الفبای برند سازی
الفبای برند سازی
اگر شما اهل تجارت هستید، برندسازی کلید اصلی موفقیت بازاریابیتان است و این مقاله شما را در مسیر درستی قرار میدهد.
- جهتگیری به سمت آنچه که اساساً برندسازی درباره آن صحبت میکند
- درک قدرت برندسازی
- اختصاص دادن نفرات، منابع و زمان لازم برای ساختن یک برند
شاید شما دست به کار تاسیس یک کمپانی یا یک محصول جدید شوید و بخواهید که از همان اول یک برند قدرتمند را ایجاد کنید. یا شاید مدتی در یک کاری بودهاید و حالا قصد دارید در برندتان تغییراتی ایجاد کنید یا چیزی به آن اضافه و یا کم کنید .
شاید اخیراًً برای یک کار جا افتادهای وارد کار بازاریابی شدهاید و میخواهید به برندسازیتان سرعت بخشیده و آن را به بهترین نحو انجام دهید. یا شاید از آن عده تاجرانی هستید که کاملا مطمئن نیستند اصلاً دارای برند هستند یا نه ، ولی به خوبی میدانند که نیازمند یک برند هستند و میخواهند بدانند که چه مراحلی را باید طی کنند تا آن برندی را که شروع به ساختنش کردهاند به پایان برسانند.
اگر عمل برندسازی در دستور کارتان است، نقطهی شروعتان اهمیتی ندارد، این مقاله به شما کمک میکند تا در مسیر درستی گام بردارید. و یک نظر اجمالی از مجموعه دلایلی که چرا برندها اهمیت دارند را فراهم میکند. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید.
بعد از همه این حرفها، برندهاچه معنایی دارند؟
برندها تعهداتی هستند که مشتریان به آنها اعتماد میکنند. اگر شما همین تعریف سهکلمهای – برندها، تعهدات هستند- را یاد گرفتید، به خوبی در مسیر موفقیت برندسازی قرار گرفتهاید.
زمانی که وارد جهان برندسازی شدید، این حقایق را در ذهن خود نگه دارید:
- شما با اعتمادسازی، در یک تعهد منحصر به فرد درباره این که شما که هستید، به چه چیزی پایبند هستید و چه مزایای یگانه و مهمی را تحویل میدهید، برندتان را میسازید.
- شما با برآورده کردن تعهدتان در هر لحظه، در قبال افرادی که با نام شما، پیام شما یا کار شما تماس میگیرند، برندتان را میسازید. فرقی نمیکند که این تماس از طریق آگهی، تبلیغات، کلامی و شفاهی، تجربه خرید، خدمات به مشتری، اعلانها، گزارشهای رسمی باشد.
شما برندتان را با تقویت مستمر تعهدات، آن را مستحکم میکنید. اگر برخوردها با برندتان، ناسازگار باشد یا با چیزی که مردم انتظار دارند که بتوانند به آن اطمینان کنند، منطبق نباشد، شما تعهدتان را زیر پا میگذارید و در نتیحه روی شهرت و کارتان هم ریسک میکنید.
ساختن برند، به تمرکز، علاقه، پشتکار و جدیت زیادی نیاز دارد. به علاوه، ساختن برند احتیاج پول هم دارد. نتیجهای که اهمیت دارد این است که، برندهای قوی برای صاحبانشان کار و ثروت به همراه میآورند. حال بپردازیم به آنچه که برندها انجام میدهند و این که چرا از چنین درجه اهمیتی برخوردارند.
آنچه که برندها انجام میدهند
برندها، اعتماد مصرفکننده و علایق عاطفی را خلق میکنند. در نتیجه رابطه بین مصرفکننده ها و کالاها را میآفرینند. برندهای بزرگ تنها شناختهشده و قابل اعتماد نیستند. بلکه محبوب هم هستند.
به عنوان مثالهایی از برندهایی که از پیوندهای قوی با مصرفکننده برخوردارند،
بار دیگر که در ترافیک گیر کردید، به لوگوهایی که روی پنجرههای شیشههای ماشینهای دور و برتان چسبانده شدهاند توجه کنید. هر بار که یک لوگوی عکسبرگردان دیدید، سعی کنید درباره رقیب اصلی آن برند فکر کنید. بعد، از خودتان بپرسید «شانس این که یک خریدار، برند رقیب را با افتخار قبول کند، چقدر است؟» تنها آن برندها میتوانند راهشان را به قلب، ذهن و شیشههای ماشین خریداران باز کنند، که توانسته باشند رگ احساسات مشتریان را عمیقاً به ارتعاش درآورده و رابطه خوبی با آنها برقرار کنند!
همانطور که شما برندتان را توسعه میدهید و آن هم برایتان استحکام و وفاداری در کارتان را به دنبال میآورد، بیصبرانه منتظر بمانید تا از منافع زیر بهرهمند شوید.
ادراک مخاطب همه چیز ماست
بسیاری از افراد تصور میکنند که لوگو همان برند است، اما در حقیقت، لوگو فقط نمادی برای معرفی برند است. برند شما نشانگر این نیست که چگونه نگاه میکنید یا چه میگویید یا حتی چه میفروشید. بلکه آن چیزی است که مردم باور دارند شما به آن اعتقاد دارید و پایبندید.
برای مثال:
- استارباکس فروشنده قهوه است و به «هر روز یک فکر نو» اعتقاد دارد.
- شرکت اپل فروشنده کامپیوتر است و به «تفکری متفاوت» اعتقاد دارد.
- شرکت دیزنی، فروشنده سرگرمیهای خانوادگی مهیج و شهر بازی است و به «تحقق رویاها» اعتقاد دارد.
برند شما در ذهن مشتری است، بنابراین برندسازی فرایند خلق باورها و برداشتهای مشتری است که صحیح بوده و در راستای همان چیزی است که میخواهید برندتان باشد.
برندها فروش را آسانتر میکنند
امروزه برندها، موضوع مهمی هستند، چرا که به خودی خود و مستقیماً فروش را آسانتر میکنند. مردم ترجیح میدهند از شرکتی خرید کنند که احساس کنند آن را میشناسند و میتوانند به آن اعتماد کنند و برندها این اطمینان را ارائه میکنند.
زمانی که مردم از برند شما باخبر باشند، در واقع از ویژگیهای مثبتی که به آنها اعتقاد دارید، آگاهی دارند. مدتها قبل از این که برای خرید یک کالا آمادگی پیدا کنند، احساس میکنند که میدانند شما که هستید و میتوانند روی شما حساب کنند که چه ارزش منحصر به فردی را به آنها تحویل میدهید. در نتیجه، زمانی که وقت فروش فرا برسد، صاحبان برند به جای اینکه وقت با ارزش مصرفکننده را جهت تلاش برای توضیح درباره خودشان و تمایلات منحصر به فردشان بگیرند، میتوانند روی تقاضاها و نیازهای مصرفکننده تمرکز کنند.
بدون داشتن برند، شما ناگزیرید هر زمان که آماده فروش میشوید، چارچوبی برای این که چرا به مصرفکننده نیاز دارید، بسازید. در حالی که صاحبان برند دارند معاملهشان را تمام میکنند، و آنهایی که دارای برند قوی نیستندئ هنوز دارند خودشان را معرفی میکنند.
فروش یک محصول بدون اسم، زمان و شکیبایی میخواهد. مسیر پرهزینهای برای فروش در یک فروشگاه است و به شیوه آنلاین تقریباً غیرممکن است.
محصولات، برگ برنده برندها
برندها، تولیداتی هستند که با مشخصات متمایزکننده منحصر به فردشان، تعریف و انتخاب میشوند.
مردم برندها را به این خاطر میخرند که با امتیازات و تعهداتشان رابطه برقرار کنند و به آن ها اعتماد میکنند. مصرفکنندگان تمایل دارند تا وقت و پول بیشتری را برای به دست آوردن برندهائی که به آنها اعتقاد دارند، صرف کنند.
کالاها، تولیداتی هستند که جایگزین کردنشان راحت ولی تفاوتگذاری بین آنها سخت است.
کالاها به سادگی خریده میشوند چرا که منظور مصرفکننده را برآورده میکنند. بنزین، دانههای قهوه، آرد گندم و… تمامشان کالا محسوب میشوند. مصرفکنندگان کالاها را میخرند، زیرا حداقلِ استانداردها را برآورده میکنند و هر زمان و هر جایی که مورد نیاز باشند با کمترین قیمت در دسترس قرار دارند.
مزایای برند :
- مصرفکنندهها تمایل دارند برای خرید محصولات برندها، پول بیشتری بپردازند، چرا که اعتقاد دارند، برندها مزایای چشمگیر و مطلوبی را به آنها میدهند.
- مصرفکنندهها نسبت به برندها وفادار باقی میمانند، اغلب اوقات بدون نیاز به ایجاد انگیزه های تبلیغاتی، آنها برندها را در ابعاد بیشتری میخرند.
- فروشندهها محلهایی را که دید بیشتری در فروشگاه دارد به کالاهای برندها اختصاص میدهند، چرا که به این مسئله به خوبی واقفند که برندها فروش را میگردانند و منجر به درآمد بیشتری برای فروشگاه میشوند.
- صاحبان برند احتیاجی ندارند که برای پیشنهادات جدید از صفر شروع کنند. آنها میتوانند کارهایشان را با اهرم نمودن برندهایشان در گسترش محصولات و خط تولید، رشد دهند.
- صاحبان برند، جذب و حفظ کارکنان خوب برایشان راحت تر است، چرا که متقاضیان کار به کیفیت محل کار بر اساس دانش پیشرفته اعتقاد دارند که ناشی از قابلیت برند است.
- صاحبین برند، کارها را پربازدهتر به پیش میبرند، چرا که تمام تصمیمگیریهایشان را با ماموریتشان، نگرش و اعتباراتی که زیربنای تعهد برندشان را تشکیل میدهد، در یک راستا قرار میدهند.
- صاحبان برند، از افزایش سهام در بازار، افزایش پشتیبانی سرمایهگذار و افزایش اعتبار شرکت، برخوردار میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید