10 چالش بزرگ شروع یک کسبوکار
شروع یک کسبوکار با چالشها و تجربیاتی همراه است.
ما ۱۰ چالش مشترک میان استارتاپها را شناسایی کردهایم و بهتان نشان خواهیم داد که چگونه میتوانید بدون ناامیدی و دشواری از پس آنها بربیایید.
شروع یک کسبوکار شخصی مزایای زیادی دارد.
انجام کاری که عاشقش هستید و جذب مشتریان به خرید محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید میتواند خیلی جذاب باشد.
راهاندازی یک شرکت و ایجاد شغل برای افراد نیز به خودی خود هیجانانگیز است.
اما مدیریت چنین کسبوکاری اصلاً ساده نیست.
کار کردن برای خودتان، بدون آن حاشیه امن دوران کارمندی، میتواند تجربهای خستهکننده و چالشبرانگیز باشد.
اما با درک و چگونگی برخورد با چالشهایی که ممکن است با آنها مواجه شوید میتوانید خودتان را برای مشکلات احتمالی آماده کنید و شانس موفقیت را به کسبوکار خود بدهید.
پس با ما همراه باشید تا ۱۰ چالش راهاندازی یک کسبوکار را با هم مرور کنیم.
۱- نداشتن برنامهریزی
چالش: گاهی ایدۀ یک کسبوکار جدید به قدری هیجانانگیز است که ممکن است وسوسه شوید تا بدون فکر کردن به مراحل بعدی کار را شروع کنید.
عدم برنامهریزی گاهی به معنای تمام شدن منابع مالی کسبوکار شما است، و گاهی یعنی اینکه برای فعالیتهای مهم مثل بازاریابی یا معامله با تأمینکنندگان آمادگی ندارید.
احتمال موفقیت آن دسته از صاحبان کسبوکاری که برنامهریزی دارند و برای خودشان هدف تعیین میکنند همیشه بالاتر است.
راه حل: یک برنامۀ کامل و دقیق برای کسبوکارتان بچینید که تمامی جنبههای مهم از بازایابی گرفته تا استخدام کارمندان، مسائل مالی و فروش را دربرمیگیرد. سعی کنید که همزمان با توسعه کسبوکارتان این برنامه را نیز بهشکلی منظم و مستمر بهروزرسانی کنید.
۲-کمبود تقاضا
چالش: درک نیاز بازار برای ارائه یک محصول یا خدمت یکی از جنبههای اصلی برنامه کسبوکار شماست.
اگر مردم تمایلی به خرید محصولات یا خدمات شما نداشته باشند، استارتاپ شما موفق نخواهد بود، حتی اگر ایدهتان عالی باشد.
راه حل: وقت بگذارید و تحقیقات جامعی در بازار انجام دهید تا بتوانید در مورد مشتریان بالقوه خود اطلاعات کسب کنید.
این کار اندازه بازار هدف شما را مشخص میکند و بهتان کمک میکند تصمیم بگیرید که آیا تقاضای کافی برای ایده کسبوکارتان وجود دارد یا خیر.
۳-بازاریابی ناکارآمد
چالش: ممکن است به راحتی در دام جدیدترین ترندهای بازاریابی بیفتید و برای تکنیکهای بازاریابی بیش از اندازه هزینه کنید و در نهایت ببینید که این هزینهها از فروشتان هم بیشتر شده است.
راه حل: بازاریابی باید کارآمد و موثر باشد.
شما باید در مورد نحوۀ دسترسی به مشتریانتان یک برنامه بازاریابی جامع داشته باشید.
- بیشتر کسبوکارها با بودجه کم کار میکنند، پس روشهای مختلف بازایابی را امتحان کنید.
- آیا روشهای کمهزینه یا حتی رایگانی وجود دارد که با آنها بتوانید به مخاطبین هدف خود دسترسی پیدا کنید؟
- اگر بودجهای برای بازاریابی کنار گذاشتهاید، آن را بهشکلی هوشمندانه روی بهترین تاکتیکها سرمایهگذاری کنید.
- تمامی فعالیتهای بازاریابی خودتان را بسنجید و در صورت لزوم تاکتیکهای خود را تغییر دهید.
- اگر خودتان زمان و مهارت لازم را برای انجام این کار ندارید، بازاریابی کسبوکارتان را به یک متخصص برونسپاری کنید.
۴- نداشتن دانش و مهارت کافی
چالش: به عنوان یک کارآفرین تازهکار، بعید است که همهچیز را در مورد مدیریت یک کسبوکار بدانید. نداشتن دانش کافی میتواند به اشتباهاتی منجر شود که هزینه هنگفتی روی دستتان خواهد گذاشت. همچنین برای راهاندازی یک کسبوکار باید زمان و انرژی زیادی را به میدان بیاورید.
راه حل: تا جایی که میتوانید اطلاعات جمعآوری کنید، بهویژه در مورد صنعتی که در آن فعالیت میکنید، مشتریانی که با آنها در ارتباطید، و رقبایی که سر راهتان وجود دارند.
همچنین باید در مورد زمینههای مهم مثل امور مالی، بازاریابی و فروش چیزهای زیادی یاد بگیرید. بنابراین وبسایتهای مرتبط با مشاوره کسبوکار را بخوانید، در رویدادها شرکت کنید، به گروههای تجاری بپیوندید و از نظر و تجربیات مربیان کسبوکار استفاده کنید.
راهاندازی یک کسبوکار زحمت زیادی دارد، بنابراین باید با اراده و انرژی زیادی شروع کنید. در این میان، داشتن اعتماد بهنفس یک مزیت محسوب میشود.
۵-مدیریت مالی
چالش: برنامهریزی مالی ضعیف یکی از بزرگترین دلایل شکست کسبوکارها است. اگر هزینههای شما بیشتر از درآمدتان باشد، کسبوکارتان موفق نخواهد شد.
راه حل: شما باید تمام هزینههای احتمالی شروع یک کسبوکار را در نظر بگیرید تا بتوانید محصولات و خدماتتان را طوری قیمتگذاری کنید که درنهایت سوددهی داشته باشید.
پیشبینی جریان نقدینگی شما باید بهگونهای باشد که هم بتواند فروشتان را پیشبینی کند و هم سود و زیان را. به این ترتیب میتوانید پولی را که وارد کسبوکارتان میشود یا از آن خارج میشود پیشبینی کنید.
۶- تأمین سرمایه
چالش: یکی از راههای مدیریت نقدینگی تأمین اعتبار مالی است، اما تأمین این سرمایه میتواند چالشبرانگیز باشد و پیدا کردن منبع مالی برای ایده کسبوکار خودش کار سختی است.
راه حل: ابتدا ببینید که از چه نوع سرمایهای میتوانید استفاده کنید و سپس اطلاعاتی را که لازم است، مثل طرح کسبوکار و پیشبینی نقدینگی را با سرمایهگذاران به اشتراک بگذارید.
وامهای دولتی برای حمایت از استارتاپها نسبت به دیگر وامها سود کمتری دارند.
۷-استخدام افراد مناسب
چالش: افرادی که شما به عنوان کارمند استخدام میکنید میتوانند به موفقیت استارتاپ شما ضربه بزرگی وارد کنند. حتی یک کارمند بد میتواند به روحیه و بهرهوری کل تیم آسیب بزند.
اخراج کردن افراد همیشه سخت است، اما داشتن افراد نالایق در کسبوکارتان میتواند بسیار مضر و آسیبزا باشد.
راه حل: اولین فردی که شما استخدام میکنید بسیار مهم است، بنابراین وقت بگذارید و مطمئن شوید که فرد مناسبی را انتخاب میکنید.
- به دنبال افرادی باشید که ارزشهایی مشابه شما دارند و باتجربه هستند.
- زمانی که تیم را ساختید، یک فرهنگ سازمانی شفاف و باز در محیط کار ایجاد کنید.
- تیم خود را به گفتگوی شفاف و آزادانه را تشویق کنید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف آنها را بهتر بشناسید. به این ترتیب اگر مشکلی پیش بیاید راحتتر میتوانید آن را حل کنید.
۸-رهبری
چالش: هنگامی که استارتاپ شما رشد کرد و تیمتان را ساختید، کارمندان شما انتظار یک رهبری قوی را از شما دارند.
راه حل: در مورد اهداف و چشمانداز کسبوکار خود شفاف باشید و در مورد آن با کارمندان خود صحبت کنید.
کارمندان باید از اهداف خودشان و اهداف کلی شرکت به خوبی آگاه باشند و در جهت موفقیت کسبوکار حرکت کنند. اطمینان حاصل کنید که کارمندانتان همیشه باانگیزه بمانند و سلامت ذهن و جسم آنها در محل کار حفظ شود.
۹-مدیریت زمان و بهرهوری
چالش: مدیریت کارآمد زمان در شروع یک استارتاپ اهمیت خیلی زیادی دارد.
چیزی که شما به عنوان یک مدیر جدید کسبوکار باید بدانید این است که ممکن است در طول روز هزاران مسأله حواستان را پرت کند، ولی شما باید سعی کنید که متمرکز بمانید.
راه حل: برنامهریزی خیلی مهم است چون شما را در مسیر و متمرکز روی اهدافتان نگه میدارد.
گاهی ممکن است مدام مشغول کار باشید، اما در واقع هیچ کار موثری انجام ندهید. به همین دلیل است که باید هر هفته زمانی را اختصاص دهید تا به جنبههایی از کار که نیاز به توجه بیشتر دارند بپردازید.
- از اپلیکیشنهای مدیریت زمان استفاده کنید و از کارهایی را که میتوانید در طول روز انجام دهید یک لیست تهیه کنید.
- برونسپاری کارها نیز روش دیگری برای مدیریت بهتر زمان است. به عنوان مثال، به جای اینکه خودتان سراغ ساختن وبسایت و رسیدگی به اظهارنامههای مالیاتی بروید، آن را به یک طراح سایت یا حسابدار بسپارید تا هم بهتر انجام شوند و هم از نظر اقتصادی مقرون بهصرفهتر باشند.
۱۰-مراقبت از سلامتی
چالش: مدیریت کسبوکار شخصی شبیه به یک شغل کارمندی ۹ صبح تا ۵ عصر نیست.
اگر حواستان نباشد ممکن است غرق آن شوید و تمام زندگیتان تحتالشعاع قرار بگیرد. بنابراین باید برای حفظ سلامت ذهن و جسمتان کارهایی انجام دهید.
راه حل: به اندازه کافی بخوابید و ساعاتی از روز را دور از کار بگذرانید.
در طول روز زمانهایی را به استراحت اختصاص دهید، غذای سالم بخورید و ورزش منظم داشته باشید.
اگر یک همکار داشته باشید میتوانید حجم کار را بین خودتان تقسیم کنید. همچنین، با پیوستن به رویدادها و گروههای کاری میتوانید با دیگر افرادی که شرایط و چالشهای مشابه شما را دارند در ارتباط باشید و با آنها گفتگو کنید.
دیدگاهتان را بنویسید