راه اندازی کسب و کار جدید
کسب و کار جدید چگونه راه اندازی کنیم؟
برای افرادی که هرگز کاری را راهاندازی نکردهاند، این کار وحشتآور به نظر میرسد. البته در واقع این فرآیند سادهای است ولی نیاز به تلاش زیاد، پول، شب بیدار ماندن، فداکاری و شکست قبل از پیروزی دارد. در این مقاله به بررسی چگونگی راه اندازی آن میپردازیم.
کسب و کار چیست؟
کسب و کار یا : بیزینس (به انگلیسی : Business (یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو برای مشتری ایجاد شدهاست. کسب و کار در اقتصاد سرمایهداری حکمفرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آنها بخش خصوصی است، برای این ایجاد شدهاند که سود ساز باشند و دارایی صاحبشان را بیشتر کنند.
هدف از راه اندازی کسب و کار چیست؟
یک کسب و کار هنگامی راه اندازی می شود که شخصی به این نتیجه برسد که می تواند از طریق تولید کالا یا خدمت و فروختن آن به مردم ،سود کسب کرده، به جامعه خود خدمت کند.
تمام کسب و کارهای موجود،اهداف مشابهی دارند.یکی از اهداف مهم صاحب کسب و کار آن است که از طریق کسب و کارش به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند تا موفق باشد.به عنوان مثال یکی از اهداف شما از مطالعه این مطالب آن است که چگونگی راه اندازی کسب و کار شخصی را یاد بگیرید و بتوانید برای خود کسب و کاری را راه اندازی کنید.
مراحل راه اندازی کسب و کار جدید
1)در نظر گرفتن چالش های پیش رو:
آمار سالهای اخیر نشان میدهد که درصد بالایی از کسب و کارهای نوپا شکست میخورند. دلایل این شکستها موارد مختلفی اعم از خستگی بیش از حد کارمندان و کارآفرین، کمبود سرمایه، عدم استقبال بازار و… است.
گر چه مالکیت یک کسب و کار سود بسیاری دارد و فرصتهای بسیاری فراهم میکند، اما هرکس هر برنامهای برای ورود به دنیای کارآفرینی دارد، باید از چالشهای بالقوه آن نیز مطلع باشد. افرادی که در پی امنیت ثابت در سرمایهگذاری و حجم مشخصی از درآمد هستند، ترجیح میدهند که به سمت راه اندازی کسب و کار نروند.
1-درآمد نامطمئن:
راه اندازی و شروع هیچ تضمینی را برای بقای یک کارآفرین و کسب سود کافی ایجاد نخواهد کرد. برخی از مالکان کارهای کوچک، سخت تلاش میکنند تا با مدیریت خودشان یک درآمد مناسب به دست آورند. در یک زمینه کوچک حوزه کاری روزها اغلب درگیر ملاقات با ذینفعان مالی هستند. درآمد ثابتی که با کار کردن برای دیگران حاصل میشود، ممکن است برای مالک یک کسب و کار وجود نداشته باشد. مالک، همیشه آخرین نفری است که از درآمد کسب و کار خود منتفع میشود.
2-مسئولیت کامل :
این یک چالش برجسته و ویژه است. کار افرینان بعضا در می یابند که بایددر مورد چیز هایی که نمی دانند، تصمیم بگیرند. بسیاری از مالکان کسب و کار، به سختی مشاورانی را پیدا می کنند. در اخرین نظرسنجی انجام شده توسط فدراسیون ملی ایالات متحده مشخص شد که 34% مالکان کسب و کار های کوچک در هنگام تصمیم گیری، هیچ شخصی را نداشتند که از او کمک بگیرند.
3-سطح بالای استرس و نگرانی:
شروع و مدیریت یک کسب و کار میتواند یک تجربه شگفتانگیز و باورنکردنی باشد، اما این امر میتواند با استرس بالا توأم باشد. اغلب کارآفرینان سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه کاریشان انجام میدهند و امنیت و سلامتی خود را به سبب پرداختیهای زیاد، به خطر میاندازند.
2)ایجاد طرح اولیه کسب و کار:
حالا که یک ایده برای شروع فعالیت خود دارید، باید یک نقشه راه تهیه کنید تا بتوانید ایده کسبوکار خود را به واقعیت تبدیل کنید. وجود یک طرح اولیه برای همهی استارتآپها و کسبوکارهای جدید، امری ضروری است.
برای دریافت حمایتهای مالی، لازم است که طرح کسبوکار را تهیه کنید و به موسسات مالی ارائه دهید. بعد از ارزیابی طرح، ایده مورد توجه سرمایهگذاران، بانکها و یا موسسات مالی قرار میگیرد.
اگر به دنبال حمایت مالی نیستید، یک طرح یک صفحهای هم کفایت میکند.
3)تامین بودجه:
در بسیاری از حالات، بهترین روش تامین بودجه استفاده از سرمایه های شخصی است. اگر تمکن مالی تان اجازه می دهد، ملکی برای فروش دارید، سرمایه ی پس ازانداز شده ای دارید که امکان استفاده از آن برایتان وجود دارد، به سراغ روش های دیگر نروید. معمولا این روش، اولین پیشنهاد بیزنیس کوچ ها برای شروع بیزینس تان، به شماست.
4)انتخاب نام مناسب :
مهمترین قسمت کار شما در انتخاب نام همینه که ببینید کدام مزیت کمک بیشتری به شما در موفقیت کسب و کارتون می کنه و کلا کدام امتیاز وزن بیشتری داره. مثلا وقتی نام کوتاهِ خوش آهنگی استفاده کردید اما خیلی بی معنی و نامرتبط با موضوع شماست. بهتره بیخیال بشید و یک اسم ۲ کلمهای مرتبط یا تصویری انتخاب کنید.
5)بهره گیری از افراد مناسب:
به تعدادی کارمند و مدیر نیاز دارید تا به کمک آنها شرکت را ایجاد کنید. تعداد نیروی کار لازم برای شروع، به حوزه تخصصی شما مرتبط است. در صورتیکه از قانون، مالی و حسابداری سر رشتهای ندارید، از یک وکیل، حسابدار و مشاور مالی کمک بگیرید. این موضوع در بلند مدت باعث صرفهجوییهای زیادی میشود. آنها میتوانند الزامات قانونی و تعهدات مالی را بر اساس ساختار کسب و کار شما توضیح دهند و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنند.
سپس بیمهای با پوشش مناسب و قیمت مناسب پیدا کنید و کسب و کار خود را بیمه کنید. اکنون زمان آن است که کارمندان خود را استخدام کنید. استفاده از فریلنسرها و مشاوران به صورت پروژهای در شروع کار نیز ایده خوبی به نظر میرسد.
6) انتخاب مکان شرکت و طراحی وبسایت:
شما به یک مکان فیزیکی و وب سایت نیاز دارید و تفاوتی ندارد که یک دفتر کار،مغازه خرده فروشی یا واحد تولیدی تاسیس می کنید. برای این که حجم زیادی از سرمایه خود را صرف خرید مکان نکنید، یک واحد را اجاره کنید. البته خریدن ملک در بلند مدت صرفه اقتصادی دارد. برای ایجاد وب سایت منتظر راه اندازی کسب و کار خود نمانید. از این طریق زمانیی که افراد به صورت انلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما جست و جو می کنند، خود را به ان ها به عنوان یک کسب و کار فعال معرفی می کنید.
شما بدون حضور در فضای آنلاین دوام نمیآورید. پس از راهاندازی وبسایت از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کنید. بیشتر مشتریان احتمالی شما حتما در یکی از این شبکههای اجتماعی حضور دارند.
7)تحلیل کسب و کار های رقیب:
تجزیه و تحلیل رقبا رویکردی است که در آن رقیبان برتر سازمان خود را شناسایی میکنید و دربارهی تمام جنبههای شرکت آنها، از جمله خط محصول، آمار فروش و برنامههای بازاریابی، تحقیق میکنید. هرچه دربارهی رقیبان خود بیشتر تحقیق کنید، دربارهی رفتارها و بازار هدف همسو با آن، دید بهتری پیدا میکنید.
در نتیجه مسیر کسبوکار جدید میتواند پر از چالش و ریسک باشد. اما، با در دست داشتن اطلاعات مناسب میتوانید در این مسیر، موفق شوید و سود زیادی بدست آورید.
برای راهاندازی یک کسبوکار موفق باید از انگیزه و اشتیاق بالا برخوردار باشید؛ در غیر این صورت، مشکلات و موانعی که در سر راهتان قرار دارند، شما را از ادامه مسیر پشیمان میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید