10 ویژگی مدیران تاثیرگذار و موفق
مدیران موثر تصادفی به این جایگاه نرسیدهاند. رازی که آنها را نسبت به دیگر افراد موفقتر و برجستهتر کرده است، ویژگیهای رفتاری منحصر بفرد آنهاست. رهبران بزرگ و پیشرو عادتهای موثر رهبری را آموخته و به کار گرفتهاند؛ کاری که شما هم میتوانید انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 ویژگی مدیران تاثیرگذار و موفق بپردازیم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
تبدیل شدن به یک مدیر موفق و تاثیر گذار به چیزی بیش از سخت کوشی و تلاش نیاز دارد. رهبران خارقالعاده ، کاری میکنند که شور و شوق و علاقهی آنها سازمانشان را برانگیزد. اجازه بدهید اشتیاق شما بخشی از شخصیت رهبری شما باشد. برای رهبری هم از قلبتان استفاده کنید و هم از مغزتان .
10 ویژگی مدیران تاثیرگذار و موفق
ارتباط موثر با نیروی انسانی
اصلا ممکن است بدون درست ارتباط برقرار کردن با افراد، آنها را مدیریت کرد؟ شما تا زمانی که نتوانید انسانها را لمس کنید، صحبتهایشان بشنوید و شرایطشان را درک کنید نمیتوانید روی آنها تاثیر بگذارید! وقتی هم تاثیر نگذارید، آنها شما را به اهدافتان نمیرسانند. مدیران موفق درهای اتاق خود را در حد معقول برای پرسنل خود باز میگذارند و با آغوشی باز پذیرای انتقادات و پیشنهادهای آنها هستند. مدیران موفق علاوه بر شنونده خوب بودن، عملکنندههای قدرتمندی نیز هستند.
نمیتوان هر درخواست و پیشنهادی را قبول کرد ، برای همین مدیران برتر همیشه چندین “نه” در نزد خود نگه میدارند تا در مواقعی نیاز بود استفاده کنند . ولی این نه گفتن ها همراه توجیه منطقی هستند. مدیر باید بتواند کارمند خود را قانع کند چرا مخالف است و اگر جواب “بله” باشد چه خطراتی سازمان را تهدید میکند.
مهارتهای فردی فوقالعادهای
یکی از مهمترین تواناییهای انحصاری افراد تاثیرگذار این است که همواره قادرند در هنگام صحبت کردن با دیگران احساس خاص بودن را به طرف مقابل القا کنند، آنها را تحت تاثیر خود قرار دهند و اثبات کنند که نسبت به سایرین دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند و همین موضوع موجب میشود رقبا و سایر مدعیان با ترسی ناشناخته و ناخودآگاه فضا را برایشان خالی کنند و این یعنی رشد سریع و بیبدیل در کمترین زمان ممکن. لذا استفاده بجا از تواناییهای فردی در لحظات حساس یکی از رمزهای موفقیت و پیروزی این افراد محسوب میشود.
سخنرانی فوقالعاده
آنها قادرند با استفاده از کلمات و جملات تاثیرگذار و هیجانی در سخنرانیهای خودشان و استفاده حرفهای از لحن مناسب در هر جمعی، غوغایی به پا کنند و هنگام ارائه موضوعی خاص، کیفیت و جذابیت را توامان در یک جمله هنرمندانه به مخاطبان خود هدیه دهند و این بخشی از دلایل موفقیت و شهرت منحصر به فرد آنها در ایجاد انگیزه در ذهن مشتریان و مخاطبانشان است، چرا که به این اصل اعتقاد راسخ دارند. سخنرانیهای عمومی یکی از بهترین راهها برای رسیدن به اهداف است.
در این راستا اگر نیمنگاهی به بنگاههای اقتصادی مهم و برندهای مشهور دنیا بیندازیم و آنها را واشکافی کنیم به خوبی اطلاع پیدا می کنیم که مدیران ارشد این کسب و کارها بدون استثنا سخنرانان حرفه ای هستند که توانایی جلب و جذب مردم به سوی خود و محصولاتشان را دارند و در مقابل، برندها و بنگاههای بزرگ اقتصادی به دلیل عدم وجود چنین مدیرانی با وجود بزرگی و عظمت کسب و کارشان هیچگاه نتوانستهاند در حوزه کسبوکار در عرصههای بینالمللی موفق عمل کنند.
قدرت ریسکپذیری و اعتماد به نفس کافی
در مرحله اول آنها به تواناییها و پشتکار منحصر به فرد خود ایمان و اطمینان کامل دارند و آمادهاند در هر مرحله از کار دست به ریسکهای بزرگ و خطرناک بزنند و در مسیر پیشرو هیچگاه تسلیم مخالفتها و موانع موجود نشوند و راز رسیدن به آمالشان را در سینه خود نگه میدارند و بیصبرانه همچون تیری در چله کمان برای رسیدن به هدف اشتیاق و انگیزه بالایی دارند.
قدرت فوقالعاده در ترغیب و متقاعدسازی دیگران
افراد بانفوذ اگر فاقد توانایی ترغیب و متقاعدسازی افراد بودند در جذب آنها به سوی خود همواره دچار مشکل می شدند ، زیرا آنها به خوبی قادرند با دلایل و مستندات خود دیگران را به آنچه فکر می کنند درست است ، هدایت و رهنمون سازند تا ضمن افزایش محبوبیت خود ، ثابت کنند که در مسیر متقاعدسازی، همواره حامل بهترین پیشنهادها و نظرات هستند و عمل به آنها میتواند هر انسانی را تا مرز موفقیت به پیش ببرد.
قدرت تمرکز بالا برای رسیدن به هدف نهایی
این افراد با قدرت و قابلیت تمرکز روی هدف به بهترین متخصصان در حوزه فعالیت خود تبدیل میشوند زیرا نیازی نمیبینند که همچون افراد عادی، خود را اسیر امور خستهکننده تکراری، بیهوده و سطحی روزمره کنند و همیشه در رأس امور قرار دارند تا بدین وسیله از حاشیهپردازی و مقدمهچینی معمول در سطح جامعه در امان بمانند. لذا چگونگی رفتار اجتماعی و موقعیت و انتخابهایشان برای قرار گرفتن در جایگاهی که همواره در پی کسب آن هستند، نقش بسیار بزرگی را برای آنها ایفا میکند.
ایجاد تعادل در همه امور
پرمشغله بودن اینگونه افراد یکی از ویژگیهای آن ها است . گاهی در گفت و گو با آنان اینگونه به نظر میرسد که گویا در همان حال حداقل 25درصد از فکر و حواسشان درگیر موضوع دیگری است . اما جای هیچ نگرانی نیست زیرا مطمئن باشید که 75درصد از حواس و توجه آنها به گفتوگوی با شما معطوف شده است. صرفنظر از این حجم زیاد فعالیت مغزی و جسمی ، آنها قطعا توانایی کنترل و تمرکز بر هدف مشخص و ایجاد تعادل در امور مربوطه را دارا هستند و مطمئن باشید تمام وظایف خود را به درستی و در بهترین حالت ممکن به انجام خواهند رساند.
قدرت فوقالعاده جذب افراد
افراد موثر بهگونهای گیرایی خاصی دارند که موجب میشود به راحتی دیگران را به سمت عقاید و اهداف خود سوق دهند. چرا که کاریزماتیک بودن از خصوصیات اصلی آنهاست. کاریزما همان نیروی عجیب و حیرتانگیزی است که موجب جذب افراد به عقاید و عملکرد افراد خاص میشود و در سلسله موجودیت مجموعه کسب وکار همچون قلب تپنده که یکی از عضوهای حیاتی بدن محسوب میشود به حساب میآیند. از همه مهمتر اینکه عامل جذابیت همیشه میتواند بهعنوان شاه کلید ، پیچیدهترین قفل درهای بسته را به روی شما باز کند.
این امر میسر نمیشود مگر اینکه همچون آنها با نفوذ به تمام اجزای ریز و درشت اطرافتان و توجه کافی و حرفهای به پیرامون خود، نیازها و خواستههای مخاطبان را سریعا شناسایی کرده و در جهت رفع آنها بیدرنگ تلاش کنید. پس کاریزما یعنی هیچگاه فراموش نکنیم یکی از مهمترین مفاهیم در زمینه موفقیت در مدیریت این است که توجه به تفاوتهای کوچک و جزئی در توانمندیها و قابلیتها میتواند دستاوردهای عظیمی را پدید آورد.
هدفمند و طبق برنامه بودن
مدیران موفق همگی برای تمام بخش های کار خود هدف دارند. اهدافی که واقعی هستند. اهداف مدیران موفق چندین معیار مهم دارد.
اول این که باید اهداف مشخص و واضح باشند. مثلا رسیدن به 50 مشتری در روز یک هدف مشخص و رسیدن به مشتریان زیاد یک هدف مجهول و غیرمشخص است.
مورد بعدی قابل اندازهگیری بودن اهداف است. مثلا میزان ورودی یک سایت در روز قابل اندازهگیری است ولی فروش راضیکننده را نمیتوان اندازهگیری کرد.
اهداف مدیران موفق قابل دسترسی است؛ چشمانداز و هدف با هم متفاوت هستند و آن چشمانداز است که اهدافی در دوردست برای آن تعریف میکنند. رسیدن به رهبری بازار فروش اینترنتی برای یک شرکت کوچک نمیتواند هدف باشد، ولی رسیدن به ۱۰۰۰ فروش در یک محله اصفهان را میتوان هدف تلقی کرد.
در انتها نیز اهداف باید متناسب سمت وسوی فعالیتهای شما و دارای محدوده زمانی باشند. مثلا رسیدن به ۱۰ هزار بازدید روزانه بعد از شش ماه برای سایتی که در حالت فعلی ۵هزار بازدید دارد، یک هدف خوب و منطقی به حساب می آید.
همدل و همراه بودن
اگر میخواهید کارها به شکل یکپارچه و درست و سریع انجام شود، در تیم خود همدلی ایجاد کنید. دیگر دورانی که مدیران در اتاق دربسته مینشستند و دستورات خود را به کارمندانش ابلاغ میکردند گذشته است. تا زمانی مدیر و پرسنلش همدل و همراه و رفیق هم نباشند رسیدن به اهداف سازمان تقریبا غیر ممکن است .
یکی از راههای ایجاد همدلی، پرسیدن نظرات پرسنل برای انجام کارها است. مدیران موفق در جلسات طوفان فکری، نظرات همه را میپرسد و سپس تصمیمگیری میکنند. با این کار هم به جای یک مغز، چندین مغز از چندین زاویه مختلف به یک موضوع نگاه میکنند و در نتیجه میتوان نگاه عمیقتر و دقیقتری به موضوعات داشت. همچنین چون همه در یک تصمیمگیری دخیل هستند، احساس همدلی با آن تصمیم میکنند و آن را برای خودشان میدانند.
در این مقاله به بررسی 10 ویژگی مدیران تاثیرگذار پرداختیم . اگر شما نیز ویژگی های بیشتری را میشناسید در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید