راهکارهایی برای رقابت در کسب و کارهای کوچک با شرکتهای بزرگ
درآمدزایی و موفقیت در کسب و کار لزوما به تعداد کارکنان و بزرگی شرکت مرتبط نیست، بلکه به میزان اعتماد ایجاد شده نزد مشتریان، ارتباط مستقیم دارد. بررسی انجام شده در فهرست پنج هزار شرکت موفق در کسبوکار نشان میدهد تعداد زیادی از این شرکتها روشهای مشترکی برای موفقیت دارند. در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای رقابت در کسب و کارهای کوچک با شرکتهای بزرگ پرداخته ایم . با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
راهکارهایی برای رقابت در کسب و کارهای کوچک با شرکتهای بزرگ
تمرکز بر روی برندسازی
هر کسب و کاری نیازمند تمرکز بر روی برند خود است. مشتریان همیشه کسب و کار ما را از طریق برندمان مشاهده می کنند. به این ترتیب هرچه ما آمادگی بیشتری برای ارائه چهره ای بهتری از برندمان داشته باشیم، شانس موفقیت مان در جلب نظر مشتریان بیشتر خواهد شد.
امروزه رقابت در عرصه های مختلف کسب و کار بسیار سخت و دشوار است. به همین خاطر هر کسب و کار باید به فکر استفاده از ارزش ها و الگوهای رفتاری منحصر به فرد باشد. مشتریان در تعامل با برندها علاوه بر محصولات متنوع به نحوه رفتار و ارزش های آنها نیز توجه می کنند. فرآیند برندسازی فقط به طراحی لوگو و انتخاب برخی شعارهای فانتزی ختم نمی شود . ما باید توانایی اجرای شعارهای برندمان در عمل را نیز داشته باشیم در غیر این صورت فعالیت های برندمان از سوی مشتریان مورد تایید قرار نخواهد گرفت.
شرکت های بزرگ همیشه از الگوی برندسازی جذاب و کاربردی استفاده می کنند. این امر موجب افزایش توانایی آنها در زمینه تعامل با مشتریان هدف می شود. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است . وقتی یک برند در بازارهای مختلف مشغول به فعالیت است، باید استراتژی کاربردی به منظور جلب نظر تمام افراد در اختیار داشته باشد. برندسازی درست و اصولی با استفاده از اطلاعات معتبر درباره مشتریان امکان موفقیت خرده فروشی های کوچک در رقابت با آمازون را فراهم خواهد ساخت.
کسبوکار خود را همیشه چابک نگه دارید
تا حد امکان سعی کنید سازمان خود را چابک و چالاک نگه دارید. بسیاری از صاحبان کسبوکار فکر میکنند اضافه کردن افراد جدید به سازمان میتواند به سرعت عمل آن ها کمک کند، درحالیکه بررسیها نشان میدهد از مزایای مهم کارکنان کمتر در یک سازمان ، نوآوری و بهرهوری بیشتر کارکنان با توجه به محدودیتهای زمانی است.
همیشه شور و اشتیاق داشته باشید
همه ما به خوبی میدانیم وقتی رهبر یک کسبوکار شور و اشتیاق داشته باشد، نتایج بسیار خوبی در انتظار او و سازمانش خواهد بود. همیشه سعی کنید با روحیه جستوجوگری، به دنبال فرصتهای خوب و جدید و ایجاد مدلهای نوآورانه در کسبوکار خود باشید. هرگز شور و اشتیاق خود را از دیگران پنهان نکنید.
بهطور مستمر نوآوری داشته باشید
این روزها با توجه به سرعت زیاد تغییرات، نوآوری در کسبوکارها یک ضرورت جدی است. یادتان باشد برای نوآوری در محصول یا خدمات باید از خود هوشمندی و سرعت عمل زیاد نشان دهید.
خدمات خود را توسعه دهید
یکی از ویژگیهای خوب کسب و کارهای کوچک آن است که میتوانند در ارائه خدمات برای خود مزیت رقابتی جدی ایجاد کنند. سعی کنید از تمامی نیازها و انتظارات مشتریان خود به خوبی اطلاع داشته باشید و خدمات خود را بر اساس این موارد برنامهریزی و ارائه کنید. برای ارائه خدمات پس از فروش زیرکی و تدبیر نشان دهید. مطابق با قانون پارتو، 80 درصد رضایت مشتریان در 20 درصد خدمات مناسبی که ارائه میشود، تامین خواهد شد.
همیشه بزرگ فکر کنید
به اینکه اندازه کسب و کار شما کوچک است توجه نداشته باشید. همیشه به اهداف بزرگ تر فکر کنید. یادتان باشد ایجاد چشماندازهای بزرگ، شما و کارکنانتان را به انجام کارهای بزرگ وا میدارد.
ایجاد وجه آنلاین کسب و کار
یکی راهکارهایی برای رقابت در کسب و کارهای کوچک با شرکتهای بزرگ ایجاد وجه آنلاین کسب و کار است.
شما به احتمال زیاد برای برند خود در شبکه های اجتماعی مشهور اکانت رسمی راه اندازی کرده اید. نکته مهم در زمینه توجه به وجه آنلاین برند مربوط به بارگذاری مداوم پست های خوب و جذاب است. اگر ما در این زمینه توانایی قابل توجهی نداشته باشیم، هرگز موفق به جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم شد.
ایراد اصلی کار بسیاری از خرده فروشی ها ایجاد اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی و سپس فراموشی آنهاست. به این ترتیب مخاطب هدف نیز علاقه چندانی برای مشاهده محتوای اکانت ما نشان نخواهد داد. این امر در نهایت موجب کاهش جذابیت کلی برند ما برای مخاطب هدف می شود.
یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی آنلاین توجه به شبکه های اجتماعی و اهمیت آن برای مخاطب هدف است. امروزه تقریبا همه مردم در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای فعالیت مناسب در این شبکه ها شده است. به این ترتیب ما اکنون شاهد حضور میلیون ها برند در پلتفرم های آنلاین مختلف هستیم.
به عنوان یک برند نکته مهم در این میان انتخاب شبکه اجتماعی خوب و مناسب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب است. این امر بسته به نوع کسب و کار ما تعیین می شود. به هر حال فعالیت بازاریابی ما باید در شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب هدف مان قرار بگیرد.
قبل از سرعت گرفتن، دورخیز کنید
وقتی سازمانی فاقد برنامه ریزی ، اهداف و مقاصد روشن و واضحی باشد، حرکت کردن آن با هر سرعتی ممکن است به سقوط آن سازمان منجر شود. بنابراین لازم است زمانی را برای برنامهریزی، هدفگذاری و تحقیقات در بازار اختصاص دهید.
برای راهاندازی کمپین بازاریابی تعلل و وقتکشی نکنید
یکی از مسائل مهم در کسبوکارهای کوچک تعلل و وقتکشی در راهاندازی کمپینهای بازاریابی است. این روزها با وجود فعال بودن شبکههای اجتماعی، اتلاف وقت در بازاریابی هرگز عقلانی نیست. شما میتوانید در بازههای زمانی مناسب – مثلا روزانه یا هفتگی – برای مشتریان خود به تدریج ذهنیت مناسبی نسبت به محصول یا خدمت خود ایجاد کنید. اطمینان داشته باشید مشتریان برای انتخاب شما تصمیم فوری نخواهند گرفت و نیاز است نام برند تجاری شما را بسیار دیده و شنیده باشند.
برنامه ویژهای برای مشتریان وفادار خود داشته باشید.
با روشهای متنوع، مشتریان وفادار خود را مشعوف کنید. این شبیه به کاری است که شرکتهای هواپیمایی برای مشتریان پرسفر خود انجام میدهند.
برای کسب و کار خود یک ارتش تبلیغاتی بهوجود آورید.
برای تبلیغات کسبوکار خود از مشتریان راضی استفاده کنید. این افراد میتوانند بهترین ابزار تبلیغاتی برای شما باشند. با استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل یا هر شکل دیگر، ارتباطات خود را بهطور مستمر با آنها حفظ کنید.
بدون تردید هزاران روش خلاقانه دیگر برای رقابت کسبوکارهای کوچک با شرکتهای بزرگ وجود دارد که شاید راهکارهایی که در این نوشتار ارائه شد کم هزینهترین آنها باشد. آیا شما نیز میتوانید به این فهرست راهکار جدیدی اضافه کنید؟
دیدگاهتان را بنویسید