09126719724 02188936505
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • دوره MBA | مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام واتساپ
  • 09126719724
  • درباره ما
  • تماس با ما
مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی
  • خانه
  • دوره ها
    • دوره های داخلی مدیریت
    • دوره های بین المللی مدیریت
    • دوره های آنلاین و وبینار ها
    • دوره های املاک
    • دوره های کوتاه مدت مدیریتی
    • دوره های کوچینگ و مربیگری
    • مدرک MBA
    • دوره DBA | مدرک DBA
  • محصولات
    • بسته های آموزشی دوره های مدیریت
    • کتاب ها
    • بسته سوالات
  • رویدادها
  • همکاری با ما
    • همکاری در آموزش و تدریس
    • همکاری در مشاوره و جذب
  • آزمون ها
  • وبلاگ
0
ورود / ثبت نام

بلاگ

هوش تجاری در کسب و کار

10 آبان 1403
ارسال شده توسط مائده ستاری
مدیریت کسب و کار
2.8k بازدید
هوش تجاری در کسب و کار

هوش کسب و کار (Business Intelligence) چیست؟

دسترسی سریع به مطالب: نمایش
هوش کسب و کار (Business Intelligence) چیست؟
اجزای کلیدی هوش تجاری
انواع هوش تجاری
اهداف هوش تجاری
نرم افزار هوش تجاری
کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف
شرکت موفق در هوش تجاری
رشته هوش تجاری
آینده هوش تجاری

در جهان پیشرفته امروزی، داده مانند نفت ارزشمند است و هوش تجاری همانند نیروگاهی است که از آن ارزش خلق می‌کند. هر روز میلیاردها بیت اطلاعات تولید می‌شود و کسب و کارها به شدت تحت فشار هستند تا از این اطلاعات با ارزش به‌طور مؤثر استفاده کنند. در این میان، هوش تجاری (BI) به عنوان کلید اصلی تبدیل داده‌های خام به بینش‌های ارزشمند و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه ظاهر می‌شود.

هوش تجاری (Business Intelligence یا BI) به مجموعه‌ای از ابزارها، تکنیک‌ها و فرایندها گفته می‌شود که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌های خود را جمع‌آوری و به اطلاعات قابل استفاده تبدیل کنند. هدف اصلی BI این است که با ارائه بینش‌های دقیق و به‌روز، تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و بهتری را تسهیل کند. در ادامه به بررسی مفهوم عمیق هوش تجاری و دلایل اهمیت آن می پردازیم.

اجزای کلیدی هوش تجاری

  1. جمع آوری داده : در این بخش data های مختلفی که مربوط به عملکرد سازمان که در سیستم‌های ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمان) و CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ذخیره می‌شوند.
  2. تحلیل داده ها :  در این بخش به تحلیل توصیفی (ارائه منابع و اطلاعات تاریخی) , تحلیل تشخیصی (بررسی دلایل وقوع یک پدیده خاص) , تحلیل پیش بینی (بررسی و شناسایی روند های آینده) , تحلیل تجویزی (ارائه پیشنهاداتی برای اقدام بر اساس تحلیل‌های پیشین جهت بهینه سازی) پرداخته می شود.
  3. داشبورد ها و گزارش گیری : داشبوردها ابزارهایی هستند که داده‌های کلیدی سازمان را به‌صورت گرافیکی و تعاملی نمایش می‌دهند. هدف اصلی آنها همراه با گزارش گیری ارائه یک نمای کلی و فوری از عملکرد کسب و کار و افزایش سرعت در دست یابی به بینش های کلیدی است.
  4. تصمیم‌گیری مبتنی بر داده: با تجزیه و تحلیل  اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات استراتژیک مفید تری بگیرند و بهینه‌سازی‌های مورد نیاز را انجام دهند. این مهم ترین کتربرد هوش کسب و کار است.

انواع هوش تجاری

هوش تجاری سنتی: زمانی که متخصصان هوش کسب و کار از data های منابع داخلی برای تولید گزارش استفاده می کنند.
هوش تجاری مدرن: جایی که کاربران تجاری با سیستم‌ های سریع و حرفه ای برای تجزیه و تحلیل سریع تر اطلااعت از آن استفاده می کنند.
سازمان های بزرگ برای عملکرد خود ازهوش کسب و کار کلاسیک یا سنتی استفاده بیشتری دارند. زیرا که دقیق و اصولی است ; اما شرکت هایی که سرعت را به دقت کار ترجیح می دهند بهتر است از BI مدرن استفاده کنند.

پیشنهاد :  جانشین پروری چیست؟ (دلایل اهمیت و مراحل آن)

اهداف هوش تجاری

یک هوش تجاری قوی و موفق تاثیر بسزایی در شرکت و سازمان ها دارد . به مدیران و صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد تا عملکرد خود را آنالیز کنند, در روند بهتر فعالیت خود تلاش کنند و از ایجاد خسارات مالی جلوگیری کنند. در رواقع BI مزایای بسیار زیادی دارد که اصلی ترین آن کنترل همه جانبه بخش ها خصوصا در هزینه ها و منابع است.چند نمونه از منابع آن شامل:

  • ارتقاء فرایند های تجاری
  • آشنایی با اولویت های بیزنس ها
  • رشد کسب و کار و افزایش فروش
  • تصمیم گیری بهتر و سریع تر
  • بهبود بخشیدن نقاط ضعف در کسب و کار
  • برتری نسبت به سایر رقبا
  • شناسایی تهدید ها و فرصت ها
  • افزایش سودآوری برای سازمان ها

نرم افزار هوش تجاری

در این بخش به نمونه هایی از نرم‌افزارهای هوش تجاری (BI) همراه با کاربردهایشان می پردازیم:
*Tableau: تجزیه و تحلیل داده‌ها و ایجاد داشبوردهای تعاملی. به کاربران امکان می‌دهد تا داده‌ها را به صورت بصری نمایش دهند و الگوهای مهم را شناسایی کنند
*Power BI: ارائه تجزیه و تحلیل‌های تجاری و ایجاد گزارش‌های سفارشی. می‌تواند به راحتی با دیگر محصولات مایکروسافت یکپارچه شود.
*QlikView : تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه بصری برای شناسایی روندها و الگوها. قابلیت بارگذاری و پردازش داده‌های بزرگ را دارد.
*SAP Business Objects: گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها برای کسب‌وکارهای بزرگ. امکانات پیشرفته‌ای برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند.
*Looker: تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه بینش‌های عمیق از طریق گزارش‌های تعاملی. مناسب برای شرکت‌های بزرگ که به دنبال تجزیه و تحلیل داده‌های کلان و حجیم هستند.
*Domo: یک پلتفرم ابری برای آنلیز و نمایش داده‌ها. به کاربران این امکان را می‌دهد که به داده‌های خود در هر زمان و مکان دسترسی داشته باشند.
*MicroStrategy: ارائه گزارش‌ها و داشبورد های پیچیده برای تحلیل داده‌ها. از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند یادگیری ماشین بهره‌مند است.
این نرم‌افزارها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر منابع داده و تحلیل اطلاعات بهینه‌تری انجام دهند.

پیشنهاد :  اجزای سازنده سازمان

کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف

  1. صنعت خرده فروشی:
    تحلیل رفتار مشتری و پیش‌بینی تقاضا.
    مدیریت موجودی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین.
    ارزیابی عملکرد فروش و شناسایی فرصت‌های فروش جدید.
  2. صنعت مالی:
    تحلیل ریسک و شناسایی الگوهای تقلب.
    گزارش‌دهی مالی و تحلیل عملکرد.
    پیش‌بینی بازار و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری.
  3. بهداشت و درمان:
    بهبود کیفیت خدمات پزشکی با تحلیل داده‌های بیماران.
    مدیریت هزینه‌ها و بهینه‌سازی منابع.
    پیش‌بینی شیوع بیماری‌ها و مدیریت بحران.
  4. تولید:
    بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و کاهش ضایعات.
    پیش‌بینی نیاز به نگهداری و تعمیرات.
    تحلیل عملکرد ماشین‌آلات و بهبود کارایی.
  5. حمل و نقل :
    مدیریت ناوگان و بهینه‌سازی مسیرها.
    تحلیل هزینه‌ها و زمان‌های تحویل.
    پیش‌بینی تقاضا و برنامه‌ریزی بهتر.
  6. تکنولوژی اطلاعات:
    تحلیل عملکرد سیستم‌ها و شناسایی نقاط ضعف.
    مدیریت داده‌ها و بهینه‌سازی ذخیره‌سازی.
    پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک.

شرکت موفق در هوش تجاری

در حال حاضر در اکثر کسب‌وکارها، فقط سیستم‌های عملیاتی در اختیار مدیران و کارشناسان قرار دارد که اطلاعات و گزارش‌های محدود را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌کنند. استفاده از این سیستم‌ها باعث بروز مشکلاتی می شود; مانند: هزینه های بالا و نیاز به صرف منابع, پیچیدگی استفاده برای کاربران , انعطاف ناپذیری و مشکلات استفاده از هوش تجاری در ایران میشود .

برخی شرکت ها در ایران مانند شرکت نفیس با ارائه راهکار در زمینه های مختلف با هدف جوابگو بودن به نیازهای تحلیلی گسترده و عظیمی از مجموعه کسب‌وکارها است. در واقع این شرکت قصد اشتراک گذاری تجربیات خود با شرکت و سازمان هایی که با داده ها سر و کار دارند , شروع به فعالیت گسترده ای کرده است. خوشبختانه سازمان های مختلفی برای تحقق ارائه راهکار ,توانمند سازی پرسنل , تیم سازی و پروژه های داده محور به میدان آمده اند.

رشته هوش تجاری

در این رشته معمولاً مباحثی مانندداده‌کاوی، پایگاه‌داده‌ها، مدل‌سازی پیش‌بینی و ابزارهای هوش تجاری تدریس می‌شود. دانشجویان می آموزندکه چگونه از نرم‌افزارهای خاص برای تجزیه و آنالیز اطلاعات استفاده کنند. همچنین بر روی مسائل مدیریتی و استراتژیک در سازمان‌ها تمرکز دارند.هدف نهایی هوش تجاری، بهبود عملکرد کسب‌وکار و افزایش کارایی از طریق استفاده بهینه از داده‌ها است.

برای ورود به این رشته جذاب در دانشگاه میتوانید کنکور سراسری دهید و با انتخاب رشته مربوط به هوش تجاری در دانشگاه مدنظر خود تحصیل کنید و مدرک بگیرید . همچنین میتوانید یکی از رشته های بدون کنکور را انتخاب کنید و پس از دریافت مدرک هوش مالی وارد گرایش BI شوید.

پیشنهاد :  سطوح متفاوت مدیریت

برخی از علاقه مندان این رشته در موسسات غیر دانشگاهی که روش های تحلیل و ابزار های بررسی داده رو آموزش می دهند , شرکت می کنند و در نهایت مدرک معتبر را دریافت خواهند کرد. در حالت کلی رشته هوش تجاری (Business Intelligence) برای رشته های مهندسی صنایع, مدیریت ارشد کسب و کار بسیار کارآمد است. دوره MBA با ارائه مهارت‌های تحلیلی و ابزارهای بررسی داده، به شما این امکان را می‌دهد که در دنیای کسب و کار رقابتی امروزی، تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ کنید. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند به عنوان کارشناس هوش تجاری در سازمان‌های معتبر مشغول به کار شوند و در بهبود استراتژی‌های تجاری نقش مؤثری ایفا کنند.

mba

 

آینده هوش تجاری

آینده هوش کسب و کار (BI) با تحولات فناوری و تغییرات بازار به سرعت در حال پیشرفته شدن است. چند روند کلیدی و شکل دهنده در روند آتی  Business Intelligence:
کمک هوش مصنوعی و ماشین یادگیری: ادغام این دو در ابزارهای هوش کسب و کار به تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی روندها کمک خواهد کرد و امکان شناسایی الگوهای پیچیده را فراهم می‌آورد.
پیشرفته شدن تحلیل وتجزیه : استفاده از آنالیزر های پیشرفته مانند تحلیل پیش‌بینی، احساسی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها کمک می‌کند تا بینش‌های عمیق‌تری از داده‌های خود به دست آورند.
ایجاد داده و اطلاعات بزرگ: با افزایش حجم داده‌ها، هوش تجاری به سمت تحلیل داده‌های بزرگ حرکت خواهد کرد. این امر نیاز به ابزارهای قوی‌تر برای مدیریت و کنترل بهتر ایجاد می کند.
دسترسی تمام وقت به داده‌ها : تمایل به دسترسی به data در زمان واقعی و تصمیم‌گیری فوری رو به افزایش است. این امر باعث می‌شود ابزارهای BI به سمت ایجاد داشبوردهای زنده و قابل تعامل حرکت کنند.
کاربردی شدن فناوری موبایل : با افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل، هوش تجاری به سمت توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی خواهد رفت که دسترسی به داده‌ها را در هر زمان و مکانی ممکن می‌سازد.
متمرکز شدن بر تجربه کاربری : بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری در ابزارهای BI می‌تواند به کاربران کمک کند تا به سادگی و سرعت بیشتری به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
و در آخر آینده هوش تجاری به سمت هوشمندتر، سریع‌تر و قابل دسترسی‌تر شدن پیش می‌رود و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که به صورت مؤثرتری از داده‌های خود بهره‌برداری کنند.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • 10 ویژگی یک مدیر خوب
    10 ویژگی یک مدیر خوب (ویژگی های یک مدیر موفق از دیدگاه مک موری)

    8.85k بازدید

  • mbaبرای مهاجرت
    رشته های پر طرفدار mba در اروپا

    8.29k بازدید

  • 13 گام برای بهبود عملکرد کارکنان

    8.66k بازدید

  • درآمد رشته MBA در ایران
    درآمد رشته MBA در ایران

    7.17k بازدید

  • ارتباط موثر در سازمان
    بهبود ارتباط موثر در سازمان

    7.79k بازدید

  • 0 تا 100 بوم مدل کسب و کار
    0 تا 100 بوم مدل کسب و کار

    8.93k بازدید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • Sajad گفت:
    26 آبان 1403 در 4:15 ب.ظ

    به به

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

دسته بندی مقالات
  • آموزش و اطلاعات
  • اخبار
  • داستان های کسب و کار
  • رهبری کسب و کار
  • مدیریت برند و برندینگ
  • مدیریت سالن زیبایی
  • مدیریت کسب و کار
  • مقالات بازاریابی و تبلیغات
  • مقالات برنامه ریزی و هدف گذاری
  • مقالات حوزه اصول و فنون مذاکره
  • مقالات حوزه سرمایه گذاری و مالی
  • مقالات حوزه فروش
  • مقالات حوزه کارآفرینی
  • مقالات حوزه گمرک
  • مقالات حوزه مدیرعامل حرفه ای
  • مقالات حوزه مدیریت اداری و سازمانی
  • مقالات حوزه مدیریت مراکز آموزشی
  • مقالات حوزه مدیریت منابع انسانی
  • مقالات دیجیتال مارکتینگ
  • مقالات کوچینگ
  • مقالات مباحث حقوقی
  • مقالات مدیریت اجرایی
  • مقالات مدیریت استراتژیک
  • مقالات مدیریت برنامه نویسی
  • مقالات مدیریت بیمه
  • مقالات مدیریت تجاری
  • مقالات مدیریت روابط عمومی
  • مقالات مدیریت سلامت
  • مقالات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شبکه
  • مقالات مدیریت معدن| مدیریت پروژه
  • مقالات مدیریت ورزشی
  • مقالات مرتبط حوزه شهرسازی |عمران|املاک
  • مقالات هتلداری و گردشگری
  • مقالات هنری
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهاجرت تحصیلی و کاری
دوره و محصول پیشنهادی
  • دوره MBA املاک
    دوره MBA املاک | مدرک MBA املاک
  • مدیریت استراتژیک
    بسته آموزشی مدیریت استراتژیک
  • راهکارهای فروش موفق
    وبینار "20 گام نوین افزایش فروش"
  • بهترین تعریف بازاریابی
    آموزش فروش و بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها
  • بسته سوالات MBA دیجیتال مارکتینگ
آخرین مقالات
  • شیوه های حل تعارض در محیط کار
  • تأثیر هوش مصنوعی در هنر؛ فرصت یا تهدید؟
  • اهمیت نظارت و کنترل در سازمان
  • برند سازی تجاری چیست و چرا مهم است؟
  • چالش های مدیریت معدن

مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی

ما مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی و تمام زیر مجموعه هایش را بنیان نهاده و گسترش دادیم برای پیشرفت و موفقیت شما !

کمکی نیاز دارید؟
راه های ارتباطی
  • تهران، میدان ولیعصر، پایینتر از سفارت عراق، بن بست صدف، پلاک 12، طبقه 3
  • 09126719724
  • 02188936505
  • info@course-mba.ir
صفحات پربازدید
  • دوره MBA | مدرک MBA
  • دوره DBA | مدرک DBA
  • دوره مهمانداری هواپیما
  • دوره املاک
دسترسی سریع
  • پنل کاربری
  • تماس با ما
  • پیش ثبت نام دوره ها
پیوند ها
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • سامانه استعلام مدارک وزارت علوم
  • WES کانادا
  • www.mba.com
  • www.coursera.org
تمامی حقوق برای مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی محفوظ است. © 2023 - 2015
ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
استفاده از آدرس ایمیل

مشاوره رایگان

  • گفتگو در واتساپ
  • گفتگو در اینستاگرام

واتساپ و اینستاگرام ندارید؟ 09126719724

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت