چگونه رزومه خوب بنویسیم؟! (نکات طلایی نوشتن رزومه)
چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ رزومه کاری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ برای این که شما بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید، باید به خوبی با صاحبان مشاغل ارتباط برقرار کنید. در دنیای حرفهای و کاری، این ارتباط از طریق نوشتن رزومه اتفاق میافتد. با این حال رزومه نویسی کار آسانی نیست. باید رزومه خود را به نحوی بنویسید که کارفرما آن را بپسندد و شانس انتخاب شدن شما را افزایش دهد.
حتی اگر مدت زمانی را هم مشغول به کار بودهاید، باید به بهترین نحو ممکن آن را در رزومه حرفه ای خود ثبت کنید. در ادامه میخواهیم با نکتههای بیشتری در نگارش رزومه آشنا شویم. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
رزومه چیست و چه کاربردی دارد؟
رزومه شما یک سند است که بازتاب کننده اطلاعات شخصی و کاری شماست. داشتن یک رزومه خوب میتواند سابقه شما را به طور درخشان به کارفرماها نشان دهد. رزومه یک آرشیو از مهارتها و فعالیتهای کاری شما است. شما میتوانید برای تقاضای کار از آن استفاده کنید و برای شرکتها یا سازمانهای مختلف ارسال نمایید.
در این سند اطلاعات متفاوتی اعم از اطلاعات شخصی مانند نام و مشخصات هویت، محل سکونت، شماره تماس و راههای ارتباطی وجود دارد. همچنین اطلاعاتی شامل مهارت و سوابق کاری شما نیز در بخش اطلاعات حرفهای رزومه جای دارد. هدف از نوشتن رزومه کاری و ارسال برای سازمانها، آشنایی کارفرما با شماست. این که شما چه کسی هستید، چه توانایی هایی دارید و چه کمکی می توانید به سازمان بکنید.
با ارسال رزومه حرفه ای شما به دنبال جایگاه شغلی خوبی خواهید بود. هر چه بیشتر با روش و تکنیکهای رزومه نویسی آشنا باشید، شانس انتخاب شما برای آن جایگاه بیشتر خواهد بود. توجه کنید که اگر در کنار نوشتن رزومه کاری، روی برندسازی شخصی هم کار کرده باشید، احتمال استخدام شما در سازمان مورد نظر افزایش خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا با تکنیکهای بیشتری آشنا شوید.
انواع رزومه
به طور کلی سه مدل رزومه داریم. هر یک از رزومهها برای اهداف خاصی نوشته میشوند. رزومه به طور معمول شامل یک الی دو صفحه اطلاعات مربوط به شغل، تحصیل و مهارتهای شما است. رزومههایی که در حال حاضر، متقاضیان زیادی دارد، رزومههای کاری، تحصیلی، مهاجرتی و آنلاین هستند. البته رزومه مهاجرتی با توجه به درخواست شغل یا تحصیل در دسته کاری یا تحصیلی قرار میگیرد.
1. رزومه کاری
مدل مرسوم رزومه هام نوع کاری است که در آن سوابق شغلی و مهارتها، اهمیت ویژهای دارند. وقتی شما برای جایگاه شغلی خاصی رزومه ارسال میکنید، باید آن را متناسب با مهارتهای مورد نیاز پر کنید. سوابق شغلی مرتبط با کار درخواستی را درج نمایید.
2. رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی برای مهاجرت و حتی پیدا کردن شغل مناسب هم مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی هم اگ قصد ادامه تحصیل در رشته یا دانشگاه دیگری را داشته باشید، باید رزومه تحصیلی خوبی بنویسید.
3. رزومه آنلاین
اگر به دنبال یک شغلی هستید که برای ثبت اطلاعات شما از وب سایت یا لینک مخصوصی استفاده میکند به آن رزومه آنلاین میگویند. در اطلاعات وب سایت مورد نظر شما باید فقط اطلاعاتی که کارفرما میخواهد را ارسال کنید. در نتیجه فقط اطلاعات مورد نظر از شما دریافت میشود.
چگونه رزومه خوب بنویسیم؟ (20 نکته برای نوشتن رزومه خوب)
رزومه شما باید هدفمند باشد. هدف شما از نوشتن این رزومه چیست؟ با رزومه خود به چه جایگاهی میخواهید برسید؟ مهمترین نکته در رزومه نویسی، هدفمند بودن آن است. این که رزومه شما از یک انسجام کلی برخوردار باشد، اهمیت ویژهای دارد. نکاتی وجود دارد که اگر در نوشتن و طراحی رزومه خود از آنها استفاده کنید، قطعا شما از یک رزومه بسیار قوی برخوردار خواهید بود.
1. رزومه خود را در یک صفحه بنویسید
اینکه رزومه شما در مدت زمان بسیار کم قابل مطالعه و بررسی باشد اهمیت بالایی دارد. رزومه خود را کوتاه و مختصر بنویسید و از تمام اطلاعات مهم و کلیدی که مربوط با کار شما هستند در یک متن کوتاه استفاده کنید. رزومه شما باید در زمان بسیار کم توسط کارفرما خوانده شود و او را قانع کند تا شما را استخدام کند.
مهمترین نکته اینجا است که تمام مهارتها و تواناییها و سوابق تحصیلی و شغلی مرتبط با کاری که میخواهید در آن استخدام شوید، در یک صفحه جا شوند. اگر به بیش از یک صفحه احتیاج دارید، نهایتاً رزومه خود را دو صفحهای بنویسید.
2. برای نگارش رزومه خود از یک قالب استفاده کنید
انتخاب قالب مناسب یکی از نکات مهم رزومه نویسی است. انواع متنوعی از قالبهای رزومه وجود دارد که معروفترین آنها رزومه زمانی، مهارتی و ترکیبی هستند. با توجه به این که شما چه مهارت هایی دارید و سابقه کاری شما چه میزان است، باید بهترین نوع قالب نگارش را برای خود انتخاب و طبق آن قالب رزومه خود را بنویسید. یکی از بهترین نوع رزومه، مدل زمان دار است که به ترتیب از آخرین سوابق کاری شما تا اولین آنها در آن نوشته میشود.
3. مهم ترین مدارک و تجربیات خود را در اول بنویسید
ممکن است شما دارای تجربه کاری و تحصیلی بسیار زیاد و متنوعی داشته باشید اما لازم است که رزومه خود را کوتاه بنویسید. مدیران استخدام بیشتر از چند ثانیه بر هر رزومه زمان صرف نمیکنند، پس اگر رزومه شما شامل اطلاعات بسیار قدیمی و غیر مرتبط با شغل که شما درخواست آن را دارید باشد، باعث می شود که اطلاعات اصلی دیده نشود و در روند انتخاب شما خدشه وارد کند.
در رزومه خود فقط تجارب کاری و تحصیلی که مربوط به شغل درخواستی شما بنویسید و از نوشتن رزومه غیر مربوط به شغل درخواستی شما اجتناب کنید.
4. دستاورد های مهم خود را بیشتر نمایش دهید
بجای نوشتن تمام شرح وظایفتان در بخش سوابق شغلی، مهمترین دستاوردها را در هر سمتی که داشتهاید بنویسید و اگر نیاز بود با اعداد و ارقام میزان تاثیر و موفقیتتان را بیان کنید. حتی بهتر است که بخش جداگانهای برای دستاورد ها در رزومه خود قرار دهید که بیشتر در معرض دید قرار بگیرد.
5. رزومه تا حد امکان ساده بنویسید
نمونه رزومههای خوب معمولاً ساده و بدون پیچیدگی هستند. ساده نویسی رزومه باعث می شود سریع تر خوانده شود و بیشتر مورد استقبال کارفرما قرار گیرد. ساده نویسی رزومه به این معنی است که به راحتی برای طرف مقابل قابل خواندن باشد و از یک فونت خوانا استفاده شده باشد.
6. از یک فونت متناسب استفاده کنید
به منظور خواناتر بودن رزومه، بهتر است از یک فونت پایه برای رزومه خود استفاده کنید. سایز فونتتان بهتر است بین 10-12 باشد. انتخاب یک فونت خوانا رزومه شما را حرفهایتر جلوه میدهد.فاصله زیاد بین نوشتهها باعث میشود که توجه و تمرکز کسی که رزومه را مطالعه میکند کم شود. همچنین فضاهای سفید خالی را کاهش دهید.
7. تمام اطلاعات تماس خود را بنویسید
احتیاجی نیست آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق در رزومه بنویسید اما حتما شماره تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و آدرس لینکدین خود را در رزومه داشته باشید.
8. سوابق اخیر و مرتبط خود را بنویسید
به عنوان یک قانون باید بدانید که نوشتن سوابق شغلی تا 10-15 سال اخیر منطقی است و قبل تر از آن نیاز نیست! همچنین تنها سوابق مرتبط با شغل درخواستی را باید بنویسید و از نوشتن سوابق غیر مرتبط جلوگیری کنید !
9. برای نداشتن هیچ تجربه کاری اصلا نگران نباشید !
اگر تازه فارغ التحصیل شدهاید هیچ سابقه کاری ندارید ، یا در زمینهای که قصد دارید در آن کار کنید سابقه مرتبط ندارید، میتوانید بر بخش مهارتها متمرکز شوید و تواناییهای مرتبط با شغل درخواستی را در رزومه بنویسید.
10. رزومه اگر شامل اعداد باشد بهتر است !
در بخش سوابق کاری و تجربیات بهتر است از اعداد و ارقام استفاده کنید تا رساندن مفاهیم راحت تر باشد. کارفرماها با مقیاسهای قابل اندازهگیری خیلی خوب پاسخ میدهند و این اعداد در فهم بهتر میزان ارزش و تسلط شما در کار مرتبط کمک میکند.
11. به دنبال کلمات اصلی مربوط به شغلی که میخواهید باشید !
زمانی که میخواهید در شرکت یا سازمان و کسب و کار خاصی استخدام شوید، قبل از هر چیز باید شرح شغلی که متقاضی استخدام در آن هستید را بخوبی مطالعه کنید و از کلمات اصلی و کلیدی آن شغل در رزومه خود استفاده کنید. با مطالعه شرح شغلی به وضوح متوجه میشوید که کارفرمای آن سازمان به دنبال چه چیزی در یک کارمند ایدهآل است و این کار را برای شما آسانتر میکند.
12. اول راجع به تجربیات خود بنویسید و بعد از آن مدارک
اینکه چه تجربیاتی در زمینه تحصیلات و کار خود داشتهاید اهمیت بیشتری دارد تا اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کردهاید.
13. وضعیت تحصیلی فعلی خود را بنویسید
در صورتی که در حال تحصیل هستید بصورت آنلاین و یا حضوری باید در رزومه خود به آن اشاره کنید. تمام دورههایی که به صورت آنلاین در آن شرکت کردهاید را در این بخش قرار دهید.
14. استقلال به شخصیت خود بدهید.
ترسی نداشته باشید از اینکه در مورد علایق خود برا بنویسید. تنها در مورد علایقی بنویسید که با شغلی که میخواهید در آن استخدام شوید، مرتبط باشد. اینکه علایق خود را را با درخواست و نیاز شرکتها و سازمانهایی که برای آنها رزومه ارسال میکنید همسو کنید، رزومه شما را از دیگر افرادی که رزومه ارسال کرده اند متمایز و بهتر میکند.
15. از نوشتن تمامی مهارتهای مرتبط با شغل درخواستی اطمینان حاصل کنید.
از نوشتن مهارتهایی که از همه متقاضیان انتظار میرود بپرهیزید و تنها موارد حائر اهمیت را بنویسید تا حرفهای تر جلوه کنید.
16. تعدد تغییر شغل
اگر چندین بار محل کار خود و یا شغل خود را تغییر دادهاید، برای هر کدام دلیل قانع کننده ای بیاورید مثل تغییر محل سکونت یا تعطیل شدن مجموعه ای که در آن بودید. با این کار ابهاماتی که ممکن است در ذهن کارفرما از شما ایجاد شود جلوگیری می کند.
17. تصحیح و ویرایش کنید
حتماً قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکتها و سازمانها، چند مرتبه با دقت رزومه را بررسی کنید و نقاط ضعف و نکات قوت را چک کنید. از این نظر که تمام موارد ضروری و مرتبط با شغل درخواستی را داشته باشد، کوتاه و مختصر و مفید باشد، از نظر نگارشی و جمله بندی روان باشد و غلط املایی نداشته باشد.
18. با فرمت PDF رزومه را با ذخیره کنید
قبل از ارسال رزومه و ایمیل کردن به هر شرکتی، حتما فرمت فایل را به pdf تبدیل کنید تا فایلتان به همان صورتی که تنظیم شده و بدون تغییر به دست کارفرما برسد.
19. نام فایل رزومه را به درستی انتخاب کنید
نامگذاری فایل رزومه کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده است که گاهاً به آن بی توجهی میشود. حتما از نام خودتان در اسمی که برای رزومه میگذارید استفاده کنید. (“رزومه سعید عابدی” به جای “رزومه”)
20. به صورت دوره ای رزومه را آپدیت کنید
هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارتهای جدید که کسب کردهاید را به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه را تغییر و ارتقا دهید.
کلام پایانی
اگر شروع به رزومه مویسی کرده باشید، حتما با چالشهای زیادی مواجه شدید. در این مطلب نکات ضروری که باعث میشود یک رزومه درجه یک بنویسید، بررسی شده است. اگر میخواهید رزومه حرفه ای داشته باشید، بهتر است دورههای مهارتی یا دوره های مدیریتی که گذراندهاید را بنویسید. برای آن که مهارتهای لازم را کسب کرده و خوش بدرخشید، میتوانید در دورههای مدیریت از جمله دوره MBA و دوره DBA، شرکت کنید. این مدارک تحت نظر وزارت علوم بود و برای مهاجرت، اعتبار لازم را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مرکز دوره های مدیریتی در ارتباط باشید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
کسی هست برای من رزومه بنویسه؟