استراتژی کسب و کار یعنی چه؟
استراتژی به معنی یک طرح عملیاتی برای رسیدن به هدفهای مشخصی در کسب و کار است. این استراتژی شامل تعیین هدفها، تحلیل بازار، تعیین نقاط قوت و ضعف، تعیین رقبا، تعیین مزیت رقابتی، استفاده از روشهای مختلف بازاریابی و تبلیغات، تعیین استراتژی قیمتگذاری و غیره میشود. هدف از استراتژی کسب و کار بهبود عملکرد کسب و کار و رشد آن در بازار بین رقبا است.
اهمیت مدیریت استراتژیک:
درخت استراتژی دارای گونه های مختلفی است و بسته به خاکی که در آن رشد می کند میوه های مختلفی تولید کرده است.
اقتصاددانان، سربازان، بازرگانان و مدیران-مهندسها، هرکدام بسته به پیشینه ذهنی و نگرش خود، استراتژی را به شیوهای متفاوت تعریف و بیان کردهاند.
به عنوان مثال، گروهی از استراتژیستها که سابقه نظامی داشتند، شرکتها و سازمانها را ارتشی جنگی میدانستند و مفاهیم دانش استراتژی را از بحثهای مربوط به تاکتیک و استراتژی در علوم جنگی اقتباس میکردند.
از سوی دیگر، گروه دیگری که از دریچه علم اقتصاد به مدیریت می نگرند، هر سازمان یا شرکتی را مجموعه ای اقتصادی و جزئی از اقتصاد ملی/جهانی دانسته اند. این گروه کسب و کار را به عنوان بخشی از یک صنعت/بازار بزرگتر می بینند و بر این اساس استراتژی را تعریف و اجرا می کنند.
اگر به صحبت های این افراد گوش دهید و کتاب ها و مقالات آنها را مطالعه کنید، می بینید که آنها ترجیح می دهند به جای سه اصطلاح تجارت، شرکت و سازمان از عبارت بنگاه اقتصادی استفاده کنند.
مشکل به اینجا ختم نمی شود. برخی دیگر اشاره کرده اند که استراتژی فقط رقابت با دیگران و جنگیدن با آنها نیست. استراتژیست باید بتواند به درون سازمان خود نگاه کند و دارایی ها و منابع خود را به درستی تشخیص دهد.
بسیاری از افراد/کسب و کارهایی که آنطور که باید موفق نبوده اند در تشخیص آنچه داشتند ضعیف بوده اند و در نگاه به درون شکست خورده اند.
مخاطبین دوره استراتژی کسب و کار
- مدیران استراتژی و فرآیندهای کسب و کار
- مدیران و کارشناسان معمار فرآیند، پایشگر فرآیند و تحول
- تحلیلگران و متخصصان بهبود فرآیندهای سازمانی
- مدیران بخشهای تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، بخش IT در شرکتهای تولیدی و خدماتی
- اساتید، دانشجویان و تمامی علاقه مندانی که میخواهند دانش و مهارت خود را درحوزه مدیریت و سازمان توسعه دهند.
تاریخچه ی مدیریت استراتژیک:
مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه مهم در علوم مدیریت، در دههی ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. در ابتدا، این حوزه به عنوان یک رویکرد جدید در مدیریت شناخته شد که برای بهبود عملکرد کسب و کارها و سازمانها استفاده میشود. اولین کتاب در این حوزه در سال ۱۹۶۲ توسط پروفسور آلفرد چندلر با نام “استراتژی و ساختار سازمانی” منتشر شد.
در دههی ۱۹۷۰، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه جدید در آموزش دانشگاهی مطرح شد و دورههای آموزشی در این حوزه در دانشگاههای معتبر جهان شروع شد. همچنین، در این دهه، شرکتهای بزرگ مانند مایکروسافت، IBM و گنجینههای دادهای بزرگ مانند AC Nielsen و Dun & Bradstreet از مدیریت استراتژیک برای بهبود عملکرد خود استفاده کردند.
