرداخته ایم:
انواع تکنیک های فروش و بازاریابی
انواع تکنیک های فروش و بازاریابی کاربردی در انواع کسب و کار شامل موارد زیر است:
مشتریان بازار هدف خود را پیدا کنید
لازم است بدانید مشتریان شما چه افرادی هستند و در کجا می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. زمانی که از اغلب دارندگان کسب و کار سوال پرسیده می شود که مشتریان شما چه افرادی هستند، پاسخ می دهند که مشتریان ما همه جا هستند و هیچگونه شناختی از بازار هدف خود ندارند.
ایجاد احساس نیاز در مصرف کنندگان خدمات و کالا
طی فرایند بازاریابی، بعد از پیدا کردن بازار هدف و دسترسی کافی به مشتریان، لازم است با آنها وارد گفتگو شد. هدف این گفتگو ایجاد نیاز برای مصرف خدمات و کالا مورد نظر است.
لازم است به نوعی با مشتری بالقوه صحبت شود و به گفته های او گوش سپرده شود که بتوان طرز فکر او را تشخیص داده و مسیر گفتگو را در جهتی هدایت کرد که احساس کند همین حالا نیاز به کالا و خدماتی که بازاریاب در حال معرفی آن است دارد. لازم است مشتری بداند کند که با خرید کالا یا خدمات مورد نظر به چه مزیتی دست پیدا می کند و اگر از خرید امتناع کند چه موقعیت و مزیت هایی را از دست می دهد.
ایمان به کالا و خدمات خود
در صورتی که به کیفیت و کارایی محصول خود یا خدماتی که به معرفی و فروش آن می پردازید ایمان داشته باشید. با جلب نظر مثبت مشتری می توانید یک مشتری بالقوه را به یک خریدار تبدیل کنید.
در این حالت می توانید با اعتماد به نفس و قدرت کافی از خدمات و کالا خود سخن گفته و حس اعتماد را به مشتری القا کنید. توجه داشته باشید که همیشه با مشتری خود رو راست باشید. در غیر این صورت با مشتری ناراضی روبرو خواهید شد که هرگز خرید خود را تکرار نخواهد کرد.
مشتری راضی از کالا و خدمات شما نزد دیگران تعریف می کند و مشتری ناراضی تا ابد از شما بدگویی می کند.
بنابراین اگر بازاریاب یا فروشنده هستید، بهتر است قبل از آغاز به فعالیت، شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید به خوبی بشناسید.
باید بدانید با چه کسی وارد مذاکره می شوید
تصمیم گیرنده نهایی و افرادی که در فرایند خرید و یا فروش موثر هستند را پیدا کنید و بدانید با چه کسی باید صحبت کنید. بسیار مشاهده می شود که بازاریابان زمان طولانی را صرف گفتگو با شخصی می کنند که هیچ گونه اختیار یا حتی تاثیری برای تصمیم گیری نهایی خرید ندارد!
درباره مشتری خود تحقیق کنید
تحقیق کنید تا شناخت خوبی از مشتری خود پیدا کنید. لازم است قبل از هرکاری همه جزئیات لازم در مورد مشتری هدف خود را بدانید تا بتوانید در جلسه مذاکره کنترل مسیر گفتگو را بدست بگیرید. با این شرایط می توانید پیش از وارد شدن به گفتگو تکنیک های مورد نیاز و جملات، پیشنهادات و استراتژی هایی که قرار است بکار بگیرید از پیش انتخاب کنید.
احترام به همکاران یا کارکنان مشتری
اگر برای بازاریابی یا فروش به شرکت یا کسب و کاری مراجعه می کنید که گروهی از افراد یا تیم هایی با هم همکاری دارند، به نظرات و سخنان آنها احترام بگذارید و هرگز به آن ها بی توجهی نکنید. زیرا هر یک از آنها ممکن است برخلاف انتظار شما، مشاور و امین تصمیم گیرنده نهایی باشد و تنها با کلمه ای مثبت یا منفی تاثیر مستقیم بر فروش نهایی شما بگذارد.
اطلاعات تخصصی در مورد کالا و خدمات
در مورد کالا یا خدماتی که قصد بازاریابی و فروش آن را دارید، اطلاعات مفید و تخصصی به دست آورید. به این ترتیب اعتماد به نفس شما برای فروش بالا می رود.
مشتری را خسته نکنید و او را نادان جلوه ندهید
اطلاعات خود را بالا ببرید ولی نه با این هدف که بعد از ورود به جلسه مباحث تخصصی پیچیده ای را باز کرده و مشتری را خسته کنید. یا به مشتری این حس را القا کنید که اینقدر نادان است که چیزی از حرفای تخصصی شما سر در نمیاورد!
بنابراین در حد توانایی درک مشتری صحبت کنید تا احساس کند خوبی پیدا کند و بداند که به خوبی از توضیحات شما سر در میاورد و می توانند در صورت نیاز خرید کند.
تکنیک های بازاریابی برای پاسخ به سوالات مشتری
لازم است اطلاعات تخصصی داشته باشید که اگر حین گفتگو سوالی ایجاد شد، نقطه ضعف نشان ندهید و بتوانید با آگاهی
صحبت کنید.
اگر مشتری احساس کند شما در مورد کالا یا خدماتی که درحال بازاریابی و فروش آن هستید، اطلاعات کافی ندارید، احتمال
اینکه موفق به فروش شوید بسیار کاهش می یابد. زیرا مشتری اعتماد خود را از دست می دهد و حس می کند که بدون
شناخت از کیفیت کالا و خدمات خود در حال بازاریابی و فروش هستید.
سوالات خود را از قبل آماده کنید
از تکنیک های بازاریابی موفق این است که قبل از ورود به جلسه مذاکره سوالات خود را آماده کنید.
سوالاتی که پاسخ آن مسیر مذاکره را مشخص می کند و به شناخت نیاز و طرز فکر مشتری کمک می کند.
علاوه براین پاسخ های احتمالی مشتری خود را حدس بزنید و خود را برای پاسخگویی آماده کنید.
هدفمند با مشتری صحبت کنید
در جلسه مذاکره هیچ جمله یا سوالی را بی هدف بیان نکنید و هیچ موضوعی را بی هدف مطرح نکنید. صحبت های بی هدف و اضافه همیشه دردسر ساز هستند و حتی می تواند باعث ناکامی فرآیند بازاریابی و فروش شوند. بنابراین هوشمندانه صحبت کنید و هدف از بیان هر سوال یا موضوع را به خوبی بدانید.
قاطع صحبت کنید
طوری صحبت کنید که مشتری قاطعیت و اعتماد به نفس را در کلام شما احساس کند. برای اینکار می توانید از تکنیک های بازاریابی و مذاکره استفاده کنید. از تکنیک های موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بلند و رسا و با صدای مناسب نه آرام و نه بلند و آزار دهنده صحبت کنید.
- اگر بازاریابی حضوری می کنید، نگاه خود را پیوسته از چشم راست به چپ و پیشانی مخاطب تغییر دهید.
دیدگاهتان را بنویسید