مدیریت هتلداری
مدیریت هتلداری در جامعه امروزی صنعت گردشگری به دلیل گستردگی خاصی که به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در این صنعت شده و روز به روز بر ارزش آن افزوده میشود، به گونهای که صنعت گردشگری بزرگترین و پر مخاطب ترین صنعت در دنیا معرفی شده است.
افراد شاغل در این صنعت افرادی هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای گوناگون که همه آنها بایک زبان مشترک یعنی زبان گردشگری با یکدیگر در ارتباط هستند. با ما در مرکز دوره های مدیریتی و مهارتی همراه باشید .
اهمیت اقتصادی هتلداری
امروزه یکی از پایه های اصلی اقتصاد بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در آغاز مبتنی بر تجربه افراد بود
اما رشد سریع این صنعت باعث شد مباحث گردشگری و رشته های وابسته به آن به جمع رشته های تحصیلی در دانشگاهها اضافه گردد و نیروهای متخصصی را در جامعه گردشگرپذیر پرورش دهد.
ایران یکی از 10 کشور نخست در صنعت گردشگری معرفی شده است که تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی خود در این صنعت دست یابد.
حال با توسعه علمی گردشگری در دانشگاه های ایران و تحصیل دانشجویان در رشته های مرتبط می توان قدم های مثبتی در توسعه صنعت گردشگری برداشت.
هتلداری که یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است رشته ی مدیریت هتلداری را پدید آوردهاست و افراد مدیر و ماهری را در جهت پیشرفت و توسعه اهداف گردشگری آموزش میدهد.
در رشته مدیریت هتلداری چه می آموزیم؟
تاریخچه سفر، انواع مراکز اقامتی، اصول مدیریت، رزرواسیون، شناخت انواع غذاها و شیرینی ها، چگونگی ارائه خدمات به مشتریان، بهداشت در محیط کار، اصول تغذیه، شناخت بخش تاًسیسات هتل، شناخت بخش خانه داری هتل و ظایف افراد شاغل در آن، شناخت بخش فرانت آفیس و قسمتهای مهم آن مانند صندوق، مدیر غذا و نوشابه و پرسنل مربوط به خدمات رستوران، حسابرسی اموال هتل و رسیدگی به حساب صندوق های بخشهای مختلف در هتل، جذب مشتری، بازاریابی، برنامه ریزی برای کسب سود، روشهای مدیریت، شناخت کشورهای توریستی و جاذبه های گردشگری آنها، شناخت صنایع دستی و جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران، تاًثیرات مثبت و منفی گردشگری، کار با رایانه و نرم افزارهای مرتبط با هتلداری، گردشگری، قوانین کار، اقتصاد، چگونگی رفتار با مشتری، تشریفات و وظایف آن، شناخت انواع منو و منو نویسی، روابط عمومی و … مواردی هستند که دانش پذیران این رشته می آموزند.
دانشجویان مدیریت هتلداری علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی به یادگیری و تسلط بر یک زبان خارجی پر کاربرد دیگر همچون زبان فرانسوی، زبان آلمانی و یا زبان عربی میپردازند. همچنین درس کارآموزی را طبق برنامه های که توسط مرکز آموزش عالی تدوین شده است به انجام می رسانند.
مهارت ها در رشته مدیریت هتلداری
مهارت هایی که دانشجویان در دوره کارشناسی فرا میگیرند بسیار گسترده است به همین علت به برخی از آنها در زیر اشاره میکنیم:
مدیرت بخشهای مختلف هتل اعم از:
- مدیریت غذا و نوشابه
- مدیریت فرانت آفیس
- مدیر خانه داری
- مدیریت حسابداری
- مدیریت روابط عمومی
- مدیر تشریفات
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت بخش بازاریابی و فروش
- مدیر شب
- مدیریت داخلی
- مدیر ایمنی
که دانشجویان طی دوره آموزشی، تمامی وظایف و مسؤلیت های هر یک از قسمتهای گوناگون نام برده شده در یک هتل را فرا گرفته و به آن تسلط مییابند.
برخی وظایف مدیر هتل
علم و مهارت هایی هایی که یک دانشجوی مدیریت هتلداری می آموزد ، پیش زمینه ای است که بتواند برخی وظایف را به خوبی انجام دهد، برای مثال وظایف زیر :
- به کاربستن روشهای سودآور و کنترل آن برای هتل
- ارتباط با مشتریان و جذب آنها جهت فروش اتاق ها
- توانایی ارتباط با مهمانان خارجی
- توانایی تهیه انواع غذاها و شیرینی های داخلی و خارجی
- کار با رایانه و نرم افزار تخصصی پذیرش در هتل
- چیدمان میز و سفره آرایی
- توانایی سرویس دهی به روشهای مختلف
- رسیدگی به امور مراسم، جشنها و تشریفات
- اجرای اصولی روش های خانهداری
- حسابرسی صندوق های مختلف در هتل
- اجرای برنامه هایی برای ارتباط بهتر بخش روابط عمومی با مشتریان
- تبلیغات، بازاریابی و فروش
- منو نویسی
- انتخاب اصولی در خرید وسایل هتل.
فرد تحصیلکرده در این رشته میتواند با فراگیری مهارت ها، تحقیق، کار و به دست آوردن تجربه کافی به سِمَت معاونت و ریاست یک هتل منصوب شود.
بازار کار مدیریت هتلداری
بدیهی ترین موقعیت شغلی دانش آموختگان رشته مدیریت هتلداری اشتغال در یک هتل خواهد بود، همچنین اشتغال در زمینه های تخصصی صنعت هتلداری از جمله اشتغال در واحدهای پذیرایی و اقامتی چون کافی شاپ، رستوران، مجموعه ها و آژانس های جهانگردی را می توان نام برد.
دانش آموختگان این رشته می توانند به عنوان کارشناس اطلاعات هتلداری برای مؤسسات ملی و جهانگردی و به عنوان مهماندار برای شرکتهای حمل و نقل هوایی اشتغال یابند و یا در مؤسسات آموزشی جهانگردی و هتلداری به آموزش بپردازند.
دوره مدیریت هتلداری می تواند در زمینه جهانگردی و گردشگری به کسانی که این دوره را بگذرانند کمک کند. همچنین گواهینامه MBA هتلداری به مدیران ، کارمندان و فعالین حوزه کسب و کار هتلداری ، جهانگردی و گردشگری کمک میکند که در حوزه کاری خودشان پیشرفت کرده و رزومه خود را تقویت کنند.
اگر علاقه ای به دوره MBA هتلداری یا گواهینامه این دوره دارید ، روی لینک زیر کلیک کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
تکنیک های بازاریابی برای سالن های زیبایی
33 بازدید
-
10 چالش بزرگ شروع یک کسبوکار
112 بازدید
-
جانشین پروری چیست؟ (دلایل اهمیت و مراحل آن)
467 بازدید
-
بهداشت روانی در محیط کار چیست؟(پیامدها و عوامل موثر بر آن)
508 بازدید
-
مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟(ویژگی ها و مزایا آن)
229 بازدید
-
21 عادت روزانه مدیران موفق (چک لیست موفقیت در کسب و کار)
2.28k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید