09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

معضل منابع انسانی در سازمان ها

9 مهر 1402
ارسال شده توسط علی بیسجردی
مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
7.76k بازدید
معضل منابع انسانی در سازمان ها

همانطور که از نام آن پیداست فرایند های منابع انسانی طبق عملکردها و فعالیت های انسان پیش میرود و اغلب کارها و فعالیت ها بصورت دستی و توسط اشخاص صورت میگیرد.که درک اهمیت این منابع انسانی باعث برتری سازمان ها نسبت به یکدیگر ، افزایش کیفیت خدمات آنها و .. می شود. از این رو ، افزایش سطح توانایی و رسیدگی به وضعیت نیرو های انسانی سبب دستیابی به اهداف سازمان و بهبود و حل این معضلات می شود .

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
حضور و غیاب
ثبت ساعت ورود و خروج
تاخیر و غیبت کارکنان
سرقت زمان توسط کارکنان
اضافه کاری
شناوری
مرخصی
دوره آزمایشی استخدام کارکنان
استخدام
لیست کارکرد
ارزیابی عملکرد
کلام آخر

شاید بنظر آید که اگر سازمان ها براساس منابع انسانی عمل کنند شرایط بهتر و آسانتر باشد اما رسیدگی به این امور امری دشوار و زمانبر برای کارفرما است. در ادامه این مقاله به مطالعه معضلات منابع انسانی در سازمان ها میپردازیم.

که از شاخص معضل های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حضور و غیاب

اهمیت نظام مدیریت حضور و غیاب در سازمان ها یکی از مهم ترین نظام های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آن سازمان است . که امروزه در اغلب سازمان ها از دستگاه های حضور و غیاب استفاده میکنند .

حضور و غیاب
دستگاه حضور و غیاب جهت بهبود معضلات منابع انسانی

با این حال ، مدیریت حضور و غیاب کارکنان خود با چالش هایی مواجه است که عبارت از :

در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

  • ثبت ساعت ورود و خروج

سازمان ها حتی با وجود دستگاه های حضور و غیاب گاها در این مورد با مشکلاتی چون فراموشی ثبت تردد ، ثبت کارت توسط شخصی دیگر ، عدم شناسایی اثر انگشت یا چهره و شرایطی از این قبیل مواجه می شوند . و در بحث دورکاری ، از ثبت تردد آنلاین توسط اپلیکیشن های گوشی های هوشمند و نرم افزار های آنلاین استفاده می شود که از جمله دغدغه سازمان ها در این مورد راستی آزمایی و اعتماد به خود اظهاری کارکنان در ثبت حضور و غیاب است .

  • تاخیر و غیبت کارکنان

بی نظمی در ورود و خروج کارکنان و تاخیر و حضور به موقع آنها از جمله مشکلاتی است که میتوان به آن اشاره کرد . که این تاخیرات و غیبت ها میتواند باعث آشفتگی یک سازمان شود . در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

  • سرقت زمان توسط کارکنان

سرقت زمان به معناست که زمان مربوط به کار را به امور غیر مرتبط با کار اختصاص داده شود . همچون اشتباهات برخی کارکنان که وقت کار خود را صرف مرور شبکه های اجتماعی ، تماس های تلفنی شخصی و .. میکنند .

  • اضافه کاری

برای پیش بردن امور مربوط به کسب و کار شاید لازم به انجام اضافه کاری توسط کارکنان باشد. واگذاری اضافه کار به کارکنان باید با موافقت و رضایت طرفین صورت بگیرد. از طرفی پرداخت هزینه های مربوط به مزد اضافه کاری یکی دیگر از چالش های مدیران و رهبران سازمان هاست . در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

  • شناوری

شناوری به انعطاف پذیری و توافق بین کارفرما و کارکنان در مورد شروع و تکمیل ساعات کاری خود میگویند . بیشتر سازمان ها و حتی برخی از کارکنان ترجیح میدهند تا ساعت کاری ثابتی داشته باشند، فی المثال کار خود را از ساعت 8 صبح آغاز کرده و رأس ساعت 5 عصر به پایان برسانند. گروهی از کارکنان تمایل دارند ساعت کاری خود را زودتر آغاز کرده و زودتر به پایان برسانند. همچنین گروهی دیگر با کار عصر و شب مشکلی ندارند .

  • مرخصی

یکی از حقوق در تعیین شده برای کارکنان در قانون کار، مرخصی است. استفاده از مرخصی باعث آسایش و ایجاد انگیزه جهت انجام امور سپرده می شود. مدیریت کردن مرخصی کارکنان بخصوص در مشاغل حساس ، شاید کمی صعب و سخت باشد، اما با مدیریت صحیح آن بین کار و زندگی شخصی کارکنان تعادل ایجاد شده و کارایی و تمتع آنها بالا می رود . در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

  • دوره آزمایشی استخدام کارکنان

ورود کارکنان جدید اصولا همراه با مجموعه‌ای از چالش‌ها و مانع هایی است که در تحول کار به وجود می‌آید . در مسیر پذیرش کارکنان به روش سنتی میتوان هر کارکن با استعداد به یک کارکن پر از استرس در یک دوره کوتاه تبدیل کرد . این موضوع خود سبب انقراض مشارکت و رضایت کارکنان و در نتیجه منجر به افزایش نرخ تغییر کارکنان خواهد شد. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

پیشنهاد :  3 ویژگی مهم برای استخدام
دوره امورشی استخدام
دوره امورشی استخدام در معضلات منابع انسانی
  • استخدام

همان سان که گردش مالی سالیانه برای سازمان ها عنصری مهم و حیاتیست . استخدام نیرو روندی بسیار رقابتی و پویا است. اما اکثر مسؤلین تصمیم‌گیرنده در استخدام به استخدام تنها به عنوان مسیری برای پر کردن ردیف شغلی نگاه می‌کنند و حاضر به بروز‌رسانی استراتژی های خود نیستند. استخدام هنوز یک پروسه طولانی و درهم شامل بررسی فایل‌های رزومه ، گلچین اولیه نامزدها و مصاحبت با آن‌ها است. روندی که در آن جز های انسانی پیدا نیست . این شرایط ، فرایند استخدام را ناقص و پاسخگویی به نیازهای در حال رشد نیروی کار امروز نیست . در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

استخدام
استخدام نیرو از معضلات منابع انسانی
  • لیست کارکرد

تاخیرهای زمانی ناشی از جمع آوری برگه‌های حضور و غیاب دستی ، باعث تاخیر در فرایند حقوق و دستمزد میشود . در این دیرکرد فقط مشکل برگه‌های ثبت تردد کاغذی نیست ؛ بلکه حتی فرم‌های دیجیتال هم میتوانند باعث هرج و مرج و اشتباه در پروسه پرداخت حقوق شوند. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید .

 

  • ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد سنتی نه تنها دیگر نمی‌تواند ابزاری برای بهبود شرایط سازمان ها باشد ، بلکه تبدیل به یک ماموریت دردناک که با توجه به رویه سازمان ها اصولا هر سال تکرار می‌شود . این بررسی‌ها که در دوره‌های بلند مدت معمولا انجام می‌شوند ، نه تنها انعطاف پذیر نیستند ، بلکه متناسب با محیط‌کار‌ و شرایط کاری امروزه نمی‌باشند.

ارزیابی
ارزیابی عملکرد کارکنان از معضلات منابع انسانی

کلام آخر

با بررسی پنج مورد از معضلات منابع انسانی در سازمان ها ، همچنان با معضلات و مشکلات دیگری روبرو هستیم که متوقف نمی شوند . اما راه‌ کار های گوناگونی برای هریک از آن‌ها وجود دارد. اگر در هر قسمت از منابع انسانی، تغییر و تحولات به صورت گام به گام انجام شود ، به مرور اما یقینا به سمت یک بخش بدون نگرانی پیش خواهیم رفت .

پیشنهاد :  مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟(ویژگی ها و مزایا آن)

با آرزوی موفقیت بسیار و آینده روشن

4.6/5 - (55 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • 13 گام برای بهبود عملکرد کارکنان

    8.78k بازدید

  • شناسایی موانع خلاقیت در کسب و کار

    9.42k بازدید

  • 23 ویژگی کارمند نمونه
    23 ویژگی کارمندان نمونه

    9.29k بازدید

  • مراحل فرسودگی شغلی در کارکنان
    فرسودگی شغلی چیست؟ | (مراحل فرسودگی شغلی)

    7.74k بازدید

  • مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟(ویژگی ها و مزایا آن)
    مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟(ویژگی ها و مزایا آن)

    8.21k بازدید

  • مزیت های داشتن رزومه خوب چیست؟

    10.26k بازدید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • فاطمه گفت:
    9 مهر 1402 در 5:34 ب.ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ
  • 74852929m گفت:
    9 مهر 1402 در 5:26 ب.ظ

    👏👏👏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت اداری و سازمانی
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • کتاب مذاکره
    کتاب مذاکره
  • مدیریت روانشناسی
    مدیریت روانشناسی
  • آموزش اقتصاد مسکن و املاک
    آموزش اقتصاد در حوزه املاک
  • بسته آموزشی مدیریت ورزشی
    بسته آموزشی مدیریت ورزشی
  • عیدی سال 1402
    عیدی سال 1402
آخرین مقالات
  • اصول مذاکره که هر حرفه ایی باید بداند
  • رازهایی از دنیای گمرک (گمرک چیست و چطور وارد این حوزه شویم؟)
  • برنامه نویسی و هوش مصنوعی
  • ۵ اشتباه رایج در روابط عمومی برندها
  • تفاوت مسیر سبز و قرمز در گمرک

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت