09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

اصول و فنون مذاکره

23 بهمن 1401
ارسال شده توسط علی بیسجردی
مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
7.3k بازدید
فنون مذاکره

در جلسات گذشته، همراه استاد حمیدرضا تقوی بودیم تا اصول و فنون مذاکره را که در طول زندگی بسیار مورد استفاده ی بازرگانان و تاجران و کسب و کارهای کوچک واقع می شود، به دانش پذیران دوره ی MBA آموزش دهیم.

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
تاکتیک های مذاکره
سکوت
تاتولوژی
GIL
سالامی(کالباسی(:
اختیار مشکوک
پلیس خوب، پلیس بد
نفر سوم
زمان محدود
لنگر اندازی
بمباران اطلاعاتی
مذاکره در سایه
کلام پایانی:

فنون مذاکره

در اینجا چکیده ای از مطالب را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم تا با نکات پایه ی اصول و فنون مذاکره آشنا شوید.

در ابتدا باید درباره مذاکره و شیوه های مذاکره صحبتی داشته باشیم، برای اینکه یک مذاکره موفق داشته باشیم، باید در ابتدا بدانید که طرفی که با او در جلسه ی مذاکره هستید، چه تایپ شخصیتی دارد، و نحوه مذاکره با آن تایپ شخصیتی به چه صورت است؟ یا به عبارتی دیگر با شناخت تایپ شخصیتی او، یاد میگیرید که چگونه و با چه بیانی دل او را برای یک مذاکره موفق و دوطرفه به دست بیاورید.

برای اینکار در ابتدا باید سیاست و شگردهای مذاکره را بدانید:

تاکتیک های مذاکره

  1. سکوت

وقتی به سراغ یادگیری اصول و فنون مذاکره میرویم، اغلب انتظار داریم که روش صحبت کردن را بیاموزیم و تسلط کلامیمان نیز افزایش پیدا کند.

ولی در عین حال کمتر به تکنیک‌ صحبت نکردن و مهارت سکوت توجه مینماییم. ابزار سکوت در مذاکره یک پوئن ارزشمندی است که اگر به درستی و به جا استفاده شود، دستاوردش گاهاً می‌تواند حتی از ساعت‌ها سخن گفتن نیز بیشتر باشد.

حرف زدن در مذاکره فقط یک هدف نیست؛ بلکه یک وسیله برای ارتباط است. هدف اصلی ارسال پیام است و اگر سکوت، خیلی بهتر از حرف زدن می‌تواند پیام و نیت شما را به طرف مقابل بفهماند، حتماً باید از آن استفاده کنید.

سکوت در مذاکره به چند دلیل صورت میگیرد:

  • نمایش قدرت

سکوت می‌تواند نشانه‌‌ای از اختلاف قدرت بین طرفین در مذاکره باشد. فردِ قدرتمندتر معمولاً در مذاکره سکوت کرده و فرد ضعیف‌ تر، به دفاع از مواضع و خواسته‌های خود مشغول است و برای متقاعد کردن طرف مقابل(قدرتمند) تلاش می‌کند. اما به نظر میرسد تلاشش بی فایده باشد.

  • اعلام نارضایتی

گاهی اوقات سکوت می‌تواند نشانه‌ای از اعتراض و نپذیرفتن موضع و خواسته ی طرف مقابل باشد. زیرا سکوت همیشه علامت رضایتمندی نیست!

پیشنهاد :  چگونه با مذاکره حقوق خود را افزایش دهیم؟

به عنوان مثال: وقتی یکی از اطرافیانتان در غیاب یکی از دوستان مشترکتان بد او را می‌گوید، اگر نخواهید یا نتوانید مستقیماً با او درباره ی بدگویی اش مخالفت کنید، با سکوت می‌توانید به او این پیام را بدهید که نمی‌‌خواهید این بحث ادامه پیدا کند.

  • درخواست های بیشتر

سکوت کردن همچنین می‌تواند نشان دهد که از میزان تخفیف ارائه شده راضی نیستید. ترکیب حرف زدن و سکوت کردن، می‌تواند استراتژی مناسب‌تری برای چانه‌زنی و درخواست بیشتر و امتیازخواهی باشد.

  1. تاتولوژی

تاتولوژی به دو معنا بکار میرود.

  1. استفاده از جملات تکراری و زائد و تکرار مکرر یک حرف
  2. و معنای دیگر، تاتولوژی یعنی جمله ای که جدا و مستقل از شرایط موجود، همیشه صحیح باشد و طرف مقابل نتواند آن را به سادگی انکار کند. هر پیام و گفتگویی که یکی از این دو ویژگی را داشته باشد می‌تواند مصداق تاتولوژی باشد.

تاتولوژی در مذاکره کاربردهای فراوانی دارد. در حدی که به جرأت میشود گفت که اگر تاتولوژی را از مدیران، مذاکره‌کنندگان، سیاستمداران، فروشندگان قرارداد بگیرید، دستشان در مذاکره کاملاً خالی می‌شود و نمی توانند حتی برخی از گفتگوهای ساده را نیز به سرانجام برسانند.

تاتولوژی به دلایل مختلفی صورت میگیرد:

  • طفره رفتن از پاسخ دادن

  • پرکردن فضای سکوت

  • خریدن زمان(مدیریت زمان)

  1. GIL

  2. سالامی(کالباسی(:

استراتژی کالباسی به معنای امتیازخواهی و درخواست های کوچک در مذاکره است. این امتیازخواهی معمولاً به دو صورت انجام می‌شود:

 

خُرد و کوچک کردن یک درخواست بزرگ به چندین درخواست کوچک، در حدی که طرف مقابل، نتواند به سادگی آن‌ها را رد کند.

  1. اختیار مشکوک

در بسیاری مواقع علی رغم سوال از طرف برای تشخیص میزان اختیارات وی و اطمینان حاصل از اینکه فردی دارای اختیار کافی است، یا نه، در انتهای جلسه طرف دیگر مذاکره برای برون رفت از توافق احتمالی یا شاید خرید زمان بیشتر برای کسب اطلاعات بیشتر، عنوان می‌کند که بایستی با رئیس یا همکاران خود درمورد این مطلب مشورت کرده وکسب تکلیف کند.

پیشنهاد :  ۲۵ حقیقت شگفت انگیز از شناخت زبان بدن

این تکنیک خود یکی از حیله‌های مذاکره است که به نام روش (اختیار مشکوک) شناخته می شود. بطوریکه فرد قصد دارد با خرید زمان بیشتر، امتیازات بیشتری را در آینده از طرف مذکور طلب کند یا در برخی مواقع تغییرات یکطرفه‌ای را در شرایط مذاکره اعمال کند.

  1. پلیس خوب، پلیس بد

یکی از ترفندهای شناخته شده و رایج در مذاکره، پلیس خوب، پلیس بد است. در این روش تیم مذاکره کننده شما را بدون اینکه خودتان خبر داشته باشید بازی می دهند و از شما امتیازی که نمی خواستید بدهید را می گیرند.

  1. نفر سوم

  • تعویض فرد مذاکره کننده

در این روش یکی از طرفین مذاکره، به دلیل اینکه میخواهد امتیازات بیشتری از طرف دیگر بگیرد و خود را ناتوان در این مسئله میداند، مدیریت جلسه را به نفر سوم میسپارد، بطوریکه به طرف دیگر میگوید که ازین پس با همکار من که آقا یا خانم فلانی است، مشورت کن.

  1. زمان محدود

تحت فشار قرار دادن طرف مذاکره کننده با اعلام محدودیت زمانی

یکی از حیله ها و ترفند های مذاکره تحت فشار قرار دادن طرف مقابل در مذاکره است زمانی که طرف مقابل تحت فشار روانی قرار بگیرد، نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد و خیلی ساده و سریع امتیازهایی را می‌دهد که بعداً باعث پشیمانی اش خواهد شد.

شاید شما هم با این دیالوگ برخورد کرده باشید که:

(تا یک ساعت آینده قراردادتون رو برامون بفرستین فرصت ما بسیار محدوده و شما تا 24 ساعت آینده اگا با ما موافق هستید حتما نتیجه را اعلام کنید وگرنه غیر ازین باشه ما نمی تونیم باهات همکاری بکنیم.)

 

در این موارد فرد مذاکره کننده با محدود کردن وقت برای طرف مقابل، او را در تحت فشار قرار میدهد تا با این وسیله به خواسته‌هایش سریع‌تر دست پیدا کند.

  • فرصت محدود

  • انتخاب های دیگر

  1. لنگر اندازی

یکی از خطاهای شناختی است که باعث می‌شود ما در تخمین زدن و برآورد اشتباه عمل کنیم.

پیشنهاد :  نحوه تشخیص دروغ در مذاکرات

برای درک بهتر این تکنیک تصور کنید که طی یک مذاکره تجاری در حال اخذ نمایندگی فروش یک شرکت بزرگ تولیدی و بستن قرارداد هستید.

مدیر این شرکت از شما می‌پرسد که در سال اول چقدر می‌توانید بفروشید؟

می‌دانید که پاسخ این سوال بر روی سایر شرایط قرارداد نیز تأثیر دارد و اگر نتوانید فروش بالایی را برای سال اول اعلام کنید، حتی ممکن است قرارداد را به‌کلی از دست بدهید.

با وجود اهمیت بحث، شما هیچ برآورد اولیه‌ای ندارید که در سال اول چقدر می‌توان فروخت. در این میان، طرف مقابل می‌گوید که در دو قرارداد مشابه در همین شهر، یک شرکت فروش دو میلیاردی سال اول و شرکت دیگر فروش دو میلیارد و دویست میلیون تومانی را متقبل شده‌اند.

  1. بمباران اطلاعاتی

بمباران اطلاعاتی بدین معناست که طرف مقابل در مذاکره، انبوهی از اطلاعات غیر مرتبط و مرتبط را در جلسه مطرح کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد و حجم اطلاعات آنقدر زیاد است که شما نتوانید تمام آن‌ها را ارزیابی و تحلیل کنید و رشته کار در جلسه از دستتان برود و درنهایت جلسه ی مذاکره به نفع طرف مقابل شما به پایان برسد. بمباران اطلاعاتی معمولاً به دلایل زیر انجام میشود.

  • خریدن زمان

  • طفره رفتن

  1. مذاکره در سایه

تکنیک مذاکره در سایه یک روش تجربی است که به صورت تکرار کلمات بدون وقفه در مذاکره بعد از شنیدن نظرات طرف مقابل به کار میرود. زمان عکس العمل بین شنیدن یک کلمه و تلفظ کردن آن چیزی بین 150 میلی ثانیه تا 250 میلی ثانیه است, این تاخیر همان فاصله بین هجاهای گفتاری است.

کلام پایانی:

در اینجا 11 مورد از تکنیک های اصول و فنون مذاکره را در جلسه مذاکره بیان کردیم. برای اینکه بدانید چگونه هر یک از تکینک هارا به خوبی بشناسید و بتوانید آن را دور بزنید، از دوره های آموزشی ما که توسط استاد حمیدرضا تقوی تدریس شده است، دیدن کنید و در صورت نیاز آن هارا تهیه کنید تا بتوانید در یک جلسه ی مذاکره به حرفه ای ترین شکل ممکن رفتار کنید.

نظر بدهید !
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • مذاکره برای افزایش حقوق
    چگونه با مذاکره حقوق خود را افزایش دهیم؟

    279 بازدید

  • چگونه دیگران را متقاعد کنیم ؟

    8.28k بازدید

  • اصول مهم مذاکره قبل از فروش
    اصول مهم مذاکره قبل از فروش

    7.48k بازدید

  • مذاکره چیست ؟ ( عوامل کلیدی مذاکره )

    8.55k بازدید

  • کلمات جادویی در فن بیان
    کلمات جادویی در فن بیان

    3.49k بازدید

  • چگونه در مذاکره برنده شویم؟
    چطور در مذاکره برنده باشیم؟

    3.53k بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • طراحی مدل کسب و کار
    دوره Business Model
  • دوره DBA مدیریت بازاریابی | مدرک DBA مدیریت بازاریابی
    دوره DBA مدیریت بازاریابی | مدرک DBA مدیریت بازاریابی
  • بسته آموزشی مدیریت هنر
    بسته آموزشی مدیریت هنر
  • بسته سوالات BBA مدیریت
  • دوره اصول و فنون مذاکره
    ورکشاپ اصول و فنون مذاکره
آخرین مقالات
  • ترجمه ناجیت چیست؟ تاثیر آن در روند مهاجرت
  • چگونه در بازار هنر جای خود را پیدا کنیم؟ رازهای دیده شدن هنرمندان
  • چگونه مرکز اموزشی خود را برند کنیم؟
  • هوش مصنوعی و آینده کسب و کارها
  • چگونه زمان‌بندی پروژه را مدیریت کنیم؟ (راهنمای کامل + ابزارها)

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت