چگونه مدیر موفقی باشیم ؟ ( مسیر بهتر شدن)
به همان نسبت که مدیر ناموفق بودن کار سختی نیست یک مدیر موفق بودن بودن هم کار چندان سختی نیست. شما می توانید یک مدیر بسیار موفق باشید و به رازهای یک مدیر موفق به آسانی پی ببرید به شرطی که یک سری تکنیک های ساده را بدانید و بدون هیچ اما و اگر بپذیرید و به آن عمل کنید.
با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید. برای اینکه رازهایی از یک مدیر موفق را با شما در میان بگذاریم تا شما هم اگر مدیر یک سازمان،یک مجموعه و یا حتی یک بخش کوچک هستید، یا اینکه روزی خواستید در این جایگاه قرار بگیرید آگاه باشید که چگونه به بهترین شکل ممکن از پس مسئولیت های خود برآمده و رازهای یک مدیر موفق را به دیگران آموزش دهید.
مدیر بودن سخت نیست اما مدیر خوب و لایق بودن نیز کار آسانی نیست برای اینکه بتوانید بهترین مدیر باشید باید بهتر کارهای ممکن را انجام دهید.
یک مدیر خوب و موفق چه پیش نیاز هایی دارد ؟
برای اعضای تیم خود وقت شناس باشید
می دانیم که وقت شناس بودن بسیار ساده به نظر می رسد. اما این وقت شناسی هم از نوع وقت شناسی و ارزش قائل شدن برای وقت اعضای تیم و هم مستقیما به رفتار ها و تعاملات شما به عنوان یک مدیر با افراد و اعضای تیم خود مربوط می شود. این که در جلسات و … به موقع حاضر شوید و برای اعضای تیم ارزش قائل باشید.
اعضای تیم و کارهایشان برای شما مهم تلقی شود
از افراد سوال بپرسید و حتما به پاسخ آن سوالات اهمیت دهید !
این مورد هم آسان به نظر می رسد، اما وقتی کارها پراسترس می شوند و سایر اعضای تیم با حجمی زیاد کاری رو به رو می شوند رعایت این اصل کار سختی می شود.
کارمندانی که درگیر کارشان می شوند احساس می کنند که دیگران، بویژه سرپرستانشان واقعا به آنها به اندازه کافی اهمیت می دهند.
گالاپ در تحقیقش اشاره به این نکته می کند که یکی از پنج مقیاس اصلی مشغول شدن به کار (که با عملکرد و انواع دیگر استانداردها وابسته است) این است که آیا کسی در کار به شما اهمیت می دهد یا خیر.
چرا این موضوع مهم است؟ ارتباط با دیگران از آنجاکه افراد سرمایه اجتماعی را می سازند، که گالاپ می نامد، از همکاری، تعهد و رفتار سازمانی مثبت پشتیبانی می کند.
از همه دعوت به صحبت کنید و تماس چشمی را فراموش نکنید
تحقیقات بسیاری در زمینه ویژگی ها و شیوه های یک تیم عالی انجام شده است. خلق فضا و زمان برای همه چشم اندازها و افکاری که باید به اشتراک گذاشته شوند تا موجب جلب اعتماد شوند که یکی از مهم ترین خصوصیات تیم های کارآمد است.
یکی از بهترین شیوه ها برای ایجاد تشویق و اعتماد این است که از همه افراد حاضر در جلسه بخواهید صحبت کنند و در بحث شرکت کنند. احترام بخش حیاتی در ایجاد احترام است. چنانچه شما از همه افراد با نگاه کردن و صحبت با هر یک تشکر و قدرانی نمی کنید، یعنی به همه احترام نگذاشته اید. برقراری تماس چشمی با همه افراد حاضر در جلسه از طریق احترام و به رسمیت شناختن، موجب جلب اعتماد می شود.
دفعه بعد که در جلسه هستید، یادداشت کنید چه کسی چقدر صحبت می کند. وقتی متوجه شدید که شخصی در بحث و صحبت شرکت نکرد، او را نیز دعوت کنید. دقت داشته باشید که هر فرد از نگاه شما و البته بهتر است بگوییم از توجه شما تا چه اندازه سهم برده است و توانسته اید با برقراری ارتباط چشمی وی را در متن موضوع نگه دارید.
برای خود-بازتابی وقت بگذارید
مدیر گورو پیتر دراکر یکبار گفت :
” شما نمی توانید کسی را مدیریت کنید مگر اینکه خودتان را اول مدیریت کنید.”
شما باید خودتان را عمیقا شناخته باشید تا شباهت ها و تفاوت های کسانی که مدیریت می کنید را تحسین کنید و برای رسیدن به بازدهی بهتر آنها را تشویق کنید.
مقاله اخیر در زمینه مروری بر کسب و کار هاروارد نتایج یک مطالعه بر بیش از ۱۰۰۰ مدیر در شرکت های مختلف دنیا را بررسی کرد و دریافت که مدیران ارشد مایلند خودآگاهی بهتری نسبت به مدیران پایین تر داشته باشند.
چرا خودآگاهی با رسیدن به سطوح بالاتر مدیریت و موفقیت ارتباط دارد ؟
همکاری و ارتباط موثر زمانی ممکن می شود که شما کاری که خود و بقیه انجام می دهید در یک راستا باشد و نحوه انجام آن را درک کنید.
زمانی که واقعا مزایا و چالش های نقاط قوت خود، انگیزه ها و دیدگاه های منحصر به فردتان به جهان و کارتان را درک می کنید، درست زندگی می کنید و در سطح عمیق تری که سطح بالاتری از مدیریت را ترویج می دهد زندگی می کنید.
ترکیب تیم خود را تجزیه و تحلیل کنید
شناخت ترکیب تیم برای افزایش کارآیی آن حیاتی است.
به تیم خود نگاه کنید و تک تک افراد موجود در گروه را به صورت جداگانه بسنجید. ببینید که آنها چه مهارت هایی را در سطح تیمی نشان می دهند؟ آیا مهارت های فردی ای در آنها می بینید که بتواند به اشتراک گذاشته یا آموزش داده شود؟ چه کسی از یک مهارت کلیدی برخوردار است؟
هنگامی که شما کمبود موجود در تیم خود را کشف نمودید یا مهارت هر فرد را تشخیص دادید.به راحتی می توانید برنامه ی مورد نظر خود را که فکر می کنید برای تیم خودتان مناسب است را طراحی کنید.
نکته ای که باید در اینجا مد نظر قرار دهید این است که نقص ها نقاط ضعف نیستند.در واقع آن ها فقط مهارت هایی هستند که تیم شما با آنها آشنایی ندارد. مردم باید احساس کنند که کارشان مداوما در حال پیشرفت است و در حال صعود از نردبان ترقی و پیشروی به سوی آینده هستند. از گذاشتن برچسب های منفی بر روی تیم خود اجتناب کنید و سعی کنید کاری نکنید که افرادتان تصور کنند به آنها بی احترامی می کنید.
ارائه آموزش های لازم
اگر توانستید نقص موجود در مهارت ها را مشخص کنید، آموزش های لازم را برای تیم تان مهیا نمایید. تیم تان از تمایل شما برای ارائه یک مجموعه مهارت جدید قدردانی می کند و به طور همزمان کارایی اش نیز افزایش می یابد. با مهارت هایی که تیم تان به آنها بیشترین نیاز را دارد کار خود را شروع کنید.
نکته ای که باید در اینجا مد نظر قرار دهید این است که چندین دانشگاه عالی آنلاین دوره های رایگانی را ارائه می نمایند که می توانید از آنها استفاده کنید؛ اما برای ورود به جلسه ی امتحان و دریافت مدرک باید هزینه پرداخت کنید. اگر مایلید اعضای تیمتان مدرک خاصی داشته باشند می توانید از آنها بخواهید تا در این دوره ها شرکت کنند.
تأکید بر اهمیت وابستگی متقابل
از آنجایی که انسان ها از همان ابتدا و از درون غارهایشان شروع به همکاری با یکدیگر نمودند.به راحتی می توان متوجه شد که هیچ چیز نمی تواند جای وابستگی متقابل درون تیم را بگیرد. ایجاد محیطی که در آن تیم شما متوجه شود موفقیت آن در گروی موفقیت تیم دیگر است.یک راه عالی برای تشویق تیم به کار کردن در کنار یکدیگر می باشد.
در نهایت برای اینکه مدیری موفق و لایقی باشید باید تمامی نکات بالا را انجام دهید و تیمی قوی برای مجموعه خود بسازید .