16 نکته طلایی مدیریت کارکنان
بسیاری از مدیران و صاحبان کسب وکار از نحوه مدیریت کارکنان خود سوال می پرسند. برای بیشتر این افراد انجام این کار از هر کار دیگری دشوارتر است. چرا که در اینجا ما با انسان سر و کار داریم.
هر فردی دارای ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مختص خود بوده که سبک خاصی از مدیریت کارکنان را می طلبد. از آنجا که نیروی انسانی مهم ترین سرمایه یک سازمان به شمار می رود،به همین دلیل باید به راه های مدیریت آنها به طور کامل مسلط و آگاه باشیم . ما در این مقاله سعی داریم تا با استفاده از ترفندها و تکنیک های علم مدیریت به سوال چگونه کارکنان خود را مدیریت کنیم ، پاسخ بدهیم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
هر چند که به کار بردن این تکنیک ها در هر محیط کاری و نتیجه بخش بودن آنها به عوامل زیادی بستگی دارد. اما با این حال، می توان گفت به طور میانگین این روش ها در بیشتر موارد و محیط ها کاربرد دارند.
16 نکته در مدیریت کارکنان
به کارکنان خود کارهای دشوار و خستهکننده نسپارید
کارمندان علاقهای به کارهای دشوار و چالش برانگیز ندارند؛ بنابراین در مواجهه با این جور کارها روحیه خود را از دست می دهند . این دست شما است که کار برای کارمندتان خستهکننده یا پر از هیجان باشد. کار باید یک فعالیت راضی کننده باشد که بهترین چیزها را مطابق لیاقت افراد در اختیارشان میگذارد.
مهارتهای کلیدی کارکنان خود را بشناسید
وقتی کارها به خوبی پیش نمیروند و سازمان یا بخش از عملکرد لازم برخوردار نیست، مدیران باید اقدامات اخلاقی بیشتری در فرآیندها و حتی منابع انسانی انجام دهند. یکی از این اصلاحات شناسایی مهارتهای کلیدی کارکنان است. به عبارتی دیگر ، باید بین نیازمندیهای پست سازمانی و مهارتهای کلیدی افراد تناسب وجود داشته باشد در غیر این صورت لازم است ، مدیران دست به تغییراتی در سازمان بزنند . مدیر باید افراد را به سمت علایق شخصیشان هدایت کند. برای مثال فردی که درون گرا است و از ارتباط با افراد جدید احساس ناخوشایندی دارد ، مناسب برای واحد خدمات مشتریان یا فروش و بازرگانی نیست. در مقابل فردی که برونگراست، مناسب واحد حسابداری یا انبار نیست.
متاسفانه تا زمانی که اهداف و مهارتهای افراد در راستای اهداف و مهارتهای مورد نیاز مجموعه نباشد، کارکنان احساس شادی و رضایت نخواهند داشت. به همین دلیل بهترین حالت برای طرفین هدایت فرد به شغل یا شرکت مناسب است.
به یاد داشته باشید، مدیریت کارکنان و رهبری خوب آنها به معنی ورود و حفظ همیشگی افراد نیست. بلکه به این معنی است که مناسبترین افراد را برای مناسب ترین و مرتبطترین پستها جذب و حفظ کنیم.
انتظارات خود از کارکنان و وظایف آنها را به طور واضح مشخص کنید
تصور کنید مدیریت کارشناس های فروش به عهدهی شما است و میخواهید ۳۰ درصد به میزان فروش شرکت اضافه کنید . برای این کار لازم است موارد زیر را برای کارکنان خود کاملاً توضیح دهید:
- از افزایش فروشِ کدام محصول یا محصولات صحبت میکنید؟
- مدت زمان تعیین شده برای افزایش فروش چقدر است؟
- عملکرد کارکنان خود را در مورد ۳۰ درصد افزایش فروش را چگونه خواهید سنجید؟
- انتظار دارید کارکنان فروش از چه روشهایی برای افزایش فروش استفاده کنند؟
- انتظار دارید کارکنان برای این مقدار افزایش فروش روی کدام منطقه ها بیشتر تمرکز کنند؟
موفقیت کارکنانتان، موفقیت شما است
اگر بدانید که از کارمندی که حقوق بالا دریافت می کند چگونه به نفع شرکت استفاده کنید، حقوق او برای شما گران به نظر نمیرسد. کارمند با حقوق پایینتر ممکن است به خاطر اشتباهات دائمی که مرتکب میشود، باعث اتفاقاتی شود که برای شما گران تر از حقوق بالا تمام شود . کاری کنید کارمندانتان به درجه موفقیت برسند و تلاش کنید به اندازه ای که حقوق دریافت می کنند ، بازدهی داشته باشند. اگر آنها موفق شوند، کار شما نیز موفق خواهید شد.
اشتباهات کارکنان را با وقار و احترام،ببخشید
کارمندان هم انسانند. انسانها دچار ضعفهای درونی مانند تنبلی،کم حوصلگی، غرور و اینطور مشکلات میشوند. میگویند کارکنان یک سازمان مثل سیب هستند، وقتی یک سیب که رویش لکه ای دارد گیرتان میآید، چه کاری میتوانید بکنید؟ میتوانید آن را دور بیندازید یا بعد از برداشتن لکه سیب با چاقو آن را بخورید. در اکثر وقت ها ، لکه خیلی عمیق نیست. به طریق مشابه، اکثر کارکنان و همکاران شما مثل سیب هستند، باید ضعفهای آنها را با «چاقوی ذهنی» خود درآورید و از نقاط قوت آنها برای پیشرفت و سودبری دو جانبه استفاده کنید.
رفتارها را مدیریت کنید نه کارکنان را
یکی دیگر از اشتباهات بزرگ مدیران در مدیریت کارکنان، تمایل شدید آنها بر مدیریت خود پرسنل میباشد. در تعاملات کاری اصلیترین موضوع، اصلاح رفتارهای غلط کارکنان است. اما متأسفانه مدیران بهجای اصلاح رفتار، خودفرد را مورد سرزنش قرار میدهند.
مدیران در مواجهه با اشتباهات فردی باید به دنبال تغییر الگوی فکری باشند. تا رفتار او در بلندمدت اصلاح شده و همین امر باعث شود تا کارکنان در بلندمدت در مسیر موفقیت و توسعه قرار بگیرند. با توجه به موارد گفته شده ، در ابتدا باید رفتارهای غلط و اشتباه پرسنل را شناسایی کرده و طبق اولویت بندی و در طی بازه زمانی مشخص شده ، نسبت به رفع آنها اقدام نمایید.
به کارکنان خود بیاموزید با هم کنار بیایند
کنار آمدن در هر مجموعه ای جنبه بسیار مهمی از روابط انسانی است. چه این شرکت 5 کارمند داشته باشد یا بیشتر . ما کسانی را دیدهایم که به نظر بسیار حرفه ای و کاربلد بودهاند ، اما عملکرد آنها به علت عدم سازش با همکارانشان چندان تعریفی نداشته است. به کارکنانتان گوش زد کنید، آنهایی که به دیگران لطف و محبت میکنند، نتیجه محبتهای خود را خواهند دید و بالعکس.
بازخورد ارائه دهید
به کارکنان خود بگویید که چگونه فعالیت می کنند. بازخوردهای مثبت و سازنده را در زمان های مناسب ارائه دهید تا کارکنان احساس با ارزش بودن داشته باشند . اگر مشتری شما از یک کارمند تعریف و تمجید کرد ، پیام او را به اشتراک بگذارید و درباره آنچه کارمند شما به خوبی انجام داده بازخورد واضح و مناسبی ارائه دهید.
دادن بازخورد مثبت و سازنده آسان به نظر می رسد، اما در مقابل آن ارائه بازخوردهای انتقادی می تواند برای مدیران جدید بسیار دشوار باشد. فرهنگ انتقاد کردن و انتقاد پذیری را نیز خودتان می توانید در فرهنگ سازمانی رشد دهید. برای این منظور می توانید اول از خودتان شروع کنید و با پیاده سازی بازخورد ۳۶۰ درجه علاوه بر اینکه باعث پیشرفت سازمان شوید، بتوانید انتقاد کردن و انتقاد پذیری را نیز یاد دهید.
کارکنان بد را درمان و اصلاح کنید
کارمندان با هم برابر و مساوی نیستند. شما به عنوان یک مدیر و رهبر، هرگز نباید کارمندان بد را تحمل کنید. میتوانیم بگوییم که کارمندان بد مثل میخ کج هستند. باید آن ها را صاف کنیم یا دور بیندازیم . این کار به کمی قاطعیت و شجاعت نیاز دارد. کارمند بد از موثر بودن و پیشرفت کار تیمی جلوگیری میکند و با اعمال اشتباهش روی کارکنان خوبتان نیز اثر منفی میگذارد .
کارکنان را تشویق کنید که به نیازهای مشتری توجه کنند
کارکنان به هنگام برخورد با مشتریها باید طوری باشد که تولیدات و خدمات شرکت را با حسن نیت بفروشد. این کار نباید متظاهرانه باشد. کارکنان خود را طوری آموزش دهید که سفیر حسن نیت باشند. رفتار منفی یک مشتری میتواند درست مانند ضد تبلیغ عمل کند و تاثیر منفی داشته باشد. تمام کارمندانتان باید این موضوع را بفهمند که حضورشان در شرکت به خاطر مشتری است. هر کارمندی باید ذهناً و قلباً آگاه باشد که مشتری رئیس است.
در مجموعه خود جو اطمینان و اعتماد را حاکم کنید
- به جزئیات، مستقیماً دخالت نکنید.
- به حریم خصوصی کارکنان خود احترام بگذارید.
- از بازخورد گرفتن بیش از حد از کارکنان پرهیز کنید.
یک رویّهی ارتباطی باز در پیش بگیرید
ارتباط باز با کارکنان خود به معنای گفتگوهای رسمی و خشک نیست. کاری کنید که کارکنانتان بتوانند نگرانیهایشان را به زبان بیاورند. برای این کار،تا حدی در دسترس کارکنان باشید و شفاف عمل کنید، مگر دربارهی اطلاعات و مواردی که جزو اطلاعات مهم و دارای معذوریت شخصی یا شرکتی هستند.
یک ساختار سازگار ایجاد کنید
به عنوان مدیر، هدف اصلی شما این است که اطمینان داشته باشید، تیم شما شاد و سالم است. به این معنی است که شما از احوال کارمندان خود با خبر هستید و مشکلات شخصی کارمندان را می دانید.
کارکنان شما نیز در صورت نیاز می توانند احساسات و دغدغه های خود را به اشتراک بگذارند و در صورت نیاز بدون دغدغه تقاضای مرخصی کنند و روزهای چالش برانگیزشان را با ﺁسودگی سپری کنند.
به ارتقای برنامه ریزی در مسیر موفقیت کمک کنید
همه افراد جامعه به کمک نیاز دارند تا در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرند. حتی افرادی که خودانگیخته هستند به چنین کمکهایی نیاز دارند. بهترین و موفقترین هنرمندان و ورزشکاران نیز در مسیر حرفه ای خود از کمک افرادی دلسوز که به آنها در ایستایی و مقاومت در مسیر رشد کمک میکردند، بهره میبردند. درصورتی که تا امروز از کمک فکری و عملی فردی استفاده نکرده اید در کوتاهترین زمان ممکن برای انتخاب این فرد اقدام کنید.
بهبود عملکرد و حفظ آن ، به زمان و انرژی نیازمند است و هیچ فردی یک روزه تغییر نمیکند. به یاد داشته باشید که کارکنانتان در مقابل هر تغییری مقاومت کرده و هر تغییر را در ابتدا تهدیدی برای موقعیت شغلی خود قلمداد میکنند. توصیه میشود که رهبران برای اجرای تغییرات از روش smart استفاده کنند. یعنی استفاده از برنامهای که مشخص و واضح ، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، منطقی و زمانبندیشده باشد. زمانی که رهبران با چنین رویکردی کارکنان خود را همراهی میکنند، حس پشتیبانی و دلگرمی برای بهدست آوردن هر چه بیشتر اهداف در آنها ایجاد می شود.
به کارکنان خود اهمیت بدهید
تا زمانی که کارمندان به این باور نرسند که به خواستهها، نیازها و کمبودهای آنان اهمیت داده می شود ، شمارا بهعنوان رهبر و مدیر خود قبول نمیکنند. طبق تحقیقات انجام شده کارمندانی که به مدیران خود اعتماد دارند در بلندمدت باعث رشد و توسعه سازمانشان میشوند. چرا؟ چون این قبیل کارکنان تلاش بیشتر، بهره وری بالاتر و همچنین تمایل بیشتری به ماندگاری در سازمان خود دارند.
لازم است کارمندان مطمئن شوند که مدیرانشان به موفقیت خود، سازمان و آنها پایبندند. به یاد داشته باشید که، زمانی اعتماد کارکنان به مدیر سازمان جلب میشود که مدیر نیز این اعتماد را به آنها داشته باشد. نتیجه چنین اعتماد متقابلی، ارتباطات باز و پویاست. ارتباطاتی که باعث میشود تا مسائل و مشکلات سازمان در کوتاهترین زمان ممکن بدون ترس و دلهره مطرح شود. همین تعامل سازنده در زمان مناسب باعث کاهش هزینههای اجرایی سازمان میشود.
بگذارید کارکنانتان موفقیت را احساس کنند
وقتی یک بار احساس موفقیت کنند و از ته قلب آنها را تشویق کنید، آنها رشد میکنند و رشد کارمندانتان منجر به رشد مجموعه شما نیز میشود. به او کمک کنید. در سکوت و محرمانه، شجاعت او را افزایش دهید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا موفقیت به دست آید. وقایع را به همراه او تجزیه و تحلیل کنید و از عقل و خرد او بهره بگیرید. به کارمندانتان انگیزه بدهید. یک انگیزه برای کار موفق کارمندتان بسیار مهم است.
در این مقاله به بررسی 16 نکته طلایی مدیریت کارکنان پرداختیم . اگر شما نیز نکته دیگری در ذهن خود دارید خوشحال می شویم در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید