مهارت شغلی در وکالت و درآمد آن
وکالت، همیشه در شمار شغل های پر سود قرار داشته است.(مهارت شغلی در وکالت و درآمد آن) طبق آمار، از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ی ایران باقی خواهند ماند.
مشکلات خانواده ها افزایش یافته اند و مراجعه ها به وکلا بیشتر از سابق شده است.ضمنا، پرونده های حقوقی جدیدی در دنیای حقوق باز شده است که پیش از این، مطرح نبوده اند.با توجه به حرکت جامعه به سمت دنیایی جدید، مشاغل پردرآمد پرونده های قضایی متعددی روی میز قانون به وجود خواهند آمد و نقش وکلا هم چنان پر رنگ است .
آگاهی از قوانین حقوقی و بهره گیری از دانش وکلای مجرب و کار آزموده یکی از مهمترین عوامل پیروزی ما در دنیای کسب و کار هست. در ادامه به بررسی مهارت شغلی در وکالت و درآمد آن میپردازیم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
بازارکار و وضعیت کاری وکیل
شغل وکالت از آن دسته از مشاغلی است که میزان موفقیت در آن برای وکلای مختلف بسیار متفاوت است. برخی از وکلا بسیار موفق هستند و درآمد بالایی داشته و در حوزه تخصصی خود معروف می باشند و بعضی دیگر هم حتی به سختی هزینه های زندگی خود را تأمین می کنند.
به گفته وکلای متخصص و موفق، تسلط بر قوانین ، دارا بودن روابط عمومی قوی و جسارت لازم از مهمترین عوامل موفقیت در این شغل به حساب می آیند. با توجه به تمرکز فعالیت های اقتصادی و تجاری در شهرهای بزرگ مثل تهران.بازار کار وکلا در اکثر حوزه های تخصصی در این شهرها بسیار بیشتر از شهرهای کوچک است.
از سوی دیگر با گسترش و پیچیده تر شدن روابط اجتماعی در سال های اخیر، مخصوصا در شهرهای پرجمعیت و بزرگ مثل تهران، اصفهان، مشهد و …. به تناسب آن مشکلات مردم و دعواهای حقوقی و قضایی نیز افزایش یافته است و بازار کار وکلا در تمام کشور و مخصوصا در شهرهای بزرگ گسترده تر شده است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان موفقیت یک وکیل در بازار کار بیش از گرایش تحصیلی و نوع دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده، به مهارت های فردی خود او در برقراری ارتباط با مخاطبان و همچنین تسلط بر موضوعات تخصصی شغلش بستگی دارد.
نکاتی برای کسب و کار موفق وکلاء
دنیای تجارت دنیای پیچیده ای است و این موضوع را می طلبد که افراد و موسسات حقوقی بسیار هوشمندانه تر از گذشته در فضای کسب و کار و تجارت گام بردارند. متاسفانه کتاب های حقوقی در کشور غالباً بر روی مباحث و قوانین ثقیل حقوقی تمرکز کرده اند و هیچ گونه حرکت جدی و حرفه ای در امر تسهیل و کمک به شغل وکالت در روابط عمومی، برندینگ شخصی، آداب معاشرت و بازاریابی صورت نداده اند. در ادامه به نکاتی میپردازیم که وکلا با رعایت آن ها می توانند وکیلی موفق تر نسبت به رقبای خود باشند .
در اطراف شما افرادی زیادی وجود دارند که می توانند به شما در انجام کارهای مختلف کمک کنند. سعی نکنید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام بدهید.
کارفرمای خودتان باشید
با داشتن دفتر کار شخصی، این شما هستید که تصمیم می گیرید چه کارهایی را در چه زمان هایی و به چه شکلی انجام دهید. شاید بخواهید شب ها تا دیر وقت کار کنید یا صبح ها دیرتر به محل کار خود بروید و یا برای تماشای یک بازی فوتبال، کار را تعطیل کنید. بهترین چیزی که در مورد کارفرما بودن به ذهن می رسد این است که هرگز مجبور نیستید کاری را انجام بدهید که دیگران از شما می خواهند.
امروزه فشارهای اقتصادی، اکثر وکلا را به سمت تاسیس دفترهای شخصی برای وکالت سوق می دهند. در واقع یک وکیل کارفرما در دفتر شخصی خود می تواند پرونده هایی مطابق با شرایط روحی و سلیقه خود را انتخاب کند و با توجه به شرایط موردنظر خودش کار کند.
سعی کنید مسئولیت هایتان بیشتر از توانایی هایتان نشوند
الکساندر معتقد است که برای موفقیت در دفتر کاری شخصی خود ابتدا باید توانایی ها و مهارت های خود را به خوبی بشناسید و بدانید که دقیقاً از عهده چه کارهایی بر می آیید . در این صورت به راحتی می توانید پرونده های مناسب با توانایی ها و علایق خود را قبول کنید. سعی کنید پرونده های نامناسب را قبول نکنید.
یادتان باشد پول همه چیز نیست. گاهی قبول کردن یک پرونده بسیار مشکل که از عهده شما نیز خارج است می تواند به شهرت و اعتبار شما و شرکت آسیب بزند. از طرفی اگر زمان کافی برای رسیدگی به همه مشتریان را ندارید بی جهت به آن ها قول ندهید. حتماً قبل از قبول پرونده مشتریان، در مورد محدودیت های زمانی تان با آن ها صحبت کنید و در مورد تاریخ انجام کارهای مربوط به پرونده، با آنها به توافق برسید.
یک طرح کسب و کار درست و منطقی داشته باشید
لبینبرگ معتقد است که برای داشتن یک طرح کسب و کار موفق باید انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید و مطابق با این انتظارات یک برنامه استراتژیک واقع بینانه و قابل قبولی برای کسب و کارتان تهیه نمایید. برای شروع کسب و کارتان به دنبال گرفتن وام های کلان نباشید.
به شغلتان و فرصت های کاری پیش رویتان واقع بینانه نگاه کنید. قطعاً شما نمی خواهید از بانک وام کلانی بگیرید و برای پرداخت اقساط آن خود و ضامنتان را به خطر بیاندازید. به خاطر داشته باشید قبل از اینکه محل کار قبلی را ترک کرده و کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید. حتماً این موضوع را با یکی از همکاران خوبتان در میان بگذارید، شاید بتوانید از او در کسب و کار جدید خود استفاده کنید.
روابط خود را با مشتریان قبلی حفظ کنید.
یکی از چالش های پیش روی وکلایی که اقدام به تاسیس و راه اندازی دفتر وکالت شخصی خود می کنند، نداشتن مشتری است.
قبل از اینکه شرکت قبلی را ترک کنید می توانید اطلاعاتی در مورد مشتریان بالقوه جمع آوری نمایید. البته جذب مشتریان یک شرکت کار صحیح و اخلاقی نیست. سعی نکنید مشتریان راضی که در حال حاضر پرونده ای در جریان دارند را برای شرکت خودتان جذب کنید. بلکه مشتریانی که قبلاً پرونده ای در شرکت داشته اند و یا کسانی که از همکاری با شرکت صرف نظر کرده اند و یا از کار شرکت راضی نبوده و با آن ها قطع همکاری کرده اند.مشتریان بالقوه ای هستند که می توانید اطلاعات آن ها را برای خودتان جمع آوری کنید. یادتان باشد مشتریان، بزرگترین سرمایه شرکت شما هستند.
روابط خود را با وکلای دیگر حفظ کنید.
سعی کنید از وکلای با تجربه تر و حرفه ایی تر کمک بگیرید. حتی می توانید در برخی پرونده ها به صورت داوطلبانه و به عنوان دستیار با آن ها همکاری نمایید. همکاری با وکلای حرفه ای تر و با تجربه و مشهور قطعاً فرصت های کاری جدیدی را پیش روی شما قرار خواهد داد. از طرفی شما می توانید تجربیات جدیدی را کسب کنید. همچنین برای اداره بهتر دفتر خود می توانید بر روی توصیه و کمک های فکری آن ها حساب نمایید.
توصیه پذیر باشید
دوستی همیشه می گفت، همه ما همیشه صاحب نظر و دیدگاه هستیم . و همه مردم تا زمانی که می دانند نظراتشان برایشان مسئولیتی ایجاد نمی کند دوست دارند که آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین، سعی کنید به کارکنان خود بفهمانید که نظراتشان تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد و شما صرفاً قصد دارید از اطلاعات آن ها کمک بگیرید.
تکلیف خود را انجام دهید
اطلاعات مربوط به موضوع مورد نظر را از قبل جمع آوری کنید. مهمترین تصمیمات لزوماً تصمیماتی عجیب و غریب و خارق العاده نیستند. شما فرصت دارید. کمی فکر کنید و با توجه به شرایط پیرامون خود تصمیم گیری نمایید.
استراتژی خود را انتخاب کنید و ادامه بدهید
هیچ چیز بدتر از این نیست که در مورد موضوعی تصمیم بگیرید و سپس نگران آن باشید. این کار هم روحیه شما و هم روحیه بقیه را تخریب می کند و باعث می شود که در کارهای خود تمرکز نداشته و از آن ها نتیجه نگیرید. بپذیرید که گاهی وقت ها ممکن است اشتباه کنید. مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرید و این به روند خود ادامه دهید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خوب بود