در دههی ۱۹۸۰، این حوزه به سرعت رشد کرد و تعداد زیادی از کتابها، مقالات و دورههای آموزشی در این حوزه منتشر شد. در این دهه، مفاهیمی مانند تحلیل SWOT، ماتریس BCG و ماتریس GE-McKinsey برای تحلیل استراتژیها به کار گرفته شدند.
در دههی ۱۹۹۰، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه پایدار و پرکاربرد در علوم مدیریت شناخته شد. در این دهه، تحقیقات بسیاری در این حوزه صورت گرفت و روشهای جدیدی برای تحلیل استراتژیها و بهبود عملکرد سازمانها توسعه یافت.
از آن زمان تاکنون، مدیریت استراتژیک به عنوان یک حوزه پایدار و پرکاربرد در علوم مدیریت شناخته شده است و به عنوان یک ابزار برای بهبود عملکرد کسب و کارها و سازمانها استفاده میشود.
یادگیری مدیریت استراتژی به من کمک می کند تا:
- عملکرد کسب و کارم را بهبود دهم: با داشتن یک استراتژی کسب و کار موثر، قادر خواهم بود تا عملکرد کلی سازمانم را بهبود بخشم.
- کسب و کارم را رشد دهم: با استفاده از یک استراتژی کسب و کار موثر، میتوانم رشد کسب و کار خود را بهبود بخشم
- بهبود تصمیم گیری: با یادگیری استراتژی کسب و کار، خواهم توانست تصمیمات بهتری در مورد کسب و کار خود بگیرم.
- رقابت با شرکت های رقیب: با داشتن یک استراتژی کسب و کار موثر، شما میتوانید با شرکت های رقیب خود رقابت کنید.
- مشتریان جدید جذب کنم: با استفاده از یک استراتژی کسب و کار موثر، خواهم توانست مشتریان جدید را به راحتی جذب کنم.
مخاطبین دوره استراتژی کسب و کار
- مدیران استراتژی و فرآیندهای کسب و کار
- مدیران و کارشناسان معمار فرآیند، پایشگر فرآیند و تحول
- تحلیلگران و متخصصان بهبود فرآیندهای سازمانی
- مدیران بخشهای تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، بخش IT در شرکتهای تولیدی و خدماتی
- اساتید، دانشجویان و تمامی علاقه مندانی که میخواهند دانش و مهارت خود را درحوزه مدیریت و سازمان توسعه دهند.
دوره استراتژیک کسب و کار یا همان مدیریت راهبرد ها، به عنوان یکی از مباحث دوره ی mba، توسط استاد یاسر احسان بصورت حضوری و غیرحضوری تدریس شده و در قالب بسته های آموزش آنلاین توسط مرکز بین المللی دوره های مدیریتی و مهارتی ارائه میگردد.
این دوره شما را با انواع استراتژی های کسب و کار آشنا میکند. مارا در مرکز دوره های مدیریتی همراهی کنید.
مدیریت استراتژیک به ما در مسیر انتخاب راهکارها و تصمیم هایی که قرار است به ما و سازمان ما کمک کند تا در مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف حرکت کنیم.
قطعا هر دوره ای که طراحی و برگزار میگردد شامل اهدافی میشود، اهدافی که باعث پیشرفت و افزایش اطلاعات شرکت کننده شود.
به طور کلی اهداف دوره ی استراتژی در کسب و کار به شرح زیر است:
- بالا بردن مهارت های تصمیم گیری استراتژیک رهبران آینده و حال
- بالا بردن توانایی آن ها در راهنمایی توسعه ی طولانی مدت
- پرورش بینش و درک از موقعیت
- توانایی انتزاعی کردن پیچیدگی موقعیت
- اجرای هرچه بهتر پروژه
سرفصل های دوره استراتژی کسب و کار
فصل اول:
تعریف استراتژی
فصل دوم:
هدف استراتژیک
فصل سوم:
تاریخچه استراتژی
فصل پنجم:
تحلیل داخلی سازمان (SWOT و Value Chain)
فصل ششم:
تعیین استراتژیهای رقابتی
فصل هفتم:
پیادهسازی استراتژیها (تعیین اهداف، برنامهریزی، اجرا و کنترل)
فصل هشتم:
استراتژیهای رشد و توسعه
فصل نهم:
استراتژیهای گلوگاه و حفظ بازار
فصل دهم:
استراتژیهای جهانی و چابک
فصل یازدهم:
ارزیابی عملکرد استراتژیک
فصل دوازدهم:
اخلاق در مدیریت استراتژیک
فصل سیزدهم:
مطالعات موردی در مدیریت استراتژیک
اساتید دوره
مرکز دوره های مدیریتی
نحوه برگزاری دوره
غیرحضوری (آفلاین)
دسترسی به محتوای دوره استراتژی کسب و کار
- جهت اطلاع دانشپذیران عزیز دوره ی استراتژی کسب و کار فعلاً درحال برگزاری است. هر هفته پس از برگزاری کلاس، ویدیوهای جدید در همین قسمت قابل مشاهده اند.
بخش مشاهده و دانلود دوره
5 قسمت - استاد احسان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
5 قسمت - استاد احسان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
4 قسمت - استاد احسان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
4 قسمت - استاد احسان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
4 قسمت - استاد احسان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
6 قسمت
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
8 قسمت - استاد برنجیان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
4 قسمت - استاد برنجیان
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
تعریف استراتژی در کسب و کار - هدف استراتژیک 12 قسمت - 1/4GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو
قسمت 12 ویدئو
انواع هدف - ماتریکس - اهداف استراتژیک - برنامه ریزی استراتژیک 11 قسمت - 1/6GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو
پیاده سازی استراتژی - مزیت رقابتی - اهداف -تحلیل رقابتی 10 قسمت - 1/6GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
مهارت مدیریت - محیط های درونی و بیرونی - IFE/EFE 11 قسمت - 1/8GB
قسمت 1 ویدئو
قسمت 2 ویدئو
قسمت 3 ویدئو
قسمت 4 ویدئو
قسمت 5 ویدئو
قسمت 6 ویدئو
قسمت 7 ویدئو
قسمت 8 ویدئو
قسمت 9 ویدئو
قسمت 10 ویدئو
قسمت 11 ویدئو
درخواست مشاوره
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.
درخواست مشاورهدوره های مرتبط
دوره Business Model
Business Model یعنی چه؟ Business Model یا مدل کسب و کار چارچوبی است که نشان می دهد شرکت چگونه ارزش…
دوره جامع دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بطور کل استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وبسایت،…
دوره مدیریت مالی و سرمایه گذاری
مدیریت مالی یعنی چه؟ تأمین نیازهای مالی کسب و کارها، شرکت ها، سازمان ها و بنگاه ها، از جمله مسائل…
مینی دوره هدف
هدف چیست؟ هدف، اندیشه ای از آینده یا عملکرد مساعدی است که افراد یا عده ای از مردم تفکر، و…
نظرات
قوانین ثبت دیدگاه
3,800,000 تومان قیمت اصلی 3,800,000 تومان بود.3,300,000 تومانقیمت فعلی 3,300,000 تومان است.
مصطفی خانی
اگه بخوام نظرمو درباره ی کلیه ی کلاسها بدم میگم که بیشتر از همه کلاسهای استاد یاسر احسان رو بخاطر جو خوب و دوستانه ای که داشت. دوستداشتم. بقیه ی اساتید هم در جای خودشون حرف نداشتن و درکل فوق العاده است مباحث👏👏👏
مبینا صفدری( دانشجوی دوره )
مرسی از حضور گرم شما
فاطمه عطاپور
استاد یاسر احسان مرد دوستداشتنی و کارکشته. مرسی از اطلاعات ارزنده و تدریس حرفه ای که داشتید.
مبینا صفدری( دانشجوی دوره )
مرسی از حضور شما خانم عطاپور عزیز