طرح کسب و کار ( 6 بخش اصلی طرح کسب و کار )

چگونه طرح کسب و کارمان را بنویسیم؟

بطور کلی بخش های اصلی یک طرح کسب و کار را بصورت زیر می توان معرفی نمود:
1. خلاصه مدیریتی
خلاصه مدیریتی، بخشی است که سرمایه گذار یا بانک در نگاه اول با خواندن آن طرح شما را رد یا قبول می کند و در صورت قبول شدن بقیه صفحات طرح خوانده می شود. اگرچه این بخش آخرین قسمتی است که نوشته می شود اما اولین بخشی است که بایستی مطالعه شود و توجه خواننده را کاملاً به خود معطوف سازد.
سوالاتی که در این بخش مطرح است عبارتند از:
- کسب و کار ما چیست؟
- هدف ما از انجام این کسب و کار چیست؟
- محصولاتی که قرار است ارائه دهیم چیست؟
- آیا این محصولات با هدف ما تناسب دارد؟
- این محصولات چه نفعی برای مشتریان دارد؟
- آینده این کسب و کار چیست؟
- آیا هدف بر مبنای واقعیت بنا شده است؟
- آیا ما صلاحیت ها و مهارت های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را داریم؟
- افراد کلیدی کسب وکار چه کسانی هستند؟
2. توصیف کسب و کار و استراتژی
در این بخش چرایی وجود شرکت و اهداف غیر خیالی شرکت و وجه تمایز شرکت با بقیه شرکت ها از دید مشتری ها گفته می شود.
موارد بسیار مهم در این بخش که حتماً بایستی آورده شوند:
• معرفی تیم مدیریت و اطلاعات تماس:
اولین سؤالی که به ذهن یک ارزیاب می رسد این است که “اینها که هستند؟” . تجربه، استعداد و اتحاد مؤسسان شرکت اولین نگرانی یک سرمایه گذار است. در این بخش بایستی اطلاعاتی را به خواننده بدهید که وی نسبت به توانمندی مدیران ومجریان طرح اطمینان پیدا کند.
• سهامداران:
تعداد سهامداران و میزان سهم آنان از سرمایه شرکت در ساختار سرمایه شرکت تأثیرگذار است که این خود بر تصمیمات سرمایه گذاران اثر خواهد گذاشت چرا که ساختار سرمایه بر ریسک مالی شرکا اثر می گذارد.
• رابطه با تأمین کنندگان:
ایجاد یک رابطه قوی با تأمین کنندگان مواد اولیه و خدمات مورد نیاز شرکت یکی از کلیدهای موفقیت و عامل پاسخ گویی به موقع به مشتریان شرکت است.
3. تیم مدیریت و سازماندهی
تحقیقات نشان داده است که مهمترین عامل از نظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر طرح، گروه مدیران است. اگر مدیران موردتایید قرار نگیرند تامین مالی بسیار مشکل خواهد بود. استفاده از نمودار سازمانی می تواند به خواننده در فهم نیروی انسانی بسیار کمک کند.
مسائل مربوط به نیروی انسانی از قبیل: تعداد کارکنان، نیاز به متخصصین و مهندسین، تکنسین ها یا هر نوع نیروی کار خاص دیگری که لازم است را دراین بخش ذکر کنید. مشاوران یک کسب و کار ممکن است بصورت رسمی اعضای هیات مدیره باشند یا به صورت غیر رسمی گروهی خارج از سازمان باشند. نحوه ارتباط شما با مشاوران و اعتبار و کیفیت مشاوره از مسائلی است که سرمایه گذاران علاقه زیادی به آن دارند.
4. تحلیل بازار و رقبا
در طرح کسب و کار باید محیطی که شرکت در آن مشغول فعالیت است، تشریح کرد و در این تشریح باید مشتری، نیازها، محل و راه های رسیدن به مشتری به درستی تعریف شود.
مهمترین نکات که بایستی در این بخش آورده شود عبارتند از:
5. محصول یا خدمت
این بخش شامل تشریح محصول یا خدمات، مزیت های محصول، فناوری ساخت منابع، محصول یا خدمات آینده می باشد. نکته مهم در این بخش ذکر مزیت های محصولات و هزینه هر مزیت است. همچنین لازم است طرح شما دیدگاه و فلسفه شما نسبت به کنترل کیفیت را بیان کند. بطور مثال اینکه چگونه از تولید محصول بی کیفیت یا ارائه خدمات بی کیفیت پیش گیری خواهید کرد؟ خدمات پس از فروش شما چگونه است؟ همچنین نیاز است که طرح شما هر قانونی که ممکن است به نوعی برکسب و کار شما تأثیر داشته باشد را توضیح دهد. اگر نیاز به مجوزی خاص هست آنرا توضیح دهید. و در آخرهم بایستی به شناسایی هزینه ها پرداخت و آنها را بطور خلاصه بیان نمود.
6. بازاریابی و فروش
بازاریابی شامل افزایش آگاهی مشتری است و انتقال اطلاعات در مورد جنبه های محصولات یا خدمات به مشتری است. طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را تعیین می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی و استراتژی های فروش مسلماً منتج به فروش مطلوب و گرفتن سهم مناسبی از یازار می شود. ابزارهای بازاریابی مختلفی وجود دارد، بدین سبب باید به گزینش ابزارهای مناسب بپردازیم.
برای این منظور می بایست آمیخته بازاریابی که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است تعیین شوند. از سوی دیگر، فروش شامل فعالیت های مختلفی برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه به خرید است. طرح کسب و کار شما باید به خوبی توضیح دهد که فرآیند فروش چگونه انجام خواهد شد.بایستی روش های فروش و تأمین نیاز فروشندگان در این بخش توضیح داده شود.
دیدگاهتان را بنویسید