پنج راز مهم یک مدیر هتل موفق

از آن جایی که هتلداری بخشی از صنعت گردشگری بهحساب میآید، امروزه تنها داشتن سرمایه برای توسعه هتلداری کافی نیست بلکه دانش و توانمندیهای نیروی انسانی ازجمله مدیران هتلها عاملی بسیار مهمی باشد. در ادامه این مقاله به بررسی پنج راز مهم یک مدیر هتل موفق پرداخته ایم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
اصولاً مدیریت هتل عبارت است :
از بهکارگیری روشهای مختلف برای اداره امور یک گروه انسانی آموزشدیده و هماهنگ نمودن کلیه فعالیتهای یک هتل برای دستیابی به اهداف معین و همچنین راهبری هتل که آن را سرپرستی سازمانی هتل مینامند.
اما قبل از معرفی پنج راز مهم یک مدیر هتل موفق لازم است که اصلاً باید بدانیم مدیر هتل کیست و چه وظایفی دارد؟ مدیر هتل شخصی است که با اصول مدیریتی و مهارتهای هتلداری ازجمله راههای مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستمهای مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا میباشد. وظایف او بهطور خلاصه مدیریت بر همه امور از نظافت و نگهداری هتل تا بازاریابی و مدیریت بودجه است.برای موفقیت در هتل داری باید مهارتهای کسبوکار خوبی داشته باشد. و با داشتن استعدادهای ارتباطی بهسرعت مشکلات را شناسایی و برای آنها راهحلی پیدا کند. توانایی تصمیمگیری سریع و به موقع نیز یکی از اصلی ترین ویژگیهای یک مدیر موفق میباشد .
برخی از وظایف اصلی مدیر هتل عبارت است از:
- تعیین بودجه سالانه
- تحلیل اطلاعات و آمار مالی
- ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف هتل
- دریافت و بررسی شکایتها و نظرات مشتریان
- طمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم
- تعیین اهداف کسبوکار و استراتژیهای بازاریابی
- تعیین وظایف کارکنان بخشهای مختلف هتل و مدیریت و کنترل آنها
- اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعملها در هتل ازجمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و ….
در هتلهای بزرگ و موفق معمولاً روال بدینصورت است که آنها برای هر بخش یک مدیر دارند که در نهایت تمامی مدیران به مدیر اصلی گزارش کار میدهند.(پنج راز مهم یک مدیر هتل موفق) اما در هتلهای کوچک روال کاری بدین گونه نیست و مدیران با مسائل روزمره هتل ازجمله سروکار داشتن با مهمانان مشغولاند.
از مهمترین ویژگیهای مدیران موفق این است :
اولین گام
شناسایی نیروی کار استخدامیتان به شکل عمقی است.
اگر هتل خود را به یک خودرو تشبیه کنید، نیروی کار شما در مقام سوخت خودرو هستند. هیچگاه نباید از تمامی وجوه کسانی که مسئول بقا و تداوم، گردانندگان و مجریان امر پذیرش و پذیرائی از مهمانان هتل شما هستند، بگذرید.
مدیرهتل باید در گزینش کارکنان هتل در هنگام استخدام بیشترین دقت را به عمل بیاورد تا همه ی کارهای محوله به آنان به بهترین شکل ممکن در جایگاه مشخص شده برایشان، انجام پذیرد.
این توصیه را از ما بپذیرید که هیچ گاه کارمندان را به سخن چینی از یک دیگر ترغیب نکنید و نیز اجازه ندهید که آن ها در حضور و یا پیشگاه شما چنین کاری را انجام دهند زیرا فضای کاری در این شرایط بسیار مسموم شده و بین کارمندان بی اعتمادی و نارضایتی نسبت به مدیریت به وجود می آید.
گام دوم
برای شما این است تا با تکنولوژی ارتباط برقرار کنید ! همه ی ما می دانیم که امروزه در همه جای جهان ، اثری از تکنولوژی وجود دارد اما تکنولوژی منظور در این مطلب، هر چیزی که باعث می شود هتل شما جز هتل های پیشرو ادر زمان خودتان قرار بگیرد. برای مثال می گوییم؛ آیا می دانید ۱۰ تکنولوژی برتر مورد استفاده ی هتل ها در سال ۲۰۱۸ چیست؟ آیا از این تکنولوژی ها در هتل تحت مدیریت خود استفاده می کنید؟ همه ی کسانی که برای اقامت هتل شما را انتخاب می کنند، قبل از کلیک کردن بر روی دکمه ی رزرو، بیشتر از همه چیز به امکانات هتل شما دقت می کنند.
امکاناتی همچون: WiFi، کلیدهای هوشمند، اتاق هوشمند و بسیاری از امکانات دیگر که هدیه به مهمانان هتلتان است. شما با استفاده از امکانات تکنولوژی حتی می توانید چه بسا بهتر با کارمندانتان در ارتباط باشید. به طور مثال بگویم؛ می توانید برای آن ها جلسات در اسکایپ برگزار کنید.
گام سوم
برای شما، به روز بودن امکانات رفاهی هتلتان مهم است. البته این مورد زیاد به مهارت های مدیریتی شما باز نمی گردد و جزئی از شرح وظایفتان است که آن هم به صورت کاملا واضح است اما، همانند بحث تکنولوژی، به روز بودن و دقیق بودن شما در به روز کردن تجهیزات هتلتان بسیار در زیاد کردن ستاره های هتلتان نقش دارد. هر چقدر که برای هتلتان به روز باشید، بیشتر به شما و هتلتان امتیاز پیش مهمانان تعلق می گیرد
گام چهارم
مدیرهتل باید انتقاد پذیر باشد. در راه مدیریت شما، حتی هنگامی که فکر می کنید همه چیز درست است و در جای خودش قرار دارد، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به هر علتی به چشم شما نیاید و در طولانی مدت همین موارد اثرات مخرب بگذارند. انتقادها را با آغوش باز و بدون ناراحتی از کارکنان مجموعه ی خود و مهمانان هتل بپذیرید. سعی در توجیه انتقادات نداشته باشید بلکه آن ها را بررسی کنید تا به یک نتیجه قابل قبول برسید.
گام پنجم
برای این است که جایگاه مدیریتی شخص شما مدیر عزیز بسیار مهم است و باعث پیشرفتتان می گردد این است که، در علوم مدیریتی به روز باشید. اگر مدتی از گرفتن مدرک شما و یا حتی گذراندن دوره های مختلف مدیریتی و مهارتی شما می گذرد، مجدددا مهر آن را تازه کنید. علم مدیریت هر روزه موردی جدید و کاربردی در خود به وجود می آورد که باعث می شود شما در جایگاهتان عملکردی موفق تر نسبت به گذشته داشته باشید.
در دنیایی که هر روز همه چیز در حال تغییر است، و حالا شما که مسئولیت مدیریت یک هتل را دارید باید از علم روز بهره برده ببرید و روز به روز موفق تر شوید.
گام ششم
برای شما این است که به یاد داشته باشید که هرگز نباید یک مشتری ناراضی از هتل شما خارج شود زیرا هم شما در ازای یک مهمان ناراضی، چند مهمان دیگر را از دست می دهید و هم این که متوجه اشکال به وجود آمده در هتل خود نمی شوید.
همیشه فرم های نظرسنجی که مهمانان هتل در طول مدت اقامت خود پر می کنند یک مرجع بسیار عالی برای شما به حساب می آیند. توجه داشته باشید که در طراحی این فرم های نظر سنجی موارد مورد پرسش، موردی، کوتاه و جامع باشند. علت این ملاحظات آن است که فردی که دارد این فرم را پر می کند، با دقت بیشتری این فرم را پر کند.
در آخر چند توصیه ی کوتاه برای موفق تر شدن شما در مقام مدیریت هتلتان می کنیم:
- خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.
- اولویت های کاری خود را مشخص کنید.
- خلاقیت، ابتکار و نوآوری در اداره ی امور هتل خود داشته باشید
- عدم تبعیض و داشتن عدالت در بین پرسنلداشته باشید.
- از مشاوران خوب و با تجربه کمک بگیرید
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
اعتبار مدارک MBA ،DBA و POST DBA
69 بازدید
-
تکنیک های بازاریابی برای سالن های زیبایی
58 بازدید
-
10 چالش بزرگ شروع یک کسبوکار
139 بازدید
-
جانشین پروری چیست؟ (دلایل اهمیت و مراحل آن)
649 بازدید
-
بهداشت روانی در محیط کار چیست؟(پیامدها و عوامل موثر بر آن)
645 بازدید
-
مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟(ویژگی ها و مزایا آن)
261 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید