راه های افزایش انگیزه درکارکنان ومدیران
راه های افزایش انگیزه درکارکنان ومدیران
بر کسی پوشیده نیست که انگیزه و تعهد کارمندان، عاملی کلیدی برای موفقیت هر سازمانی است و ارتباطات درون سازمانی صحیح می تواند در تحقق این امر بسیار کارساز باشد. شناخت مسائل انگیزشی کارکنان برای بهبود عملکرد و افزایش بهره وری سازمان بسیار حایز اهمیت است.
همچنین کسب چنین شناختی می تواند به بهبود کاربرد منابع انسانی سازمانی کمک شایانی کند و در جلوگیری از مقاومت کارکنان در مقابل تغییرات، کاهش محدودیت در بازده و مبارزه با ستیز و مجادله کاری کارکنان با یکدیگر کمک کند و به ایجاد یک سازمان سودآور منتهی شود. در ادامه این مقاله راه های افزایش انگیزه در کارکنان و مدیران بررسی خواهیم کرد. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
انگیزه
انگیزه یعنی آنچه انسان را به کاری وا میدارد و او را به جهت خاصی سوق می دهد و انگیزش یعنی حالتی که در اثر دخالت یک انگیزه به شخص دست می دهد. برخی انگیزش را درونی خوانده و آن را چنین تعریف کرده اند:
انگیزش، کشش درونی، جنبش یا قصدی است که سبب می شود شخص به روش معینی عمل کند یا به سمت هدف مشخصی حرکت کنند. با این تعریف، انگیزش از درون فرد می جوشد نه از بیرون. یعنی شما انگیزش ایجاد نمی کنید، بلکه انگیزشی را که قبلا وجود داشته ترسیم می کنید و به آن جهت داده، هدایتش می کنید یا آن را تقویت می کنید.
عوامل مهم درایجاد انگیزش
علل و عوامل گوناگونی در ایجاد و کارآمدی انگیزش نقش دارند، ولی در این میان دو عامل ازهمه مهمترند:
شناخت نیازهای رفتاری،کاری وماموریتی کارمندان
مهمترین بحث در ایجاد انگیزه، شناسایی و تشخیص نیازها است.
نیاز، عبارت است از کمبودی که هنگام نداشتن تعادل فیزیولوژیکی احساس می شود. ابتدا باید نیازهای زیر مجموعه را خوب شناسایی کرد چون رفتار انسانها نشان می دهد که افراد در زندگی خصوصی و شغلی خود به وسیله نیازهای متفاوت، انگیزه پیدا میکنند. تشخیص این نیاز ها و تأمین آنها، به عنوان محرک، به مدیر در بهره برداری بهینه از توانایی های کارکنان کمک فراوانی می کند.
علاقه به كار مهمترین عامل ایجاد انگیزه در كاركنان بوده و حتی بالاتر از عواملی مانند دستمزد بالا، امنیت شغلی و… قرار می گیرد. هر عاملی كه باعث ایجاد و تقویت این امر یعنی علاقه به كار شود، انگیزه كاركنان را تقویت خواهد كرد. دیگر عوامل مربوط به روانشناسی انسان كه می توان در این ارتباط از آنها استفاده بهینه کرد، عبارتند از تمایل به صلاحیت داشتن، میل به موفقیت، میل به مورد وثوق بودن، تمایل به مختار بودن و…
نوع مدیریت و رهبری
از نقطه نظر مدیریت، هدف ایجاد انگیزش در كاركنان این است كه رفتار آنان بیشترین نفع را برای سازمان داشته باشد. هنر مدیریت، ایجاد شرایطی است كه برای با انگیزه كردن افراد بیشترین كارآیی را دارد. افراد سرانجام به شیوه ای برانگیخته می شوند و براساس نیازهای درونی خود،و تصویری كه از خود در ذهن دارند، واكنش نشان می دهند. هیچ فرضیه یا روش واحدی برای بر انگیختن افراد وجود ندارد. این واقعیت كه انگیزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، ناشی از نقش كلیدی این عنصر در موفقیت یك سازمان است.
اهمیت انگیزش سازمانی
- توانمندسازی سازمانها
- ماندگاری و رضایتمندی کارکنان
- خلاقیت
- جلب رضایت مشتریان
راههای ایجاد انگیزه درکارکنان
- توجه به نیازهای چهارگانه کارکنان (فیزیولوژیک،امنیت، احترام، خودشکوفایی)
- توازن بین درآمد و هزینه های زندگی
- مشارکت در سود
- مشارکت کارکنان
- ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادها، توانایی ها و کنار آمدن با خود و دیگران
- بهداشت محیط کار(بهداشت روانی و عمومی)
- مدیریت مبتنی بر هدف سازمانی
- تعیین اهداف مشارکتی نه تحمیلی برای سازمان
- برقراری عدالت سازمانی و پیشگیری از مقایسه
- پرداخت حقوق و مزایای مادی بر اساس مهارت، شیوه انجام کار و حرفه ای بودن
- توجه به تفاوت های شخصیتی کارکنان
- توجه به تفاوت های افراد از نظر انگیزشی
- وجه به تفاوت های فردی در زمان های مختلف
- آموز شهای مداوم
- بهره مندی از مزایایی مثل بیمه های درمانی، عمر، ورزشی و…
- حمایت مادی و معنوی از ایده پردازی کارکنان
- ایجاد محیط کار رقابتی
- ایجاد فرصت برای ارتقای علمی و حرفه ای کارکنان
- همراه با امنیت شغلی
- شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم کردن
- زمینه های رشد و شکوفایی آنان
- تعدیل و ارزشیابی رفتار سازمانی کارکنان
- پرداخت بر اساس مهارت و شایستگی
- ایجاد حس علاقه به کار
- انتخاب اهداف مشتری محور جهت ایجاد رقابت در کیفیت خدمات
- انعطاف پذیری درمورد اشتباهات
- ایجاد ارتباطات آزاد در محل كار بین مدیر و کارکنان
- پرهیز از ایجاد كشمكش میان كاركنان
- تکرار ایجاد انگیزه در طول سال
راهبرد های افزایش انگیزه درکارکنان برای مدیران
- افراد را در بلند مدت ارزیابی کنید
- پاداش های بلند مدت بدهید
- یک یا دو عامل که در موفقیت گروه در بلند مدت تأثیر دارد را معرفی کنید و افراد را بر اساس میزان مشارکت در دستیابی به این دو عامل پاداش دهید
- فرآیند آینده نگری و بلندمدت نگری را در بین کارکنان ترویج کنید
- به افراد بیاموزید اشتباهات، قسمتی ازهزینه پیشرفت به حساب می آید
- اطمینان حاصل کنید که افراد مناسب را در کار مناسب قرار داده اید
- پاداش ها را بر حسب نتایج حاصله (نه صرفاً فعالیت و مشغول به نظررسیدن ) توزیع کنید
- شرح وظایف وچارچوب شغلی هرفرد را مشخص کنید
- به کارکنانی که بازده کارشان کم است توجه خاص داشته باشید
- استفاده از اوقات فراغت را تشویق کنید
- اگر افراد کارشان را تمام کرده اند اجازه بدهید به خانه بروند
- آنچه را که لازم به نظر نمی رسد حذف کنید.
- جلسه های غیرضروری را حذف کنید
- به ساده کنندگان کار پاداش بدهید.
- به خوب یها و نقاط قوت افراد توجه کنید و به آن پاداش بدهید
- تحت تأثیر نق زدن و اعتراض افراد قرار نگیرید
- در جستجوی قهرمانان آرام باشید و وقت صرف کنید تا به آنهایی پاداش بدهید که بندرت غیبت می کنند
- کسانی که در غیاب مدیر هم خوب کار می کنند.
- کسانی که متوجه کار خود هستند و درصددخودنمایی برنمی آیند را بشناسید
- مراقب کسانی که جاروجنجال راه می اندازند باشید و به آنان امتیازی ندهید
- برای رشد و پیشرفت کارکنان سرمایه گذاری کنید
- نظام پرداخت حقوق و مزایا باید عادلانه باشد
نتایج مثبت با انگیزه بودن كاركنان
- بهبود رفتارها و منش هایی كه منجر به ایجاد محیط كاری مورد پسند وعاری ازدغدغه برای مشتری می شود
- افزایش علاقه وتوجه به كاركه افزایش كارآیی و بهره وری موسسه را درپی خواهد داشت
- ابراز توجه بیشتر به مشتری
- یادگیری هرچه بهتر مهارت های شغلی كه سبب ارتقای سطح كیفی خدمات كاركنان می شود.
- بسترسازی محیطی برای همیاری گروهی كه در برخی شرایط كاری حاد و بحرانی می تواند مشكلات موسسه را به خوبی برطرف كند
- بهبود الگوهای اخلاقی كاركنان و جلوگیری از ایجاد سنگ اندازی هایی كه موسسه را دچار مشكل كند
- افزایش خلاقیت كاركنان و در نتیجه استفاده ازابتكارهای آنها در تسریع و بهبود روند كارها
- افزایش بهره وری مؤسسه
راه های افزایش درکارکنان ومدیران
نتیجه گیری
نیروی انسانی به عنوان یك عامل محوری موثر بر كیفیت خدمات و درنتیجه تامین كننده رضایت خاطر مشتریان، نقش كلیدی در ادامه حیات یك سازمان دارد. رویکرد افزایش تعهد کاری در کارکنان برای برخی موسسات اهمیت بسیاری دارد. هدف نهایی هر ایجاد تعهدی، باید تبدیل آن به فرهنگ و عادت باشد. افزایش انگیزه ها چه انگیزه های درونی و چه انگیز ههای اجتماعی رابطه مستقیمی با افزایش بهره وری کارکنان دارند. ایجاد انگیزش در کارکنان یکی از مهمترین وظایف مدیران است و نکته آخر اینکه تخصص و تفکر خلاق کارکنان به ارتقا و پیشرفت سازمان و جامعه کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید