آزمودن یک ایده ی کسب و کار جدید
از زمانی که یک ایده کسب و کار خوب به ذهنتان می رسد. پرسش ها شروع می شود آیا به نظر بقیه هم این ایده خوب استو راهی است که با آن پول درآوردن از کجا شروع کنم. بهترین شروع آزمون ایده خود در چند مرحله است. تا مطمئن شوید شما تنها کسی نیستید که فکر می کنید ایده خوبی است، در ادامه چند راه در اختیارتان میگذاریم تا به کمک آن بتوانید ایده کسب وکار جدید خود را مدیریت کنید. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
۲ فایده مهم طرح کسب و کار
- جذب سرمایه گذار: طرح کسب و کار میتواند کمک شایانی را به کارآفرینانی کند که به دنبال سرمایه گذار هستند و میخواهند اهداف و چشم اندازهای کسب و کارشان را به خوبی به نمایش سرمایه گذاران احتمالی بگذارند.
- گم نکردن مسیرمان : همچنین طرح کسب و کار می تواند برای جذب نیروهای کار مورد نیاز ، بهبود معامله با تامین کنندگان و به طور کلی ، پاسخ به این سوال که چگونه شرکت مان را بهتر مدیریت کنیم ، مفید باشد .
بسیار خب! حالا ببینیم که یک طرح کسب و کار شامل چه مواردیست و این موارد را به چه نحوی کنار هم قرار دهیم؟
آن چه که در طرح کسب و کار خواهیم داشت!
به بیان ساده، طرح کسب و کار شامل این موارد میباشد:
- اهداف کسب و کارتان
- استراتژیهایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.
- شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کسب و کارتان
- راههای حل این مشکلات
- چارت سازمانی شرکتتان (شامل عناوین پستها و وظایف هر کدامشان)
- میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی کسب و کارتان
یک طرح مفهومی کسب و کار چهار مولفه زیر در بردارد
محصول خدماتی که ارائه می دهید مشتری سود و ارزش پیشنهادی شیوه توزیع و نحوه سود رسانی به مشتری
تعیین کردن محصول یا خدمات
باید مطمئن شوید چیزی را که مشتری ارزانی کنید خوب میشناسید امروزه با تنوع عرضه مرز بین محصولات و خدمات از بین رفته است از این رو شاید بخواهید همراه مسئول خدمات مربوط را به آن ارائه دهید البته این تصمیم منوط به نوع تقاضای مشتری شماست طراحی محصول یا خدمات شما باید متاثر از درک عمیق نیاز مشتری و قابلیتهای گروهتان باشد مهم است ؛مزیت رقابتی محصول یا خدمات خود را مشخص کنید به عبارت دیگر محصول و خدمات شما محصول خدمات موجود در بازار چه تفاوتی دارد مالکیت معنوی مانند حق انحصاری اختلال یا اصرار حرفهای یکی از مزیتهای رقابتی ارزشمند است همچنین اتحاد شیوه نوآوری و استراتژی بازاریابی می تواند شماره یک سر و گردن بالاتر از رقبا ببرد.
مشخص کردن مشتری و منافع
بسیاری از کارآفرینان هنگام شناسایی مشتری خود و نفعی که از آنها از خرید محصول یا خدمات میبرند. و دچار سردرگمی میشود دلیلش این است که در بسیاری از کسب و کارها، مشتری مصرف کننده محصول یا خدمات نیست.برای مثال فرض کنید شرکت شما مدل جدیدی از چوب گلف برای زنان درست می کند ، که بهتر در دست قرار میگیرد و به گلفباز این امکان را میدهد تا ضربه بهتری به توپ وارد کند .
مصرف کننده نهایی چوب گلف شما یک خانوم گلف باز است ولی چه کسی به شما پول می دهد؟ احتمالا هیچ قانونی پول پرداخت نمیکند مگر اینکه از طریق اینترنت خود را مستقیم مشتری بفروشند بهترین حال زیاد چوبهای گل را به مغازه های لوازم گل فروشی مغازه لوازم گلف است که به شما پول میدهد و در نتیجه مشتری شماست.
شناسایی مشتری بسیار مهم است زیرا در این مثال مزایای مورد نظر مغازه لوازم گلف با مزایای مورد نظر مصرف کننده نهایی متفاوت است .خریدار مزیتها و ویژگیهای این دو با هم فرق اساسی دارند. ویژگی مربوط به مشخصه های محصول یا خدمات است مزیت مربوط به وجود ناملموس ای است که مشکل مشتری را برطرف می کند.مزیت چوب گرد برای گل فاز قانون قابلیت خوش دست بودن و بهتر و دقیق تر ضربه زدن است.
تعیین کانال توزیع
هنگام تدوین طرح مفهومی کسب و کار لازم است که کانال توزیع سازمان خود را مشخص کنید کانال توزیع یعنی روش که از طریق آن ارزش پیشنهادی خود را به مشتری ارائه میکنید.
محصول یا خدمات خود را مزیت هایش را به دو شیوه زیر توصیه می کنید مستقیم مثلاً محصول یا خدمات خود را از طریق اینترنت مستقیم به دست مشتری برسانید غیر مستقیم و به واسطه،
توزیع کننده خرده فروش این شرکت ها را واسطه توضیح میدهد و خدمات شما کمک میکند کارآفرینان تخصصشان متمرکز بماند که کدامیک را انتخاب میکنید به انتظارات مشتری و هزینههای مربوط بستگی دارد استفاده از واسطههای های محصول را برای مصرف کننده نهایی افزایش میدهد و به شرکت کارآفرین امکان میدهد ،که سریعتر روشن و مشتری های بیشتری دسترسی و تحقیق در مورد کسب و کارهای مشابه دیگر در این سند از کدام شیوه توزیع استفاده میکنند بسیار مهم است و اثرگذار بر انتخابات شما بین کادر مستقیم و غیر مستقیم.
انجام یک مطالعه امکان سنجی
تدوین طرح تجاری یعنی شما اکنون یک فرصت کسب و کار در اختیار دارید میتوانید آن را به آزمون بگذارید یکی از مهمترین مهارتهای کارآفرینی میتواند کسب کند. قابلیت انجام یک تجزیه و تحلیل امکان سنجی از با تجزیه و تحلیل امکانسنجی بدون اینکه مجبور باشید زمان و هزینه هنگفتی صرف راه اندازی کسب و کار را نکردید می توانید امکان موفقیت دارند مفهومی کسب و کار جدید ،خود را بسنجید در آغاز هر کسب و کاری امور پیشبینی ناپذیر زیاد دارد تجزیه و تحلیل امکان سنجی راهی است که برای شما کاهش مقداری از این عدم قطعیت و مخاطرات می دهد.
این روش هم به شما کمک کرده و هم سرمایهگذاران ، تجزیه و تحلیل امکانسنجی ممکن میشود که کارآفرینان برای فکر کردن و پاسخ دادن به پرسشهای بنیادی درباره طرح مفهومی کسب و کار شما انجام دهند.
دیدگاهتان را بنویسید